• 0

Personeel en bedrijfsovername

Graag ontvang ik advies hoe te handelen.

 

Een collega heeft mij gevraagd of ik zijn bedrijf (BV) wil overnemen daar hij geen bedrijfsopvolging heeft.

 

Op zich ben ik hier wel in geinteresseerd. Echter 1 van de personeelsleden wil ik niet overnemen. Zijn werkzaamheden worden steeds minder ivm automatisering. De huidige eigenaar heeft geen ervaring met het werk van dit personeelslid. Ik zelf zou deze werkzaamheden uit kunnen voeren.

 

Om een gezond bedrijf te krijgen is het absoluut noodzakelijk om deze persoon te ontslaan.

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat Joost zegt klopt. Aanvullend idee is om om de tafel te gaan met huidige eigenaar en werknemer om te kijken of jullie gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen. Ontslagvergunning op basis van bedrijfseconomische redenen is misschien een optie als de onderneming het anders niet trekt.

Link naar reactie
  • 0

Hallo jm1978,

 

Het gaat blijkbaar om een bestaande BV.

 

Als u de aandelen van de oude eigenaar koop is er alleen sprake van een nieuwe eigenaar van de aandelen van de BV en niet van een overgang van de onderneming. Alles blijft bij het oude dus ook de arbeidsrelaties die er waren, blijven in tact. Is er sprake van een noodzakelijke reorganisatie dan zal de BV als werkgever (maar met een nieuwe eigenaar van de aandelen) gewoon via de reguliere ontslagwegen een ontslag invulling kunnen gaan geven (UWV, kantonrechter, wederzijds goedvinden).

 

Anders wordt het als u bedrijfsactiviteiten overneemt. U heeft een eigen bedrijf en neemt uit de bewuste BV de bedrijfsactiviteiten over voor in uw eigen onderneming of voor in een apart op te richten onderneming. Dan gaan ook de lusten en lasten mee over zoals de andere HL-ers al hebben aangegeven.

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 27-8-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Bij overname van een bedrijf is het wettelijk geregeld dat het personeel meegaat. Ontslag kan dan dus alleen met een ontslagvergunning of via het kanton.

Een andere mogelijkheid is praten met de betreffende werknemer.

Meestal zijn werknemers wel voor rede vatbaar, zeker als je uitlegt dat het om een sanering gaat om het bedrijf weer financieel gezond te maken.

Instemmen met ontslag maakt een werknemer tegenwoordig (doorgaans) niet meer verwijtbaar werkloos en het recht op uitkering blijft bestaan zolang aan de voorwaarden daarvan wordt voldaan.

Mocht de werknemer de hakken in het zand zetten kun je altijd nog kiezen voor een ontslagvergunning of ontbinding bij de rechter.

 

Wel belangrijk: zorg ervoor dat je het netjes doet. Dus de werknemer een redelijke ontslagvergoeding geeft.

Anders krijg je een hoop onrust in je tent en kan je reputatie schade oplopen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Het is al even terug dat ik dit bericht heb geplaatst.

 

Hierbij een update:

 

Of ik wel of niet het bedrijf overneem de persoon zal ontslagen moeten worden om het bedrijf bestaansrecht te laten houden.

 

Bij het UWV zal een ontslag vergunning aangevraagd worden met de melding dat het de bedoeling is om met wederzijds goedvinden het personeelslid te ontslaan. Hierop wordt het gesprek aangegaan met deze persoon om er met elkaar uit te komen en een financiële compensatie te doen.

 

Hierna kan de overname doorgaan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Het is al even terug dat ik dit bericht heb geplaatst.

 

Hierbij een update:

 

Of ik wel of niet het bedrijf overneem de persoon zal ontslagen moeten worden om het bedrijf bestaansrecht te laten houden.

 

Bij het UWV zal een ontslag vergunning aangevraagd worden met de melding dat het de bedoeling is om met wederzijds goedvinden het personeelslid te ontslaan. Hierop wordt het gesprek aangegaan met deze persoon om er met elkaar uit te komen en een financiële compensatie te doen.

 

Hierna kan de overname doorgaan.

 

Je kunt het personeelslid ook aanhouden tot het nieuwe ontslagrecht er door is. Misschien is dat wel goedkoper.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.