• 0

30% regeling voor onkosten werk buitenland

Ik heb begrepen dat er een regeling bestaat die oorspronkelijk voor ambtenaren is bedoeld en voor iedereen geldt/toepasbaar is:

 

Je zou als je langer dan 2 maanden (of anders?) achter elkaar (in een jaar) in het buitenland werkt 30% over je bruto loon als onkosten mogen declareren. Ik ben DGA en zou dit graag willen toepassen zowel voor dit jaar (2011) als over vorig jaar (2010). Uiteraard werk ik langere tijd achtereen in het buitenland.

 

Weet iemand hier meer over?

 

Bedankt, Vincent

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt.

Onduidelijk voor mij is nog of het 30% is over het jaarinkomen of over de periode dat ik in het buitenland verbleef. Mijn collega's interpreteren dit verschillend. De een zegt: 30% van jaarsalaris ad 40/k een ander zegt bij verblijf in het buitenland van 2 maanden hier 1/6 over.

 

Groeten,

Vincent

Link naar reactie
  • 0

Dag Vincent

 

De regeling gaat alleen op als jij over specifieke kennis beschikt die ingezet wordt door jouw werkgever in het buitenland. Als niet-ambtenaar dient het te gaan om kennis in de wetenschap of het onderwijs. Tevens zul je hiervoor een beschikking moeten aanvragen bij de fiscus!!

 

De toepassing geldt voor het salaris dat in het buitenland verdiend wordt. Je ruilt dan 30% van je brutoloon uit tegen nettoloon.

 

Ik schrijf dit omdat je bericht het doet overkomen alsof er wat DGA's zijn die dit uit de losse pols toepassen en dat gaat niet zomaar.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is mij nog steeds niet helemaal helder daarom zal ik de situatie nogmaals formuleren zodat mijn vraag duidelijker is.

 

Situatie:

Ik ben DGA/bestuurder in loondienst. Voor mijn eigen bedrijf werk en verblijf ik minimaal 2 maanden per jaar in het buitenland (land wat onder de regeling valt). Hoogte salaris: DGA minimum (ca. 40/k).

 

Vraag:

Is de 30%-regeling van toepasbaar? Zo niet? Waarom niet?

Zo ja, als mijn salaris 40/k hoeveel bedraagt dan de vrije vergoeding?

 

NB

Volgens mijn "rondvraag" geldt een beschikking en kennisniveau/expertise critetria alleen bij werknemers IN Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Dag Vincent

 

De regeling gaat alleen op als jij over specifieke kennis beschikt die ingezet wordt door jouw werkgever in het buitenland. Als niet-ambtenaar dient het te gaan om kennis in de wetenschap of het onderwijs. Tevens zul je hiervoor een beschikking moeten aanvragen bij de fiscus!!

 

De toepassing geldt voor het salaris dat in het buitenland verdiend wordt. Je ruilt dan 30% van je brutoloon uit tegen nettoloon.

 

Ik schrijf dit omdat je bericht het doet overkomen alsof er wat DGA's zijn die dit uit de losse pols toepassen en dat gaat niet zomaar.

 

groet

Joost

 

 

 

Klopt maar een kleine aanvulling, misschien overbodig... want een beschikking vragen kan natuurlijk altijd.... DGA's van een ACTIEVE holding kunnen deze beschikking ook krijgen; in casu; actief buitenlandse dochters bezoeken....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het is mij nog steeds niet helemaal helder daarom zal ik de situatie nogmaals formuleren zodat mijn vraag duidelijker is.

 

Situatie:

Ik ben DGA/bestuurder in loondienst. Voor mijn eigen bedrijf werk en verblijf ik minimaal 2 maanden per jaar in het buitenland (land wat onder de regeling valt). Hoogte salaris: DGA minimum (ca. 40/k).

 

Vraag:

Is de 30%-regeling van toepasbaar? Zo niet? Waarom niet?

Zo ja, als mijn salaris 40/k hoeveel bedraagt dan de vrije vergoeding?

 

NB

Volgens mijn "rondvraag" geldt een beschikking en kennisniveau/expertise critetria alleen bij werknemers IN Nederland.

 

Waarom in vredesnaam stel je dan die vraag niet aan de belastingdienst, als je vindt dat het onduidelijk blijft?

Dan krijg je een duidelijk antwoord met hun mening over jouw situatie.

 

ALS het van toepassing zou zijn, dan zal het mijns inziens zeker niet zo zijn dat je een jaarsalaris als basis voor de vergoeding kan nemen. De regeling spreekt van het 'loon uit tegenwoordige dienstbetrekking', zoals je zelf hebt kunnen lezen in het handboek.

Dat betekent niet 'jaarsalaris'.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de belastingdienst kan ik de vergoeding zonder enige beschikking of bewijs toepassen.

 

Dat heb je wel een beetje erg selectief opgevat. In het handboek (heb je zelf kunnen lezen!) staat precies in welke situaties hier gebruik van gemaakt kan worden:

- werknemers uitgezonden naar sommige (verre) landen (ontwikkelingslanden).

- uitgezonden voor wetenschap/onderwijs.

- ambtenaren, militairen etc.

 

Er staat inderdaad ook dat je geen beschikking nodig hebt. Maar uiteraard moet je kunnen laten zien dat je voldoet aan een van de geschetste situaties.

En eerlijk gezegd weet ik niet hoe het werkt als de DGA zichzelf uitzendt. Daar zou ik dan naar informeren bij de BD, als ik jou was.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.