• 0

Gratis boekhouden dit voorjaar ook in Nederland?

Op accountant.nl wordt het gratis boekhouden, dat al in Canada schijnt te bestaan, dit voorjaar ook voor Nederland aangekondigd. De aanbieders hiervan zou het dan om de gegevens van de klanten te doen zijn, die de basis kunnen vormen voor adviestrajecten. Nu zijn wij zelf ook bezig met een goedkope boekhoudoplossing voor zzp'ers, maar gratis is natuurlijk wel héél goedkoop >:( .

 

Ik moet het allemaal nog zien, maar zou er natuurlijk graag meer over willen weten. Zijn er hier misschien mensen die hier meer over gehoord hebben? En heeft dit volgens jullie potentie?

 

Het hele artikel vind je hier .

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

En of dat potentie heeft! De aanbieder verzamelt op die manier een schat aan gegevens over de betreffende onderneming en kan zo heeel gericht aanbiedingen doen. Ze weten immers exact wat waaraan wordt besteed en op basis van peer group analyse ook wat peers er aan uitgeven. M.a.w. de aanbieder ziet dat zijn klant kan besparen en kan nagenoeg perfect targetten.

 

Op de particuliere markt wordt al enige tijd een gratis online huishoudboekje verstrekt (voorheen Yunoo, thans Afas Personal). Ook hier wordt het bestedingspatroon van consumenten nauwlettend gevolgd, gelogd en m.b.v. zelflerende datamining eindeloos geanalyseerd om zeer gericht aanbiedingen te kunnen doen. De conversie schiet omhoog, aangezien je veel meer van je prospects weet (evidence marketing). De aanbiedingen komen op het juiste moment, via het juiste kanaal bij de juiste persoon terecht. Dat is dan geen spam meer, maar een welkome tip.

 

Bij het online huishoudboekje is een koppeling met alle bankpakketten gemaakt. Op die manier ontstaat een zichzelf updatende en groeiende database vol user generated content. Ik verwacht dat de gratis boekhouding op dezelfde manier is opgezet. Mooie toepassing van het freemium business model.

 

Ik ben zelf benieuwd hoe dit zal aanslaan en of ondernemers bereid zijn een deel van hun privacy op te geven om van de gratis dienst gebruik te maken. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar tegelijk zijn er ook ondernemers die het niet zien zitten.

Link naar reactie
  • 0

En of dat potentie heeft! De aanbieder verzamelt op die manier een schat aan gegevens over de betreffende onderneming en kan zo heeel gericht aanbiedingen doen. Ze weten immers exact wat waaraan wordt besteed en op basis van peer group analyse ook wat peers er aan uitgeven. M.a.w. de aanbieder ziet dat zijn klant kan besparen en kan nagenoeg perfect targetten.

 

Op de particuliere markt wordt al enige tijd een gratis online huishoudboekje verstrekt (voorheen Yunoo, thans Afas Personal). Ook hier wordt het bestedingspatroon van consumenten nauwlettend gevolgd, gelogd en m.b.v. zelflerende datamining eindeloos geanalyseerd om zeer gericht aanbiedingen te kunnen doen. De conversie schiet omhoog, aangezien je veel meer van je prospects weet (evidence marketing). De aanbiedingen komen op het juiste moment, via het juiste kanaal bij de juiste persoon terecht. Dat is dan geen spam meer, maar een welkome tip.

 

Bij het online huishoudboekje is een koppeling met alle bankpakketten gemaakt. Op die manier ontstaat een zichzelf updatende en groeiende database vol user generated content. Ik verwacht dat de gratis boekhouding op dezelfde manier is opgezet. Mooie toepassing van het freemium business model.

 

Ik ben zelf benieuwd hoe dit zal aanslaan en of ondernemers bereid zijn een deel van hun privacy op te geven om van de gratis dienst gebruik te maken. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar tegelijk zijn er ook ondernemers die het niet zien zitten.

 

Erg interessant inderdaad. Maar deze bankkoppeling is voor veel ZZP-ers (waaronder ik) niet weggelegd, gezien het feit dat ze een privérekening gebruiken ipv de 'nette'methode: een (dure!) zakelijke rekening.

 

Ik vraag me ook af hoeveel mensen bereid zijn om hun privacy, klantgegevens e.d. uit handen te geven om kosten te besparen. Ik gebruik zelf Acumulus voor amper een tientje per maand en wil voor daarvoor bijv. echt niet de gegevens uit handen geven. Daarnaast vraag ik me af of er niet een addertje onder het gratis zit, zoals: 'nee meneer, support zit hier niet bij inbegrepen'.

Link naar reactie
  • 0

Vanuit mijn achtergrond kijk ik ook naar de aanbodzijde. Als je gratis boekhouding aan gaat bieden, dan lijkt het mij dat je de kans loopt dat je overspoeld wordt door, laten we maar zeggen, de iets minder serieuze ondernemer. Daar gaat toch ook veel tijd en geld in zitten zou ik denken. Dat weerhoudt mij er iig van om dit aan te bieden.

 

Ik ken Yunoo ook (heb er zelf eens een maand mijn gegevens achtergelaten), maar voor het bijhouden van een zakelijke boekhouding is toch wel iets meer nodig dan wat Yunoo aanbiedt.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er eerst een goede definitie van “boekhouden” gegeven dient te worden.

 

Of wordt het alleen bonnen, facturen, data aanleveren aan een zwart gat en maar afwachten wat er uit komt? Waar schuilen de verantwoordelijkheden, of om in termen te blijven, The accountability.

 

Ten tweede: HET KAN NIET GRATIS. Ik verwacht, zoals ik lees, dat de ondernemer eerst door een oerwoud moet gaan met een kapmes (muisklik) op zijn dashboard om de advertenties en aanbiedingen weg te klikken voordat hij een factuurtje kan posten. En ook door een jungle moet om wat gegevens terug te krijgen.

 

Nog erger: Misschien moet de ondernemer eerst een verzekering uit de reclame op zijn dashboard afsluiten voordat deze weer bij zijn gegevens kan. Brrr.

 

En wanneer het een jaar gratis is dan wordt er medegedeeld dat er helaas toch een vergoeding geheven zal gaan worden. De ondernemer zit al in de molen en er weer uitstappen is problematisch, gelijk aan het veranderen van bank, van energieleverancier of zorginstelling.

Het heeft potentie, maar niet voor ondernemers.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er eerst een goede definitie van “boekhouden” gegeven dient te worden.

 

Je kunt het hier zien hoe het in Canada werkt. Er staat dan wel dat 'Manual entry is dead', maar volgens mij moet je nog wel je facturen invoeren. De rest halen ze uit je bankafschriften. Je komt een heel eind zo qua automatisering, dat is wel waar.

Link naar reactie
  • 0
Ten tweede: HET KAN NIET GRATIS. Ik verwacht, zoals ik lees, dat de ondernemer eerst door een oerwoud moet gaan met een kapmes (muisklik) op zijn dashboard om de advertenties en aanbiedingen weg te klikken voordat hij een factuurtje kan posten. En ook door een jungle moet om wat gegevens terug te krijgen.

 

dat is natuurlijk onzin. ze hoeven je in dat programma helemaal niet dood te gooien met reclame, kan helemaal reclame vrij zijn.

Maar de gegevens die ze verzamelen van je zijn heel veel geld waard.

 

Vergelijkbaar is b.v. een huizen verkoop site (funda, jaap enz.) als je daar gratis je huis op mag plaatsen voor verkoop houd dat niet in dat die site vol reclame moet.

Maar denk eens in waarin die site kan (en ook doet) verdienen:

 

ze kunnen je gegevens verkopen aan hypotheek verstrekkers, verzekeraars, verhuis bedrijven. meubel winkels (je wil mogelijk wat nieuwe meubels in je nieuwe huis), doe het zelf winkels (nieuw behang en andere verbouwingen) enz. enz.

 

Zo kunnen ze je adres misschien wel an 50 bedrijven doorverkopen en dat levert gewoon geld op.

Zal met gratis boekhouden niet anders zijn.

 

Interessant concept dus en niet verbazend als ondernemers dat gebruiken (ik betaal voor mijn boekhoud pakket toch ook alweer een 850 euro per jaar) aangezien dat flinke kosten besparing kan opleveren.

 

En mogelijk dus nog eens extra kortingen op inkoop en overige.

 

Vraag is dus enkel of je privacy danwel zakelijk gevoelige info daarvoor beschikbaar wil stellen.

Veel zal afhangen van de exacte voorwaarden van die aanbieder.

Link naar reactie
  • 0

Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat het basispakket gratis is, en dat je moet

gaan betalen voor opties. Bijvoorbeeld maximaal 1 keer per week inloggen, maximaal

1 bankrekening etc voor het basispakket. Of reclame op je facturen.

 

En dan een aantal pluspakketten.

 

Beetje hetzelfde idee als met "gratis" visitekaartjes: zodra je ze snel wilt

hebben, een kleurtje erbij etc moet je gaan betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb Wave nu al, heb het nu omg. een jaar gebruikt. Ik stapte over van OSFinancials omdat, ook al ben ik voorstander van open source oplossingen, het is een beetje een mug met een cannon schieten voor mijn eenvoudige boekhoud-wensen.

 

Wave is volledig gratis. De koppeling met je bankrekening is niet verplicht. De getargeted reclames zijn te vinden op een aparte tab op de dashboard, ze komen niet op je scherm maar je moet erop klikken om ze te kunnen zien. Ik heb zelf de offerte van Moo gebruikt voor visitekaartjes, maar ik was al en klant van Moo. (Geweldig kaartjes, trouwens, :-))

 

Ik gebruik het door de Chrome addon.

 

Ze verkopen je gegevens niet. De mijn hebben ze niet, behalve dan mijn email. Het verdienmodel is gewoon getargeted reclame, maar het targeten is al lang niet persoonlijk.

 

Nu zijn de mogelijkheden uitgebreid sinds dat ik begonnen ben, ik heb gewoon de (Damn, what's a Chart of Accounts in Dutch? Anyway, that.) categorieën in het Nederlands zelf ingetoetst in plaats van de eerste set in het Engels.

 

Nu dat ik het als een Excel bestand kan exporteren (day was in het begin niet zo) ben ik helemaal tevreden mee.

 

Kom maar op met je vragen over het gebruik van Wave; als ik het niet weet kan ik het uitzoeken. :-)

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb Wave nu al, heb het nu omg. een jaar gebruikt. Ik stapte over van OSFinancials omdat, ook al ben ik voorstander van open source oplossingen, het is een beetje een mug met een cannon schieten voor mijn eenvoudige boekhoud-wensen.

 

Nu zijn de mogelijkheden uitgebreid sinds dat ik begonnen ben, ik heb gewoon de (Damn, what's a Chart of Accounts in Dutch? Anyway, that.) categorieën in het Nederlands zelf ingetoetst in plaats van de eerste set in het Engels.

 

Nu dat ik het als een Excel bestand kan exporteren (day was in het begin niet zo) ben ik helemaal tevreden mee.

 

Kom maar op met je vragen over het gebruik van Wave; als ik het niet weet kan ik het uitzoeken. :-)

 

 

Doen ze nu de boekhouding voor jou (al dan niet geautomatiseerd)? Of doe je de boekhouding zelf (aangezien je blijkbaar zelf de grootboekrekeningen aan moet maken ) en is het dus een gratis boekhoudprogramma?

Link naar reactie
  • 0

Heb even snel op wave gekeken maar je moet gewoon alles zelf doen. Wel kan je jouw bank koppelen (geen idee of dat voor Nederlandse banken geldt) of alles gewoon handmatig inkloppen.

 

Or do your accounting old-school, but better. You don't need to connect a bank account to use Wave. You can upload bank statements manually, or use Wave like traditional accounting software. We still take the pain out of the process with time-saving tools and plain-English instructions you can understand without being an accountant.

 

Als je het op de ouderwetse manier wil doen zijn er denk ik wel betere programma's. Gratis of voor een klein bedrag. Zelf stoei ik op dit moment met speedbalance wat gratis is. Heb er wel de handleiding bij gekocht voor 39 euri dus toch niet helemaal gratis :P

 

Op dit moment zie je veel online boekhoudoplossingen met de fraaiste interfaces variërend van dashboard tot boekenkast maar omdat ik in een ver verleden gewoon dubbel boekhouden hebt geleerd kan ik daar toch moeilijk aan wennen.

 

Voor de huidige internetgeneratie zal het ongetwijfeld een uitkomst zijn. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Doen ze nu de boekhouding voor jou (al dan niet geautomatiseerd)? Of doe je de boekhouding zelf (aangezien je blijkbaar zelf de grootboekrekeningen aan moet maken ) en is het dus een gratis boekhoudprogramma?

 

Nee, ik doe het zelf. Wat ze bedoelen met "boekhouding voor je doen" is dat je je bankrekening en credit card afschriften kan importeren en het hoeft niet ingevoerd te worden. Maar dat kan op het moment niet met mijn NL bankrekening.

 

Omdat ik al jaren ondernemer in de VS ben geweest, moet ik erbij zeggen, het is gebruikelijk daar (en ook in Canada) dat ZZPers en de MKB alles betalen met een credit card (behalve huur en andere vaste uitgaven) juist omdat het makkelijker is voor de administratie.

 

Als dat hier op hetzelfde manier zou werken wet ik niet. Ik heb niet de indruk dat dit normaal is in deze streek van Europa maar ik kan het verkeerd hebben. Hier heeft men eerder een bedrijfsauto dan een bedrijfs credit card. In de VS is dat exact tegenovergesteld.

 

Het is dus gewoon een gratis boekhoudprogramma.

 

Nota bene, bedankt voor de vertaling. Chart of Accounts is dus grootboekrekeningen? Ik heb ze niet moeten veranderen, ze waren er al. Maar ze waren er in het Engels en ik heb nu de gelegenheid om anderen in te voeren. Het programma weet trouwens het verschil niet en de namen van de rekeningen veranderen de werking niet.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is dus gewoon een gratis boekhoudprogramma.

 

Aha, dat is dus iets anders dan in het bericht van Accountants.nl gemeld wordt :(. Daar wordt het gebracht alsof je boekhouding gratis verzorgd wordt (door verregaande automatisering) door Wave. Dan vraag ik me af wat er dan in het voorjaar in Nederland gaat gebeuren. Gratis boekhoudprogrammatuur is er al, dus dat is nou niet zo'n geweldige innovatie. We wachten het nog maar even af. Bedankt voor je reactie!

 

Nota bene, bedankt voor de vertaling. Chart of Accounts is dus grootboekrekeningen?

 

Ik denk dat je Chart of Accounts eerder met rekeningschema moet vertalen (de set van de grootboekrekeningen).

Link naar reactie
  • 0

Het is dus gewoon een gratis boekhoudprogramma.

 

Aha, dat is dus iets anders dan in het bericht van Accountants.nl gemeld wordt :(. Daar wordt het gebracht alsof je boekhouding gratis verzorgd wordt (door verregaande automatisering) door Wave. Dan vraag ik me af wat er dan in het voorjaar in Nederland gaat gebeuren. Gratis boekhoudprogrammatuur is er al, dus dat is nou niet zo'n geweldige innovatie. We wachten het nog maar even af. Bedankt voor je reactie!

 

 

Ik denk dat het te maken heeft met overeenkomsten met banken om de accounts te kunnen linken en dat alles te kunnen automatiseren. Inderdaad als ik in mijn bedrijf vroeger mijn credit cards en mijn bankrekening aangekoppeld had, dan had ik het niet meer moeten intoetsen en het zou automatisch gebeuren.

 

Maar ik weet niet of het hier ook zo zal gaan; ik merk dat (bijvoorbeeld) de boekhouder wil alle bonnen toch zien, ook al is het netjes in de boekhoudprogramma ingevoerd. En het classificeren van transacties gaat anders te werk. Dat heb ik in de VS niet gehad. Als dat overal zo is dan wordt de automatisering toch overbodig en je kan inderdaad net zo goed met een Excel bestand (of met een pen en een abacus voor mijn part) werken. Behalve dan dat ik deze gewoon prettiger vind, en het heeft ook goede mogelijkheden qua reports, herinneringen aan wat moet gebeuren en dergelijke. Met de Chrome extension, bijvoorbeeld, laat Wave zien in mij browser dat een rekening vandaag betaald moet worden of een factuur 2 dagen te laat is. Dat is best handig.

 

Voor de accountants zal het te maken hebben met Wave's nieuwe "Professional Network" of zoiets, waarbij je een boekhouder of accountant door wave kan vinden die met de programma werkt en door dezelfde automatisering de kosten laag gehouden kunnen zijn.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Onze boekhouder gebruikt nu een koppeling van AFAS waarmee ze ook alle bankrekeningen e.d. inlezen. Dat scheelt een hoop werk. Sowieso hoef je het dus niet meer aan te leveren wat weer een beetje administratie scheelt.

 

Dat vergelijken van bedrijven is wel interessant en gebeurt ook zeker wel in Nederland maar dan meestal onder leiding van een bedrijfsadviseur. Dat dan dus vaak in een besloten groep, meestal vergelijkbare bedrijven die verdeeld over Nederland zitten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.