• 0

Moet de prijs van een dienst vooraf gemeld worden?

Weet iemand of de prijs van een geleverde dienst vooraf gemeld moet worden?

 

Ik heb namelijk als beginnende ondernemer (BV) een computer besturingssysteem aangeschaft van 6000 euro.

De uitleg over dit programma zat hierbij inbegrepen.

De rekening heb ik netjes voldaan en heb een aantal maanden later gevraagd of er misschien iemand langs kon komen om het systeem uit te leggen aan een nieuwe werknemer. Er kwam een meisje langs die het de nieuwe werknemer binnen een dag leerde.

De week daarop kreeg ik een factuur van 3000 euro voor die uitleg dag.

 

Had het bedrijf mij niet eerst moeten melden wat de kosten zouden zijn? Dan had ik dit namelijk nooit gedaan...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

 

Volgens mijn weten, hoeft de prijs niet vooraf bekend worden gemaakt, maar als er vooraf geen prijs bekend wordt gemaakt, mag er alleen een prijs worden berekend die gangbaar is in de branche.

 

Als je bv. een gesprongen waterleiding hebt, dan mag de loodgieter ook geen 3.000 euro berekenen voor een spoedreparatie waar hij 4 uur mee bezig is, en 100 euro materiaalkosten.

 

Ik zou om een specificatie vragen, en voor 150 euro/uur heb je wel een top IC'ter, en geen "meisje". Overigens niet denigrerend bedoeld.

:)

 

@Astrid

alsof een meisje geen top ict-er zou kunnen zijn leeftijd heeft weinig te maken met hoe goed iemand kan zijn en geslacht ook niet denk ik.

Ik ga het topic niet verstoren, beetje flauw om op zo'n manier te reageren. TS komt zelf aan met de benaming "meisje"

 

En om dan alle misverstanden uit de weg te ruimen en het in de juiste context neer te zetten.

 

Arbeid top ICT'er man/vrouw/meisje/jongen 8*150=1200 euro

Reiskosten volgens Wouter jan 64 euro

Lunch 100 euro

Marge 300 euro

 

Totaal 1664,00

 

zoafentoeisdesfeerweleenswatgespannenhier

Link naar reactie
  • 0

3000 euro is volgens mij veel te hoog.

 

Uitgaande van al hoge getallen:

1 dag werken is hooguit 10 uur.

uitgaan van 90 euro per uur is dat 900 euro.

Reiskosten 16 cent p/km uitgaande van 400 km = 64 euro

Lunch van 100 euro

Marge van 300 euro

 

is totaal

900

64

100

300

-----

1364 euro.

En dan is mijn berekening al ver overdreven.

 

Link naar reactie
  • 0

alsof een meisje geen top ict-er zou kunnen zijn ??? leeftijd heeft weinig te maken met hoe goed iemand kan zijn en geslacht ook niet denk ik.

 

Ik neem aan dat je eerst contact hebt opgenomen met het betreffende bedrijf om te vragen waar het op gebaseerd is? Hoe reageerden ze?

Voor consultancy-werk waar dit volgens mij onder valt zijn bedragen tussen 800 en 1200 euro per dag niet ongebruikelijk, 3000 lijkt me erg misplaatst als dat voor 1 dag instructie is.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Beste Julia,

 

Wat mij betreft een typisch gevalletje van tweezijdige naïviteit.

 

1. Stom van jou om te denken dat ze gewoon maar gratis langskomen om een dag uitleg te komen geven. De meeste ondernemers werken niet gratis, je had op zijn minst kunnen vragen of er nog kosten aan verbonden zijn.

 

2. Stom van de leverancier om je niet even netjes een offerte te sturen of op zijn minst in het telefoongesprek te vermelden dat dit 3000 euro kost. (in plaats van ervan uitgaan dat jij wel bekend zal zijn met de kosten)

 

Dan de prijs zelf 3000 euro voor 1 dag, dat lijkt me aan de hoge kant. Waarschijnlijk berekenen ze een training, maar 3000 euro voor 1 dag training voor en systeem dat in aanschaf 6000 euro heeft gekost, lijkt niet erg reëel. Overigens zijn dit soort kosten voor een dag training niet echt uitzonderlijk voor grote en dure systemen, maar dat terzijde.

De prijs van een training kan toch al snel oplopen tot 1000-1500 euro per dag omdat natuurlijk niet alleen voor de trainer betaald moet worden maar ook het maken van een training kost veel geld dat ze terug willen verdienen.

 

Hoe nu verder?

Het lijkt mij reëel dat jij betaald voor de dag training die is gegeven, omdat een medewerker bij jou op locatie is gekomen moet je toch al gauw denken aan een vergoeding van ca 800-1200 per dag als redelijk. Dat is wat een software consultant in mijn ervaring kost voor een dag ondersteuning.

 

Kijk eens goed naar de rekening, wat nog wel eens wil gebeuren is dat de consultant terugkomt op kantoor en in zijn urenverantwoording opgeeft dat er een basistraining is gegeven en de gevorderde training. De administratie heeft vervolgens die gegevens over genomen en beide trainingen volledig in rekening gebracht.

 

Een andere mogelijkheid is dat men zowel een volledige training heeft berekend als ook een volle dag consultancy. en dat zou dubbelop zijn want in de prijs van een training zijn vaak de kosten van een consultant al berekend.

 

 

Samengevat. 3000 euro voor 1 dag vind ik vrij veel, dus kijk even goed naar de factuur of er geen dubbele kosten zijn berekend, maar betalen voor die dag ondersteuning op locatie vind ik volstrekt normaal. Je zult dus moeten kijken hoe je hier uit moet komen met de leverancier, waarbij jij natuurlijk als argument gebruikt dat je niet of slecht bent voorgelicht over de kosten en nooit akkoord bent gegaan met een dergelijk hoog bedrag. Maar bedenk je dus wel eerst wat jij een redelijke vergoeding vind (en dan op basis van wat gebruikelijk is in de markt, kijk bijv ook eens bij andere leveranciers wat zij voor een dag training of consultancy rekenen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.