• 0

Non-Food concept a la Blokker

Omschrijving van je concept:

Beste Ondernemers,

 

Momenteel ben ik voor een pand met 920 m2 vvo op zoek naar een Non-Food concept die vergelijkbaar is met Blokker/Marskramer. Zij willen helaas geen uitbreiding in de stad die ik op het oog heb. En veel andere concepten in Nederland zijn er ook niet.

 

Nu speel ik met het idee om op zoek te gaan naar een vergelijkbaar concept maar dan in België, Duitsland of Frankrijk. Dit bedrijf te benaderen en het te gaan beginnen in Nederland. De 920 m2 hoeven niet volledig opgevuld te worden, het pand kan gesplits worden.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik ben op zoek gegaan naar buitenlandse concepten die vergelijkbaar zijn met Blokker/Marskramer. Hier kom ik niet veel verder dan Frankrijk: Casa Shops, Duitsland: Posten-Boerse, Woolworth (Deze zijn eigenlijk net te groot voor dit pand)

 

 

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Een wijkwinkelcentrum met een verzorgingsgebied van 15000-17500 (1-2km) te volledigen met een non-food winkel omdat er al een supermarkt, etos, bakker, restaurant, slijterij, pizzaria, boekhandel, groentefruitzaak is, is mijn mening dat een non-food winkel de perfecte aanvulling is. En een nieuw concept naar Nederland brengen is natuurlijk een uitdaging opzich.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Het idee is om een ander concept dan de benaderde concepten te beginnen.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik hoop van jullie feedback te krijgen over verschillende concepten in Europa. Wellicht kennen jullie van zakenreizen of van vakanties buitenlandse non-food winkels.

 

 

 

 

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht iets ‘out-of-the-box’ gedacht en misschien een tikkeltje (té) ambitieus:

 

Zelf een voorstel/plan ontwikkelen voor een IKEA-huishoud formule. IKEA verkoopt tenslotte naast meubilair ook enorm veel huishoudelijke artikelen die je ook terug vindt in een Blokker. Je zou dit kunnen aanvullen met specifieke schoonmaakmerken zoals Sorbo/HG en andere specifieke productgroepen. Maak een gedegen en onderbouwd plan voor een dergelijke formule en leg dit voor aan de directie van IKEA. Creëer een soort AH to go, maar dan op non-food gebied.

 

Klinkt wat radicaal, maar persoonlijk vind ik het zo’n slecht idee nog niet. Immers, iemand moet de eerste zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of een grote buitenlandse partij hier snel interesse in gaat hebben. Vaak is voor een grote keten een nieuw land aanboren niet iets om 'zo even' te doen, dus tenzij je toevallig een partij treft die al met de gedachte speelt in Nederland te beginnen kan het een vrij lang proces worden.

 

Daarnaast is de vraag waarom Blokker en Marskramer geen interesse hadden. Is het omdat ze te weinig vertrouwen hebben in de locatie, of zit er al een vergelijkbare winkel in de buurt? Ze zijn van hetzelfde concern en zullen niet graag tegen zichzelf willen concurreren, maar een buitenlandse partij zal toch met dezelfde problemen te maken krijgen.

 

Wat je misschien ook zou kunnen doen, is kijken of er in omliggende plaatsen een lokaal warenhuis of kleine keten zit. Deze zullen misschien eerder geneigd zijn uitbreiding te overwegen naar een 'buurstad'.

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast is de vraag waarom Blokker en Marskramer geen interesse hadden. Is het omdat ze te weinig vertrouwen hebben in de locatie, of zit er al een vergelijkbare winkel in de buurt? Ze zijn van hetzelfde concern en zullen niet graag tegen zichzelf willen concurreren, maar een buitenlandse partij zal toch met dezelfde problemen te maken krijgen.

 

Wat dus in ieder geval zinvol is, is om een marktonderzoek te doen en de eventuele potentie van een non-food concept te bepalen. Hiermee zou je eventuele ketens ook kunnen overtuigen.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht iets ‘out-of-the-box’ gedacht en misschien een tikkeltje (té) ambitieus:

 

Zelf een voorstel/plan ontwikkelen voor een IKEA-huishoud formule. IKEA verkoopt tenslotte naast meubilair ook enorm veel huishoudelijke artikelen die je ook terug vindt in een Blokker. Je zou dit kunnen aanvullen met specifieke schoonmaakmerken zoals Sorbo/HG en andere specifieke productgroepen. Maak een gedegen en onderbouwd plan voor een dergelijke formule en leg dit voor aan de directie van IKEA. Creëer een soort AH to go, maar dan op non-food gebied.

 

Klinkt wat radicaal, maar persoonlijk vind ik het zo’n slecht idee nog niet. Immers, iemand moet de eerste zijn.

 

Ik denk dat dit inderdaad een leuk plan is maar dat een groot concern als IKEA toch te stug is om dit zo snel mogelijk rond te krijgen. Dit wordt voor mij een meerjaren plan en die tijd heb ik op dit moment niet.

 

Ik weet niet of een grote buitenlandse partij hier snel interesse in gaat hebben. Vaak is voor een grote keten een nieuw land aanboren niet iets om 'zo even' te doen, dus tenzij je toevallig een partij treft die al met de gedachte speelt in Nederland te beginnen kan het een vrij lang proces worden.

 

Daarnaast is de vraag waarom Blokker en Marskramer geen interesse hadden. Is het omdat ze te weinig vertrouwen hebben in de locatie, of zit er al een vergelijkbare winkel in de buurt? Ze zijn van hetzelfde concern en zullen niet graag tegen zichzelf willen concurreren, maar een buitenlandse partij zal toch met dezelfde problemen te maken krijgen.

 

Wat je misschien ook zou kunnen doen, is kijken of er in omliggende plaatsen een lokaal warenhuis of kleine keten zit. Deze zullen misschien eerder geneigd zijn uitbreiding te overwegen naar een 'buurstad'.

 

Ik hoopte op eenzelfde reactie van een oud-collega van mij. Zij heeft namelijk een amerikaans kleding/mode concern benaderd en zij waren dolenthousiast dat iemand dit wilde doen. En die zouden haar hier totaal in steunen. Een groot concern misschien in België, Duitsland zou best kunnen overwegen om in Nederland langzaam een vestiging te nemen, het is in ieder geval het overwegen waard. En door middel van franchise hoeven ze het niet eens zelf te beheren.

 

Blokker en Marskramer waren bang omdat op 4 KM een centrum ligt en aan de andere kant op 3,5 km, dat een nieuw filiaal in dit gebied niks zou toevoegen maar alleen maar zou kannibaliseren ten opzichte van Leenbakker, Blokker, Xenos etc. En ik ben het daar niet mee eens, ik denk dat daar meer dan genoeg plaats is, het verzorgingsgebied is groot. En met een ander concept met hetzelfde gerelateerd ben ik er ook van overtuigd dat dit succesvol kan zijn.

 

Verschillende steden heb ik al doorlopen maar de straatbeelden zijn overal wel min of meer gelijk. Warenhuizen is geen optie daar is het pand veel te klein voor. En veel anders dan Blokker/Action en Marskramer hebben we niet in Nederland, naar mijn weten in ieder geval?

 

Daarnaast is de vraag waarom Blokker en Marskramer geen interesse hadden. Is het omdat ze te weinig vertrouwen hebben in de locatie, of zit er al een vergelijkbare winkel in de buurt? Ze zijn van hetzelfde concern en zullen niet graag tegen zichzelf willen concurreren, maar een buitenlandse partij zal toch met dezelfde problemen te maken krijgen.

 

Wat dus in ieder geval zinvol is, is om een marktonderzoek te doen en de eventuele potentie van een non-food concept te bepalen. Hiermee zou je eventuele ketens ook kunnen overtuigen.

 

Zou inderdaad een optie kunnen zijn die ga ik zeker meenemen.

 

Bedankt voor alle feedback tot op heden heb ik zeker wat aan en helpt me van die beroemde (beruchte) roze wolk af.

 

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie
  • 0

andere nieuwkomer is de voordeeldrogist, volgens mij geen website. ook verkoper van partijenspul met inmiddels meer dan 10 winkels. Ik blijf me verbazen over de groei van winkelketens waar ze enkel goedkope rommel aanbieden...

 

voor 900 m2 heb je toch wel een gevestigde naam nodig, is een Hubo of aanverwanten geen idee?

die bevinden zich ook vaak in deel/wijk centra. Zij zijn zojuist samengegaan met een woonconcept en gaan nu combiwinkels uitrollen, lifestyleshopping gecombineerd met doe het zelf, wellicht een idee? (DGN Retail groep)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Ik blijf me verbazen over de groei van winkelketens waar ze enkel goedkope rommel aanbieden...

 

Hier in spanje zie je bijna elke 100 meter een goedkope chino winkel. Qua idee net als action, allemaal goedkope rommel uit partijen en echt goedkope rommel/troep. Het zal toch echt met de economie te maken hebben. Mensen hebben geen geld, en zoeken dus naar goedkope spullen.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Dat zou je denken, maar bij de Action in NL kun je ook gewoon Dove kopen en Aquafresh, alleen met een buitenlandse verpakking. Blijkbaar weet Action waar de handel goedkoper vandaan te halen is. Je boet niet per se in op kwaliteit. Je moet het alleen doen met een onleesbare tekst op de verpakking.

 

Zo kwam ik in Toscane afgelopen weken Chianti wijn tegen van Checci (een groot producent in Italië van Chianti wijnen). Exact dezelfde fles, zelfde etiket, zelfs de NL opmerking "bevat sulfieten" stond op het achteretiket. Ruim 2 euro duurder dan bij de Appie hier. En dat terwijl de fles nog geen 40 kilometer was getransporteerd vanaf de vulplek naar de verkoopplek.

 

Kinderspul kopen van Chicco (spreek uit Kikkoo), kun je ook beter doen in NL. De Chicco-winkel in Arezzo verkocht hun waren veel duurder dan hier bij de geijkte kinderspeciaalzaken. Omgekeerd waren de dekentjes van Hello Kitty (import voor Italianen) belachelijk duur.

 

Blijkbaar gaat het erom dat je heel goed in de gaten hebt wat de lokale markt (afnemers) wil kopen. En dan is stap twee, hoe koop ik de waren beter in dan de concurrentie, zonder verzand te raken in rotzooi, troep en nep.

 

Als je daar nog eens een leuk boek over wilt lezen: Ik vertrouw je behandelt een aantal leuke passages over de schimmige wereld van sub-prime-voedsel en de handel in troep, restanten en slachtzooi. Ik vrees dat daar echt een kern van waarheid in zit. Buon Appetito.

 

Succes

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je franchisen, alle artikelen van een Blokker kan je gewoon via reguliere groothandels inkopen?

 

Pak pen en papier en bedenk zelf een concept bestaande uit huishoudartikelen, woon accessoires in combinatie met bv huisdiervoeders en zo zijn er nog wel wat mogelijkheden.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.