• 0

Werkruimte wordt gratis beschikbaar gesteld - fiscale consequenties?

Hallo,

 

Een vriend woont centraal in de Randstad en heeft aangeboden een kamer in zijn huis beschikbaar te stellen voor mijn bedrijf. Hier kan ik dan bureauwerk doen als ik voor klanten in de Randstad moet zijn en het fungeert tevens als post- en vestigingsadres. Het betreft zijn eigen woning met hypotheek, en de kamer is niet-zelfstandig (geen eigen ingang, geen eigen sanitair, etc). De kamer gebruikt hij zelf ook (kastruimte enzo) en hij wil geen vergoeding van mij (vriendendienst).

 

Dit is natuurlijk voor mijn bedrijf heel aantrekkelijk, maar heeft dit misschien consequenties voor zijn hypotheekrenteaftrek? Kan de belastingdienst zich op het standpunt stellen dat, zeg, 15% van de woning zakelijk wordt "verhuurd" en over dat deel geen hypotheekrente mag worden afgetrokken? Ook al zijn er geen huurinkomsten en is er geen huurcontract.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

TS geeft aan dat het tevens als post- en vestigingsadres fungeert....

 

Inderdaad. Heeft dat nog invloed?

Tevens kan de Belastingdienst aan mijn reiskostendeclaratie zien dat ik er regelmatig vertoef.

Ik wil voorkomen dat een vriendendienst een zepert wordt.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jenson,

 

Je weet nooit hoe de hazen lopen. Als de buurman aldaar jou steeds voorbij ziet komen en op 1 of andere manier aversie zou hebben, bestaat de mogelijkheid dat een en ander aan het rollen komt met als mogelijk eindresultaat een zepert.

Ik denk dat je zelf al antwoord hebt gegeven op je vraag.

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

De precieze implicaties weet ik niet maar het kan zijn dat in de hypotheekakte een voorbehoud is gemaakt t.a.v. het gebruik van de woning voor andere doeleinden. Vaak staat in een dergelijke akte een beding dat de woning uitsluitend voor eigen bewoning gebruikt mag worden. Als jij je bedrijf op dit adres inschrijft bij de KvK kunnen er dus problemen ontstaan.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marjan,

 

Ja, de hypotheekovereenkomst van de bank kent vast zo'n artikel. Maar er zijn wel een miljoen eenmanszaakjes geregistreerd die thuis in een kamer een bureau hebben staan dat zakelijk wordt gebruikt. Nooit een probleem voor de bank. Ik ben dus vooral benieuwd naar de fiscale consequenties voor de hypotheekrenteaftrek van de situatie zoals door mij beschreven.

 

Loopt Joost hier nog ergens rond?

Link naar reactie
  • 0

Ha Jenson,

 

Als een belastinginspecteur nieuwsgierig wordt, wil hij dat die vriend van jou aantoont dat de gehele woning hem "als hoofdverblijf ter beschikking staat". De woning telt namelijk mee voor de hypotheekrente-aftrek "voorzover ... [de woning] ... als hoofdverblijf ter beschikking staat". Het woordje 'voorzover' geeft volgens mij aan dat de belastingdienst inderdaad een redenatie op zou kunnen stellen als je je in je eerste post vermeldt.

Echter, dat die vriend in die woning een werkkamer heeft waar jij ook af en toe zit, betekent in mijn ogen dat de woning nog steeds volledig zijn (die vriend) hoofdverblijf is.

 

Maar die redenatie staat of valt natuurlijk bij het 'af en toe'. Als jij er ook je post- en vestigingsadres van wil maken, zit je er wellicht vaker dan 'af en toe'. En dus zou een belastinginspecteur kunnen denken dat een deel van de woning niet meer aan die vriend ter beschikking staat.

 

Aan de andere kant, jij kunt ook met een laptopje aan de keukentafel je bureauwerkzaamheden uitvoeren, en dan neem je helemaal geen kamer in beslag. Zolang er geen contract is waar ruimtes in afgebakend worden, staat de hele woning aan die vriend ter beschikking.

 

Kortom, er valt wel een mouw aan te redeneren, en helemaal zeker weten doe ik het ook niet. Meest simpele oplossing om deze situatie buiten alle registers te houden is om er NIET je vestigingsadres van te maken. Is dat een optie?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jenson

 

Waarom heb je daar een (wellicht tweede) postadres en vestigingsadres nodig?

Overigens, een postadres maakt geen klap uit. Dat heeft niets van doen met eventueel zakelijk gebruik. De Kaliber postbus bij TNT is immers ook geen zakelijk aangehouden werkruimte ;)

 

Vraag blijft dus of je echt een 2e vestigingsadres nodig hebt.

 

Verder sluit ik me aan bij Marcel S: jij onttrekt waarschijnlijk geen werkruimte aan het privé woongenot van die vriend.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden. Mijn gevoel is ook dat dit wel goed moet zitten, en ben blij te zien dat meerdere mensen dat gevoel delen.

De reden dat ik er ook graag een vestigingsadres van wil maken is dat vestiging in Amsterdam een veel betere uitstraling geeft naar klanten dan "Tietjerkstradeel" of "Klazienaveen", ook al komen er nooit klanten over de vloer.

 

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik er ook graag een vestigingsadres van wil maken is dat vestiging in Amsterdam een veel betere uitstraling geeft naar klanten dan "Tietjerkstradeel" of "Klazienaveen", ook al komen er nooit klanten over de vloer.

 

 

HUH?? Dit argument heb ik nog nooit gezien. Het gaat toch om jou als ondernemer en niet waar je gevestigd bent?

Als ik straks op streetview jouw adres opzoek dan kom ik dus bij een appartement in A'dam. So what ???

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost

 

De plaatsnaam maakt wel degelijk uit.

Ik ken persoonlijk een Friese (sprekende nog wel) eigenaar van een Gronings bedrijf die in Friesland NIET aan de bak kwam.

Toen ze een kantoortje (postadres) in Friesland hadden liep het zomaar en wilden de bedrijven wel met hen in zee.

 

Dus alras een postadres (kantoor/ brievenbus/ telefoonnr.) in Drenthe erbij en hupsakee.... idem dito.

 

De adressen gebruiken ze voor post en de telefoon schakelen ze door. Een medewerker uit de buurt brengt de post mee naar (hoofd) kantoor.

 

Dus niet alleen webshops houden de schijn op ;)

 

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

En wat dacht je van (almighty!) Philips. Zij gingen met het hoofdkantoor hier in A'dam zitten omdat ze (en dat voor Brabanders nota bene...) vonden dat het beter overkwam op de buitenwereld.

 

Mag dat inderdaad zomaar een vestiging adres opgeven in Amsterdam bij de kvk (dus geen postadres) en de fabriek of winkel, etc. (werkadres) in Eindhoven?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.