• 0

Ik kan niemand meer betalen, wat gaat er nu gebeuren?

Ik ben in paniek, weet even niet meer hoe of wat ik moet doen.

Paniek en ondernemen gaat niet goed samen dus ik ben hard op weg om alles duidelijk te krijgen.

Een korte samevatting.

Eenmanszaak detailhandel, overgenomen begin 2008, fors bedrag voor goodwill geleend bij de bank.

Seizoenskrediet gekregen voor mijn inkopen.

Al sinds vorig jaar krijg ik mijn seizoenskrediet niet op tijd op het benodigde bedrag. De bank deed telkens wel moeilijk, maar liet de noodzakelijke betalingen wel doorgaan (huur, salarissen, belastingdienst en kleine noodzakelijke facturen). Deze keer is de bank echter van mening dat ze het niet kunnen. Het einde van de maand is in zicht en ik heb geen rooie rotcent. Van mijn laatste geld heb ik één personeelslid kunnen betalen. Ik kan van mijn ouders geld lenen om het andere personeelslid deze maand ook nog te betalen. Maar dan houdt het op.

Ik ben met een ontslagprocedure bezig wegens bedrijfseconomische redenen. Maar wat moet ik nu doen? Ik ben in gesprek met de bank, ze bellen me vandaag of uiterlijk morgen terug.

Mijn boekhouder is met zwangerschapsverlof en de vervanger is iemand die het allemaal niet weet en niet snapt. Ik weet niet meer wie ik om advies kan vragen. Ik ben nu bang voor een faillissement of een wsnp of ik weet niet wat.

Ik kan dus niks meer betalen, de rc gaat in principe 1 juli weer open maar tot die tijd ben ik afhankelijk van de meneer van de bank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een lange weg te gaan, linksom of rechtom kom ik wel ergens. Ik wil iedereen die hier gereageerd heeft bedanken.

Ik kende dit forum niet en voelde me ontzettend eenzaam in het ondernemen. Problemen waar je met niemand over kan sparren, vragen, onzekerheden.

Ik heb vandaag gemerkt dat er hier op dit forum een hoop mensen zijn die door een gemeende interesse te geven, zoveel kunnen betekenen. De warboel in mijn hoofd begint nu al een klein beetje minder te worden, ik heb weer positieve energie.

Ik kijk uit naar de toekomst en hoop veel te leren de komende dagen.

 

 

Fantastisch! Maar ik hoop wel dat je nu daadwerkelijk gaat doorpakken en het aanbod van Marco met beide handen aangrijpt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Is het misschien een idee om tijdelijk de pin functie uit de winkel te halen (helaas, defect). En alles contant te laten betalen? In een specifieke zaak willen mensen toch wel aankopen, en dan lopen ze wel even naar een pinautomaat. Dan gaat niet alle omzet direct naar de bank waar je nu niet bij kan.

 

Niet dat geld direct opmaken natuurlijk, maar het geeft je -hopelijk- even lucht.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Even een snelle update. De bank heeft gelukkig vandaag een klein beetje kans op lucht gegeven. Lees goed, kans op lucht.

Als ik vandaag en morgen goed genoeg draai, mogen dinsdag de huur, het salaris personeel, btw en de loonheffing van de rekening af!

Bijna een kleine hoera. Vandaag was de omzet behoorlijk oké dus alleen morgen is nog even bezien, maar ik hoop dat het goed genoeg voor de bank is (hij was onder de indruk van de omzet over afgelopen dagen/weken).

 

Het idee van klanten contant laten betalen was ook bij mij opgekomen, maar ik ben iemand die het liever allemaal netjes wil doen en iedereen te vriend wil houden (semi slechte eigenschap).

 

De bank heeft ook aangegeven dat ik mijn cash afstortingen nu mag gebruiken voor het betalen van de kleine facturen zodat hij daar geen toestemming voor hoeft te geven. Mijn financiele positie is nog steeds knudde, maar ik heb hoop voor de toekomst.

 

Straks heb ik een afspraak staan die me hopelijk wat meer inzicht zal geven. Ik moet echt zeggen dat dit forum mij de rust heeft gegeven om kordaat te handelen. Ik wist even niet meer waar te beginnen en lag al bijna huilend op mijn knietjes in smeekhouding bij de bank voor de deur (was mijn noodoplossing, had bedacht dat ze dan wel iets moesten doen, is natuurlijk geen goede reclame voor de bank ;D).

Link naar reactie
  • 0
Het idee van klanten contant laten betalen was ook bij mij opgekomen, maar ik ben iemand die het liever allemaal netjes wil doen en iedereen te vriend wil houden (semi slechte eigenschap).

Als ik moest kiezen tussen netjes doen en eten, dan ging ik eten! Je moet echt jezelf niet gaan wegcijferen, anders ga je er misschien aan onderdoor. Maar goed dat je wat lucht hebt!

Link naar reactie
  • 0

Punt is alleen dat als je de klanten contant laat betalen er dus niets op je bankrekening binnen komt en de bank vervolgens weer denkt dat je geen omzet draait, wat nou juist de bedoeling was, toch? En de btw, loonbelasting en huur betaal je toch liever via bank dan cash? Dus of het nou zo'n handige tip is..... ik weet het niet.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Vandaag was de omzet behoorlijk oké dus alleen morgen is nog even bezien, maar ik hoop dat het goed genoeg voor de bank is (hij was onder de indruk van de omzet over afgelopen dagen/weken).

 

Omgeving Breda? D'r zitten hier wellicht een paar potentiële klanten op het forum en anders wel een paar onbezoldigde ambassadeurs. Is er een manier om aan te gevan wat je waar verkoopt, dat kan zomaar wat extra omzet opleveren...

 

... ik kan eventueel een tijdelijke tekst morgen weer verwijderen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Punt is alleen dat als je de klanten contant laat betalen er dus niets op je bankrekening binnen komt en de bank vervolgens weer denkt dat je geen omzet draait, wat nou juist de bedoeling was, toch? En de btw, loonbelasting en huur betaal je toch liever via bank dan cash? Dus of het nou zo'n handige tip is..... ik weet het niet.

 

Nee, morgen moet het allemaal pin zijn! Ik heb van de bank de onofficiele toestemming om het gewone cash geld wat normaal afgestort wordt te gebruiken voor kleine facturen. Dit ga ik ook doen, maar om de zaken boekhoudkundig niet te lastig te maken, houdt het daarbij ook verder op.

 

Een boterham kan ik nog wel eten hoor (en een paar kilo minder voor de zomer, daar zegt ook niemand nee tegen volgens mij ;) )!

Link naar reactie
  • 0

Vandaag was de omzet behoorlijk oké dus alleen morgen is nog even bezien, maar ik hoop dat het goed genoeg voor de bank is (hij was onder de indruk van de omzet over afgelopen dagen/weken).

 

Omgeving Breda? D'r zitten hier wellicht een paar potentiële klanten op het forum en anders wel een paar onbezoldigde ambassadeurs. Is er een manier om aan te gevan wat je waar verkoopt, dat kan zomaar wat extra omzet opleveren...

 

... ik kan eventueel een tijdelijke tekst morgen weer verwijderen. ;)

 

Tsja, hier ga ik me niet aan wagen, maar je intentie is goed. Ik spoor de gehele mensheid gewoon aan morgen goed te gaan winkelen in Breda (of elders natuurlijk)! Lekker de economie uit het slop trekken, zaterdag de 26ste mei!

 

Misschien eindelijk positief nieuws dan, morgen op het 8uur journaal.

 

Vandaag heeft Nederland laten zien niet bang te zijn voor de toekomst en massaal geld in de economie gepompt!

Link naar reactie
  • 0

Mag of kan je zondag en maandag open zijn? Private shopping aanbieden? Advertentieverkoop doen en via een iDEAL-betaallink of direct laten betalen? Heb je een klantenbestand met telefoonnummers of e-mailadressen? Opvolgen en uitnodigen i.v.m. vakantiegeld!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Het lijkt mij een klusje voor het HL crisisteam.

 

Is dat er? Zo niet, dan moet het er komen, juist voor dit soort gevallen.

 

Ik weet niet of het officeel onder het crisiteam valt, maar ik ben achter de schermen al behoorlijk geholpen. Het feit dat mensen die ik niet ken, reageren op zo'n paniekonderwerp en kosteloos hulp aanbieden is iets wat ik in de huidige samenleving eerlijk gezegd niet had kunnen verwachten.

 

In het verleden hebben 'bevriende kennissen' hun hulp aangeboden. Ik zit in financiele problemen en dan is het erg zuur, dat zo'n kennis er toch een slaatje uit wil slaan, door achteraf met een dikke factuur op de proppen te komen.

Dit maakte mij als ondernemer ook bang om hulp in te schakelen, want wie heeft het écht goed met me voor, en wie zit hier enkel ja te knikken en denkt stiekem aan de euro's die ik hem of haar ga opleveren.

 

Ik sta aan het begin van een nieuw leerproces en ik sta er zo ontzettend open voor. De verhalen die ik her en der lees hier, hadden mij ook kunnen overkomen. Ik doe wat ik goed kan (verkopen) heel erg goed, maar waar ik geen kaas van heb gegeten (het echte ondernemen, de cijfers weten, prognoses etc.) daar ga ik de komende weken/ maanden hopelijk ontzettend in groeien.

 

Ik hoop deze nieuwe kennis dan ook zeker door te kunnen geven aan anderen, want ik weet zeker dat er in Nederland veel ondernemers zijn, die hun werk met hun hart doen, maar stiekem geen flauw benul hebben van de uiteindelijke resulaten en de invloed die zij daar misschien op uit kunnen oefenen.

Link naar reactie
  • 0

Mag of kan je zondag en maandag open zijn? Private shopping aanbieden? Advertentieverkoop doen en via een iDEAL-betaallink of direct laten betalen? Heb je een klantenbestand met telefoonnummers of e-mailadressen? Opvolgen en uitnodigen i.v.m. vakantiegeld!

 

Groet,

 

Highio

 

Jeetje, wat een actieplannen meteen. Ik vind je denkwijze super, meteen mogelijkheden zien en creëren.

 

Ik moet daar nog een beetje inkomen, maar ben op weg. De pinksterdagen opengaan, zit er niet in en ik ben daar eigenlijk wel een beetje blij mee. Na alle hectiek van de afgelopen dagen, korte nachten, stress, moedeloosheid én euforie, denk ik dat een keertje lekker uitslapen mijn lichaam goed gaat doen!

 

Bedankt voor je input!

Link naar reactie
  • 0

Koop morgen voordat je open gaat dan in ieder geval een tray waterflesjes en praat de juiste voorbijgangers naar binnen. Verkopen, dat moet je morgen en vanaf nu, anders doet een concurrent het wel voor je...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 4

Koop morgen voordat je open gaat dan in ieder geval een tray waterflesjes en praat de juiste voorbijgangers naar binnen. Verkopen, dat moet je morgen en vanaf nu, anders doet een concurrent het wel voor je...

 

Groet,

 

Highio

 

Voorbijgangers naar binnen praten stond op de agende. Had mijn moeder stand by, om in geval van uitblijvende klanten, eventueel een paar artikelen te pinnen.....maar........De klanten kwamen uit zichzelf. Heb zelfs niet kunnen lunchen. Het zweet liep in straaltjes, mijn voeten knalden om 5 uur echt uit m'n schoenen. Stond natuurlijk alleen om de kosten te drukken, dat ging maar nèt.

 

Gelukkig hadden de klanten er zin in en zagen ze dat ik zo hard ging als ik kon en namen ze de tijd om even rustig rond te kijken en konden ze af en toe een beetje geduld opbrengen.

Het geld gaat nog steeds richting 'bodemloze put' maar de bank ziet in ieder geval dat ik mijn best doe en dat er geld binnen blijft komen.

 

Ik heb op vrijdag en zaterdag zelfs het dubbele bedrag binnengehaald wat de bank als richtlijn heeft gesteld! ;D

 

Ik wil nogmaals iedereen hier bedanken voor de rust die jullie me hebben gegeven. Nu de ergste nachtmerrie (voorlopig) van de baan is heb ik me met hart en ziel weer op de klanten en de verkoop kunnen storten.

Link naar reactie
  • 0

Ben wel benieuwd wat er anders was dan anders waardoor je omzet 2x hoger was.

Het weer, aanbiedingen, je eigen inzet, je presentatie, gewoon toeval, vakantiegeld of iets anders?

Budget helpt altijd. Vergis je niet. De fanatiekste consumenten staan vaak structureel ver (of maximaal) in het rood. Dus als die een beetje lucht in de portemonnee hebben dan kan er een bijzonder momentum ontstaan.

 

Het weer is zeker een factor. Het is nu dagen op een rij strak zomerweer. En dan 3 vrije dagen in het vooruitzicht. Daar krijgt iedereen goede zin van en goede zin betekent > consumeren.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Top!

 

Ben wel benieuwd wat er anders was dan anders waardoor je omzet 2x hoger was.

Het weer, aanbiedingen, je eigen inzet, je presentatie, gewoon toeval, vakantiegeld of iets anders?

 

Denk er eens over na de Pinksterdagen

 

Frans

 

De winkel zag er rond het middaguur al uit alsof er een bom was ontploft. Alles door elkaar en veel producten ontbraken omdat ik geen tijd had om tussendoor de verkochte winkelmodellen aan te vullen. Dus ik denk niet dat ik beter draaide door mijn presentatie!

 

Zoals Thor al aangeeft. Het weer én het vakantiegeld. Ik verkoop producten die 'noodzakelijk zijn' bij iedere omslag van het seizoen. Gaat het van warm naar koud of andersom dan moeten de klanten komen.

 

Normaal gesproken zouden ze massaal in maart en april komen (de klanten weten dat ik nieuwe collectie heb én de zon schijnt waardoor ze daar ook aan herinnerd worden, plus ze voelen de noodzaak). In maart zijn ze gekomen, maar april bleven ze thuis, het was koud, de nieuwsberichten over crisis, verliezen, failliet Griekenland, onrust in de politiek etc. gaven geen aanleiding/ stimulans voor de consument om geld uit te geven.

 

Nu 'moeten' ze wel en ze kopen graag omdat ze het geld kunnen missen. De winkel stond vol, echt vol, dan is de 'druk' om direct te kopen natuurlijk ook groter voor de klant. Het even verder kijken, of 'ik denk er nog even over na' is dan van de baan, want ze weten dat het product tien tellen na het verlaten van de winkel, verkocht kan zijn aan één van de andere aanwezige klanten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben wel benieuwd wat er anders was dan anders waardoor je omzet 2x hoger was.

Het weer, aanbiedingen, je eigen inzet, je presentatie, gewoon toeval, vakantiegeld of iets anders?

Budget helpt altijd. Vergis je niet. De fanatiekste consumenten staan vaak structureel ver (of maximaal) in het rood. Dus als die een beetje lucht in de portemonnee hebben dan kan er een bijzonder momentum ontstaan.

 

Het weer is zeker een factor. Het is nu dagen op een rij strak zomerweer. En dan 3 vrije dagen in het vooruitzicht. Daar krijgt iedereen goede zin van en goede zin betekent > consumeren.

 

Daarbij opgeteld, vakantiegelden worden of zijn al geboekt, ook dat moet merkbaar zijn!

Link naar reactie
  • 0

Ben wel benieuwd wat er anders was dan anders waardoor je omzet 2x hoger was.

Het weer, aanbiedingen, je eigen inzet, je presentatie, gewoon toeval, vakantiegeld of iets anders?

Budget helpt altijd. Vergis je niet. De fanatiekste consumenten staan vaak structureel ver (of maximaal) in het rood. Dus als die een beetje lucht in de portemonnee hebben dan kan er een bijzonder momentum ontstaan.

 

Het weer is zeker een factor. Het is nu dagen op een rij strak zomerweer. En dan 3 vrije dagen in het vooruitzicht. Daar krijgt iedereen goede zin van en goede zin betekent > consumeren.

 

 

Daarbij opgeteld, vakantiegelden worden of zijn al geboekt, ook dat moet merkbaar zijn!

 

 

Maar dat betekent tegelijkertijd dat de huidige situatie tijdelijk is en dus niet een uitgangsposite is die Lela continuïteit garandeert. Het is natuurlijk fantastisch dat er nu gekocht wordt en in deze situatie komt het als een geschenk. Maar volgende maand als het vakantiegeld op is moet er ook omzet zijn. En de twee maanden daarna, als driekwart Nederland op reis is, moet er ook omzet zijn. Zeker nu er blijkbaar geen reserves zijn.

 

Lela heeft dus een geweldige stap gemaakt en de slag gewonnen. Nu de rest van de oorlog nog...

 

In mijn ogen moet er een plan komen, en dat moet natuurlijk ook geïmplementeerd worden, dat een basis legt voor een stabiele omzetstroom en dat de seizoensgevoeligheid van de winkel verlaagt. Vanzelfsprekend kan het zwaartepunt liggen bij de seizoensproducten die blijkbaar succesvol kunnen verkopen. Maar er moet ook aanvullend assortiment komen om mensen continue in de winkel te trekken en tot consumptie aan te zetten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Voordat er allerlei speculaties komen, en aan de ene kant logisch want bijna niemand weet wat voor winkel het betreft, lelapoes is een echt winkeldier in hart en nieren die naast verkopen klantenbinding en service hoog in het vaandel heeft staan.

 

De huidige problemen komen meer voort uit de te hoge vaste lasten dan door de verkoopcijfers. Door het starten van de ontslagprocedure, wat een moeilijke en zware keuze is, komt er al meer ruimte.

 

De topdag komt in dit geval op de eerste plaats door het weer en dan pas het vakantiegeld.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 3

Even een update. Ik weet niet of er iemand interesse in heeft, maar schrijf hier toch even wat op.

Ik denk dat er best wat meer ondernemers zijn zoals ik en dat het misschien fijn is om te lezen wat ik de afgelopen tijd heb geleerd.

 

1. Vraag actief om hulp (als alles tegenzit en je ziet geen uitweg meer, weet dan dat er op één of andere manier altijd een oplossing komt, misschien niet de fijnste, de beste oplossing, maar geen enkele situatie is uitzichtloos, alles heeft een begin en een einde)

 

2. Leer je cijfers lezen (het lijkt misschien niet leuk, en ik snap nog steeds niet alles. Maar het is voor mij wel een uitdaging geworden om het te snappen. Als je zelf niet weet hoe het draait, behalve de afslag van de kassa en de stand van je bankrekening, mis je een heleboel)

 

3. Sta open voor kennis van anderen. Dis valt misschien onder het kopje vraag hulp, maar ik vind het een apart kopje waard. Hulp krijgen kan op twee manieren. Iemand die je aan de hand neemt en dingen voor je oplost of iemand die je de handvatten geeft om het zelf te toen. Sta open voor die handvatten. Sta open voor de kennis die anderen hebben om zo zelf te leren.

 

Op dit moment ben ik achter de schermen bezig om véél te leren met hulp van HL. Ik snap nog niet alles, maar merk dat ik nu zelf ook op zoek ga naar antwoorden. Ik word nog een beetje aan de hand genomen en daar ben ik wel even heel blij mee.

 

Ik heb geleerd om niet te zwart wit te denken. Er zit nog best wat speling tussen een mooie winst en een faillissement in. In het verleden heb ik fouten gemaakt bijv. een salaris uit de zaak genomen omdat het hoort, blauwe brieven dicht laten omdat ik bang was voor de inhoud, stomme fouten (is gelukkig alweer lang geleden), tsja. Maar wat is gebeurd, is gebeurd.

 

Ik moet nog leren vooruit te kijken, vooruit te denken en te anticiperen op de dingen die gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in grove halen zo je verhaal en reacties gelezen. Ook ik zit in een lastig pakket. Geen problemen met de bank. Maar heb wel net mijn inkoop afbetaald en de uitverkoop begint alweer. Eind juni komt de eerste najaarsmode alweer binnen....

 

Het is zo rustig in de winkel, klanten komen niet. Eind dit jaar loopt mijn huurcontract af en ik wil hier weg. Zoveel gezeur gehad met de verhuurder (pand is in slechte staat). Er is zoveel negatieve energie geweest de laatste twee jaar. Ik vraag mij af is dit het allemaal waard. Ook prive teveel gebeurd. Gelukkig heb ik een hele lieve man die er voor mij is. Aan de andere kant opgeven wil ik niet maar als er geen geld binnenkomt dan heb ik geen keus....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.