• 0

Werken als architect zonder titel.

Ik weet niet zo goed in welk subforum deze post hoort, of uberhaupt hier, maar ik vraag het toch.

 

Ik wil graag als architect aan de slag maar ben geen architect. Is in Nederland een beschermde titel. Ik heb HTS Bouwkunde gestudeerd en jaren op een architectenbureau gewerkt. Dus het concept architect is mij vrij duidelijk. De zakelijke kant ken ik echter niet en ik vraag me af of en welke beren er op de weg liggen? Stel ik krijg een opdrachtgever, kan ik mezelf dan als ontwerper/designer verkopen die in feite exact hetzelfde kan doen, maar zonder de beschermde architectentitel?

 

In De Nieuwe Regeling DNR voor architecten staat dat een architect een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dient af te sluiten bij de BNA (Bond Nederlandse Architecten). Maar dat kan ik uiteraard niet. Is dat een harde eis of kan ik ook een andere verzekering afsluiten die dezelfde risico's afdekt? Ik verwacht geen mega-projecten binnen te harken maar kleinschalige projectjes.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
In De Nieuwe Regeling DNR voor architecten staat dat een architect een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dient af te sluiten bij de BNA (Bond Nederlandse Architecten).

Nee, dat staat er niet. Er staat dat de architect een beroepsaansprakelijkheidsverzekering moet hebben die minimaal voldoet aan de door BNA gestelde eisen (de in de DNR genoemde "raampolis") de BNA is geen bemiddelaar en je kunt daar dus ook geen verzekeringen afsluiten

 

Maar dat kan ik uiteraard niet. Is dat een harde eis of kan ik ook een andere verzekering afsluiten die dezelfde risico's afdekt?
Het is een harde eis in de DNR voor architecten. Jij bent geen architect, dus waarom zou je gebonden zijn aan de DNR?

Beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars zullen overigens geen dekking gaan bieden voor architectenwerkzaamheden voor een niet-architect... jammer maar helaas...