Zojuist kreeg ik van een klant die al sinds een aantal jaar een magazine door ons laat drukken te horen dat ze een andere drukker hebben gevonden hiervoor. Het magazine komt 6 keer per jaar uit.
Nu staat er het volgende in de Leveringsvoorwaarden van de Grafische sector:
1. Een overeenkomst tot de vervaardiging van een periodieke
uitgave geldt, indien terzake niet uitdrukkelijk en schriftelijk
anders is overeengekomen, voor onbepaalde tijd en kan
slechts door opzegging worden beëindigd met
inachtneming van een opzegtermijn. Deze opzegtermijn is
een jaar indien het een periodieke uitgave betreft die
viermaal per jaar of vaker verschijnt en 6 maanden indien het
een periodieke uitgave betreft die minder vaak verschijnt.
2. Onder een periodieke uitgave als bedoeld in lid 1 van dit
artikel wordt verstaan een uitgave die regelmatig verschijnt.
3. Onder vervaardiging in de zin van het eerste lid van dit
artikel wordt mede begrepen de vervaardiging van
halffabrikaten of hulpmiddelen zoals losse katernen, lithoen
zetwerk alsmede werkzaamheden tot afwerking en tot
de verspreiding van de uitgave.
4. Een overeenkomst als bedoeld in dit artikel kan slechts door
middel van een aangetekende of met ontvangstbevestiging
verzonden brief worden opgezegd.
5. Van het bepaalde in dit artikel kan slechts bij schriftelijke
overeenkomst worden afgeweken.
Hiermee zou ik deze klant kunnen 'dwingen' nog een jaar dit drukwerk bij ons af te nemen. Echter claimt de klant dat er geen overeenkomst getekend is. Wel komen ze hiermee al jaren elke 2 maanden bij ons en kunnen wij er altijd vanuit gaan dat de opdracht komt.
Nadat de klant hierop gewezen was heeft deze een advocaat gesproken die zei dat deze bepaling door europese mededingingsregels niet meer geldig zou zijn. Is er iemand die daar meer over weet, want ik kan hier niks over vinden.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Matthijs Huisman
Matthijs Huisman
Beste leden,
Zojuist kreeg ik van een klant die al sinds een aantal jaar een magazine door ons laat drukken te horen dat ze een andere drukker hebben gevonden hiervoor. Het magazine komt 6 keer per jaar uit.
Nu staat er het volgende in de Leveringsvoorwaarden van de Grafische sector:
Hiermee zou ik deze klant kunnen 'dwingen' nog een jaar dit drukwerk bij ons af te nemen. Echter claimt de klant dat er geen overeenkomst getekend is. Wel komen ze hiermee al jaren elke 2 maanden bij ons en kunnen wij er altijd vanuit gaan dat de opdracht komt.
Nadat de klant hierop gewezen was heeft deze een advocaat gesproken die zei dat deze bepaling door europese mededingingsregels niet meer geldig zou zijn. Is er iemand die daar meer over weet, want ik kan hier niks over vinden.
Alvast dank!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Huisman
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34943-opzegging-periodieke-drukwerkopdracht/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag