• 0

Klant reserveert product voor 2 weken , en komt afspraak niet na.

Ik heb een product van 2000 euro aan een afrikaanse exporteur verkocht. Hij gaf mij 300 euro. Ik moest de auto 2 weken reserveren. 4 weken zijn voorbij en de klant is nog steeds niet langs gekomen. 4 dagen terug had die mij gebeld dat die vandaag , dus Zaterdag zou langs komen en weer is die niet langs gekomen.

 

Wat nu te doen , heb ik de recht om de auto aan iemand anders door te verkopen wegens het niet nakomen van afspraak ookal is er 300 euro reservering geld betaald?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb hem een verkoop factuur gegeven waarop staat dat de product komende 2 weken is gereserveerd. Er is al 4 weken voorbij en nog steeds heeft die de product niet opgehaald.

 

Dinsdag had die mij gebeld dat die Zaterdag zou komen en weer is die niet langs gekomen zonder af te bellen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Bel of stuur hem een bericht dat ie nog x aantal dagen heeft en dat je anders de overeenkomst verbreekt en de auto verder aan iemand anders verkoopt. Je kan ook de auto nu te koop zetten en een eventuele interessant vertellen dat de auto gereserveerd is en bij afzien van de koop hij hem mag/kan kopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de auto aan de eerst volgende geinteresseerde gewoon verkopen. Jou klant houdt zich immers niet aan de gemaakte afspraak.

 

Jij hebt de auto gereserveerd en daarvoor ook betaald gekregen.

Als je de auto langer moet reseveren, dan zal de klant daar dus ook extra voor moeten betalen.

 

Die reservering betaal je dus ook niet terug.

 

Je bent toch gekke Henkie niet.

 

Gr

 

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Ik snap jou wel. Alleen je moet ook begrijpen dat er van die lastige en gekke klanten aanwezig zijn die jou zonder pardon voor de rechter slepen. Mijn buurman heeft 3 rechtzaken op zijn nek. Dat wil ik liever voorkomen door geen stomme fouten te maken voor paar 100 euro.

 

Daarom wil ik weten of ik juridisch sterk sta.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik snap jou wel. Alleen je moet ook begrijpen dat er van die lastige en gekke klanten aanwezig zijn die jou zonder pardon voor de rechter slepen. Mijn buurman heeft 3 rechtzaken op zijn nek. Dat wil ik liever voorkomen door geen stomme fouten te maken voor paar 100 euro.

 

Daarom wil ik weten of ik juridisch sterk sta.

 

Hanteer je algemene voorwaarden?

Link naar reactie
  • 0

Hanteer je algemene voorwaarden?

Waren die 300 euro reserveringskosten of was dat een aanbetaling? M.a.w. zou die klant bij aankoop alsnog 2000 euro betalen of alleen de resterende 1700? Als het reserveringskosten waren (en dat op de verkoopfactuur ook duidelijk is vastgelegd), dan zijn die 300 euro nu van jou. Je hebt immers aan je verplichting voldaan - de auto 2 weken gereserveerd - en daarvoor betaald gekregen. Als het een aanbetaling was, dan hangt e.e.a. af van wat er in je algemene voorwaarden staat over aanbetalingen en ontbinding.

Link naar reactie
  • 0

Zo zie ik het ook; reserveringskosten is wat anders als een aanbetaling. Reserveringskosten zijn kosten die jij moet maken om de auto nog even wat langer vast te houden, opslag, onderhoud, etc. Zodra de reseveringsperiode voorbij is dan is de reservering dus over en zijn de 300 voor jou.

 

Ik zou hem dus:

- verkopen aan ieder ander zodra de kans zich voordoet

- je klant weer gewoon 2000 laten betalen als hij de auto alsnog komt ophalen

 

Maar je doet er verstandig aan dit even met klant te communiceren, door bv hem even te bellen

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

 

Laat je klant weten dat die auto weer in de verkoop gaat en bied eventueel aan 300 euro korting te geven op een andere auto. Dat aanbod kan je ook achter de hand houden om wisselgeld te hebben als hij komt zeuren. Je kan het ook hard spelen en die 300 gewoon in je zak steken, maar zo'n handelaar is wel handig voor snelle deals. Hoewel...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Altan kan de koper melden dat de overeenkomst wordt ontbonden, nu er niet wordt afgenomen, dat de koper aansprakelijk is voor de schade, waartoe ook gederfde winst behoort, en dat hij die schade begroot op tenminste het bedrag dat reeds is voldaan.

Link naar reactie
  • 1

Danny, ik zou de betreffende klant contact of indien het mogelijk is een brief + email te sturen met een fatale termijn erin dat hij moet reageren binnen een x-aantal dagen. Reageert hij niet binnen de termijn, dan gaat hetgeen jij in de brief stelt in werking. Dus dan wordt de auto weer op de markt gezet om te verkopen.

 

Het is wel van belang om te weten of je praat over reserveringskosten of een aanbetaling. Voor zover ik weet kan er bij een aanbetaling altijd langer over gedaan worden dan bij een reservering. Plus wat ook handig is, of je algemene verkoopvoorwaarden hanteert. Als je deze hebt kan je er altijd naar refereren.

 

- Dus praten we over een reservering of aanbetaling?

- Hanteer je verkoopvoorwaarden? (bijv. zelf of die van Bovag?)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.