• 0

omzetbelasting zelf betalen..

Hallo,

 

even voor de zekerheid.. Als ik zelf de omzetbelasting betaal over de goederen en deze niet opgeef/indien aan de belastingdienst. ( voorbelasting) . Dan hoefen toch mijn klanten toch geen BTW meer te betalen ? Hoe zit dan dan

met de uitgaande facturen wel 19% op de factuur bestelde produkten zetten, of 0% ?

 

Misschien een stomme vraag, maar ik wil het even zeker weten..

 

Alvast bedankt.

 

Patrick

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je ondernemer bent voor de omzetbelasting dien je aan je klanten BTW in rekening te brengen en deze weer af te dragen aan de belastingdienst. Of je wel of niet BTW in vooraftrek brengt doet daarbij niet ter zake. Maar je doet jezelf wel tekort door geen voorbelasting af te trekken!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ha Patrick

 

Het is geen keuzespelletje met de fiscus. Je kunt niet zeggen: "ik vraag geen omzetbelasting terug, dus ik draag ook niets af".

 

Sterker nog, het is riskant om het zo te benaderen. De fiscus zal sowieso de BTW die je had moeten afdragen naheffen bij je met boete en vervolgens de BTW die je als voorbelasting terug had willen vragen, kunnen weigeren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Patrick,

 

Toen ik je vraag las, dacht ik dat je doelde op die bedrijven die recentelijk weer adverteren met kreten als 'wij betalen de BTW voor u'.

 

Na het zien van de interpretaties van Marjan en Joost, twijfel ik aan de mijne, Met andere woorden: heb je nu antwoord op je vraag of niet?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Het is nog niet helemaal duidelijk .. Kijk ik koop goederen uit China.. Moet aan mijn vervoeder UPS/DHL moet 19 %

over de totale waarde van goederen betalen . Kijk deze nota van de vervoeder,, kan ik indienen bij de belastingdienst

en krijg de voorbelasting weer terug.. Als ik nou deze nota gewoon zellf betaal, en deze niet indien bij de belasting dienst.

Dan hoefen toch mijn klanten geen 19% btw betalen ( want die heb ik toch zelf al over de goederen betaald )

 

Snap je een beetje wat ik bedoel...

 

Groeten,

 

Patrick

Link naar reactie
  • 0

Als ik nou deze nota gewoon zellf betaal, en deze niet indien bij de belasting dienst.

Dan hoefen toch mijn klanten geen 19% btw betalen ( want die heb ik toch zelf al over de goederen betaald )

 

 

Zoals gezegd, zo werkt het niet. Dan zou voor de fiscus namelijk niet meer te controleren zijn wie wat betaalt aan BTW.

De BTW die jij betaalt op je import, mag je namelijk ook aftrekken als voorbelasting. Jij betaalt op dat moment dus geen BTW. Daarna netjes de BTW op de factuur aan je klant zetten, deze innen en afdragen aan de fiscus.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Patrick,

 

Ik snap wat je bedoeld, maar verwijs je terug naar het antwoord van Joost, het is geen keuzespelletje. Hoe kan de belastingdienst nu controleren dat jij het rechtstreeks betaald hebt er zijn 100.000den ondernemers die btw ondernemer zijn.

 

Er zijn dus vaste spelregels je vraagt je btw op inkoop terug en je draagt de btw over je omzet af.

Link naar reactie
  • 0

Buiten het feit dat het simpelweg niet kan gaat die theorie van jou niet op.

 

Er zit een wezenlijk verschil tussen de betaalde belasting bij invoer en de bij de klant in rekening gebrachte BTW (omzetbelasting)

 

Voorbeeld: Je importeert product X uit China voor 50,- en betaald hierover 19% btw. Je betaald netjes de 9,50 belasting.

 

Vervolgens verkoop je het product door voor 100,- inclusief 19% btw.

 

prijs exclusief btw: 84,03

btw 19%: 15,97

totaal: 100,-

 

Zoals je ziet zijn het twee verschillende bedragen. (er van uitgaande dat je alles met winst verkoopt)

 

Wat jij wilt kan (tot op een zekere hoogte) wel met de kleine-ondernemersregeling

Link naar reactie
  • 0

Hi Jeroen,

 

Bedankt voor je tip.. Ben nog een kleine ondernemer.. (net 9 maanden bezig). Ik zag al iets in mijn boekhoud programma

een KOR regeling staan. Maar dat moet ik elke 3 maanden een schatting geven.(dat heb ik maar niet gedaan) en dan mijn kwartaal aangifte versturen.

 

Is het ook mogelijk om dit einde van het jaar van deze KOR regeling gebruik te maken, zodat ik in 1 keer de juiste gevens

van 2011 door kan sturen naar de belasting dienst.

 

Groet,

 

Patrick

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Patrick,

 

De KOR kun je idd ook in de laatste aangifte van het jaar toepassen en zelfs nog 5 jaar daarna d.m.v. het sturen van een bezwaar tegen je eigen aangifte van een bepaald jaar, de zgn. suppletie (zoek op suppletie op www.belastingdienst.nl en je vindt de digitaal in te sturen versie).

 

Per jaar de KOR toepassen is makkelijker omdat je pas na een jaar weet wat precies het saldo van de af te dragen BTW is en dus ook dan pas weet of de KOR überhaupt mag worden toegepast en zo ja voor welk bedrag.

Nadeel is dat je de BTW dan wel eerst voor moet schieten (afdragen aan de fiscus en later terugvragen).

 

Hou er trouwens wel rekening mee dat de BTW die je bij invoer betaalt, voor de berekening van de hoogte van de KOR niet mag worden meegeteld als verschuldigde belasting. Voor die berekening doet de BTW alleen mee als voorbelasting.

Die BTW die je bij invoer betaalt staat echter ook niet op je aangifte, dus als je de aangifte-cijfers volgt voor de KOR-berekening zit je goed.

 

Mocht je meer en vaker gaan invoeren dan kun je overigens bij de BTW-inspecteur een invoervergunning aanvragen. Daarbij verleg je de heffing van BTW van de grens naar je BTW-aangifte. In dat geval staat de verschuldigde BTW dus wél op je aangifte, maar doet deze voor de berekening van de KOR nog steeds niet mee (het is nl. geen BTW over je omzet).

 

Volgt u mij nog? Zo nee, vraag maar raak.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Simpel gezegd is BTW een Belasting op Toegevoegde Waarde. Dus de waarde die jouw bedrijf toevoegt is belast. Wat je bedrijf aan waarde toevoegt is te berekenen door omzet - kosten. Als je omzet lager is dan je kosten, voeg je dus niks toe.

 

Die toegevoegde waarde is met 19% belast, oftewel: 19% x ( omzet - kosten ). Dat kan je ook schrijven als 19% x omzet - 19% x kosten. En dat is in de dagelijkse praktijk: de BTW die jij in rekening brengt - de BTW die jij betaalt (voorbelasting).

 

En dus kan je er niet zomaar één component uit mikken ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.