Ga naar inhoud

promotiefilm en auteursrechten

Geplaatst:

-Andre-

stel:

[*]ik neem een bestaand product

[*]ik verbeter het product, en patenteer de verbetering

[*]ik maak een promotiefilm van het product met toegevoegde verbetering

[*]de film bevat muziek van derden, de artiesten vernoem ik in de aftiteling

[*]de eigenaar van het bestaande product noem ik in de aftiteling

[*]de promotiefilm wordt aan de eigenaar en concurrenten van het het originele product getoond middels een login op afgeschermde website

vragen:

[*]moet ik voor de gebruikte muziek betalen?

[*]mag ik het product zonder toestemming gebruiken voor deze film?

[*]andere valkuilen?

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

Nee, mag niet. Je mag auteursrechtelijk beschermd werk openbaren in een strikt besloten kring met een familiar karakter (dus ook voor een klein gezelschap bejaarden in het ouwemannenhuis) maar als je onbekenden uitnodigt jouw promotiefilm te bekijken is er sprake van openbaring. De kring is weliswaar besloten, maar niet besloten genoeg.

De kans dat de auteursrechthebbende daar lucht van krijgt, is echter te verwaarlozen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

brood

Uit een website van een aanbieder voor gebruik van licenties vind ik:

Prijs van muziek zetten op wereldwijd internet (commercials) kost €60,- per track.

Valt wel mee. Daarvoor zou je het niet moeten riskeren. Indien ze de gewenste muziek voor je hebben.

Geplaatst:

Edo van Santen

er is een verschil tussen auteursrechten van de maker en de uitzend/exploitatie/distrubutie/openbaarmaak-rechten.

de maker heeft de auteursrechten, dus die moet je betalen.

in principe hoef je geen uitzendrechten te betalen als de kijker de video zelf start.

nadere info, bijvoorbeeld bij http://royaltyfreecomposer.com/license-terms

en uiteraard buma/stemra.

Succes!

Pitch Coach  Pitch Trainer   Public Speaker  Wijze oude man Pitcholoog (c) gepensioneerd

• 2 months later...
Geplaatst:

WalterBrokx

Wat Edo zegt:

bij bestaand 'hitreportoir' (daar vallen ook flops onder: het gaat er om dat het muziek is, die via de (online) platenzaken te krijgen is/zou moeten zijn) betaal je voor de auteursrechten en het 'synchronisatierecht' (oftewel het recht om de muziek van een bestaande opname af te plukken en te gebruiken; de rechten van het label dus).

In dit soort gevallen heb je te maken met de BUMA/Stemra.

Voor bedrijfsfilms is het tarief (dacht ik zo uit mijn hoofd: sinds 2010 niet meer te maken gehad met de BUMA): €144,- (ex BTW) per 'blok van 30 seconden' van een track. (2 sec = 30 sec betalen, 31 sec = 60 sec betalen, van 2 tracks 5 sec = 2 x 30 sec betalen.)

Er is echter ook een low-budgetregeling als de productie (excl. muziek) lager is dan €5000,-, dan betaal je minstens €200,- en maximaal 10% of 20% (ik twijfel even).

Bij stockmuziek via BUMA/Stemra betaalje €60,- ex btw per blok van 30 sec.

Maar stockmuziek is echter ook via andere (vak goedkopere) kanalen te verkrijgen. (Alleen is het aanbod niet overal hetzelfde en niet overal even goed.)

En niet ieder componist meldt zijn/haar composities aan bij de BUMA/Stemra, dus die kunnen hun eigen tarieven bepalen.

Dit is inderdaad allemaal exclusief het uitzendrecht voor TV.

Daar gelden weer andere tarieven voor die afhankelijk zijn van de zender: lokaal, regionaal, nationaal, Benelux, Europa of wereldwijd.

Bovendien kan de componist dan zelf een prijskaartje hangen aan het gebruik van de muziek. U2 bijvoorbeeld vraagt dan heel makkelijk een veelvoud van het standaardtarief.

Weet iemand trouwens of het verkrijgen van toestemming voor het gebruik van muziek inmiddels al wat sneller gaat?

De laatste keer duurde het 5 weken voor ik de licenties bevestigd kreeg. Bijna geen enkele opdrachtgever wil of kan zolang wachten.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.