• 0

Nieuwe cookie wetgeving, mag zelfs G. analytics niet meer?

De nieuwe telecomwet met aanpassingen voor het gebruik van cookies (of andere manieren om de bezoeker van je website te volgen) is aangenomen.

 

Dit onderwerp speelde al even maar de wet, voortvloeiend uit een Europesche richtlijn (kan link niet zo snel vinden) is nu van kracht. Cookies mogen niet meer zonder instemming van je bezoeker tenzij deze nodig zijn voor de werking van je site. Een cookie voor een login of winkelwagen mag dus, de rest niet meer zonder instemming van je bezoeker. Arnoud Engelfriet is op zijn blog van mening dat zelfs Google Analytics valt onder deze wet en dus ook daarvoor toestemming is vereist.

 

In de UK is een soortgelijke wet net van kracht geworden. Sites van UK overheid zelf en grote partijen als de BBC voldoen (nog) niet aan de eisen.

 

Ik heb een paar sites die niet voldoen maar kijk even aan wat de aanbieders van advertenties (o.a. adsense) en Google Analytics gaan doen om een product aan te bieden wat voldoet aan deze nieuwe regelgeving. Wat doe jij?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ook een leuke:

Dit alles stelt de gebruiker in staat om te weten wat er op zijn computer gebeurt. Overigens is het niet nodig dat gebruikers voortaan elke keer lastig worden gevallen met ‘schermpjes’ om toestemming te geven. Heeft u eenmaal aan een website of adverteerder die cookies gebruikt toestemming gegeven, dan hoeft dat niet bij elke cookie opnieuw te gebeuren. U kunt een website of adverteerder in 1 keer toestemming geven voor het gebruik van cookies voor een bepaalde periode.

Om mensen die geen cookies willen niet elke keer met die vraag lastig te vallen kun je die keuze eigenlijk alleen in een cookie bijhouden...

Link naar reactie
  • 0

Hoe bedoel je, restricties?

 

Er zijn nu websites (of gedeeltes) die niet werken als je geen cookies accepteert. Bijv. internet bankieren op de rabo-site.

 

De vraag is of de rabo (e.a.) dat nu ongedaan moeten maken?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we niet moeten doorslaan. Anders zou het bijvoorbeeld betekenen dat we geen log's meer mogen bijhouden op de servers. Nou dat lijkt me niet zo verstandig al is het alleen al om beveiligingsoverwegingen.

 

Maar ik denk toch dat het balletje meer bij de browser makers moet liggen dan bij de websites. Daarnaast is het nog maar zien hoe Europa dit gaat oppakken. Voor het zelfde geval ziet die versie er weer heel anders uit qua gevolgen.

NetDistrict - Managed Hosting | Domeinen | SSL Certificaten | VOIP
Link naar reactie
  • 1

In het kader van de wetgeving die vanaf vandaag geldt heeft mijn collega vandaag een schaal met cookies gehaald bij de bakker. Iedereen op kantoor moet van te voren toestemming geven aan deze collega om een cookie uit de schaal te mogen pakken. Volgens mij voldoen we nu al aan de wetgeving!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hoewel websites zich per vandaag aan de nieuwe cookiewet moeten houden, geven weinig sites daar gehoor aan. Bedrijven als Google, Facebook en Marktplaats houden zich niet aan de wet, net als, ironisch genoeg, de politieke partijen.

 

Zie artikel Tweakers.net >>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat beide partijen die in het artikel op tweakers wel "proberen" te voldoen aan de wetgeving en deze beide verkeerd geïnterpreteerd hebben. Blijkt weer uit hoe onduidelijk het allemaal is. Het is dus absoluut geen verassing dat het merendeel van de online industrie nog geen gehoor heeft gegeven aan deze nieuwe wetgeving.

NetDistrict - Managed Hosting | Domeinen | SSL Certificaten | VOIP
Link naar reactie
  • 0

Hahaha!

Volgens OPTA is het niet aan de waakhond om in detail vast te leggen wat wel en niet mag en moet. "Het is aan de markt om dat praktische invulling aan de wet te geven," zegt de woordvoerster. De toezichthouder zegt wel meteen te gaan handhaven, maar zich te richten op "sites met schadelijke en moeilijk te verwijderen cookies"

Gewoon doorlopen dus, mensen, niets aan de hand... ;D

Link naar reactie
  • 0

Dat handhaven gaat nog wat worden denk ik... geen idee met wat voor websites ze gaan beginnen, maar ik neem inderdaad wel aan dat het met hele grote zal zijn, en ze niet iedere kleine website die analytics gebruikt met een boete om de oren slaan.

 

Eigenlijk is het ook vreemd om dit van de websites te eisen - het was wellicht logischer geweest om het op browsernivo te doen. Dan hoef je helemaal niets te veranderen, want iedere browser kan zo ingesteld worden dat cookies niet geaccepteerd worden. Dat het halve internet dan niet meer werkt is lastig.

 

Maar nu is het ook de vraag wat je moet doen met iemand die cookies weigert. Ik zou ietwat geneigd zijn om te zeggen 'donder op' en ze terug te sturen naar waar ze vandaan kwamen, dat is technisch het gemakkelijkste, en als veel sites dat gaan doen stoppen ze vanzelf wel met weigeren :D

Link naar reactie
  • 0

Dat vind ik niet netjes. Ik vind het wel logisch dat je een cookie toestaat van de website die je bezoekt, maar niet van de meelifters op die website. En het halve internet leeft daarvan. Maar dat kun je al eenvoudig je browser op instellen. Het plaatsen van cookies om je te volgen e.d. vind ik dus ook niet netjes.

Link naar reactie
  • 0

HL is overigens ook nog niet aangepast. ;)

 

Trouwens op de websites van de kranten heeft eenmalig een waarschuwing gestaan om iets te kunnen instellen. Als doorgewinterde surfer klik je daar dus niet op, omdat het misschien juist je eigen instellingen kan verstoren. Nu zie ik dus geen enkele waarschuwing mee, maar wat erger is, is dat de cookies van andere partijen nog steeds "toegestopt" worden. Ik kan dat zien omdat ik daarvoor een blocker gebruik die dat aangeeft, maar de argeloze surfer ziet niks en daarvoor is dus niks veranderd. Hiermee neemt de betreffende website dus de verantwoording voor het toedienen van cookies van derden. Dat lijkt me dan iets dan dus gewoon verboden moet worden.

Link naar reactie
  • 0

Ook een leuke:

Dit alles stelt de gebruiker in staat om te weten wat er op zijn computer gebeurt. Overigens is het niet nodig dat gebruikers voortaan elke keer lastig worden gevallen met ‘schermpjes’ om toestemming te geven. Heeft u eenmaal aan een website of adverteerder die cookies gebruikt toestemming gegeven, dan hoeft dat niet bij elke cookie opnieuw te gebeuren. U kunt een website of adverteerder in 1 keer toestemming geven voor het gebruik van cookies voor een bepaalde periode.

Om mensen die geen cookies willen niet elke keer met die vraag lastig te vallen kun je die keuze eigenlijk alleen in een cookie bijhouden...

 

Yep, maar aangezien je geen toestemming geeft, mag die keuze niet in een cookie bewaard worden en moet je dus iedere keer weer aangeven dat je geen toestemming geeft.

 

Daar is weer goed over nagedacht...

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Yep, maar aangezien je geen toestemming geeft, mag die keuze niet in een cookie bewaard worden en moet je dus iedere keer weer aangeven dat je geen toestemming geeft.

 

Daar is weer goed over nagedacht...

 

Cookies die nodig zijn voor de technische werking van een site, ofwel functionele cookies, vereisen geen toestemming van de gebruiker.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.