• 0

Wie heeft er ervaring met kosten levensbehoefte in Scandinavie.

Een opdrachtgever heeft mij benaderd om 3 maanden werkzaamheden te verrichten in Scandinavie.

De vliegreis en hotelkosten worden betaald, met uitzondering van lunch en diner en andere uitgaven.

Wat is men gemiddeld kwijt aan een lunch of diner in Scandinavie?

Ik ben wel aan het Googlen geweest, het is niet de duurste stad maar Scandinavie is wat duurder als bv Nederland.

En zijn deze kosten aftrekbaar voor de belasting, en hoe. Want drie maanden lunchen en dineren is ca. 180 bonnetjes, mag dat op 1 verzamelorder.

Ik noem nu nog geen exacte plaats, omdat de onderhandelingen nog lopen, ik kan dat na de definitieve afronding de plaats noemen.

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

hangt heel erg van het land af Rick en vooral wat je drinkt bij je eten (alcohol in Noorwegen is bijv. schrikbarend duur).

Verzamelorder van alle bonnetjes kan je boekhouder/adviseur prima mee overweg, mits jij natuurlijk wel de originelen bewaart en bij cash uitgaven dat ook bijhoudt (datum, bedrag X gepind, Y besteed aan....)

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Leuk zo'n opdracht!

Maar ga je echt 3 maanden lang,7 dagen per week , 2 keer per dag uit eten??? Wordt je dat niet zat? en duur?

Kan je niet beter een kamer/appartementje huren waar je kan koken? Lijkt me ook iets gezelliger dan 90 dagen in een hotel te zitten toch?

Danny

• 0

Om dit te weten, die kosten is er maar een standaard in de wereld die ik weet.

http://www.economist.com/blogs/dailychart/2011/07/big-mac-index

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

In Finland en Zweden eten de meeste mensen (vroeg, 11 uur tot 12.30 uur) tussen de middag warm buiten de deur. Er zijn hiervoor vrijwel overal eetgelegenheden die meer lijken op een bedrijfskantine dan op een restaurant. Hier kun je voor 5-7 euro een gezonde maaltijd krijgen.

Boodschappen in de supermarkt zijn behoorlijk duurder (± 1,5 tot 1,8x) dan in Nederland, maar Nederland staat dan ook bekend om goedkope supermarkten.

Alcohol is ook ietsje duurder (15%) in de horeca, maar in de supermarkt is het zeker 2x zo duur als in NL.

Noorwegen weet ik niets van.

• 0

En zijn deze kosten aftrekbaar voor de belasting, en hoe. Want drie maanden lunchen en dineren is ca. 180 bonnetjes, mag dat op 1 verzamelorder.

Rick, Ik ga ervanuit dat je ondernemer bent. In dat geval worden deze kosten beperkt in de aftrek op grond van artikel 3.15, lid 1,Wet IB 2001.

Of de eerste 4300 euro is niet aftrekbaar en de rest wel;

Of je beperkt de aftrek tot 73,5% van de totale kosten.

Succes met het binnenhalen van de opdracht, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar