• 0

Ben je verplicht om je leverancier bekend te maken?

Momenteel verkoop ik een bepaald product wat ik niet rechtstreeks via de Nederlandse importeur krijg, deze wil namelijk niet aan mij leveren omdat ik geen winkel heb met een etalage en geen centrum locatie heb. (wel winkel/detailhandel bestemming). ik werk voornamelijk of afspraak en de klanten komen bij ons via internet. Internet is daar in tegen weer geen probleem want er zijn intussen meerdere verkoop kanalen die ook online het product verkopen (maar met een fysieke winkel op de plekken waar de NL importeur ze graag wil hebben)

 

De producten komen nu via een goed bevriende leverancier uit het buitenland (in de EU) naar NL zij verkoop het aan mij met een paar procent extra boven haar inkoop, dat verschilletje wat overblijft is genoeg voor mij.

 

Nu wordt ik dus met enige regelmaat lastig gevallen door de Nederlandse importeur, ik mag dit niet, ik mag dat niet en eigenlijk moet ik maar gewoon stoppen. Ik gebruik mijn eigen foto's, ik gebruik geen merk in een domeinnaam, ik scoor alleen ontzettend goed in Google door de juiste teksten en in tegenstelling tot mijn directie concurrenten lever ik wel service en dat uit zich weer in positieve forum postings door klanten.

 

Nu begint echter de leverancier/fabrikant en merkgerechtigde van het product zich er tegen aan te bemoeien, zij wil weten wie mijn leverancier is, en wil dat voor een bepaalde datum weten, maak ik dat niet bekend voor de gestelde datum dan gaat men juridische stappen tegen mij ondernemen. Dit spelletje heeft de importeur ook geprobeerd, echter is het nooit tot juridische stappen gekomen en bleef het bij bluf.

 

nu heb ik een aantal vragen:

- Ben ik verplicht mijn leverancier bekend te maken bij de merkgerechtigde?

- Import vanuit het buitenland (EU land) mag toch zonder toestemming van de merkgerechtigde?

 

Nog wat details:

- ik houd mij aan de verkoop advies prijs zoals deze in Nederland is vastgesteld

- ik verkoop geen imitatie

- ik heb ook een ander merk in de zelfde branche als leverancier, welke elkaar "bijten"

 

Iemand nog tips om dit traject goed aan te pakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zolang je het binnen de EU inkoopt is het prima. Van buiten de EU moet je toestemming hebben.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/parallelimport

 

In Europa is een van onze grondrechten "Vrij verkeer van diensten en goederen". Dat betekent dat jij volledig in je recht staat, zolang je binnen de EU inkoopt.

 

Toevoeging:

Ik kan niet bedenken waarom de leverancier er recht op heeft, dat jij je leverancier kenbaar maakt. Volgens mij heeft hij dat recht niet namelijk.

 

Berik.nl

Link naar reactie
  • 0
Zolang je het binnen de EU inkoopt is het prima. Van buiten de EU moet je toestemming hebben.

 

Als de fabrikant in een niet EU land zit maar je kan het in een EU land bij een importeur kopen? gelden dan dezelfde EU regels?

 

Ik heb nu de mogelijkheid om machines een stuk goedkoper uit Duitsland te halen maar die worden in een niet Eu land gemaakt.

 

Rechtstreeks inkopen vind ik geen optie vanwege de rompslomp.

 

Ben ook wel benieuwd of het juridisch mogelijk is om openheid van leverancier te moeten geven.

Link naar reactie
  • 0

Als het tot een rechtszaak komt kan de merkhouder bewijs vorderen van uitputting. Maar daar moet wel aanleiding voor zijn volgens mij, zoals een sterk vermoeden van ongeoorloofde parallelimport.

 

Ook kan de merkhouder zijn merk in bescherming nemen als de reputatie ervan in het geding komt. Maar dat kan zeker niet zomaar. Lees bijvoorbeeld hier.

 

Link naar reactie
  • 1

 

In vergelijkbare rechtszaken liet de rechter door een onafhankelijke vaststellen dat het inderdaad inkoop binnen de EU (EER) was. Je hoeft je inkoopadres niet bekend te maken aan de importeur of merkfabrikant. Zij moeten maar zorgen dat ze codes op hun producten plaatsen waardoor ze kunnen tracken en tracen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Als de fabrikant in een niet EU land zit maar je kan het in een EU land bij een importeur kopen? gelden dan dezelfde EU regels?

 

Ik heb nu de mogelijkheid om machines een stuk goedkoper uit Duitsland te halen maar die worden in een niet Eu land gemaakt.

 

 

Geen probleem. Het gaat om inkoop binnen de EER, niet om productie binnen de EER.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Aan iedereen die ondertussen gereageerd heeft ontzettend bedankt, ondertussen heb ik alweer een zeer onbeschofte mail gekregen van de leverancier dat hij voor maandag een reactie verwacht met mijn leverancier, met de nodige juridische dreigingen welke bijna op chantage lijken.

 

Stel dat ik maandag inderdaad een brief/mail krijg van een advocaat hoe kan ik hier dan het beste op reageren?

 

Maar mede met de hier gegeven antwoorden ga ik met een geruster gevoel het weekend in.

 

Snap gewoon niet dat sommige leveranciers zo moeilijk doen, ik schaad het merk niet, ik lever meer service dan mijn concurrenten en neem op de koop de garantie gevallen op de koop toe (ik kan tenslotte niks terugsturen) en als klap op de vuurpijl hoorde ik laatst van een branche-genootje dat ik niet onderdoe voor het grootste verkooppunt en ondertussen al als voorbeeld gebruikt wordt in een verkooppraatje van de vertegenwoordiger.

Link naar reactie
  • 0

 

In vergelijkbare rechtszaken liet de rechter door een onafhankelijke vaststellen dat het inderdaad inkoop binnen de EU (EER) was. Je hoeft je inkoopadres niet bekend te maken aan de importeur of merkfabrikant. Zij moeten maar zorgen dat ze codes op hun producten plaatsen waardoor ze kunnen tracken en tracen.

 

Ondertussen ben ik wel zo handig (of niet) geweest dat ik de labels van de leverancier met een unieke code vervang door mijn eigen unieke code.

Link naar reactie
  • 0

Snap gewoon niet dat sommige leveranciers zo moeilijk doen, ik schaad het merk niet, ik lever meer service dan mijn concurrenten en neem op de koop de garantie gevallen op de koop toe (ik kan tenslotte niks terugsturen) en als klap op de vuurpijl hoorde ik laatst van een branche-genootje dat ik niet onderdoe voor het grootste verkooppunt en ondertussen al als voorbeeld gebruikt wordt in een verkooppraatje van de vertegenwoordiger.

ik snap wel waarom ze moeilijk doen; ze zetten een dealernetwerk op, maken afspraken, investeren wellicht in het verkooppunt? etc,etc, de verkooppunten doen ook een bepaalde inspanning neem ik aan en dan blijkt het ineens bij een concurrent zomaar online te koop te zijn... ik begrijp dat het ergerlijk is, maar aan de andere kant is er niks mis met gezonde concurrentie!

 

ik denk wel dat je 'leverancier' in de problemen kan komen als ze erachter komen dat deze aan jou levert dus ik zou daar samen wel nog even goed over nadenken hoe ze de doorleveringen kan camoufleren.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.