Leden kunnen op mijn website via de telefoon een betaling doen. Ze doen dat door naar een bepaald 0900-nummer te bellen en een code in te typen. Vervolgens kan ik controleren of die code is ingevuld, en of er dus betaald is. Dat 0900-nummer kost € 1,30 per gesprek.
Laten we er even van uit gaan dat ik per belletje € 1,00 exclusief btw ontvang. Als er dus 10 mensen bellen dan betalen die 10 mensen totaal € 13,00 en ontvang ik totaal € 10,00 ex btw. De overige € 3,00 is voor het 'tussenbedrijf' wat de transacties verzorgt (Mollie, voor de kenners/geïnteresseerden). Tot zover is het duidelijk lijkt me.
Maar hoe boek ik deze kosten per belletje in? Iemand belt voor € 1,09 ex btw en ik krijg daarvan € 1,00; er mist dus 9 eurocent, en dat zijn de 9 eurocenten die naar de Mollie gaan (het tussenbedrijf).
Ik krijg ééns per maand een credit-factuur van Mollie waar op staat: "Inkomsten via micro-payments: november 2011" en dan daarachter het bedrag wat ik van ze krijg, dus als er 10 mensen bellen staat daar "€ 10,00".
Verder staan er geen kosten gespecificeerd ofzo; je vindt op de credit-factuur niet terug dat een oorspronkelijk belletje € 1,30 kostte en dat het verschil van 9 cent aan transactiekosten o.i.d. op gaat.
Maar hoe kan ik dit dan inboeken zodat de fiscus het goed vindt? Kan ik gewoon voor mezelf uitrekenen hoeveel kosten er zijn (9 eurocent per transactie in dit geval dus) en die als overige kosten inboeken? Of moet ik die 9 eurocent echt ergens op een factuur kunnen laten zien?
Dat laatste lukt me namelijk niet omdat dat niet op de credit-factuur staat gespecificeerd, en ik neem aan dat de fiscus me niet op mijn blauwe ogen zal geloven als ik zeg dat ik echt maar 1 euro per belletje krijg, en niet toevallig de helft van de betalingen via een ander bedrijf laat verlopen bijvoorbeeld.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
vuursteen
vuursteen
Beste mensen, ik heb een vraag.
Leden kunnen op mijn website via de telefoon een betaling doen. Ze doen dat door naar een bepaald 0900-nummer te bellen en een code in te typen. Vervolgens kan ik controleren of die code is ingevuld, en of er dus betaald is. Dat 0900-nummer kost € 1,30 per gesprek.
Laten we er even van uit gaan dat ik per belletje € 1,00 exclusief btw ontvang. Als er dus 10 mensen bellen dan betalen die 10 mensen totaal € 13,00 en ontvang ik totaal € 10,00 ex btw. De overige € 3,00 is voor het 'tussenbedrijf' wat de transacties verzorgt (Mollie, voor de kenners/geïnteresseerden). Tot zover is het duidelijk lijkt me.
Maar hoe boek ik deze kosten per belletje in? Iemand belt voor € 1,09 ex btw en ik krijg daarvan € 1,00; er mist dus 9 eurocent, en dat zijn de 9 eurocenten die naar de Mollie gaan (het tussenbedrijf).
Ik krijg ééns per maand een credit-factuur van Mollie waar op staat: "Inkomsten via micro-payments: november 2011" en dan daarachter het bedrag wat ik van ze krijg, dus als er 10 mensen bellen staat daar "€ 10,00".
Verder staan er geen kosten gespecificeerd ofzo; je vindt op de credit-factuur niet terug dat een oorspronkelijk belletje € 1,30 kostte en dat het verschil van 9 cent aan transactiekosten o.i.d. op gaat.
Maar hoe kan ik dit dan inboeken zodat de fiscus het goed vindt? Kan ik gewoon voor mezelf uitrekenen hoeveel kosten er zijn (9 eurocent per transactie in dit geval dus) en die als overige kosten inboeken? Of moet ik die 9 eurocent echt ergens op een factuur kunnen laten zien?
Dat laatste lukt me namelijk niet omdat dat niet op de credit-factuur staat gespecificeerd, en ik neem aan dat de fiscus me niet op mijn blauwe ogen zal geloven als ik zeg dat ik echt maar 1 euro per belletje krijg, en niet toevallig de helft van de betalingen via een ander bedrijf laat verlopen bijvoorbeeld.
Iemand een idee?
Alvast bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34861-telefonische-betalingen-hoe-kosten-inboeken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag