• 0

onterechte automatische incasso

Wie weet wie er verantwoordelijk is als er onterecht geld van je rekening wordt afgeboekt?

Een aantal malen heb ik hierover discussie gehad met de ING en eerder ook eens met de Rabobank. Er is de laatste twee jaar een keer of tien onterecht geld van mijn rekeningen afgeboekt door een viertal verschillende bedrijven. Als je de bedrijven belt (meestal verzekeingsbedrijven) zeggen ze dat ik er voor getekend zou hebben, terwijl dit in geen van de keren het geval was. Ik had zelfs nooit eerder zaken met deze bedrijven gedaan. Na vele uren aan de telefoon gehangen en tig keer doorverbonden te zijn bleek er een fout nummer ingevoerd te zijn bij een van hun andere klanten. Dit was "toevallig" mijn nummer. De naam kwam niet overeen en de rest van de gegevens ook niet. Ze zouden het geld binnenkort wel terugboeken.

 

De ING gebeld en gevraagd hoe het mogelijk is dat er geld van mijn rekening afgehaald kan worden zonder dat ik er opdracht voor heb gegeven. Zij zeggen dat ik dan wel opdracht MOET hebben gegeven. Ik wil daar bewijs van zien, maar dit kunnen ze niet tonen. Mijn geld is bij hun in beheer en ik moet erop kunnen vertrouwen dat dit in goede handen bij hen is. Ik wil niet dat anderen zomaar aan mijn geld kunnen komen. Ze zeggen dat ze dat niet tegen kunnen gaan. Er wordt ook geen naam/nummer controle door hen uitgevoerd. Ze zeggen zelfs dat ze geen enkele overeenkomst hebben met het incasserende bedrijf. Mijn rekening is bij hen dus zo lek als een mandje. Het zelfde verhaal bij de Rabobank.

 

Wie is er nu eigenlijk verkeerd bezig in dit verhaal? wie heeft er ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

automatische incasso's worden bij de banken in de regel niet gecontroleerd.

 

Elke automatische incasso kan je binnen 60 dagen (dacht ik) terug laten storten op je rekening. (Bij de Rabo kan het met 1 klik in het rekeningoverzicht online) De bewijslast van incasso's ligt namelijk bij het bedrijf die het geld van de rekening afhaalt.

 

Met andere woorden, je had de moeite van de telefoontjes en discussies kunnen sparen en met 1 klik of telefoontje het bedrag kunnen laten terug storten.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk doe ik dat storneren. Maar één bedrijf is er nu al voor de zesde keer mee bezig geweest en telkens storneren vindt ik bezopen dus daarom heb ik de acties ondernomen. Bij de ING heb ik het rekeningnummer van dat bedrijf nu laten blokkeren. Verder is nog steeds mijn vraag wie ik erop moet aanspreken. De bank zegt niets te kunnen doen en de bewuste bedrijven sturen je ook een doolhof in.

 

Waarom is je rekening bij de ING en Rabo nu zo lek?

Link naar reactie
  • 0

Bij de ING heb ik het rekeningnummer van dat bedrijf nu laten blokkeren. Verder is nog steeds mijn vraag wie ik erop moet aanspreken. De bank zegt niets te kunnen doen en de bewuste bedrijven sturen je ook een doolhof in.

 

Waarom is je rekening bij de ING en Rabo nu zo lek?

 

Niet alleen bij de ING en Rabo... bij alle banken werkt het (helaas) zo.

Je kan klagen bij de collecterende bank, dus de bank van het bedrijf dat bij jou onterecht afboekt. Als er genoeg klachten binnen komen zulen ze of de automatische incasso opdrachten van het bedrijf beter in de gaten houden en als het geen al te groot bedrijf is het incasso contract opzeggen.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Herman,

 

In de meeste gevallen is jou eigen bank verantwoordelijk voor de juiste afwikkeling (namens jou). 2 van de 3 situaties.

 

De procedure is als volgt. (

- als de (automatische) terugboekingstermijn nog loopt kun je met je eigen bank contact opnemen en laten terugboeken, vaak kan dit al online. Er zijn wat dingen verandert dus ik weet even niet wat de termijn op dit moment is. Bij consumenten is deze termijn opgerekt naar 8 weken (56 dagen) afhankelijk van of het doorlopende machtiging is. Eenmalige machtiging geld soms geen automatisch terubboektermijn meer.

 

- als de (automatische) terugboekingstermijn is verstreken neem je in eerste instantie contact op met het bedrijf. Als je daar een onbevredigend antwoord krijgt kun je alsnog naar je eigen bank.

 

- Je eigen bank moet dan een klacht opnemen op basis van de procedure melding onterechte incasso. Je kunt altijd tot 13 maanden ná de datum van afschrijving een dergelijke klacht indienen om het bedrag terug te krijgen. Volgens mij beschrijft ING hier de procedure en staat onderaan die pagina de link naar het forumulier voor de klacht.

 

Als je de klantenservice belt proberen ze je altijd naar die stap 2 te duwen.. (omdat dat formeel eerst moet gebeuren) De crux is dus vanaf het begin te melden dat je een onterechte incasso hebt en het niet gelukt is deze via het bedrijf terug te halen en dat je dus een klacht wilt indienen vanwege onterechte incasso, die moeten ze in behandeling nemen.

 

Bij de veelgestelde vragen op de site www.incassomachtigen.nl staat ook beschreven dat je bij je eigen bank moet zijn. Deze site is van Currence Holding die verantwoordelijk is voor de Nederlandse markt voor het product incasso machtigen

 

Zo'n melding onterechte incasso is erg vervelend voor het (onterecht) incasserende bedrijf want als je te veel van dit soort klachten om je oren krijgt, word je incasso contract ingeperkt (lager bedrag per transactie en lagere maxima per incassobatch) of in het ergste geval ingetrokken.

 

Ik begrijp dat er inmiddels een selecieve incassoblokkade op je rekening is geplaatst voor het rekening nummer dat onterecht heeft geincasseerd. Die blijft in elk geval 12 maanden actief.

Als iemand bij mij onterecht incasseert, plaats ik altijd direct een selectieve incassoblokkade dan weet je in elk geval dat er niet kan worden afgeschreven. Ik vind dat beter als afwachten of het nog eens gebeurd. (wat de klantenservice nog wel eens wil adviseren)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Roel voor je uitleg.

 

Toch vraag ik me af waarom IK al dit werk moet doen. Ik stal geld bij een van de twee genoemde banken en ga ervan uit dat zonder mijn medeweten geen ander daar geld van af kan halen. Op een of andere manier is het dus net als met een oude sok. Een dief kan er geld uithalen en ikzelf moet controleren of alles erin blijft. Om die reden zet ik geld van mijzelf en het bedrijf op een bankrekening. Ik vraag hen om er goed op te passen. Zij geven mij ook aan dat ze dit doen en heel safe zijn (Tot nu toe is een van hen nog triple A volgens mij)

Blijkt het allemaal zo lek als een mandje en moet ikzelf alsnog op mijn centjes passen.

Wordt tijd voor een nieuw type bank: een bank van en voor de mensen die er belang bij hebben. een soort cooperatie of zo. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het toch wel erg apart dat je dit 10x hebt gehad. Lijkt de naam van het bedrijf waarvan ze eigenlijk willen incasseren wellicht veel op die van jezelf? Of denk je dat het echt opzet is en dat iemand gewoon expres je rekeningnummer misbruikt?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Fenomeen wordt wel spookafschrijving genoemd. De Consumentenbond heeft zich daar zeven jaar geleden eens driftig over gemaakt. Hoe dat afgelopen is, weet ik niet.

 

Heb een bericht erover gevonden:

http://www.nu.nl/economie/104404/consumentenbond-veel-spookafschrijvingen.html

 

@djluc

 

Nee het bedrijf gaf aan dat de naam totaal niet overeen kwam. Plaats ligt 100 km verder. Het rekeningnummer was identiek. (misschien is het wel ontstaan omdat ik een zevencijferig nummer heb, en misschien iemand anders het zelfde beginnummer, maar dan langer) Ze zouden er werk van maken, maar dat gebeurt dus niet. Na een uurtje telefoontikken van een halve euro per minuut en de nodige ergenis heb ik ook geen behoefte om nog eens te gaan bellen. Het nummer is nu geblokkeerd. Er zit nu iemand zonder verzekeringen denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Of een partij van jouw rekening af kan/mag schrijven staat los van de specifieke bank waar je bankiert. Als onderneming kun je (ook jij) bij je eigen bank de mogelijkheid tot incasseren aanvragen. Indien dit wordt goedgekeurd kun je vervolgens van iedere bank en dus iedere persoon in principe geld incasseren. Wel dien je zorg te dragen dat jouw klanten hiermee akkoord zijn maar dit is zeker niet iets wat de bank van de partij waar je incasseert controlleert, wel kan die controle (eventueel) gedaan worden bij de eigen bank via wie je de incasso's doet. Daarom is het ook handig om de klacht vooral neer te leggen bij de bank die het geld incasseert voor hun klant want als dit vaker gebeurt kunnen zeker stappen volgen waarbij de klant dus beperkt wordt in de incassomogelijkheden.

 

Overigens is het niet zo dat een bedrijf met machtiging tot incasseren zomaar van duizenden mensen of bedrijven hele grote bedragen kan incasseren. Afhankelijk van het type onderneming (grootte, geschiedenis, gemiddelde incassobedrag etc. etc.) worden er verschillende incassomogelijkheden vrijgegeven. Bij startende kleine ondernemingen zie je bijvoorbeeld een maximaal aantal incasso's (zeg 10 per week) en een maximaal bedrag (€ 5.000 bijvoorbeeld). Dit kan dan verruimd worden bij correct gebruik.

 

Zoal eerder vermeld heb je als consument ruim de tijd om te storneren en daarna een klacht in te dienen bij de bank die de incasso heeft gedaan. Ook als de storneringstijd voorbij is, kun je gewoon je geld terugeisen uiteraard maar dan via een daadwerkelijke betaling).

 

Al met al wordt er blijkbaar gedacht door de regelgevers (ook al deel jij die mening niet) dat deze opzet in zijn totaliteit iets voordeligs is. Voordelen zijn een veel lager debiteurenbeheer bij bedrijven, gemak voor de consument, minder betalingsproblemen en gemak binnen het betalingsverkeer. Nadelen zijn potentieel misbruik en kans op fouten, wat zoveel mogelijk wordt ondervangen door de storneringsmogelijkheid en een (in bepaalde mate) toezicht van de bank die de incasso's verzorgt naar hun (incasserende) klant toe.

 

Wij als bedrijf incasseren verreweg het grootste deel van onze facturen (uiteraard met goedkeuring van de klanten) en ik kan wel zeggen dat dit echt enorme voordelen met zich meebrengt qua debiteurenbeheer.

Link naar reactie
  • 0

Het is allemaal prachtig wat Marnix omschrijft. Vele voordelen voor bedrijven. Maar wat is er nou mis mee als er alleen geincasseerd kan worden van je rekening als je daarzelf toestemming voor geeft. Dat lijkt me toch vrij normaal.

Je meldt aan je eigen bank dat die en die met dat rekeningnummer bij je mogen incasseren en dus niemand anders.

Dan houd je het beheer over je eigen geld.

Waarom ik dit zo belangrijk vindt is het volgende: Ik heb een aantal rekeningnummers waar ik een vast bedrag per maand op stort en waar allerlei automatische betalingen vanaf gaan. Belastingdienst,abonementen etc.( Ik heb geen automatische incasso"s afgesproken)

Dan blijkt opeens een aantal abonementen gestorneerd te worden omdat een of andere onverlaat aan mijn rekening heeft zitten knoeien. Het gevolg is dat ik van alles moet regelen om de betalingen weer in goede banen te leiden en heel veel posten extra heb om te boeken. De ergenis lijkt me evident.

 

Daarom vind ik dat iedereen van mijn rekening af moet blijven en dat mijn geld op zijn plek blijft. En ik dien gewoon een klacht in bij de bank die mijn rekening blijkbaar niet veilig weet te houden.

Link naar reactie
  • 0

terugboekings mogelijkheid en tijd hangt af van soort eenmalige machtiging.

 

standaard machtiging waarbij je handtekening hebt gezet is 30 dagen (of ondertussen 60?)

dan heb je de telefonische eenmalige machtiging (aantal dagen weet ik zo niet)

de eenmalige machtiging voor b.v. loterijen - geen terugboek mogelijkheid

en de eenmalige machtiging via internet - kan onbeperkt (ook 10 jaar later dus nog) teruggeboekt worden. langste tijd hiervoor bij mij staat op ruim een jaar.

en zo heb je volgens mij nog paar variaties.

 

Maar de bedoeling is dat de (eenmalige) machtiging binnen nu en 2 jaar geheel zal gaan verdwijnen.

Banken doen er nu al alles aan om de zakelijke incasserende partijen hiervan zoveel mogelijk te pesten.

Reden daarvoor is dat ze op iDEAL en andere toekomstige vervangers veel meer verdienen.

Link naar reactie
  • 0
Maar wat is er nou mis mee als er alleen geincasseerd kan worden van je rekening als je daarzelf toestemming voor geeft. Dat lijkt me toch vrij normaal.

dus jij komt op een website, wil wat kopen en betalen met eenmalige machtiging.

moet je dus eerst bij je bank inloggen,daar gaan invullen dat bedrijf x een y aantal keer een z bedrag van je rekening mag afboeken. dan dus bij webshop gaan invullen dat je het goed vind dat er geincasseerd wordt.

 

Had je dus net zo goed geld direct zelf kunnen overmaken.

 

Het kan natuurlijk wel anders maar daar hebben zoals ik in mijn vorige post aangaf de banken geen belang bij.

 

er is in elkgeval geen mogelijkheid om een incasso blokkade op een rekening te zetten met uitzondering (dus die mogen wel) van bepaalde bedrijven.

Je kan enkel alles toestaan met uitzondering van rekeningen die dat niet mogen.

Link naar reactie
  • 0

er is in elkgeval geen mogelijkheid om een incasso blokkade op een rekening te zetten met uitzondering (dus die mogen wel) van bepaalde bedrijven.

Correctie: er is wel degelijk een nogelijkheid om jouw rekening voor incassomogelijkheden te blokkeren. !

Bank schriftelijk informeren dat je een incassoblokkade ingesteld wil hebben op rekening x

 

klopt, maar gaat om de volledige zin inclusief het woord uitzondering.

en de stelling van gehele zin klopt wel, dat is niet mogelijk.

 

 

Je geeft dus of een volledige incasso blokkade waarop geen uitzondering mogelijk is.

 

Of

 

je geeft iedereen toestemming en kan enkel per rekeningnummer aangeven dat iemand niet mag incasseren.

 

er had dus een derde variant moeten zijn waarbij de situatie als volgt is:

 

je blokkeert je rekening voor incasso's maar geeft een lijst met rekeningnummers op die wel mogen incasseren.

 

Nu werk je dus met een blacklist en positiever zou zijn als je met een whitelist zou kunnen werken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.