• 0

Belasting over vooruitontvangen subsidie?

Goedendag,

Vorig jaar heb ik een subsidie van het ministerie van buitenlandse zaken gekregen in mijn BV.

Deze subsidie is niet vrijgesteld van VPB.

 

Stel het volgende voorbeeld. Totale subsidie = 100k

In 2011 is 80k vooruitbetaald aan de BV.

In 2011 zijn voor 30k aan kosten gemaakt.

 

In de VPB aangifte wil ik dus 30k aan ingekomen subsidie boeken en niet de 80k cash die is binnengekomen omdat ik anders VPB over de inkomsten (subsidie) moet gaan betalen.

 

Nu kom ik er niet helemaal uit welke boekingen ik moet maken in de verlies en winstrekening en op de balans.

een deel van de kosten in in vaste activa (naar balans) en een deel van de kosten moeten naar de v&w

 

kan iemand mij helpen?

 

alvast dank.

Groet Peter

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel het volgende voorbeeld. Totale subsidie = 100k

In 2011 is 80k vooruitbetaald aan de BV.

In 2011 zijn voor 30k aan kosten gemaakt.

In de VPB aangifte wil ik dus 30k aan ingekomen subsidie boeken en niet de 80k cash die is binnengekomen omdat ik anders VPB over de inkomsten (subsidie) moet gaan betalen. Nu kom ik er niet helemaal uit welke boekingen ik moet maken in de verlies en winstrekening en op de balans.

een deel van de kosten in in vaste activa (naar balans) en een deel van de kosten moeten naar de v&w

kan iemand mij helpen? alvast dank. Groet Peter

 

Natuurlijk kan ik helpen, in 2011 boek je:

[*]item 1 ontvangst van subsidie ad. 80K

bank (balans)

aan subsidiebijdragen (winst-en-verlies / omzet)

 

[*]item 2 gemaakte kosten ad. 30K

kosten (w&v)

aan bank (balans)

 

[*]item 3 nog te ontvangen subsidie 20K

nog te ontvangen subsidie (balans debet)

aan subsidiebijdragen (winst-en-verlies / omzet)

 

[*]item 4 te betalen vpb (20% * (100-30))

kosten vpb (w&v)

aan nog te betalen vpb (balans)

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Dank hiervoor.

Punt is dat ik in 2010 de overige 70k aan subsidie aan kosten zal maken.

krijg ik dan weer VPB terug?

 

kan ik niet het deel van de subsidie boeken dat ik daadwerkelijk gebruik zodat er geen winst is en dus geen VPB?

 

met andere woorden - een post vooruitontvangen bedragen (of iets dergelijks) gebruiken zodat ik slecht een deel van de subsidie kan aanwenden per jaar en dus een post nog te betalen VPB krijg - want aan het einde van de rit krijg ik 100k subsidie en maak ik 100k kosten en betaal ik dus nul VPB.

 

dank! groet peter

Link naar reactie
  • 0

kun je zeggen om welke subsidieregeling het gaat, ik ben het namelijk niet eens met de boekingen van Financieel Breda,

 

De meeste subsidieregelingen kennen kwalificerende voorwaarden die achteraf nogmaals getoetst worden, darna word de subsidie pas definitief vastgesteld. het feit dat jij een groot deel van de subsidie onder de titel voorschot hebt gekregen doet mij vermoeden dat dat ook hier het geval zal zijn, Zolang de subsidie niet definitief is vastgesteld is er ook geen sprake van winst.

De subsidie zelf is meestal niet onderhevig aan belasting maar je kunt niet én de kosten verantwoorden ten laste van de winst én de subsidie opstrijken.. Hoe je het precies moet boeken kan mede afhankelijk zijn van de ontvangen subsidie en de daaraan verbonden voorwaarden.

 

Bij ontvangst vsn het geld moet de subsidie dus naar de balans geboekt worden. Je hebt in formele zin namelijk een schuld aan de subsidie verstrekkende instelling, pas als de subsidie definitief is vastgesteld is er sprake van "winst"

 

Bank

aan ontvangen Subsidies

 

Als je kosten naar de winst en verliesrekening hebt gebracht en deze vallen onder de condities van de subsidieregeling dan moet je dat deel van de subsidie vrij laten vallen naar de resultatenrekening zodat er per saldo geen kosten ten laste van de winst zijn gebracht. De boekingen zijn dan

 

voor het maken van de kosten

Kosten project X

aan Leverancier(s)

 

voor de vrijval van subsidie

ontvangen subsidie

aan Kosten project X

 

 

De nog te ontvangen subsidie is meestal een off balance verhaal je kunt in de jaarrekening vermelden dat je een subsidie voorlopig hebt toegekend gekregen maar je boekt het zeker nog niet als winst en verliesrekening als winst..

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het hier roerend met Roel eens.

 

Je zal toch enigszins de ontvangen subsidie van 100K moeten verantwoorden richting de subsidiegever neem ik aan (je gaat hier toch niet zelf zitten ‘klooien’ hoop ik, met alle risico’s van terugbetaling claims etc…), het een en ander op basis van de voorwaarden in de subsidiebeschikking.

Pas als de subsidie echt is ‘verdiend’ is hier sprake van winst.

 

(Trouwens: is hier geen accountantsverklaring vereist? Kijk daar maar goed naar, want 100K is toch geen pindanoot...)

Link naar reactie
  • 0

wederom dank voor de toelichting. ik zal uitzoeken of een accountantsverklaring nodig is. uiteraard moet ik een volledige onderbouwing geven voor de gemaakte kosten. kan ik de gelden op de bank en de gemaakte kosten dan buiten de verlies en winstrekening houden totdat het definitief wordt goedgekeurd door het ministerie van buza? het punt is dat ik zeer binnenkort VPB aangifte over 2011 (heb klein beetje uitstel gekregen) moet doen en ik dacht dat de kosten die ik intussen in 2011 hierin moeten worden meegenomen? een deel van de uitgaven betreft overigens investeringen in harde activa.

 

stel ik maak 20k investeringen in project Y. Deze moeten dan na de boeking als activa op de balans komen te staan. als ik de boeking hieronde volg krijg ik dan het volgende:

 

investeringen project Y

aan bank

 

ontvangen subsidie

aan investeringen project Y

 

per saldo komt er dan echter geen balanspost op de balans. hoe moet ik dit doen?

dank!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

hoe je de subsidie op de investeringen moet verwerken is mede afhankelijk van de subsidie voorwaarden, er zijn investeringssubsidies die in 5 jaar vrijvallen zolang het activum in gebruik is, als je bijv na 3 jaar dit activum verkoopt moet je 40% van de subsidie op dat activum terugbetalen,

 

het komt ook voor dat je bijvoorbeeld maar 25% subsidie krijgt op je investeringsbedrag maar dat het dan wel direct defintief.

 

In het eerste geval laat je de ontvangen subsidie elk jaar voor 20% vrijvallen in het resultaat en dempt het je afschrijvingskosten (waardoor een hogere winst ontstaat)

 

ontvangen subsidie

aan projectkosten (of vrijval subsidies )

 

in het 2e geval boek je in het jaar van ontvangst de subsidie in het resultaat en heb je alleen in het jaar van de investering een effect op je winst en verliesrekening.

 

ontvangen subsidie

aan projectkosten

 

vandaar dat ik in mijn vorige reactie vroeg om welke subsidie het ging dan kan er gericht gekeken worden hoe het in die regeling zit.

 

Ten laste van de investering boeken is vrijwel nooit goed omdat je bedrijfseconomisch gezien er wel op wilt afschrijven om de afschrijvingskosten aan het jaar toe te rekenen waar de machine ook zijn toegevoegde waarde / productie levert.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ten laste van de investering boeken is vrijwel nooit goed omdat je bedrijfseconomisch gezien er wel op wilt afschrijven om de afschrijvingskosten aan het jaar toe te rekenen waar de machine ook zijn toegevoegde waarde / productie levert.

Hmm, uiteraard is e.e.a. afhankelijk van de gestelde voorwaarden, maar als ik een investering doe van 50.000 en ik krijg van de staat een subsidie van 25.000 op die investering, dan voldoe ik volgens mij aan de meeste regels als ik dan 25.000 (het deel dat ik zelf heb betaald) activeer en afschrijf? Daarmee spreid ik automatisch de subsidie-opbrengst over de levensduur van het activum, en geef ik ook aan wat ik zelf heb betaald voor het activum (i.h.k.v. investeringsaftrek). RJ 274.106 geeft m.i. aan dat dat nog klopt ook.

 

 

 

Verder ben ik van mening dat, zolang je er nog op rekent dat je het totale subsidiebedrag zult ontvangen (bijvoorbeeld omdat het nog steeds vrijwel zeker is dat je je project af zult ronden), je de subsidieopbrengst naar rato van voltooiing van je project moet opnemen in de Verlies en winst-rekening. Afhankelijk van je winst- of verlies-verwachting op het project zul je dan ook een deel van de winst of het verlies alvast nemen en daar dus ook vpb over betalen.

 

De toekenning van de subsidie (stel 100k):

subsidie-opbrengst (V&W) : 100k credit

te ontvangen subsidie (balans): 100k debet

 

Ontvangsten boek je af op de balansrekening 'te ontvangen subsidie', zodat in jouw voorbeeld er op 31-12-2011 nog 20.000 'nog te ontvangen subsidie' op de balans stond.

 

Eind van het jaar constateer je dat er voor 30k kosten zijn gemaakt op het project. Als ik nu eens aanneem dat je géén winst en géén verlies verwacht op het project, wil je dus 30k toerekenen aan 2011. Je boekt

 

vooruitontvangen subsidie (V&W): 70k debet

doorgeschoven subsidie (balans): 70k credit

 

Op je eindbalans heb je dan dus onder de overlopende passiva een post van 70k aan ´niet-opgebruikte subsidie'.

 

Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Even off-topic, maar ik heb geleerd bij subsidies ook naar de BTW-aspecten te kijken. Peter Amsterdam krijgt een subsidie, waarvoor hij een tegenprestatie moet leveren. Moet er in de journaalposten dan geen postje Af te dragen BTW opgenomen worden?

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel

dank voor je aanvulling - ik kan het volgen indien het om kosten gaat die door de velies en winstrekening lopen.

echter zodra het om investeringen gaat loopt het (bij mij) mis.

Stel hetzelfde voorbeeld maar nu dat ik in plaats van 30k aan kosten is gemaakt in 2011 maar voor 15k aan kosten is gemaakt en dat er hiernaast voor 15k aan investeringen gedaan in activa.

 

deze activa zouden dus op de balans moeten komen te staan.

 

ik zou de volgende journaalpost verwachten:

 

investeringen in activa 15k

algemene kosten 15k

aan bank 30k

 

de 15k kan ik via onderstaande methodiek via de p&l kunnen verwerken - met nul saldo op de verlies en winst, maar hoe doe ik dit met de investering?

 

dank

Link naar reactie
  • 0

Voor de subsidie die ziet op de investering zou ik boeken:

 

benutte investeringssubsidie (V&W): 15k debet

aanschafwaarde activa (balans): 15k credit

 

Hiermee verlaag je dan de aanschafwaarde van de aangeschafte activa, en dus ook (althans, dat vind ik logisch) de jaarlijkse afschrijvingskosten van dat activum.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank Marcel. Klopt het dat na die boeking de waarde van deze activa op de balans dan op nul uitkomt?

 

Een andere oplossing is het ineens afschrijven van de active. aangezien het ontwikkelkosten zijn voor immateriële software mag ik dit in een keer afschrijven.

 

ook in dat geval zal de waarde van de software voor nul euro op de balans staan. is dat acceptabel?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Marcel. Klopt het dat na die boeking de waarde van deze activa op de balans dan op nul uitkomt?

 

Een andere oplossing is het ineens afschrijven van de active. aangezien het ontwikkelkosten zijn voor immateriële software mag ik dit in een keer afschrijven.

 

ook in dat geval zal de waarde van de software voor nul euro op de balans staan. is dat acceptabel?

 

Als de subsidie de volledige ontwikkelkosten dekt, komt deze dan inderdaad voor 0 euro op de balans te staan. In dat geval valt er ook niks meer af te schrijven naar mijn mening. Staan de subsidievoorwaarden toe, dat kosten voor de volle 100% uit de subsidie betaald worden?

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Heb je nu al antwoord op je vraag? Ik zie veel mensen veel moeite steken in het beantwoorden van je vraag, maar omdat te doen moet helder zijn welke subside je gebruik van maakt. Deze vraag wordt herhaaldelijk gesteld maar ik heb het antwoord nog niet gelezen. (kan dat ik het gemist heb). In de perceptie van de ondernemer is subsidie vaak een grote pot, maar de inhoudelijke verschillen fiscaal / regionaal / nationaal / europees / juridisch / fiancieel / risicotechnisch kunnen compleet verschillen. Voordat dat dit helder is kan eigenlijk niemand je inhoudelijk verder helpen...

 

Ik hoor het graag!

Marcel Wetzels

Onverwacht bedrijven BV

Noord Brabantlaan 1A - Het Evoluon

5652LA Eindhoven

 

Tel. 040-7878542

www.onverwachtbedrijven.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.