• 0

Aankoop deelneming met negatief vermogen

Moeder A heeft naast meerdere deelnemingen een prioriteitsaandeel t.w.v. € 100 in Bedrijf A. Deze staat bij Moeder A dan ook voor € 100 gewaardeerd op de balans. Op het moment dat Moeder A 100% van de aandelen overneemt van Bedrijf A, heeft Bedrijf A een negatief eigen vermogen (bijvoorbeeld - 25.000). Moeder A betaalt € 50.000 voor de aandelen. Wat is vanuit Moeder A gezien nu de journaalpost die gemaakt moet worden? En tegen welk bedrag moet de nieuw verworven dochter gewaardeerd worden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn studies heb ik jaren geleden afgerond, maar aangezien deze situatie niet dagelijks voorkomt zou ik graag bevestigd zien of ik eea op de juiste wijze heb verwerkt. Ik vind het erg jammer dat ik alleen maar van dit soort waardeloze antwoorden ontvang. Naast het feit dat ik verwacht had me aangemeld te hebben bij een professioneel forum vind ik het zonde van mijn kostbare tijd om op dit soort antwoorden te moeten reageren!

Link naar reactie
  • 0

Moeder A heeft naast meerdere deelnemingen een prioriteitsaandeel t.w.v. € 100 in Bedrijf A. Deze staat bij Moeder A dan ook voor € 100 gewaardeerd op de balans. Op het moment dat Moeder A 100% van de aandelen overneemt van Bedrijf A, heeft Bedrijf A een negatief eigen vermogen (bijvoorbeeld - 25.000). Moeder A betaalt € 50.000 voor de aandelen. Wat is vanuit Moeder A gezien nu de journaalpost die gemaakt moet worden? En tegen welk bedrag moet de nieuw verworven dochter gewaardeerd worden?

 

Ik zie ook geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat het om studie gaat, ondanks dat de vraagstelling Moeder A en Bedrijf A bevat. Het is gewoon een eenvoudige manier van anonimiseren.

 

@pdehaas:

 

De boeking is:

 

Deelneming 50.000

Aan Bank 50.000

 

Dat de dochter BV een negatief eigen vermogen heeft, is voor deze transactie niet relevant. Blijkbaar zijn de aandelen voor Moeder A 50K waard, dus dat is dan ook de waarde die in de transactie geboekt moet worden.

 

Doordat de koopsom 75K boven de intrinsieke waarde ligt, zal wel goodwill verondersteld worden ad 75K, waardoor de deelneming bij de moeder niet gewaardeerd wordt op 25K (-25 + 50), maar dus gewoon op de koopsom. Overigens kan de moeder fiscaal niets met die goodwill, het is gewoon de verkrijgingsprijs voor de aandelen.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je meteen al een verlies op de deelneming gemaakt. Maar dat maakt verder fiscaal niet uit, want de deelnemingsvrijstelling is toch van toepassing (neem ik aan).

Je moet (lijkt mij) wel alle deelnemingen op dezelfde manier waarderen, dus ook deze meteen afwaarderen zou ik zeggen.

 

 

 

Dus de deelneming negatief op de balans? Of de deelneming voor € 1 op de balans en een voorziening nog te behalen winsten deelnemingen treffen?

Link naar reactie
  • 0

Een vraag stellen, met veel te weinig info en dan meteen kneuzen uitdelen.

Eigenlijk de moeite niet waard.

 

Hoe kunnen wij nu aangeven hoe je het moet waarderen?

Je maakt melding van 1 prioriteitsaandeel. (lijkt me een belang van onder de 20%)

 

Je kunt wel aangeven dat jullie normaal (jullie, ben je ondernemer dan of een administrateur/administratiekantoor) deelnemingen tegen netto vermogenswaarde opneemt, maar bij belangen onder 20% is kostprijs gebruikelijk.

Dus waarderen tegen kostprijs, tenzij je meer info geeft.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Een vraag stellen, met veel te weinig info en dan meteen kneuzen uitdelen.

Eigenlijk de moeite niet waard.

 

Hoe kunnen wij nu aangeven hoe je het moet waarderen?

Je maakt melding van 1 prioriteitsaandeel. (lijkt me een belang van onder de 20%)

 

Je kunt wel aangeven dat jullie normaal (jullie, ben je ondernemer dan of een administrateur/administratiekantoor) deelnemingen tegen netto vermogenswaarde opneemt, maar bij belangen onder 20% is kostprijs gebruikelijk.

Dus waarderen tegen kostprijs, tenzij je meer info geeft.

 

Wij zijn ondernemer, waarbij ik het financiele en fiscale gedeelte voor mijn rekening neem. De nieuw verworven deelneming betreft een 100% dochter.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij HeRaFin. Die 50K zou ik in de commerciele cijfers als goodwill kwalificeren (mits de deelneming duurzaam wordt aangehouden). Netto vermogenswaarde van de deelneming is nul.

 

Maar waarom zou je 50K betalen voor een deelneming met een negatief eigen vermogen?

Dan moet er bij de aankoop een zekere meerwaarde in zitten? Waar is die op gestoeld?

 

Om te toetsen of de goodwill niet onderhevig is aan bijzondere waardevermindering zal TS eerst duidelijk moeten maken

waar de goodwill voor is betaald.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.