• 0

vrijgave persoonlijke borg bedrijfsfinanciering

Beste lezer,

 

Mijn verzoek om advies in volgende situatie.

 

Zit met 3 compagnons enige jaren in BV. Ik stop de dagelijkse werkzaamheden (kreeg hiervoor maandelijkse managementfee) en ga verder als alleen aandeelhouder of verkoop mijn aandelen. Op de bedrijfsfinanciering zit een persoonlijke (prive) borg op alle vier de compagnons. Ik wil dat 3 compagnons deze voor mijn deel overnemen maar daar wordt geen gehoor op gegeven.

 

Wat kan ik in deze daarop ondernemen. Kan ik hen daartoe verplichten?

 

Hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hebben jullie een exit-regeling getroffen in de statuten of aandeelhoudersovereenkomst? Wat heb je hierover afgesproken in de borgstellingsovereenkomst met de bank? Het is namelijk niet alleen zaak om je mede-aandeelhouders te overtuigen, maar (vooral) ook om de bank te overtuigen. Die ziet immers een stuk zekerheid verdwijnen en moet daar wel mee instemmen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor uw bericht.

 

De klassieke startersfout. Er is niets geregeld in de statuten aangaande borgstelling. De financiering is ruim 2 jaar na start tot stand gekomen om verdere groei in gang te zetten.

 

Bank is akkoord om mijn deel richting de overige compagnons door te schuiven (zij nemen dus alledrie een derde van mijn borg over) en heeft hen hiervoor ook de papieren toegestuurd (in eerste instantie waren compagnons mondeling akkoord).

 

Wat zou u obv deze info adviseren? Of heeft u meer info nodig?

Dank voor de hulp.

 

Grt

Link naar reactie
  • 0

Bank is akkoord om mijn deel richting de overige compagnons door te schuiven (zij nemen dus alledrie een derde van mijn borg over) en heeft hen hiervoor ook de papieren toegestuurd (in eerste instantie waren compagnons mondeling akkoord).

 

Hiermee is/wordt uw "wens" vervuld.

 

Let er wel op dat u van de bank een schriftelijke verklaring krijgt, dat de bank geen rechten meer zal doen gelden uit hoofde van de destijds door u afgegeven borgtocht.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor uw bericht.

 

Dat is inderdaad fijn (dat bank akkoord is) echter de compagnons dienen wel te tekenen voor hun verhoging en dat is precies waar nu moeilijk over wordt gedaan. Ik heb geen "dwangmiddel" om hen ook daadwerkelijk te laten tekenen. Vandaar mijn verzoek om hulp/advies.

Link naar reactie
  • 0

Je gaf toch eerder aan dat compagnons mondeling akkoord waren? hebben ze dat naderhand ingetrokken? en met welke argumentatie?

 

Bank is akkoord om mijn deel richting de overige compagnons door te schuiven (zij nemen dus alledrie een derde van mijn borg over) en heeft hen hiervoor ook de papieren toegestuurd (in eerste instantie waren compagnons mondeling akkoord).

 

Indien de bank akkoord gaat met een kredietwijziging, dan bank vragen e.e.a. op papier te zetten opdat overige drie een nieuwe bortocht kunnen ondertekenen,

Daarbij zal de bank na enige tijd gaan informeren of er wel of niet getekend gaat worden. In het geval dat men moeilijk gaat doen, zal er bij de bank ook een aantal lichtjes gaan branden! en vragen waar de moeilijkheid ligt. Daarbij zal ook de vertrouwensvraag gesteld gaan worden, opgrond waarvan de bank zal bsluiten wel of niet door te gaan met kredietverlening. Medeaandeelhouders zullen daar ook rekening mee moeten houden.

 

Indien na 3 weken nog niets is gebeurd/ondertekend, dan nogmaals bij de bank aan de bel trekken, met verzoek tot vrijgave borgtcht, waarbij door jou natuurlijk eerst bij "weigeraars" verhaal is gehaald.

Link naar reactie
  • 0

Er is geen opgaaf van reden gegeven om ineens te weigeren. Aangepaste voorstel/papieren van bank liggen al bij compagnons. Mijn verhaal heb ik dus al gehaald maar ik heb geen andere argumentatie ontvangen dat ze dit nu niet handig vinden. Waarom wordt niet aangegeven.

 

De bank is met mijn borg gedekt dus heeft geen belang om te gaan pushen (heb ik ook niet verzocht). Kan ik de bank verplichten mijn borgvrijgave door te drukken bij compagnons? Volgens mij gaat dat niet. Of ligt dat aan rekeningstand? Kan Bank de financiering uit eigen beweging verlagen? Op die wijze kunnen ze dan ook mijn deel vrijgeven. Hebben compagnons alleen minder financieringsruimte.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de bank niet verplichten jouw borgtocht vrij te geven. De enige "geforceerde" mogelijkheid is, krediet opzeggen en bank om vrijgave zekerheden vragen, maar ik weet niet of jouw bevoedheden zover gaan en of dat handig is voor de continuiteit van het bedrijf. Mocht de bank de indruk krijgen dat het binnen het bedrijf niet helemaal soepel verloopt, dan zou het ook wel eens kunnen zijn dat de bank vertrouwen verliest en zelf tot opzegging overgaat.

 

Het is handiger zoals mmint hiervoor al aan heeft gegeven, om met jouw companen in overleg te gaan en hen te bewegen om de nieuwe stukken van de bank te accepteren. Is het jou bekend om welke reden niet aan jouw verzoek gehoor wordt gegeven? wellicht vind je daar de sleutel om e.e.a. te realiseren.

Link naar reactie
  • 0

Kans is groot dat men het niet fijn vindt dat ik ermee ben gestopt en mij nu uit wil laten kopen. Ik krijg het gevoel dat vrijgave verhaal gebruikt gaat worden als onderhandelingspunt over aandelen....of stel ik bied aan bij derde..... dat zij dan lastig gaan doen over vrijgave borg.

 

Stel dat financien van BV toereikend zijn om mijn deel vrij te geven, kan bank eenzijdig dan de financiering met mijn deel verlagen? Bank reageert zeer traag op mijn vragen vandaar maar vast binnen dit forum.

 

Dank u wederom.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Inmiddels (april) met de compagnons zover dat er akkoord is over mijn uitstap. Ik draag de aandelen tegen een "symbolisch" bedrag over. Kortom dat kost ze bijna niets. Punt is echter wel dat zij gezamenlijk nog niet direct mijn borgdeel willen overnemen. Ten eerste menen zij de ruimte van de borg nog nodig te hebben voor de financiering van de werkzaamheden, kortom mijn deel vrij laten geven door bank betekent dat krediet omlaag moet gaan en dat wil men niet en kan blijkbaar niet. Oplossing is dan dat zij mijn borgdeel gezamenlijk verdelen maar daar wordt ook lastig over gedaan.

Welke stappen kan ik ondernemen om mogelijk tot dwang over te gaan of ben ik overgeleverd aan grillen van compagnons. Dit heeft naar mijn idee meer te maken met het tegenwerken omdat ik ermee ben gestopt (emotie) dan met rationeel denken. Ik doe inmiddels niets meer in het bedrijf en ben puur aandeelhouder en sta deels borg voor financiering.

 

Ik wil hier graag vanaf, ben inmiddels prettig elders bezig en vind het zonde van mijn tijd om hier regelmatig mee bezig te moeten zijn. Dank voor uw tips/advies!

Link naar reactie
  • 0

No deal zeg je dan?

 

Aandelen overnemen voor symbolisch bedrag alleen als borgstelling door jou vervalt. Je wilt toch niet borg staan voor iets waar je totaal geen invloed meer op hebt?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard no deal. Punt is juist dat ik niet borg wil staan voor iets waar ik geen invloed op heb. Tegenover symbolisch bedrag staat mijn voorwaarde van borgovername. Alleen wanneer compagnons dan niet mee willen werken en niet borg willen overnemen dan blijf je bezig. Vandaar mijn vraag hier om advies hoe dit te slechten....

Ik heb nu meermaals verzocht hier rationeel mee om te gaan maar dat werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Verstrek een lening aan de BV met pandrecht ter hoogte van jouw borgstelling?

 

Maar dan zit je natuurlijk weer met het probleem dat de vennoten het op dit moment prima vinden zoals de situatie nu is en daar dus niet op in zullen gaan, of wel?

 

Over wat voor bedrag hebben we het?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

ze zullen het inderdaad prima vinden. Verkopen aan andere partij is niet echt optie daar ik maar klein aandeel heb en die koper dan niet zit te wachten om ook borg over te nemen.

borgstelling is € 30K, groot genoeg om er pijn van te hebben ;-)

Los daarvan al zou het € 5K zijn, ik wil er niets meer mee te maken hebben want ik heb er geen invloed meer op en bemoei me ook nergens mee. Zodoende zou ik naar de sleutel om dit te doorbreken.

Link naar reactie
  • 0

Verkopen aan andere partij is niet echt optie daar ik maar klein aandeel heb en die koper dan niet zit te wachten om ook borg over te nemen.

 

 

Zit daar het probleem dan niet? De andere partij moet een borgstelling van 30k overnemen om een klein extra aandeel over te nemen? Staat de borgstelling in verhouding tot het aantal aandelen?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

20% aandelen. Ik vind dat "klein deel" maar dat is mijn beeld, misschien dat jullie hier anders tegenaan kijken.

Punt zit 'm er denk ik meer in dat men aandelen wel wil maar er nu ook geen last van hebben als zij ze niet hebben en bovendien hoeven zij die borg niet over te nemen. Gedeeld door 3 (compagnons) stelt het niets voor maar ik kom er gewoon niet verder mee. Het lijkt meer op dwarszitten en daarom zoek ik eigenlijk naar wat mogelijkheden om het te kunnen forceren. Juridisch meen ik dat er geen opties zijn. Waar dan wel ;-)

Link naar reactie
  • 0

20% aandelen. Ik vind dat "klein deel" maar dat is mijn beeld, misschien dat jullie hier anders tegenaan kijken.

Punt zit 'm er denk ik meer in dat men aandelen wel wil maar er nu ook geen last van hebben als zij ze niet hebben en bovendien hoeven zij die borg niet over te nemen. Gedeeld door 3 (compagnons) stelt het niets voor maar ik kom er gewoon niet verder mee. Het lijkt meer op dwarszitten en daarom zoek ik eigenlijk naar wat mogelijkheden om het te kunnen forceren. Juridisch meen ik dat er geen opties zijn. Waar dan wel ;-)

 

Dwarszitten ?

 

Wellicht hebben ze helemaal geen vertrouwen meer in voortbestaan van, of mogelijkheden in het bedrijf en hun verplichtingen niet verder willen uitbreiden en dus jouw borg niet willen overnemen.

Link naar reactie
  • 0

Dwarszitten ja. Men was er niet blij mee dat ik ermee stopte.

Qua voortzetten is men met van alles bezig. Het loopt gewoon door, maar voor nu heeft men mogelijk zoiets van...met die 20% heeft hij toch bijna geen invloed (dan wel helemaal niet) en voorlopig hebben we dan genoeg extra financiële ruimte zonder daar zelf voor borg te staan. Vandaar dat ik dit wil doorbreken, maar hoe is de vraag. Ik ben nu coulant genoeg geweest en wil dit afronden.

Link naar reactie
  • 1

Het traject loopt nog. Er wordt nu wel (bemiddeling) constructief gewerkt aan een oplossing. Ik zal na afronding melding doen van eea en tips geven in dit leertraject. Mogelijk dat ik daarmee weer anderen kan behoeden om in "te voorkomen" situaties te komen met compagnons.

 

Mogelijk dat ik bij borgvrijgave nog vragen heb maar die zal ik hier dan nog voorleggen.

Link naar reactie
  • 1

Inmiddels is situatie tot goed einde gekomen. Belangrijkste les is dat je altijd heldere afspraken op papier (notarieel bij voorkeur in aandeelhoudersovk) moet maken voor het geval je wilt uitstappen of een van je compagnons dat wil. Zeker situaties waarin je het niet met elkaar eens bent en stopt, zorgt het niets geregeld hebben voor ergernis en gezanik aan je hoofd. Dat heeft vaak minder te maken met rationeel denken en vaak meer met emoties van anderen (of van jezelf) die je niet of nauwelijks kunt beïnvloeden.

Kortom, regel het van te voren. Hopelijk heb je het nooit nodig en werk je jaren prettig samen met compagnons maar mocht het nodig zijn dan kun je veel ellende besparen.

Link naar reactie
  • 0

Kortom, regel het van te voren. Hopelijk heb je het nooit nodig en werk je jaren prettig samen met compagnons maar mocht het nodig zijn dan kun je veel ellende besparen.

Helaas, ik leerde deze wijze les op de harde manier :'(. Maar ik kan het inderdaad niet krachtig genoeg bevestigen: regel het van te voren

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.