• 0

IB invullen 60% naar de belasting normaal ?

Naast mijn werk met een modaal inkomen heb ik een onderneming

waar ik na aftrek van de kosten een winst van laten we zeggen 10.000 euro heb.

Deze winst wil ik volledig naar privé overbrengen. Dit doe ik op het IB middels

"Privéonttrekkingen in contanten"

Hierdoor zie ik dat ik aan de belastingdienst 6.000 moet betalen.

Klopt het dat de belastingdienst 60% van neemt voordat je privé het geld kunt uitgeven ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

"Privéonttrekkingen in contanten"

Hierdoor zie ik dat ik aan de belastingdienst 6.000 moet betalen.

Klopt het dat de belastingdienst 60% van neemt voordat je privé het geld kunt uitgeven ?

Nee, je betaalt belasting over je winst, ook als je het niet uit je bedrijf haalt.

Link naar reactie
  • 0

Hierdoor zie ik dat ik aan de belastingdienst 6.000 moet betalen.

 

Vreemd dat je dit voor elkaar krijgt op een IB aangifte formulier ???

Als ik dit onwerkelijke voorbeeld invul >;(:

 

Opbrengst: € 10000; Dus winst € 10000, En alleen privé opname ook € 10000

Voor de rest helemaal niets invullen. ::)

 

Dan krijgt ik met alle heffingskortingen en MKB korting een te betalen belasting van € 661,- en bijdrage ZVW: € 497,-

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het invullen van mijn IB vind ik het bedrag wat ik moet betalen van mijn wist redelijk kloppen zolang ik de winst in het bedrijf houd.

Maar ik wil de winst 100% naar prive gaan boeken. Zodra ik dit bedrag dus invul bij "Privéonttrekkingen in contanten"

schiet het "te betalen bedrag" omhoog tot 60% van de winst. van de 10.000 houd ik dus 4.000 euro over.

 

Is er niet +/- een gemiddelde van wat je van je verdiende centjes overhoud na de belasting?

 

edit: @Brood we posten tegelijk, ik ga jou recatie even bestuderen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Profeet het is heel simpel.. als je 6000 moet betalen op 10.000 winst dan vul je het verkeerd in. Je moet ook niet opgeven hoeveel van je winst je wilt gaan opnemen. In de IB aangifte geef je aan hoeveel je daadwerkelijk hebt opgenomen in 2011.

 

Je hoeft alleen maar de prive opnamen en storingen op te geven om de ingebouwde vermogensvergelijking te kunnen uitvoeren, hierbij word op 2 manieren bepaald wat jou winst en vermogen is zodat de kans op invulfouten minimaal is.

 

Ik vermoed dat als jij met deze invoer gaat proberen je aangifte te verzenden dat je dan de mededeling krijgt dat verzenden niet mogelijk is omdat de vermogensvergelijking niet klopt.

Op de voorlopige berekening in het overzicht word geen rekening gehouden met deze vermogensvergelijking dus kun je inderdaad soms rare getallen zien en dus verwarring opleveren.

Als je gaat proberen te verzenden zul je wel de melding krijgen dat de vermogensvergelijking niet klopt en dat de aangifte niet ingezonden kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Zoals al eerder aangehaald, de winst bestaat uit omzet min kosten. Wat je in het bedrijf laat of eruit haalt, is voor de inkomstenbelasting niet relevant. Je moet die privéopnames evenwel opgeven in de aangifte, anders klopt de winst niet.

 

Het programma maakt twee berekeningen:

1. omzet min kosten = winst (oftewel, de uitkomst van de winst- en verliesrekening)

2. vermogensvergelijking: eigen vermogen op 31-12 min eigen vermogen op 1-1 plus privéopnames min privé stortingen = winst.

 

Beide berekeningen moeten qua uitkomst gelijk zijn.

 

Dat je vervolgens 6.000 moet betalen over een winst van 10.000 kan niet. Het maximale IB tarief is 52%. Daarbij geef je zelf aan dat je modaal verdient, wat zelfs een tarief van 42% impliceert. Die 6.000 zal wellicht de uitkomst zijn van een onjuiste berekening of die 6.000 ziet niet alleen op de winst, maar ook op andere inkomsten. En het kan ook zijn dat je een maandelijkse teruggave ontving die achteraf te hoog blijkt te zijn.

 

Hoe dan ook, het valt zo niet vast te stellen waar de fout zit. Wellicht moet je de aangifte eens laten nakijken door een advieskantoor in de buurt. Sla er max. 200 euro op stuk, maar dan weet je wel hoe het zit en kun je het volgend jaar zelf doen.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Iedereen ontzettend bedankt ! Ik heb er gewoon slecht van geslapen.

Bij >overzicht activa >Liquide middelen had ik nog 10.000 euro staan en

bij >overzicht passiva >Onderneminsvermogen ook nog.

Omdat ik alles uit de onderneming haal mag ik deze volgens mij dus op 0 zetten.

Ik laat het zeker nog door een deskundige controleren, maar jullie hebben me enorm gerust gesteld dat ik het dus verkeerd heb/had.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.