• 0

Het bereiken van slechtziende ouderen

Hi allemaal,

 

Met een verleden in de optiek ben ik op dit moment werkzaam als freelancer. Een vraag die ik steeds vaker voor mijn kiezen krijg is: Hoe bereik ik slechtziende ouderen?

 

Met ouderen die steeds langer "thuis" blijven wonen en pas op latere leeftijd (vanaf +/- 75 of 80 jaar) naar een verzorgingshuis vertrekken is het niet meer zo dat alle "slechtziende ouderen" op 1 plek te vinden zijn. Verder is het de vraag of de slechtziende ouderen actief zijn op internet.. dus het gaat voornamelijk om hoe deze groep te bereiken via de "normale weg"

 

Wie o wie kan mij helpen met dit onderwerp

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37965-het-bereiken-van-slechtziende-ouderen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt slechtziende ouderen bereiken via de radio, bijvoorbeeld via Radio Nostalgia. Omdat mensen waarschijnlijk niet bereidwillig zijn om ver te reizen voor een opticien, kun je ook een regionaal radiostation overwegen.

  • 0

Allen dank voor de reacties. en de goede ideeen.

 

Ik hoor steeds meer dat advertenties of folders hun kracht verliezen. Let wel: dit is altijd in grootletterformaat.

 

Het is heel spijtig dat er weinig informatie bestaat voor deze groep mensen, met wat meer aandacht aan websites (grootletterfunctie e.d.) en andere zaken wordt het internet ook voor deze groep toegankelijker.

  • 0

Je webbrowser kan de letters toch vergroten?

 

Ik hoop inderdaad dat dit een van de eerste onderdelen is die besproken wordt in internet cursussen voor ouderen. Maar of ouderen daarmee ook makkelijk te bereiken zijn via internet weet ik niet. Ik denk zelf dat een 65 plusser veel minder tijd op internet zit dan iemand van rond de 40 of jonger.

  • 0

De gesubsidieerde regionale omroepen hebben vaak een hoger cijfer in oudere luisteraars, dus in Groningen is dat bijvoorbeeld radio noord, in friesland omrop fryslan en in drente radio drenthe. Vaak hebben deze omroepen ook een doelgroepenkaart waarop zij de luisteraarsdemografie hebben uitgezocht. Een commerciele zender word minder vaak geluisterd. Voor de landelijke dekking heb ik de indruk dat radio 1 en 2 door ouderen word geluisterd.

  • 0

Beste Willem,

 

Het is belangrijk om te bedenken of zij deze aankopen zelf doen of dat zij dit doen met hulp van hun kinderen. Ik denk dat deze groep veel gebruik maakt van de hulp van de kinderen (mantelzorgers) Deze groep "kinderen" zijn wel makkelijker te traceren. Deze groep is de huidige 50 Plusser.

 

Daarnaast is jouw doelgroep wel regelmatig te vinden in thuiszorg winkels en hebben zij contact met thuiszorgorganisaties.

 

Als zij nog lezen zijn dit vaak de huis aan huisbladen en de regionale dagbladen.

 

Als deze groep toch actief is op internet zal dit gebeuren met organisaties zoals Seniorweb.

 

Zij luisteren ook vaak naar regionale radio. Bijvoorbeeld Radio Noord Holland.

 

Danny Hazewindus

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

  • 0

Nou Willem, laat ik dan ook nog twee centen in het zakje doen: Zoals Danny aangeeft, kan het zijn dat de eindgebruiker van jouw propositie soms een ander is dan jouw afnemer.

 

Wat ik in de adviezen ook veel teruglees, is de instrumentele kant, dus doelgroepbenadering via middelen als internet e.d., maar wat dacht je van een meer persoonlijke benadering?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 1

Nog even als aanvulling op twee eerdere opmerkingen:

 

1. Persoonlijke benadering kan heel effectief zijn zoals Hans al zegt. Deze doelgroep is gevoelig voor mond tot mond reclame. Een andere manier om via deze weg de doelgroep te benaderen is de ouderwetse wijze van flyeren bij aanleunwoningen. Zij hebben doorgaans nog NEE/NEE stickers op de brievenbus. Ook kan het prikbord als doel dienen of het huisblaadje van deze woningen. In plaats van een saaie advertentie kun je ook een puzzel o.i.d. inde brievenbus doen met een leuke prijs die men per mail kan doorsturen. Naast deze puzzel waar men twee uur naar staat te staren kan uiteraard ene advertentie staan. De prijs (waar men gevoelig voor is....) kan uiteraard enkel worden verstrekt als men de gegevens aan je doorgeeft :-) Klink misschien een beetje ouderwets, simpel en traditioneel maar jouw doelgroep kun je nu eenmaal (nog) niet met Social Media benaderen.

 

2. Samenwerken, zoals John vermeldt, je kunt hier ook denken aan een samenwerking met bijvoorbeeld een ambulante kledingwinkel die regelmatig modeshows organiseert. Hierbij kun je ook "out of the box" gaan denken. Het hoeft niet per definitie producten te zijn die gerelateerd zijn aan jouw producten maar dit kan iets heel anders zijn die aansluiten bij de doelgroep.

 

Ook zou je regelmatig een persoonlijk spreekuur kunnen organiseren op een plaats waar veel consumenten uit jouw doelgroep samenkomen of thuis. Deze doelgroep gaat niet graag naar de binnenstad om bij de grote ketens zijn aankopen te doen en zijn heel blij met persoonlijke service.

 

Denk goed na wat jouw USP's zijn (waarin ben je onderscheidend van de concurrentie) en ga vanuit dit punt nadenken waarom men voor jou zou kiezen i.p.v. de concurrent. Persoonlijke aandacht, geen mobiliteitsproblemen etc kunnen jou onderscheiden van de concurrent.

 

Danny Hazewindus

 

 

 

 

 

 

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

  • 0

Ik dacht meer aan richten op de mantelzorgers, zoals Danny en Hans voor ogen hebben... wat voor contactgegevens zijn er gemiddeld van de doelgroep? Op welke schaal en waarvoor wil je deze doelgroep bereiken? Adverteren in omroepbladen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Organiseer iets samen met de mobiele bibliotheek of zo. Zoals John al schreef wordt er nog heel veel gelezen door de ouderen. En het klinkt misschien raar, maar die doelgroep is toevallig ook nog steeds de grootste klantengroep van de rijdende groenteboer. Ze zweren bij de ouderwetse kwaliteit van zo'n groenteboer en halen hun fruit niet bij een supermarkt.

  • 0

Dank allen voor de positieve bijdragen. Zeer veel goede ideeen!

 

@ Danny: het flyeren / adverteren in aanleunwoningen / regionale bladen is iets wat mijn klanten regelmatig doen. Dat was eigenlijk altijd een succesverhaal. Door 1 of andere reden.. loopt het aantal reacties terug. Zodoende heb ik ook deze vraag hier neergelegd.

 

Flyeren is m.i. wel een van de meest persoonlijke benaderingen en je idee m.b.t. een puzzel vind ik dan ook ontzettend leuk en innovatief!

 

@ Highio: het feit is dat er van de doelgroep steeds minder bekend is. Het is bekend dat er een groot aantal slechtzienden in NL is en dat deze groep (door de vergrijzing) groter wordt. Het is echter ook zo dat ouderen steeds vaker "thuis" blijven wonen of in aanleunwoningen gaan wonen. Men verhuist pas naar een verzorgings- / verpleeghuis als men de leeftijd van +/- 80 jaar heeft bereikt. Een deel van de ouderen (maar zeker niet allen) zijn dan vanwege geestelijke dan wel lichamelijke toestand niet meer "interessant".

 

Ik weet niet of ik het goed duidelijk heb gemaakt, maar het betreft hier zeer slechtzienden waar mijn clienten moeite mee hebben deze te bereiken.

 

Met al deze reacties, waarvoor mijn dank, heb ik weer even stof tot nadenken. Ik ga eens even goed nadenken en hou jullie op de hoogte!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 46 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.