• 0

Intracommunautaire aangifte

Ik heb een dienst verricht voor een Belgische non-profit organisatie. Zij hebben geen BTW nummer, wel een registratienummer. De organisatie is in België vrijgesteld van BTW. Voor een dienst (presentatie) die ik heb verricht voor deze organisatie op een beurs in Engeland heb ik een factuur gestuurd en ik heb deze betaald gekregen. Nu wil ik deze dienst opgeven in de intracommunautaire aangifte, maar daarvoor heb ik een BTW nummer nodig. Ik kan de BTW niet verleggen naar België. Klopt het dat ik deze inkomsten niet hoef op te geven in de intracommunautaire aangifte?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet alleen nog van een keer dat ik voor een arts in Duitsland gewerkt heb. Deze is ook vrijgesteld van BTW in Duitsland zonder BTW nummer. Moest gewoon BTW op de rekening. (Is nu al een paar jaar terug kan inmiddels achterhaalde informatie zijn)

 

Dus in jou geval zou dat betekenen dat je of nog een rekening stuurt met de BTW of de BTW uit je eigen zak betaalt als 'leergeld'.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

je kan toch gewoon in je aangifte opnemen diensten niet belast met BTW (mits dit klopt... dus gebruik die tool hierboven eventjes)

 

suc6!

 

Nee, dat kan niet. Want de dienst wordt belast met BTW (in NL).

 

Dit citaat komt van de toelichting door de BD:

"Levert u goederen of diensten aan klanten die geen aangifte doen, bijvoorbeeld particulieren? U brengt dan normaal gesproken Nederlandse btw in rekening (6 of 19%). "

 

Dus: Een klant die geen aangifte doet omdat hij zelf alleen vrijgestelde prestaties levert, wordt op dezelfde manier behandeld als een particulier.

 

Link naar reactie
  • 0

vmaat levert een dienst aan een EU lid die geen ondernemer is en geen BTW nummer heeft. Doorgaans brengt hij dan NL BTW in rekening en komt dit dus helemaal niet terug in de opgave ICP.

 

Voor bepaalde diensten gelden de regels van het land waar de dienst feitelijk is verricht. In casu dus Engeland. Het gaat met name om diensten die te maken hebben met cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs. Dan gelden dus de UK regels en moet Vmaat zich daar melden met de vraag of en hoe hij aangifte moet doen. Ook dan komt deze transactie niet op de opgaaf ICP voor.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.