• 0

Stuit op het volgende probleem en mijn vraag is eigenlijk hoe andere ondernemers dit geregeld hebben.

Op dit moment heb ik prive wat vermogen, alleen nu is de vraag hoe kan ik dit vermogen veilig stellen mocht ik prive/zkaleijk in een faillissement terechtkomen. Is iets dergelijks wel mogelijk? En is het mogelijk om in barre tijden hieruit vermogen te onttrekken? Want neem als voorbeeld de DSB Bank en Scheringa, volgens mij is hij compleet blut terwijl je zou zeggen dat hij dit wel weet te regelen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35630-vermogen-veilig-stellen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Er zijn zeker mogelijkheden om vermogen veilig te stellen.

Het gemakkelijkste is ondernemen via een vennootschap (liefst meerdere) en zorgen dat je nooit als bestuurder aansprakelijk kunt worden gesteld. Dat betekent vooral netjes administratie voeren en aan je belastingverplichtingen voldoen. Bij oprichting van een nieuwe vennootschap ben je nog niet helemaal veilig. Gaat het in de eerste anderhalf jaar fout, dan is er een 'weerlegbaar vermoeden' dat dit aan de bestuurder ligt (en dan moet je dus aantonen dat dit niet zo is).

Wanneer je leningen aangaat wordt het lastiger. Banken zullen eisen dat de ondernemer in privé mee tekent (en ook zijn levenspartner, de kat, de cavia, ... etc.). Nu is dat uiteraard alleen gerechtvaardigd wanneer er anders onvoldoende dekking op het krediet zou zijn.

Verder kan je het vermogen nog op naam van een ander zetten (schimmige constructie), een trust oprichten (wanneer het om veel vermogen gaat), etc. Maar dat is allemaal heel situatie-specifiek.

Verder denk ik niet dat Dirk persoonlijk helemaal blut is geweest...

• 0

Dank voor je reactie. Maar in de situatie die jij schetst gaan we er vanuit dat je onderneemt vanuit een vennootschap.

Stel dat ik niet vanuit een vennootschap onderneem en al prive aansprakelijk gesteld kan worden voor leningen die ik ben aangegaan. Kan ik het prive vermogen wat ik nu heb zetten in een BV, Ltd of iets anders zodat bij een persoonlijk faillissement het vermogen behouden blijft. Waar ik aan denk is dus puur iets op te zetten waar ik mijn panden in kwijt kan, voor de rest wil ik geen activiteiten ondernemen in de holding zodat ik ook geen administratie en dergelijke hoef bij te houden (slechts het toevoegen van vermogen zo nu en dan).

• 0

Dag Yoram

Als je privé-bezittingen wilt onderbrengen in een BV dan is dat beslist mogelijk. Je zou een onroerend goed BV kunnen starten en de panden van privé aan deze BV kunnen verkopen.

Maar dat is complex. Niet alleen juridisch moeten de zaken kloppen, je moet ook weten wat er fiscaal bij komt kijken en of het überhaupt zinvol is. Dit lijkt mee geen casus die op een forum op te lossen valt. Een goed advies focust zich namelijk niet alleen op de panden, maar ook op je onderneming en je overige vermogen (en wensen, eisen, etc.). Ik gok zo even dat je niet al die info wilt delen op een forum ;)

Dus ja, er zijn wegen die je kunt inslaan, maar nee, zo 1, 2, 3 valt niet te zeggen welke.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Vaak wordt gedacht - uit angst voor een persoonlijk faillissement - dat vermogen veilig gesteld kan worden in een BV of Ltd. In principe gaat dat niet op. Op deze manier vallen de aandelen van zo'n BV ook in het faillissement en verandert er dus niets.

Bij trustachtige constructies is dit anders, maar daar zitten ook de nodige nadelen aan. Verder mag je geen vermogen overhevelen waardoor op dat moment schuldeisers worden benadeeld in hun verhaalsmogelijkheden (kan strafbaar zijn).

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

• 0

De Antilliaanse Stichting Particulier Fonds is mijns inziens een beter alternatief dan de trust voor afscheiding van vermogen. Zelf vind ik dat prettiger werken omdat de trust een 'raar beestje' is dat moeilijk te plaatsen is in ons rechtsstelsel. De SPF is in wezen een gewone stichting, zonder uitkeringsverbod. Door de invoering van artikel 2.14a IB is het gebruik ervan fiscaal niet heel interessant meer, maar voor afscheiding van privévermogen ter bescherming tegen faillissement, echtscheiding etc is het nog altijd zeer bruikbaar. Je moet er alleen wel een behoorlijk privévermogen voor hebben, wil het de moeite waard zijn er één op te tuigen. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar wellicht is het iets dat je aan een adviseur kunt voorleggen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar