-
Studiekosten aftrekken bedrijf
Dus weer een argument voor een BV. Of voor de ZZP-er voor een payroll-constructie.
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
Studiekosten aftrekken bedrijf
En toch is er geen MBA die niet door de werkgever betaald wordt, terwijl die bij uitstel is voor het opdoen van nieuwe kennis. Hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld een outplacement traject, dus ergens heb ik het idee dat de BD een 'hete tomatensoep' op het menu heeft staan, maar er in de praktijk een gazpacho geserveerd wordt.
-
Samenvoeging / fusie / overname mogelijke compagnon
In aanvulling op Joost: zet vooral een paar stippen richting de horizon. Waar wil je over 1 / 3 / 5 / 10 jaar staan. En laat ook iemand meekijken, bij voorkeur iemand die jullie allebei nog niet kent, om jullie een spiegel voor te kunnen houden over waar jullie kansen en risico's liggen, waar jullie elkaar aan kunnen vullen en waar er juist overlap is, waar jullie zouden kunnen botsen en waar jullie elkaar kunnen versterken.
- Boekhouder geeft opdracht terug en zorgt daardoor voor financiële problemen
- Boekhouder geeft opdracht terug en zorgt daardoor voor financiële problemen
-
Relatie met leverancier (en rechtmatig eigenaar) bepalen, hoe dit goed te doen?
Waar zit hun probleem met het aanstellen van een distributeur? Want juist bij dit soort logistieke afstanden is het hebben van een distributeur met een eigen voorraad snel interessant: als fabrikant heb je meteen je omzet en het risico ligt eigenlijk helemaal bij de distributeur.
- Vof naar bv, welke beginbalans?
-
BTW terugvragen aanleggen noodstroom voorziening
Als die noodstroomvoorziening er één tussen stopcontact en werkplek: uiteraard. Maar als het gaat om de installatie van een 30 kWh homebattery met alles wat daarbij hoort, dan is het volgens mij geen pleitbaar standpunt dat dat een zakelijke investering is.
-
De stappen naar een overname
Bedankt In mijn geval zijn een aantal stappen echt belangrijk geweest om dit plan bij elkaar te krijgen: Ik ben in een vroeg stadium in gesprek gegaan met een paar banken om een beeld te krijgen van welke informatie ze willen hebben en welke financieringsruimte er is. Daar kwamen een paar hoofdlijnen uit Looptijd vijf jaar is standaard. Bij sommige banken is zes jaar nog bespreekbaar. Eigen inbreng is belangrijk. Banken financieren in de regel 2,5 - 3,5 x de eigen inbreng. Achtergestelde lening van de verkoper (vendor-loan) geldt in dat kader ook als 'eigen inbreng'. Banken rekenen ook met de EBITDA en de omvang van de financiering wordt dan gelimiteerd tot een factor van de EBITDA. Die factor verschilt per bank, maar ligt in de order van grootte van 2,5 - 3,0 Verkoop aan iemand binnen het bedrijf (management buy-out) heeft voor de bank een lager risicoprofiel dan aan iemand van buiten het bedrijf (management buy-in) Naast een plan moet er ook een goed onderbouwde liquiditeitsprognose zijn, waaruit blijkt dat Rente en aflossing betaald kunnen worden over de hele looptijd Het investeringsniveau gehandhaafd kan worden op tenminste het niveau van de afschrijvingen Ik heb voor mezelf alle data in een uitgebreid sheet gezet, zodat ik met draaien aan knoppen snel het effect door kan rekenen voor de prognose voor vijf jaar. Ik had de volgende knoppen om aan te draaien rente banklening rente rekening-courant rente vendor-loan percentage jaarlijkse omzetgroei percentage jaarlijkse kostenstijging percentage jaarlijkse loonkostenstijging Investering per jaar Toen ik een concreet plan had, heb ik dat uitgewerkt in een ondernemersplan. Dit plan bevatte de volgende onderdelen: Beschrijving van de onderneming Mijn CV + motivatie Jaarcijfers afgelopen drie jaar Activastaat (verspaning is kapitaalintensief omdat je feitelijk je geld verdient met machines) Prognose komende vijf jaar Dat plan heb ik bij diverse financiers gepitched. Wat mij daarbij opviel dat, naast de 'dit past niet bij ons wat te groot, te klein' ik ook een paar reacties kreeg waarbij aangegeven werd dat dit plan niet te financieren was, maar er ook een variant voorgesteld werd die wel te financieren zou zijn. Uiteindelijk is het één van die voorgestelde varianten geweest die we rond hebben gekregen.
-
De stappen naar een overname
Groei! leek me wel de plek om dit te delen. Mij kan niet verweten worden dat ik een one-trick-pony ben. Ik begon ooit in de ICT, werd daarna advocaat en de afgelopen zes jaar heb ik managementfuncties in de metaalindustrie ingevuld. Daarnaast ben ik overigens in die zes jaar ook nog steeds beschikbaar geweest voor juridische adviezen. Los daarvan ben ik altijd een techneut in hart en nieren geweest. Ik ben opgegroeid tussen techneuten en heb daarom altijd willen weten hoe iets werkt. Ruim tien jaar geleden kreeg dat voor mij een nieuwe dimensie toen ik kennismaakte met verspaning: het bewerking van harde grondstoffen (meeestal metaal of kunststof) door materiaal weg te halen door middel van bijvoorbeeld beitels op een draaibank, freesgereedschap in een bewerkingscentrum. In mijn werk in de metaal kreeg ik ook te maken verspanende toeleveranciers en werd mijn interesse in verspaning steeds groter. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een manier om in de verspaning aan het werk te gaan. Zoals veel mensen heb ik een Brookz account genomen en heb ik diverse bedrijven bekeken. Eén keer zat ik heel dicht bij een overname, maar daar kwam een ander voorbij die beduidend meer wilde betalen. Uiteindelijk kwam ik via mijn eigen netwerk bij een bedrijf waar een klik is met de huidige eigenaar. Maar daarmee was ik er nog niet. Financiering van een overname is duidelijk een vak apart. In eerste instantie leek het erop dat we, hoewel we het over de condities eens waren, er niet uit zouden kunnen komen omdat financiering op het randje zou zijn. En een avontuur starten met een waarbij de basis zo krap is dat dat alles volgens de prognose moet lopen omdat je anders de financiering niet kunt betalen vind ik een te groot risico. En uiteindelijk was het de huisbank van de verkoper die met een goed advies kwam voor een structuur waarin de overname vormgegeven kon worden en heb ik met de huidige naar daarover overeenstemming kunnen bereiken. Die structuur hebben we de afgelopen anderhalve maand uitgewerkt en geimplementeerd en deze week is de financiering definitief geworden, dus na zes jaar management voel ik me weer echt ondernemer . Met zes computergestuurde draaibanken en drie computergestuurde bewerkingscentra maken we een variëteit aan mooie producten.
-
boekhoudapplicatie testen?
Ik zie dat je bankbestanden inleest. Dan loop je al meteen een stap achter op de Yuki's van deze wereld die met een API koppeling die bankgegevens binnenhalen. (zelfs in mijn eigen geschreven pakket haal ik die bankgegevens via een API binnen en dat is niet eens een boekhoudpakket, maar wel een pakket waar bankgegevens van belang zijn)
-
Gemeente verleent geen vergunning
Ik zou maar eens een bestuursrechtjurist inschakelen want of die brommer wel of niet voor milieubelasting zorgt zegt niets over de milieubelasting door jouw bedrijf. Dit klinkt alsof er een beslissing is genomen op de verkeerde gronden. Straks mag je ook geen banketbakkerszaak of ijssalon meer beginnen, omdat mensen daar dik van kunnen worden en dat ongezond is.
-
Factuur sturen, echter geen ondernemer (geen inschrijfverplichting Handelsregister)
Ik zie niet in wat de 'rompslomp' van verlonen zou zijn, een loonstrook kost ongeveer 15 euro. Of je wel of niet BTW belast factureert, als je dezelfde werkzaamheden voor je oud-werkgever doet ben je geen ondernemer maar werknemer. Hoeveel een payroller rekent moet je aan die payroller vragen. Maar dat dat van die 40 a 45 per uur krap wordt, dat snap ik.
- BTW terugvragen
StevenK
Raad van Advies
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht