• 0

Vragen en antwoorden over btw-verhoging naar 21%

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat is de status van dit document? Het is geen besluit (voor zover ik zo snel heb gezien, staan er geen goedkeuringen in en gaat het om voorlichting, dus een besluit zou ook niet passen in het beleid), maar voorlichting wordt meestal via belastingdienst.nl verspreid en daar lijken deze vragen en antwoorden vooralsnog te ontbreken? In welke context moet ik dit plaatsen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho,

 

Veel ondernemers hebben vragen over de overgangsregeling van de BTW-verhoging.

In de Memorie van Toelichting van de wet staat daar wel wat over, maar er was behoefte aan een duidelijke toelichting.

Het Ministerie van Financiën (waaronder de Belastingdienst valt) heeft daarom deze uitleg, aan de hand van veelgestelde vragen, op hun site geplaatst.

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Vier vragen:

 

1. Als je na 1 oktober een tbs auto krijgt van je werkgever, wordt de bijtelling dan ook over de 2% extra BTW gerekend?

2. Als je al een tbs auto hebt, verandert er dan na 1 oktober niets aan de bijtelling?

3. Wijzigt er iets in de BTW correctie bij situatie onder punt 1?

3. Wijzigt er iets in de BTW correctie bij situatie onder punt 2?

Link naar reactie
  • 0

Dag Teunis

 

Voor auto's die nu in gebruik zijn (dus voor 1-10) op kenteken, geldt de bijtelling over de oorspronkelijke cataloguswaarde (auto's > 15 jaar daargelaten), dus de bijtelling beloopt dan mede de 19% BTW.

 

Auto's die na 1-10 op kenteken komen, zijn met 21% BTW belast en dus wordt de bijtelling dan berekend mede over 21% BTW.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je met een tbs auto, een auto die aan een BV ter beschikking wordt gesteld? Of gaat het om een auto, die een ondernemer aan zijn personeel ter beschikking stelt, waarmee het personeel ook privé mee mag rijden?

 

In beide gevallen loopt de bijtelling voor het privégebruik via de loonheffing. Het webcareteam van de Belastingdienst beantwoordt tijdens de huidige pilot alleen vragen over de inkomstenbelasting en de btw. Maar je kunt met deze vraag wel terecht bij de BelastingTelefoon, telefoonnummer 0800 0543.

 

Vanaf 1 oktober 2012 blijven de regels voor de btw-correctie op het privégebruik van een auto hetzelfde. Maar je moet wel rekening houden met het volgende: de consumentenprijs van de auto, die ná 30 september 2012 gekocht wordt, zal inclusief het 21% btw-tarief zijn.

 

Is de auto eerder gekocht? Dan bereken je de btw-correctie over de oorspronkelijke consumentenprijs (dus met 19% btw). Zie voor meer informatie over btw en de auto: http://bit.ly/NpdCl8

 

William

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Ik hoorde vandaag vandaag van een directeur dat ook de BTW vrijstelling is komen te vervallen voor het beroepsonderwijs. Ik kan dit alleen in deze wet en op google niet vinden. Kan iemand dit bevestigen danwel ontkrachten?

 

Wij doen heel veel voor het beroepsonderwijs een prijsverhoging van 21% zou wel heel moeilijk worden. Of betekend deze regel dat het beroepsonderwijs als onderneming gezien gaat worden en dat ze de BTW dan kunnen terugvorderen?

 

Wij vallen zelf onder deze categorie:

website belastingdienst

 

Deze websiteis niet helemaal up to date, de BTW voor kunst staat hier namelijk nog op 19%.

 

Excuses, ik werd doorverwezen van de website van antwoord voor bedrijven en deze is niet helemaal up to date. De websites zien er bijna hetzelfde uit dus zag het verschil niet zo snel. Op de website van de belastingdienst staat het wel goed.

Link naar reactie
  • 0

Ja het is soms wat moeilijk uit te leggen aan de scholen, maar de lessen /workshops die wij geven zijn vrijgesteld van de BTW en de goederen die wij leveren/verhuren zijn belast met BTW.

Ik maak tegenwoordig ook maar 2 facturen 1 voor de workshop en 1 voor de spullen, anders snapt hun boekhouding er niets meer van.

 

edit:

art 8.c

onderwijs in muziek, dans, drama en beeldende vorming, aan personen jonger dan 21 jaar;

 

Ik zal dit ook even aan hem doorsturen, want hij valt hier gewoon onder. Hoewel ik niet weet of alle leerlingen niet ouder dan 21 zijn. Maar de doelgroep is na de mavo en de opleidingen duren 3 en 4 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Zie edit vorige post.

 

Wat wij doen is workshops geven aan vooral middelbare scholen en af en toe ook in het beroepsonderwijs.

De workshops hebben betrekking op het gebruik van microfoons etc voor artiesten. Het omgaan met licht op het podium voor artiesten en verder de uitleg van apparatuur aan technici. (geen leerkrachten, hoewel het niet strafbaar is voor hun om mee te luisteren)

Link naar reactie
  • 0

art 8.c

onderwijs in muziek, dans, drama en beeldende vorming, aan personen jonger dan 21 jaar;

 

Ik zal dit ook even aan hem doorsturen, want hij valt hier gewoon onder. Hoewel ik niet weet of alle leerlingen niet ouder dan 21 zijn. Maar de doelgroep is na de mavo en de opleidingen duren 3 en 4 jaar.

De workshops hebben betrekking op het gebruik van microfoons etc voor artiesten. Het omgaan met licht op het podium voor artiesten en verder de uitleg van apparatuur aan technici. (geen leerkrachten, hoewel het niet strafbaar is voor hun om mee te luisteren)

 

Voor onderwijs gegeven aan de mavo deel je wel in de algemene onderwijsvrijstelling.

 

Of de workshops onder de vrijstelling vallen voor onderwijs in muziek, dans, drama en beeldende vorming aan personen < 21 jaar betwijfel ik. De vrijstelling op beeldende vorming ziet op het onderwijs in tekenen, handenarbeid, textiele werkvormen en audiovisuele vormgeving.

 

Muziek is vrijgesteld als het gaat om het bespelen van instrumenten en zang.

 

Ik zie geen plekje voor workshops microfoongebruik, licht en apparatuurkennis.

 

Wellicht moet je dat eens voorleggen aan de fiscus.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een bevestiging van de belastinginspecteur dat dit zonder BTW mag.

 

Maar de vrijstelling die jij aanhaalt is de vrijstelling voor de scholen en instellingen, ik ben zelf geen school.

Of hij er buiten valt is natuurlijk iets dat hij zelf moet uitzoeken verder, dat heeft geen invloed op het feit dat wij lesgeven.

En lesgeven in het algemeen is vrijgesteld van de BTW, zolang je erkend bent door het ministerie van onderwijs.

Tenminste zo heb ik het begrepen.

 

Door deze erkenning mogen wij ook CJP accepteren. (uiteraard telt dit alleen voor de middelbare scholieren en hun leerkachten)

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft zelf geen school te zijn. Als je onderwijst aan een erkende instelling (zoals een mavo) dan deel je in de vrijstelling.

Voor de vrijstelling beroepsonderwijs geldt dat je als 'ingehuurd' docent aangemeld moet zijn bij het crkbo.

Voor muziek, dans, drama en beeldende vorming geldt een vrijstelling (ongeacht waar je doceert) bij cursisten jonger dan 21.

 

Gelukkig heb je het zwart op wit van de inspecteur ;)

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Geldt deze verhoging nou ook voor de km-vergoeding?

Wordt deze nu 0,21 ct/km, of blijft dat 0,19 ct/km?

 

Nee. Diekeltje helaas. Zoals het er nu uitziet mag je al blij zijn als de 0,19 ct km-vergoedingsregeling zoals die nu bestaat, volgend jaar niet in negatieve zin wordt gewijzigd. iIg voor het woon- werkverkeer is dit zeer de vraag, maar wie weet brengen de verkiezingen nog een verandering wat dat betreft.

Link naar reactie
  • 0

In Nederland gaat de vaste lasten op een wat rustigere tempo omhoog dan in Spanje. In Spanje was het echt in 1 klap alles kwijt en dus diep en diep in de rood. Ik ben nu het land uitgevlucht terug naar Nederland. Hier houden ze het wel iets langer vol. Hopelijk kan ik werk vinden en wat geld opzij zetten en ook snel weer een onderneming beginnen voordat de vaste kosten nog veel verder omhoog geschroefd zal worden in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mij afvraag is , laatst las ik in t nieuws '' http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3311049/2012/09/04/Ondernemer-draait-zelf-op-voor-btw-verhoging.dhtml '' dat de ondernemers er zelf voor moeten betalen.

 

Hoe kan t dan zo zijn dat vodafone mij laatst een sms heeft gestuurd met t volgende tekst:

 

Vodafone: 1 okt 2012 verhoogt de regering het btw-tarief naar 21%. Dit betekent dat vanaf dan het bedrag op je factuur toeneemt. Kijk op vodafone.nl/btw voor meer info.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Dat artikel gaat over de (on)mogelijkheid voor ondernemers om in sommige gevallen (verkoop aan particulieren of verkopen onder de margeregeing) de BTW verhoging door te berekenen aan hun klanten. Dan draaien ze er inderdaad zelf voor op. Maar dat is hun keuze! Ze kunnen ook de prijs aanpassen met de hogere BTW.

 

Vodafone doet niets verkeerd, zelfs helemaal correct. En jij als ondernemer kunt die hogere BTW gewoon terugvragen als voorbelasting. Tussen jou en Vodafone verandert er dus niets.

 

Jij als verkoper van tweedehands auto's moet wel opletten! Uit mijn aanstaande column:

Verkoopt u goederen onder de margeregeling dan moet u er rekening mee houden dat vanaf 1 oktober de BTW verhoging ten koste gaat van uw winstmarge als u geen actie onderneemt. Als u immers de verkoopprijzen gelijk houdt, blijft ook uw winstmarge gelijk. Echter, uit die winstmarge betaalt u zelf de BTW. Als die stijgt naar 21% betaalt u de BTW-verhoging uit eigen zak.

 

Voorbeeld: de winstmarge op een tweedehands fiets bedraagt 100. Uit die 100 moet u 19% BTW betalen, namelijk 15,97. Als u na 1 oktober de prijs niet verhoogt, bedraagt de winstmarge nog steeds 100. Alleen betaalt u uit die 100 dan 21%, zijnde 17,36. U verliest dus 1,39 euro winst per 100 euro marge.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er is me een en ander nog niet 100% duidelijk over die 21% btw per 1 oktober. Heeft het nou betrekking op de factuurdatum of heeft het betrekking op de periode waarin ik diensten lever?

 

Voorbeelden:

- Ik word ingehuurd voor projecten en factureer maandelijks achteraf. Mijn gewerkte uren in september factureer ik dus begin oktober. Welk btw tarief moet ik dan hanteren? 19% of 21%?

- Servicecontracten factureer ik altijd vooraf per kwartaal. Oftewel voor de contracten over oktober t/m december factureer ik deze al eind september. Welk btw tarief moet ik dan hanteren? 19% of 21%?

 

Hopelijk kan iemand mij verlichten in deze ingewikkelde materie.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Er is me een en ander nog niet 100% duidelijk over die 21% btw per 1 oktober. Heeft het nou betrekking op de factuurdatum of heeft het betrekking op de periode waarin ik diensten lever?

 

Voorbeelden:

- Ik word ingehuurd voor projecten en factureer maandelijks achteraf. Mijn gewerkte uren in september factureer ik dus begin oktober. Welk btw tarief moet ik dan hanteren? 19% of 21%?

- Servicecontracten factureer ik altijd vooraf per kwartaal. Oftewel voor de contracten over oktober t/m december factureer ik deze al eind september. Welk btw tarief moet ik dan hanteren? 19% of 21%?

 

Hopelijk kan iemand mij verlichten in deze ingewikkelde materie.

 

Het moment van presteren is van belang, in het eerste geval dus 19% en in het 2e geval 21%.

 

Uit een mail van mijn accountant:

Moment van presteren is van belang

In het wetsvoorstel en de bijhorende overgangsregeling is aangegeven dat het moment

van presteren van belang is, dus niet het moment van uitreiken van de factuur. Voor alle

prestaties en leveringen vanaf 1 oktober 2012 dient u dus 21% BTW in rekening te

brengen. Hierbij kunnen zich de volgende twee situaties zich voordoen:

 

- Leveren goederen/verrichten diensten vóór 1 oktober = facturering later

Wanneer u goederen levert of een dienst verricht vóór 1 oktober 2012 maar pas na

die datum factureert, dan moet u 19% BTW in rekening brengen. Het moment van

presteren heeft in dit geval voor 1 oktober 2012 plaatsgevonden.

 

- Leveren goederen/verrichten diensten ná 30 september = facturering eerder

Wanneer u ná 30 september 2012 goederen levert of een dienst verricht maar vóór

die datum de factuur opmaakt en uitreikt, dan dient u 21% BTW in rekening te

brengen. Indien u desondanks al een factuur hebt verstuurd met 19% BTW, dient u

het verschil van 2% alsnog aanvullend in rekening te brengen en af te dragen.

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.