• 0

overname personeel ook in een vof?

Binnenkort ga ik samen met iemand zaken doen in de catering. Wij nemen een bestaande zaak over. Deze werd via een stichting verpacht aan een groot cateringbedrijf. De stichting wilde graag af van het catering bedrijf en heeft ons gevraagd dit over te nemen. Nu heeft dit catering bedrijf 1 iemand op deze locatie in dienst (voor een x aantal uren in de week). En eist het catering bedrijf dat wij deze persoon overnemen. Kan dit wel? Serieus gezien valt dit namelijk voor ons niet te betalen. Wij stappen er beide in op ondernemers voorwaarden dus maken we winst is het leuk, zo niet is het dikke pech. Een personeelslid erbij dat past dus momenteel totaal niet in dit plaatje.

Nu is het ook nog zo dat de eigenaren (ik en mijn compagnon) zelf volledig moeten gaan werken dus dat werknemers uberhaupt overbodig zijn. Ook is de werknemer in dienst van dit catering bedrijf en dus niet van de stichting waar wij voor gaan werken.

De voorwaarden waaronder wij gaan werken zijn ook heel anders. Het cateringbedrijf werd betaald voor zijn diensten en wij moeten pacht en huur gaan betalen.

Wie heeft hierop een antwoord? En als dit inderdaad moet kunnen wij het contract met de eventueel aankomende werknemer dan bijvoorbeeld veranderen naar een oproepbasis?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Fenja,

 

... zag elders op dit forum dat op het moment dat je de bv niet over neemt je ook het personeel niet hoeft over te nemen vandaar mijn vraag.

 

 

Kun je even een linkje plaatsen naar dit topic?

 

Ik ben het overigens vooralsnog met StevenK eens, De overnameverplichting geldt namelijk ook als je een bedrijfsonderdeel overneemt.

Heb je de kosten van deze werknemer al in je businessplan verwerkt? Vaak is de eerste gedachte dat iets niet te betalen is, maar als je het goed in het cijfermateriaal verwerkt kan de uitkomst je nog eens verrassen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je meer producten of een grotere openingstijd (dus meer omzetmogelijkheid) kunt realiseren met een extra medewerker.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat begrijp ik maar we nemen niet de bestaande bv over? Vandaar mijn vraag zag elders op dit forum dat op het moment dat je de bv niet over neemt je ook het personeel niet hoeft over te nemen vandaar mijn vraag.

Een 'bedrijf' is iets anders dan een rechtspersoon. Een bedrijf is een zelfstandige economische eenheid in het maatschappelijk-economisch verkeer. En dat is wat je overneemt.

Link naar reactie
  • 0

Sorry hoor maar ik ben niet heel erg thuis in de dure woorden en juridische bijslag maar wat houdt dit dan allemaal in. De stichting heeft kort door de bocht het contract opgezegd met de cateraar en is hierna een werkovereenkomst met ons aangegaan. Ook onze voorwaarden zijn anders de grote cateraar werd kostendekkend gezet in dit verhaal en wij moeten wel huur endergelijke gaan betalen. Sorry als ik dom overkom maar ik heb wel verstand van koffie zetten en broodjes smeren maar de opleiding jurist heb ik helaas niet gehad.

Link naar reactie
  • 0

Mijn bescheiden mening in deze:

 

Volgens mij nemen jullie helemaal geen ‘bestaande zaak’ over, zoals je dit verhaal begint.

Jullie sluiten gewoon een (nieuwe) overeenkomst met een stichting om daar de catering te doen. Daar lijkt het tenminste op in mijn ogen.

Dat de oude opdrachtnemer (het cateringbedrijf) kennelijk met een werknemer in de maag blijft zitten (en nu wil dat jullie deze overnemen), dat lijkt mij jullie probleem niet.

 

Hopelijk gaat de stichting (de opdrachtgever dus) maar niet ‘moeilijk’ doen over dit personeelslid, want dan komt misschien jullie opdracht in gevaar.

 

Als ik voor mijn bedrijf iemand in dienst heb voor een bepaalde opdracht en vervolgens (later) deze opdracht aan een concurrent verlies, dan kan ik toch ook niet eisen dat ‘de winnaar’ mijn personeelslid overneemt.

 

Maar misschien zit jullie overeenkomst heel ingewikkeld in elkaar. Dan moet je hier misschien naar laten kijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Steven probeert te zeggen is dat je, wanneer je een bedrijf overneemt, in principe de werknemers hierbij ook overneemt. Of het bedrijf nou een BV, een VOF of welke andere vorm heeft maakt daarbij niet uit, het gaat erom dat werknemers beschermd worden bij overnames.

 

Echter, dergelijke materie is in de praktijk nou niet heel erg simpel en je zult met een paar korte zinnen op een forum niet zo snel 100% passende juridische adviezen krijgen uiteraard, meer algemene richtlijnen.

 

Ik ben geen arbeidsjurist maar het zou mss kunnen dat dit personeelslid op de loonlijst staat van de grote cateraar die deze persoon nu zelf een andere locatie moet bieden nu zijn contract met de stichting verloopt. Of wellicht is het verkeerd afgehandeld door de stichting en valt de werknemer nu onder hun hoede terwijl zij met juliie ook een overeenkomst hebben gesloten en zitten zij nu met de gebakken peren. Je geeft aan dat er al overenkomsten zijn gesloten, daarin zou je toch dergelijke zaken terug moeten zien lijkt me.

 

Ik weet wel uit ervaring dat je bij zaken als schoonmaak van een kantoor er bij een overname van het contract door een andere partij deze partij gewoon de bestaande schoonmakers dient over te nemen. Vanuit het beschermen van werknemers bezien zal dit hier ook erg goed van toepassing kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Wat voor een arbeidsovereenkomst heeft deze medewerker nu? Is dit voor onbepaalde tijd (e is geen einddatum) of voor bepaalde tijd (bijoorbeeld voor een jaar)? Als de arbeidsovereenkomst ophoudt te betaan, bijvoorbeeld op 31-12-2011, wat een logische dzou zijn omdat dan ook de cateringovereenkoms afloopt, kan er misschien wel helemaal geen probleem zijn. Immers, dan hoeft de overeenkomst opnieuw in te gaan en zit jij dus ook niet met een werknemer opgezadeld.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

In de CAO voor contract-catering is een artikel opgenomen die bij heraanbesteding van een contract de nieuwe cateraar verplicht is het bestaande personeel op bestaande condities over te nemen. (zie vanaf pagina 18 en verder van de link).

Dus als je het niet verplicht bent op basis van het overnemen van een bedrijfsactiviteit. dan ben je het wel op basis van de CAO

 

Vermoedelijk is dit op grond waarvan de huidige cateraar eist dat jij dit personeelslid overneemt. De belangrijkste vraag is dus of deze CAO van toepassing is, dat is dus iets wat je uit moet zoeken.

 

Als dat zo is dan moet je het personeelslid overnemen en mag je in principe de arbeidsvoorwaarden niet wijzigen, hij of zij kan er ook niks aan doen dat zijn opdrachtgever een andere bedrijf wil inschakelen en daarom behoud hij zijn volledige rechten. Het is dus aan de beide partijen om hier in het onderhandelingsproces over de aan te bieden prijs rekening te houden met het al aanwezige personeel.

Link naar reactie
  • 0

Wat een reacties helemaal super ben er erg blij mee. Ben nu ook met een jurist bezig die ziet wellicht een beetje licht aan het einde van de tunnel omdat het contract sowieso was beeindigd. Na 5 jaar op 31-12-2011. Ook nemen wij een klant over van de cateraar en nemen we niets over van de cateraar zelf. De klant heeft in deze zelf besloten. De werknemer heeft trouwens aan ons al doorgegeven dat normaliter ze worden overgeplaatst naar een andere locatie. Dus het lijkt erop dat de huidige cateraar graag van zijn personeelslid af wil. Mocht iemand nog wat ideeen, tips of suggesties hebben ik hou me aanbevolen!! Wat een ingewikkelde materie zeg!!!

Link naar reactie
  • 0

In de CAO voor contract-catering is een artikel opgenomen die bij heraanbesteding van een contract de nieuwe cateraar verplicht is het bestaande personeel op bestaande condities over te nemen. (zie vanaf pagina 18 en verder van de link).

Dus als je het niet verplicht bent op basis van het overnemen van een bedrijfsactiviteit. dan ben je het wel op basis van de CAO

 

Vermoedelijk is dit op grond waarvan de huidige cateraar eist dat jij dit personeelslid overneemt. De belangrijkste vraag is dus of deze CAO van toepassing is, dat is dus iets wat je uit moet zoeken.

 

Als dat zo is dan moet je het personeelslid overnemen en mag je in principe de arbeidsvoorwaarden niet wijzigen, hij of zij kan er ook niks aan doen dat zijn opdrachtgever een andere bedrijf wil inschakelen en daarom behoud hij zijn volledige rechten. Het is dus aan de beide partijen om hier in het onderhandelingsproces over de aan te bieden prijs rekening te houden met het al aanwezige personeel.

 

 

Hmm, ik vraag mij af of wat Fenja doet contractcatring is, zoals ik hasr verhal lees vermoed ik van niet. Zij pacht immers de locatie en is hierin zelfstandig uitbater. Deze CAO lijkt mij dan ook niet voor haar van toepassing. Er lijkt mij ook geen sprake van een heraanbesteding maar een beëindiging van een type uitbesteding (contact catering) en het inslaan van een nieuwe koers (pachtconstructie).

Allemaal heel lastig en vraagt volgens mij om maatwerk - daar hintte Marnix volgens mij ook al naar.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De werknemer is voor onbepaalde tijd in dienst zit al sinds 2000 in dienst en sinds 2008 op deze locatie. Wat mij echter verbaasd in deze is dat het contract tussen de stichting en de cateraar van 5 jarige duur was en deze dus automatisch wordt stopgezet per 31-12-2011. En dat iedereen die daarna dus daar de catering gaat overnemen automatisch het personeel over zou moeten nemen. Zelf kom ik uit de horeca en recreatie en heb ook twee hele grote bedrijven als werkgever gehad en zodra wij niet werden overgenomen was mijn eigen werkgever verplicht om mij op een andere locatie aan het werk te stellen. En dan was het aan mij om hiermee wel of niet akkoord te gaan.

Het lijkt mij te gek voor worden dat bij een aflopend contract iedereen die daarop volgt om het over te nemen het personeel ook moet overnemen. Op de manier heb je toch geen gezonde bedrijfsvoering. Want onderdeel van het weinige winst is in deze dus ook juist dat ene personeelslid.

De cateraar die momenteel dit doet, doet dit op kostendekkende basis. Wij moeten een bepaalde omzet staffel inleveren en bijdrage aan gas water en licht. Dus onze overeenkomst met de klant is al van hele andere aard. Ook dit lijkt mij persoonlijk geldig.

Maar zoals al aangegeven ik heb er geen kaas van gegeten!

Ben wel heel blij met alle suggesties en ideeen van iedereen. Tot zover in ieder geval weer heel erg bedankt!

Ga gelijk stukje CAO lezen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.