• 0

Privé financiering naar zakelijk

Vorig jaar heb ik 25k in privé geleend bij een bank met als doel om hier een onderneming mee te starten. De 25k heb ik gebruikt om een aandelenstoring te doen in mijn holding en met de holding heb ik voor 9k 50% gestort in de onderneming die ik met mijn compagnon heb opgestart.

 

Mijn financiering betaal ik nu af van mijn netto inkomen, waar ik eerst loonbelasting over betaald heb. Met andere woorden, dit schiet niet op en kost me bijna twee keer zoveel geld.

 

Zou het mogelijk zijn om:

- Een zakelijke lening vragen voor mijn holding

- Dat bedrag uitlenen aan de DGA (ik)

- Daarmee mijn privé lening afbetalen

- De zakelijke lening afbetalen in mijn holding

 

Hoe ik het nu gedaan heb is me aanbevolen door de accountant/adviseur, maar ik vraag me af of dit niet slimmer had gekund.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar dit heeft helemaal geen zin. Als je holding geld leent (bijvoorbeeld 25.000 tegen 5% rente) en dat weer aan jouw persoon uitleent, dan moet jij ook een zakelijke rente (zo'n 5%) aan je holding betalen.

Dus resultaat voor je holding: Nul komma nul.

En voor jezelf: Ook nul komma nul, want je lost je lening af (geen rente meer aan de bank), maar wel een (zakelijke) rente aan de holding.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Peter heel terecht aangeeft, is dit een zinloos kansrondje. Sterker nog, de rente die jij aan je BV moet betalen kan nog wel eens hoger zijn dan 5% als je privé geen zekerheden (denk overwaarde onroerend goed) bezit die je in kunt zetten jegens je BV. Dan zul je aansluiting moeten zoeken bij de rentes in de consumptieve leenmarkt en dan ga je al snel naar 6% en hoger.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Jazzy,

 

Het zal inderdaad niet veel uitmaken, waarschijnlijk kun je wel spelen met de rente die je tussen jou en de holding afpspreekt en die je aan de bank moet betalen maar op 25.000 euro praat je dan al snel over peanuts..

 

De aflossing van de lening zal moeten gebeuren van je nettoloon of (netto)dividenduitkering dus per saldo betaal je evenveel terug als nu, daar is ook geen voordeel te behalen.

 

Daarnaast zal een bank ook altijd vragen waarom je een lening aantrekt en vertellen dat je dat doet om door te storten naar prive zal ze niet erg enthousiast maken :)

 

Edit: o ja Joost is weer terug en die heeft altijd de "nightshift", goed dat je er weer bent Joost!

Link naar reactie
  • 0

Ik doelde niet op het verschil tussen de rente die betaal aan de holding en wat de bank rekent, al zou ik de lening aan DGA terug kunnen brengen naar 17.500 en betaal ik nu meer dan 6 procent op mijn lening.

 

Wat ik bedoelde was dat ik de lening nu afbetaal van netto salaris of dividend, dus om 25k terug te betalen moet ik circa 41.500 verdienen in mijn onderneming. Maar ik maak hier een denkfout waarschijnlijk, ik kan een lening dus helemaal niet afbetalen van de inkomsten in de onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik bedoelde was dat ik de lening nu afbetaal van netto salaris of dividend, dus om 25k terug te betalen moet ik circa 41.500 verdienen in mijn onderneming. Maar ik maak hier een denkfout waarschijnlijk, ik kan een lening dus helemaal niet afbetalen van de inkomsten in de onderneming.

 

Inderdaad, het is een hardnekkig misverstand dat je de lening goedkoper kan aflossen via de bv, maar die aflossing word effectief altijd gewoon van netto geld betaald. Het is redelijk hardnekkig doordat mensen vaak niet zelf hun belastingaangiftes doen en daardoor niet direct het effect zien van de diverse belastingen die men betaald. Er word dan dus een dividend toegekend om de aflossing te betalen, men denkt dat alleen de 25% aanmerkelijk belangheffing word betaald maar vergeet de al betaalde vpb, waardoor de kosten maar 25% lijken (ipv 42% of 52% IB) of men vergeet zelfs ook de 25% aanmerkelijk belangheffing en keert het dividend uit zonder de IB te reserveren en moppert een half jaar later dat de IB aanslag weer erg hoog is zonder een verband te leggen tussen de twee.

Door de gespreidde belastingheffing vergeet je snel één van de belastingen die je betaald waardoor het goedkoper lijkt terwijl het dat feitelijk niet is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En dan nog is bovenstaande berekening niet erg relevant, want ook in het geval van een lening bij de bank komt een deel van je netto geld via dividenden uit de BV. Dus ook in de gevallen waar uitkeringen via dividend wel miraculeus veel minder belast worden, dan heb je nog steeds de mogelijkheid om dit geld te gebruiken om de banklening af te lossen. Het feit dat je met het netto deel niet de bank, maar de eigen BV aflost, staat hier buiten.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, het is een hardnekkig misverstand dat je de lening goedkoper kan aflossen via de bv, maar die aflossing word effectief altijd gewoon van netto geld betaald. Het is redelijk hardnekkig doordat mensen vaak niet zelf hun belastingaangiftes doen en daardoor niet direct het effect zien van de diverse belastingen die men betaald. Er word dan dus een dividend toegekend om de aflossing te betalen, men denkt dat alleen de 25% aanmerkelijk belangheffing word betaald maar vergeet de al betaalde vpb, waardoor de kosten maar 25% lijken (ipv 42% of 52% IB) of men vergeet zelfs ook de 25% aanmerkelijk belangheffing en keert het dividend uit zonder de IB te reserveren en moppert een half jaar later dat de IB aanslag weer erg hoog is zonder een verband te leggen tussen de twee.

Door de gespreidde belastingheffing vergeet je snel één van de belastingen die je betaald waardoor het goedkoper lijkt terwijl het dat feitelijk niet is.

Ik ben zelf in eerste plaats vakman en in tweede plaats ondernemer, om nog maar te zwijgen over de boekhouder in mij. Merk inderdaad dat het lastig voor mij is om vertrouwd te raken met deze concepten, ook al is het eigenlijk de basis van het hele fiscale plaatje. Daarom vraag ik het maar gewoon, dan begint het vanzelf te landen. Stilletjes hoop ik dat het beter gaat na een paar jaar ondernemen, dat ik dan nog een keer vol schaamte teruglees in mijn posthistory en me afvraag hoe ik zo onervaren kon zijn. :)

 

Bedankt voor de uitleg.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.