• 0

Werken als architect zonder titel.

Ik weet niet zo goed in welk subforum deze post hoort, of uberhaupt hier, maar ik vraag het toch.

 

Ik wil graag als architect aan de slag maar ben geen architect. Is in Nederland een beschermde titel. Ik heb HTS Bouwkunde gestudeerd en jaren op een architectenbureau gewerkt. Dus het concept architect is mij vrij duidelijk. De zakelijke kant ken ik echter niet en ik vraag me af of en welke beren er op de weg liggen? Stel ik krijg een opdrachtgever, kan ik mezelf dan als ontwerper/designer verkopen die in feite exact hetzelfde kan doen, maar zonder de beschermde architectentitel?

 

In De Nieuwe Regeling DNR voor architecten staat dat een architect een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dient af te sluiten bij de BNA (Bond Nederlandse Architecten). Maar dat kan ik uiteraard niet. Is dat een harde eis of kan ik ook een andere verzekering afsluiten die dezelfde risico's afdekt? Ik verwacht geen mega-projecten binnen te harken maar kleinschalige projectjes.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
In De Nieuwe Regeling DNR voor architecten staat dat een architect een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dient af te sluiten bij de BNA (Bond Nederlandse Architecten).

Nee, dat staat er niet. Er staat dat de architect een beroepsaansprakelijkheidsverzekering moet hebben die minimaal voldoet aan de door BNA gestelde eisen (de in de DNR genoemde "raampolis") de BNA is geen bemiddelaar en je kunt daar dus ook geen verzekeringen afsluiten

 

Maar dat kan ik uiteraard niet. Is dat een harde eis of kan ik ook een andere verzekering afsluiten die dezelfde risico's afdekt?
Het is een harde eis in de DNR voor architecten. Jij bent geen architect, dus waarom zou je gebonden zijn aan de DNR?

Beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars zullen overigens geen dekking gaan bieden voor architectenwerkzaamheden voor een niet-architect... jammer maar helaas...

 

 

De zakelijke kant ken ik echter niet en ik vraag me af of en welke beren er op de weg liggen? Stel ik krijg een opdrachtgever, kan ik mezelf dan als ontwerper/designer verkopen die in feite exact hetzelfde kan doen, maar zonder de beschermde architectentitel?
Tricky, je mag het begrip architect zelfs niet suggereren, en je kunt je beroepsaansprakelijkheid dus niet afdekken. Als opdrachtgever zou ik wel sterke twijfels hebben.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

als je geen architect bent dan val je naar mijn idee in de categorie bouwkundig ontwerp en tekenbureau, je zou eens kunnen kijken bij andere tekenbureaus welke voorwaarden ze hanteren.

 

Ik dacht dat Dnr de regeling is voor architecten, ingenieurs en adviseurs. Volgens mij niet voorbehouden aan architecten. Ik zou denken dat je die als ingenieur toch gewoon zou kunnen toepassen maar dat is dus niet zo Norbert?

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Ik was ook niet van plan om ook maar in de verste verte te suggereren dat ik een architect ben.

 

Dat suggereert ook niemand, maar Norbert heeft wel een punt. Ik kan jou inhuren als 'ontwerper'. Jij wilt je risico's afdekken met een aansprakelijkheidsverzekering (bijv. ter dekking van schade wegens een ontwerpfout). De verzekeraar vraagt jou wat je doet. Jij omschrijft de diensten die nauw grenzen aan wat een architect levert. Verzekeraar vraagt of jij een architect bent. Jij zegt nee. Wat verwacht je dan van een verzekeraar?

 

Het gaat er niet om wat je suggereert, maar wel om de feitelijke werkzaamheden die jij verricht en de risico's die je loopt en gedekt wilt hebben. Je kunt om het hardst roepen dat je geen architect bent, maar als je wel in hun veld werkzaam bent en dus het risico loopt dat schade wegens ontwerpfouten op jou verhaald kunnen worden, dan is er geen verzekeraar die dat dekt.

 

Dan ben je dus overgeleverd aan algemene voorwaarden. En zonder BNA achter je naam zou ik als klant huiverig zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Ik dacht dat Dnr de regeling is voor architecten, ingenieurs en adviseurs. Volgens mij niet voorbehouden aan architecten. Ik zou denken dat je die als ingenieur toch gewoon zou kunnen toepassen maar dat is dus niet zo Norbert?

Nee, je hebt gelijk, dat is wel zo. Een bouwkundig adviesbureau hanteert doorgaans dezelfde DNR voorwaarden, en kan voor die activiteiten ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ben het niet met jullie eens, een goed ontwerper hoeft niet per definitie een architect te zijn. Een sprekend voorbeeld is piet boon http://www.oesterdam.nl/piet.html . Niemand die twijfelt aan zijn ontwerpen omdat hij geen BNA lid is.

 

Zo te zien heb je - alweer - gelijk Astrid! En valt het dus voor TS allemaal wel mee: kennelijk is alleen de titel architect beschermd maar mag een bouwkundig adviseur wel gebouwen ontwerpen. Er zal in dat geval ook wel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te vinden zijn.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet met jullie eens, een goed ontwerper hoeft niet per definitie een architect te zijn. Een sprekend voorbeeld is piet boon http://www.oesterdam.nl/piet.html . Niemand die twijfelt aan zijn ontwerpen omdat hij geen BNA lid is.

 

 

Hij heeft wel architecten in dienst. Mischien wel om bovengenoemde risico's te elimineren?

Link naar reactie
  • 0

Aan zo'n constructie zat ik ook al te denken. Maar hoe zou je dat op kunnen zetten, als je al een architect vind die hieraan mee wil werken. Denk niet dat dat voor mij mogelijk is.

 

Ik ben een ingenieur, zou ik op die titel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kunnen krijgen?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ben een ingenieur, zou ik op die titel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kunnen krijgen?

Het lijkt me dat je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering niet nodig hebt voor je titel, maar voor je daadwerkelijke risico, en dat zijn je feitelijke werkzaamheden.

 

Ik kan het niet zo 1 2 3 beoordelen wat een verzekeraar zal doen. Lijkt mij een kwestie van proberen: vraag via je verzekeringsadviseur een offerte voor een BAV dekking aan voor een bouwkundig ingenieur aan bij een goede BAV-verzekeraar (tip: Chubb, Nassau, Hiscox), en vermeld op het aanvraagformulier je feitelijke werkzaamheden. Je merkt dan vanzelf of verzekeraars dit risico willen accepteren of niet, en zo ja tegen welke premie en condities.

 

Een offerte-aanvraag verplicht nog tot niets, maar het is wel zo netjes om het "pro forma" karakter vooraf aan de adviseur te melden (ook ten behoeve van de beloning van de adviseur voor zijn/haar werkzaamheden in het offertetraject)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga volgende week eens informeren bij een aantal verzekeraars, waaronder jou voorkeuren.

 

Mocht het honderden euro's of meer per maand kosten, dan wacht ik eerst tot de eerste opdrachtgever aanklopt. God weet hoe lang dat kan duren. Maar goed, daar heb ik me ook op ingesteld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.