• 0

Concept/naam 'gestolen'

Beste mensen,

 

Ik zit met een probleem waar ik eigenlijk geen aandacht meer aan wil besteden, maar het steekt toch. Misschien heeft u hier een idee over.

 

Begin dit jaar is bij mij en een vriend het idee ontstaan om openbare (muziek) evenementen te organiseren. Ik heb een kennis gevraagd om de promotie te verzorgen (tegen een percentage van de opbrengst). Deze kennis heeft, met goedkeuring van mijzelf en vriend, de naam bedacht voor het evenement en gepromoot. De try-out heeft reeds plaatsgevonden en is ook redelijk succesvol geweest.

 

Het probleem is dat die kennis nu met het concept, contacten en naam zelf verder is gegaan en nieuwe evenementen heeft gepland. En blijkt dat er diverse domeinen, die betrekking hebben op het evenement, zijn geregistreerd door diegene. De domeinen zijn zo een 3 weken na het ontstaan van het idee geregistreerd.

 

Niet echt slim van ons om niet direct het merk te registeren, maar daar waren we eigenlijk niet mee bezig.

 

Uit stukken blijkt hoe de verhoudingen tussen de verschillende personen zijn en dat die kennis ons slechts helpt (tegen betaling) bij de organisatie. Pas later zijn de domeinnamen geregistreerd.

 

Dat iemand dit kan doen is logisch, maar mag het ook? Hoe ziet u dit? En hoe kijkt een rechter hier eventueel naar?

 

Dank.

 

Groeten,

Vrijdag

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het wordt meestal een moeilijk verhaal, als er niks geregistreerd is natuurlijk. Hebben jullie al contact gehad met deze kennis, om erachter te komen waarom hij/zij alleen is verder gegaan met jullie concept, en dit niet met jullie samen wil doen? Het is natuurlijk zuur om iemand op deze manier van jouw concept te zien profiteren, maar misschien kun je deze persoon er van overtuigen dat het voordeliger is om met jou mee te werken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Sabra

 

Nee hij zal het concept zelf houden, omdat hij van mening is dat hij recht heeft op het concept.

 

Er zijn alleen domeinen geregistreerd, maar het merk nog niet bij BOIP. Ik weet ook niet of het uitmaakt om het als merk te registreren. Chronologisch gezien is het domein eerder geregistreerd.

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft op zijn minst de auteursrechten van het concept voorzover die uniek zijn. Maar strikt genomen zijn jullie eigenaar van de handelsnaam. Mits daar onder jullie verantwoordelijkheid als rechtspersoon bekendheid mee is vergaard. Moeilijke zaak dus.

Ik zou eens vrijblijvend met een advocaat praten. Veel zal afhangen van de afspraken die gemaakt zijn en in hoeverre die zijn te bewijzen.

Link naar reactie
  • 0

De merknaam registreren nadat hij de domeinnamen al in het bezit heeft gaat meestal niet werken. Tenzij je kunt aantonen wat Hans zegt: dat je al geruime tijd bedrijfsactiviteiten voert onder deze naam.

 

De reden waarom ik vraag naar de verhoudingen tussen jullie, is omdat op dit gebied vaak meer winst te behalen is dan op juridisch vlak. Je ziet dit vaak als speler niet helder, omdat je kwaad bent over de manier waarop het nu gaat.

Link naar reactie
  • 0

Een naam is maar een naam…

De naam waarover jullie ‘twisten’ is bedacht door “de kennis”. Met goedvinden van (en in opdracht van) “jou” en “de vriend”.

 

Bewijs jezelf een dienst: Bedenk een andere naam!

Samen met “de vriend” kan je dan verder, zonder hopeloze juridische perikelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt daarmee gelijk Peter. Een kwestie van vallen en opstaan. Ik vraag mij alleen maar af hoe dit juridisch gezien nou eigenlijk ligt. Wat mij betreft mag een rechter hier over beslissen, mits dit geen duizenden euro's gaat kosten.

 

Ik begrijp uit het bericht van Hans dat auteursrechten en handelsnaam afzonderlijk getoetst worden. Het concept is niet uniek en het gaat hierbij nu juist om het gebruik van de naam. Er was en is echter geen strikte rechtspersoon, als daarmee een bedrijf wordt bedoeld.

 

Wat Sabra stelt wist ik eigenlijk wel. Maar de stukken zijn 3 weken eerder zijn opgemaakt dan de domeinregistratie. Dat mag echter niet een geruime tijd genoemd worden. Maar dat is een relatief begrip denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Een redelijk succesvol (jaarlijks terugkerend) evenement vertegenwoordigt een bepaalde waarde voor de exploitanten. Als hij jullie helpt bij de promotie en zijn uurtjes aan jullie heeft gefactureerd dan zijn jullie de daadwerkelijke exploitanten van het evenement. Jullie dragen de kosten die moeten worden terugverdiend met het evenement. Je kunt hem een brief toesturen en verzoeken om de domeinnamen die betrekking hebben op jullie evenement over te dragen aan jullie (BV?). Doet hij dat niet dan kun je een advocaat raadplegen en aangeven dat degene die jullie helpt om het evenement te promoten het idee wil jatten en voor eigen rekening wenst te gaan exploiteren zonder jullie ook maar een cent te betalen.

 

De zaak vergeten zoals anderen voorstellen kan altijd nog. Eerst knokken voor je rechten waarbij het belang in verhouding moet staan met de te verwachten (advocaat)kosten. Misschien draagt hij de domeinen (met tegenzin) over of stelt hij een constructie voor waarbij de onvrede kan worden weggenomen. Stel dat hij een promotiebedrijf heeft of actief is in de creatieve industrie (webdesign) dan kan hij het niet maken om een idee van een opdrachtgever te jatten. Dan zal hij geen opdrachten meer krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft mag een rechter hier over beslissen, mits dit geen duizenden euro's gaat kosten.

 

Maar daar (het bedrag) praat je wel over, behalve als je helemaal gelijk zou hebben (en dat denk ik niet, want het is nogal vaag allemaal).

 

Er zijn twee verhalen hier:

1.) "Wij hebben een concept en wij hebben een opdracht gegeven om..."

2.) "Ik heb een naam bedacht en mijn contacten gebruikt om..."

 

Wat is waar?

Tja....

 

Link naar reactie
  • 0

De gerechtelijke kosten moeten in verhouding staan tot de winst die je misloopt als je deze rechtzaak niet zou voeren. En ik denk dat dat in jouw geval niet zo is. Je zegt alleen de try-out te hebben gehad, en daarmee geef je aan dat het succes van toekomstige evenementen niet afhangt van de naam want naamsbekend is er nog niet echt.

 

Kortom, wil je het risico lopen om flink geld te verliezen aan een rechtzaak die je (zoals hierboven al aangeven wordt) waarschijnlijk toch niet 100% gaat winnen terwijl je misschien met een nieuwe naam (en minder frustratie) verder kan en succesvol kan worden?

Link naar reactie
  • 0

De locatie is natuurlijk ook verbonden aan het evenement en als de try-out redelijk succesvol is gebleken dan kan het evenement ook succesvol zijn en eventueel jaarlijks worden herhaald. Hoewel het nog pril is en succes allesbehalve gegarandeerd is vertegenwoordigd het evenement toch al een bepaalde waarde.

 

Wat mij betreft moet degene die voor eigen risico en rekening handelt degene zijn die de vruchten mag plukken van het succes. In deze casus is dat niet de promotor, hij heeft zijn uurtjes gedeclareerd bij de topicstarter. Hij is onderaannemer niet eindverantwoordelijk voor het evenement, maar zou indien de opdrachtgevers hierover niet moeilijk gaan doen het evenement eenvoudig kunnen overnemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ralph: "Hij is onderaannemer niet eindverantwoordelijk voor het evenement, maar zou indien de opdrachtgevers hierover niet moeilijk gaan doen het evenement eenvoudig kunnen overnemen".

Dat is een goede beschrijving van de huidige situatie. Als ik niets doe dan kan hij zijn gang gaan.

 

Waar ik zeker niet op zit te wachten is een dure gerechtelijke procedure, maar dat hoeft toch ook niet zo te zijn?

Door bijvoorbeeld alleen in persoon te verschijnen (en misschien een advocaat op de achtergrond te laten fungeren) en de rechter hier over te laten beslissen.

 

In ieder geval mijn dank voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0

Nu is het wel zo (volgens mij) dat wanneer de advocaat naar de zaak gekeken heeft en:

- vindt dat jij (TS) een punt hebt,

- dus een brief naar je tegenpartij schrijft met je vordering,

- vervolgens een antwoord van de advocaat van de tegenpartij krijgt (en die vindt niet dat je een punt hebt!),

- het nodige schrijven over en weer plaats gevonden heeft,

Je daarna de vraag krijgt of je de zaak wilt doorzetten (naar de rechtbank brengen). Daar komt dan het nodige qua geld bij kijken.

 

Als je dan (zoals toch vaak in dit soort zaken het geval zal zijn) toch eieren voor je geld kiest, m.a.w. je “zet de zaak niet door” omdat je advocaat de kans op succes toch niet heel groot acht, dan ben je wel 2.000,- lichter (advocaatkosten).

Of je moet hele goede afspraken hierover maken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is volgens TS geen sprake geweest van een bedrijf of bedrijfsmatig handelen. Twee vrienden hebben een idee om evenemeten te organiseren. Wellicht hebben ze een lokatie en een programma. Wat is dan het concept?

 

Het belangrijkste, de naam en de promotie, wordt uitbesteed. Er is geen sprake van overdracht van (auteurs)rechten of enig ander contract. Er kan m.i. ook geen sprake zijn van handelsnaam rechten omdat e.e.a. als particulier is geregeld.

 

De vraag is wat jullie (TS en vriend) dan wel aan rechten hebben en kunnen laten gelden?

 

De tegenpartij zal zeggen dat het algemene concept van het organiseren van muziekevenementen vrij is en dat hij de rechten op de naam heeft. Hij heeft die immers verzonnen en hij heeft er promotie voor gedaan en heeft niets afgestaan. Wellicht heeft hij ook het logo gemaakt.

 

Op basis waarvan kan TS dan iets terug vorderen wat hij nooit in bezit heeft gehad? Tenzij de tegenpartij duidelijk ergens expiciet heeft ingestemd dat de naam en de rechten over gingen op de andere twee. Maar daarvan is hier nog niets gebleken.

Kan geen kwaad hier toch een advocaat naar te laten kijken maar mij lijkt het vrij kansloos.

Link naar reactie
  • 1

Het is wel duidelijk uiteengezet in jullie reacties. Bedankt daarvoor en ga zo door voor andere gevallen.

 

Conclusie voor mijzelf: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst! Dus is het het niet waard om hiervoor dergelijke kosten te maken en een vervelend juridisch proces aan te gaan. Vergeten en eventueel opnieuw beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Het is wel duidelijk uiteengezet in jullie reacties. Bedankt daarvoor en ga zo door voor andere gevallen.

 

Conclusie voor mijzelf: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst! Dus is het het niet waard om hiervoor dergelijke kosten te maken en een vervelend juridisch proces aan te gaan. Vergeten en eventueel opnieuw beginnen.

 

Goed dat je een beslissing voor jezelf hebt genomen, ik hoop in ieder geval dat je hierdoor ook weer energie over hebt om in je eigen plannen te steken. Misschien om als je concept enigszins vorm heeft, het met ons te delen in "Wat vind je van mijn..."

Link naar reactie
  • 0

M. Vrijdag, er zijn zoveel dingen al eens in de wereld bedacht, dus je hoeft niet het wiel uit te vinden. Een positief ding dat je uit dit kan halen is: Als je zo creatief bent geweest om op dit eerste idee te komen, dan heb je vast nog wel andere ideeën die ook kunnen werken. Leer van je verleden en focus op het heden. Succes met je toekomstige plannen!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 316 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.