• 0

Aanpassing alg. voorwaarden: betalingscondities

Nadat ik uitgerekend had wat ik per jaar kwijt ben aan het aanmanen, herinneren en verdere stappen heb ik besloten om minder op rekening te gaan verkopen.

Eerder had ik al een contract emt DAS afgesloten, maar hun rechtsbijstand/incassoservice is echt huilen. Je bent minder tijd kwijt als je het zelf doet en het gaat nog sneller ook.

Dus dit heeft voor ons niet echt geholpen om kosten en tijd te besparen.

 

Dus heb ik mijn eigen voorwaarden weer eens onder de loep genomen. En heb de volgende verandering doorgevoerd:

 

oud:

3. Betalingen.

 

3.1

Alle facturen dienen binnen 14 dagen na de factuurdatum te worden betaald, tenzij anders overeengekomen.

 

3.2

Indien betaling niet binnen de vastgestelde betalingstermijn heeft plaatsgevonden, behoudt J.C. Sound & Light zich het recht voor om de aankomende boekingen en/of huurovereenkomsten af te zeggen, zonder verantwoordelijk te zijn voor de daar uit voortvloeiende kosten. De wederpartij blijft verplicht tot betaling van de openstaande factuur.

 

nieuw:

3.   Betaling.

3.1.   Alle facturen dienen voor de levering te worden betaald, tenzij anders overeengekomen.

3.2.   Indien betaling niet binnen de vastgestelde betalingstermijn heeft plaatsgevonden, behoudt J.C. Sound & Light zich het recht voor om de aankomende boekingen en/of huurovereenkomsten af te zeggen, zonder verantwoordelijk te zijn voor de daar uit voortvloeiende kosten. De wederpartij blijft verplicht tot betaling van de openstaande factuur.

3.3.   Bedrijven hebben de mogelijkheid om op rekening te bestellen, het betalingstermijn is dan 14 dagen. Tenzij schriftelijk anders overeen gekomen.

3.4.   Bij het niet optijd voldoen van een factuur behoud J.C. Sound & Light het recht om eerder toegekende kortingen te laten vervallen.

 

Wat vinden jullie hiervan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Punt 3.1 en 3.3 van de nieuwe voorwaarden spreken elkaar tegen. Eerst stel je dat alle facturen vooraf betaald moeten worden, daarna stel je dat dit ook achteraf kan tenzij anders overeengekomen. Je wilt, denk ik, juist wél schriftelijk overeenkomen dat men achteraf kan betalen. Iets in deze trant is denk ik beter:

 

3.3. Bedrijven hebben de mogelijkheid om op rekening te bestellen, de betalingstermijn is dan 14 dagen. Dit moet schriftelijk overeengekomen worden met J.C. Sound & Light.

Link naar reactie
  • 0

Dat is hem ook niet helemaal, een aantal bedrijven heeft een langer betalingstermijn. Grotere bedrijven hebben vaak wat langer nodig om facturen te verwerken.

En bijvoorbeeld overheden hanteren vaak 60 of 90 dagen.

Maar in eerste instantie is het gewoon 14 dagen.

 

Zoiets dan:

3.3. Bedrijven hebben de mogelijkheid om op rekening te bestellen, standaard is het betalingstermijn dan 14 dagen. Deze betalingsconditie moet schriftelijk overeengekomen worden met J.C. Sound & Light. Overschrijding van dit termijn kan voor het afsluiten van een overeenkomst worden aangepast, dergelijke afspraken worden altijd door J.C. Sound & Light schriftelijk bevestigd.

Link naar reactie
  • 1

Je maakt er wat mij betreft veel te veel als, dan, mits, maar, voorwaarden van en een algemene term, tenzij anders overeengekomen gebruik je hooguit 1x in een artikel om aan te geven dat de betaalcondities niet helemaal in beton zijn gegoten. Ik vind het wel onlogisch dat je eerst met het ontbindingsverhaal komt en daarna pas weer met de betaalcondities voor bedrijven en het eventueel vervallen van kortingen, het lijkt er een beetje op dat je het artikel hebt opgebouwd op basis van wat je het laatste erbij bedacht hebt in plaats van een logisch opbouw waar eerst de betaalcondities aan de orde komen en daarna de sancties bij niet nakoming. verder zou ik overwegen wat eenvoudiger taalgebruik te kiezen want je maakt ook nogal wat taalkundige fouten (ik hou zelf ook niet zo van dat jurisch taalgebruik dus probeer het ook te vermijden of te versimpelen zonder de boodschap te verliezen)

 

Verder heb ik wat moeite met de "kale" bepaling dat jij mag beslissen dat je niet levert maar wel volledige betaling eist, ik weet niet hoe vaak je deze voorwaarde al hebt toegepast? Ik neem aan dat je ook ergens annuleringsvoorwaarden hebt? bijv kosteloos annuleren kan tot 2 weken voor huurdatum annuleringen binnen 14 dagen voor de huurperiode kost 50% of iets dergelijks, ik zou dan hier verwijzen naar die annuleringsvoorwaarden en daarop aansluiten en je het recht voorbehouden die annulering in te roepen. Kortom niet betalen leid tot annulering / ontbinding dat komt minder onredelijk over.

 

 

3. Betalingen

 

3.1 Onze standaard voorwaarde is dat alle facturen voor levering betaald moeten zijn.

3.2. Bedrijven die eerder bij ons hebben besteld kunnen een leverancierskrediet aanvragen met een betaaltermijn van 14 dagen of een andere schriftelijk overeen te komen betaaltermijn.

3.3 Bij het overschrijden van de overeengekomen betaaltermijn behoud J.C. Sound & Light zich het recht voor om eerder toegekende kortingen te laten vervallen.

3.4 Indien ook na aanmaning tot betalen geen snelle betaling volgt behoud J.C. Sound & Light zich het recht voor om openstaande boekingen en huurovereenkomsten te laten vervallen. J.C. Sound & Light kan hierbij niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgkosten van het laten vervallen van deze overeenkomsten. De wederpartij blijft verplicht tot betaling van de openstaande factuur of de annuleringskosten

 

Bovenstaande tekst zal waarschijnlijk ook nog niet helemaal volledig zijn maar voor mijn gevoel schuurt en schaaft het wat minder..

De toevoeging "bedrijven die eerder bij ons besteld hebben kunnen een leverancierskrediet aanvragen" geef je aan dat op rekening betalen bij jou niet standaard is maar wel is overeen te komen.

 

Als je gewoon de kale voorwaarden neerzet zoals jij ze had geformuleerd had ik de indruk dat bedrijven dus altijd 14 dagen krijgen en alleen particulieren en verenigingen/niet ondernemers vooraf moeten betalen

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog. Dat is standaard al zo.

Afspraken in je contract gaan boven algemene voorwaarden. Volgens mij hoeft het niet expliciet vermeld te worden dat indien strijdig de afspraken in contract voor gaan.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de tips.

 

In principe mogen alle bedrijven, met utizondering van de meeste horeca, stichtingen en vereniging, op rekening bestellen.

 

Regel 3.2 waar roel het over heeft is toendertijd opgesteld door DAS, maarja gezien mijn ervaringen tot nu toe zegt dat dus niet zo veel. Er staat trouwens niet dat ik niet lever en zij wel moeten betalen. Alleen dat ik niet lever en dat ze de openstaande facturen moeten betalen. Wanneer ze op rekening bestellen volgt dde factuur pas na de opdracht.

Dus eigenlijk zeg je volgens mij hetzelfde.

Verder is het wel een duidelijker zin.

 

Ik zou er dan nog idt van willen maken.

3. Betalingen

 

3.1 Onze standaard voorwaarde is dat alle facturen voor levering betaald moeten zijn.

3.2. Bedrijven kunnen een leverancierskrediet aanvragen met een betaaltermijn van 14 dagen of een andere schriftelijk overeen te komen betaaltermijn. J.C. Sound & Light behoudt ten alle tijden het recht om zonder opgave van reden de aanvraag af te wijzen.

3.3 Bij het overschrijden van de overeengekomen betaaltermijn behoud J.C. Sound & Light zich het recht voor om eerder toegekende kortingen te laten vervallen.

3.4 Bij het overschrijden van de overeengekomen betaaltermijn behoud J.C. Sound & Light zich het recht voor om openstaande boekingen en huurovereenkomsten te laten vervallen. J.C. Sound & Light kan hierbij niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgkosten van het laten vervallen van deze overeenkomsten. De wederpartij blijft verplicht tot betaling van de openstaande factuur en de annuleringskosten van de vervallen boekingen en huurovereenkomsten, welke worden omschreven in artikel 14 van deze voorwaarden.

Link naar reactie
  • 1

Even zeuren ... ;)

 

 

3. Betalingen

 

3.1 Onze standaard voorwaarde is dat alle facturen voor levering betaald moeten zijn.

3.2. Bedrijven kunnen een leverancierskrediet aanvragen met een betaaltermijn van 14 dagen of een andere schriftelijk overeen te komen betaaltermijn. J.C. Sound & Light behoudt ten alle tijden te allen tijde het recht om zonder opgave van reden de aanvraag af te wijzen.

3.3 Bij het overschrijden van de overeengekomen betaaltermijn behoud behoudt J.C. Sound & Light zich het recht voor om eerder toegekende kortingen te laten vervallen.

3.4 Bij het overschrijden van de overeengekomen betaaltermijn behoud behoudt J.C. Sound & Light zich het recht voor om openstaande boekingen en huurovereenkomsten te laten vervallen. J.C. Sound & Light kan hierbij niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgkosten van het laten vervallen van deze overeenkomsten. De wederpartij blijft verplicht tot betaling van de openstaande factuur en de annuleringskosten van de vervallen boekingen en huurovereenkomsten, welke worden omschreven in artikel 14 van deze voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Deze worden in het volgende artikel besproken.

 

Is dit voldoende?

Rente en kosten.

4.1

Indien betaling niet conform het vorige artikel dan wel binnen de bij overeenkomst vastgestelde termijn heeft plaatsgevonden, is de wederpartij van rechtswege in verzuim en vanaf de vervaldatum, naast de administratiekosten ook de wettelijke rente over het openstaande bedrag verschuldigd.

 

4.2

Alle te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten van invordering komen voor rekening van de wederpartij.

Link naar reactie
  • 0

Nee, sorry. Dat lijkt mij nog niet optimaal.

 

In goede betalingsvoorwaarden worden doorgaans onder andere de volgende onderwerpen geregeld:

 

-regeling op grond waarvan het verzuim ten aanzien van alle vorderingen intreedt zodra er ten aanzien van 1 verbintenis verzuim ontstaat. Met een dergelijke regeling kun je de gehele vordering opeisen. Dit is handig als er betaling in termijnen is overeengekomen.

 

- regeling op grond waarvan contractuele rente kan worden gevorderd in plaats van de wettelijke rente, bijvoorbeeld 2% per maand. Voordeel van een dergelijke hogere rente is dat je bij incassoprocedures een groot deel van de kosten gecompenseerd krijgt door de hogere rente die gedurende de procedure oploopt.

 

- regeling op grond waarvan de incassokosten worden begroot op een bepaald percentage van de hoofdsom met een bepaald minimumbedrag, gebruikelijk is 15%

 

- regeling op grond waarvan de rechter van jouw vestigingsplaats bevoegd is (niet altijd bruikbaar vanwege wettelijke uitzonderingen; zie artikel 108 RV)

 

Let wel. Het voorgaande is enkel onverkort toepasbaar in zakelijke relaties, dus bij b2b, niet bij b2c.

 

Voor een voorbeeld kun je kijken naar de algemene voorwaarden van ons kantoor. Ik kan hier geen link naar de voorwaarden plaatsen, maar in de footer van mijn website kun je de pagina met algemene voorwaarden vinden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.