• 0

Toestemmingspagina Cookies

Goedemorgen allemaal,

 

Ik heb me net aangemeld en ben dus nog niet helemaal thuis op deze site. Ik hoop dan ook dat jullie een beetje mild zullen zijn, mocht dit topic niet op de juiste plek geplaatst zijn ;)

 

01 Oktober a.s. open ik mijn nieuwe online datingsite. Nu zal op deze site geen gebruik gemaakt worden van reclame, wel worden de Social Media tekens (Facebook, Google+ en Twitter) geplaatst.

 

Nu is er onduidelijkheid of ik in dit geval een toestemmingspagina nodig heb of niet en niemand lijkt hier een duidelijk antwoord op te weten?

 

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom!

 

Je hebt geluk, ik ben nog in een milde-bui. Voor de tekens (logo's) zelf heb je niets met cookies te maken. Het is wat anders wat die tekens gaan doen...

 

Als er 'iets' van techniek achter die tekens zitten (bv comments op facebook plaatsen of liken) dan heb je al met de cookie wetgeving te maken. Want; bezoeker 'doet iets' op jouw site wat (verscholen) gebeurt op bv facebook en die plaats dan de cookie,,.

 

Op zich niet zo spannend hoor, zeker omdat je begint... een kleine subtiele balk ergens dat je cookies plaats is voldoende... (en ook redelijke begrijpelijk voor je bezoekers..)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat je social media tekens plaatst. De vraag is eigenlijk of je cookies plaatst. Wellicht kan je webbouwer je hiermee helpen of je zou op zoek kunnen gaan naar een bedrijf die dit voor je doet. Pas als je weet welke cookies je plaatst kun je bepalen of ze functioneel zijn en of je toestemming nodig hebt.

Link naar reactie
  • 0

Welkom!

 

Je hebt geluk, ik ben nog in een milde-bui. Voor de tekens (logo's) zelf heb je niets met cookies te maken. Het is wat anders wat die tekens gaan doen...

 

Als er 'iets' van techniek achter die tekens zitten (bv comments op facebook plaatsen of liken) dan heb je al met de cookie wetgeving te maken. Want; bezoeker 'doet iets' op jouw site wat (verscholen) gebeurt op bv facebook en die plaats dan de cookie,,.

 

Op zich niet zo spannend hoor, zeker omdat je begint... een kleine subtiele balk ergens dat je cookies plaats is voldoende... (en ook redelijke begrijpelijk voor je bezoekers..)

 

Hier ben ik het niet mee eens Iwan. De social media "like" buttons plaatsen namelijk wel cookies. Dat jij dat zelf niet doet maakt in dezen niet uit. Jij plaatst ze op je website, dus jij bent de oorzaak van de cookies die daardoor meekomen. Naar mijn mening moet je daar dus wel toestemming voor hebben volgens de nieuwe wetgeving.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook social media buttons plaatsen zonder cookies en dan heb je volgens mij geen toestemming nodig.Wat je dan doet is een link opnemen naar een social media pagina waar iemand een reactie of like kan achterlaten. Vervolgens plaats je die link op je site met een plaatje van het betreffende social media netwerk. Niet perfect, vooral omdat de bezoeker je site verlaat. Als je echter geen cookies wilt zetten kan dit een alternatief zijn.

 

Gebruik je de like buttons van de netwerken dan zit je vaak wel met cookies. Het voordeel is dat er een tellertje op je eigen site staat en dat de bezoeker je site niet verlaat. Volgens mij kun je die functionaliteit niet krijgen zonder cookies. Hoe dan ook is de eerste vraag welke methode Ida gebruikt en of ze cookies zet. .

 

Link naar reactie
  • 1

Welkom!

 

Je hebt geluk, ik ben nog in een milde-bui. Voor de tekens (logo's) zelf heb je niets met cookies te maken. Het is wat anders wat die tekens gaan doen...

 

Als er 'iets' van techniek achter die tekens zitten (bv comments op facebook plaatsen of liken) dan heb je al met de cookie wetgeving te maken. Want; bezoeker 'doet iets' op jouw site wat (verscholen) gebeurt op bv facebook en die plaats dan de cookie,,.

 

Op zich niet zo spannend hoor, zeker omdat je begint... een kleine subtiele balk ergens dat je cookies plaats is voldoende... (en ook redelijke begrijpelijk voor je bezoekers..)

 

Hier ben ik het niet mee eens Iwan. De social media "like" buttons plaatsen namelijk wel cookies. Dat jij dat zelf niet doet maakt in dezen niet uit. Jij plaatst ze op je website, dus jij bent de oorzaak van de cookies die daardoor meekomen. Naar mijn mening moet je daar dus wel toestemming voor hebben volgens de nieuwe wetgeving.

 

Je bent het wel met mij eens maar je hebt mijn commentaar niet goed gelezen. TS spreekt over 'tekens' daar reageer ik op. Daarbij vul ik aan als het tekens (buttons) met functionaliteit zijn dat het een ander verhaal is.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Zo, Ik had op zo'n kort tijdsbestek niet zo veel reacties verwacht :-)

De vraag ging inderdaad daarom of bij de I-like tekens tevens cookies geplaatst worden.

Ik ga mijn developer gelijk opdracht geven de toestemmingspagina in orde te maken.

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden en uitleg en nog een fijne dag!

 

Groetjes,

Ida

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me nog niet zo druk maken om die toestemmingspagina. De wetgeving mag dan wel van kracht zijn, maar 99,9% van de websites maakt er nog geen gebruik van. Het heeft te veel impact om deze wetgeving probleemloos onder controle te krijgen mijn inziens. Veel websitebezitters zijn zich niet eens bewust dat hun website onder deze wetgeving valt of zijn zelfs niet eens op de hoogte van het bestaan er van. We zullen wel zien hoe het zich ontwikkelt.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me nog niet zo druk maken om die toestemmingspagina. De wetgeving mag dan wel van kracht zijn, maar 99,9% van de websites maakt er nog geen gebruik van. Het heeft te veel impact om deze wetgeving probleemloos onder controle te krijgen mijn inziens. Veel websitebezitters zijn zich niet eens bewust dat hun website onder deze wetgeving valt of zijn zelfs niet eens op de hoogte van het bestaan er van. We zullen wel zien hoe het zich ontwikkelt.

 

en daarom vind ik het juist chique om te doen... Meeste bezoekers weten 'het' toch wel... en waarom dan niet eerlijk en duidelijk er over zijn.... Misschien geeft een website met duidelijk en eerlijkheid wel meer vertrouwen.

 

Nog iets anders, als alle websites in Nederland, Europa, in de Wereld de melding geven accepteren alle bezoekers het 'standaard' wie-o-wie leest er bv nog gebruikers overeenkomsten van nieuwe software??

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

@Fvddungen

 

Het klopt dat velen het nog niet hebben of niet zullen weten en dat de overheid dit niet zomaar controleren kan.

Toch ben ik de mening toegedaan dat een goed begin...? Omdat er velen zijn die dit niet doen wil dat niet zeggen dat ik me er dan maar bij moet aansluiten. Als iedereen van een brug springt, spring ik er ook niet achteraan?

Daarbij is het natuurlijk niet zo veel werk om een toestemmingspagina c.q. regel te maken.

Toch bedankt voor je aanvulling.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Iwan

 

Inderdaad, ik kan me hier helemaal bij aansluiten.

Ik heb jaren in Duitsland voor een grote internationale onderneming op dergelijk gebied op verschillende afdelingen gewerkt binnen NL en DU.

Ik besef mij dus terdege dat ik een heel zwaar concurrentiegebied instap (nl. online Dating) waar er 'maar' ca. 87.000 van zijn.

Toch ben ik van mening, door mijn opgedane ervaring, dat er juist nu heel veel behoefte is aan eerlijkheid en vertrouwen op Datinggebied, dus ik probeer al het mogelijke te doen om zoveel mogelijk op veiligheid, vertrouwen en uiteraard prijs naar de klant toe, in te spelen. Vandaar dat ik eigenlijk alles dichtgezet wil hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich niet zo spannend hoor, zeker omdat je begint... een kleine subtiele balk ergens dat je cookies plaats is voldoende... (en ook redelijke begrijpelijk voor je bezoekers..)

 

Er vanuit gaande dat het hier om zaken als een facebook-like button gaat, waardoor er dus cookies van facebook geplaatst worden, is een balk niet voldoende. Er moet expliciete toestemming van de gebruiker zijn. Dus totdat ik ergens heb geklikt "ik vind het prima" mag er geen cookie geplaatst zijn. Toestemming kan niet impliciet en niet achteraf. Higherlevel.nl voldoet zelf nu dus ook niet aan de wet.

 

Het klopt dat er inderdaad nog geen handhaving gebeurt voor de cookiewet. Maar hier is de OPTA wel actief mee bezig, door het ontwikkelen van een cookiemonitor die websites scant voor illegale cookies. Dit is technisch gezien vrij triviaal. In het laatste wat ik hierover gelezen heb was het plan om waarschijnlijk eerst te waarschuwen bij overtreding, behalve bij ernstige situaties. Kortom, ik verwacht dus dat de handhaving er wel degelijk aan komt. Goede stap dus om het bij een nieuwe website gelijk goed te doen. Voor bestaande producten is het misschien handiger om wel nog even af te wachten, maar we weten natuurlijk niet hoe lang dat goed gaat.

 

Dat wil overigens niet zeggen dat ik het eens ben met de cookiewet, voor de helderheid.

Link naar reactie
  • 0

Omdat zo'n aparte pagina met toestemming voor cookies nog geen algemeen gebruik is, vraag ik me af of bezoekers hier niet van "schrikken" en dus afhaken. Alternatieven zonder zo'n "vreemde" pagina zijn er immers genoeg.

 

Zeker bij een datingsite waar het om heel persoonlijke dingen gaat zou ik overwegen om dit pas te doen als een behoorlijk percentage van de websites zo'n pagina heeft geïmplementeerd en bezoekers dat zo vaak zijn tegenkomen dat ze bijna zonder na te denken op "Akkoord" klikken.

 

Als je het wel doet, denk dan heel goed na over de juiste tekst en toon.

Link naar reactie
  • 0

Tja, punt is dat er maar zeer weinig websites juist niet onder deze wetgeving vallen. Vrijwel elke website heeft er wel iets op staan, wat een cookie plaatst. Denk aan social media plugins, advertenties, analytics, enz. Ik heb ook een website, die daar gebruik van maakt. Ik zou dus voor er ook maar iets wordt getoond eerst een startpagina moeten tonen, waar ik mensen om goedkeuring vraag. En als ze dat niet doen, wordt de toegang tot de website geweigerd. Ik vind die drempel gewoon te hoog en zal geheid bezoekers afschrikken. Daarom wacht ik wel af hoe het zich ontwikkelt. En als ik er echt niet meer omheen kan, dan moet het maar.

 

Ik zie de laatste tijd steeds meer websites alleen maar een balkje boven of onder plaatsen waar je op moet klikken, maar je kunt die balk gewoon negeren en browsen door de website heen. De balk blijft wel staan, maar je hoeft er niets mee te doen. In principe zijn zij dus ook niet correct bezig, toch?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik snap wat jullie proberen aan te geven en daar zit uiteraard ook wel in.

Nu denk ik dit op te kunnen lossen door inderdaad heel goed na te denken over de toon van een dergelijke pagina, dus geen balk.. Op Fok.nl zie je hiervan bv een, naar mijn mening, leuke versie waar op een heel sympathieke toon uitgelegd wordt wat hiervan nu de bedoeling is.

. Verder kan het zo geregeld worden dat mensen die deze pagina niet bevestigen gewoon van de site gebruik kunnen maken, alleen zonder de Social Media. Dus ik hoop dat ze hier niet op af zullen schrikken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook social media buttons plaatsen zonder cookies en dan heb je volgens mij geen toestemming nodig.Wat je dan doet is een link opnemen naar een social media pagina waar iemand een reactie of like kan achterlaten.

 

En dan kun je altijd nog je bezoeker verleiden met cookies te accepteren en de volledige social media dingen laten zien.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel heel makkelijk dan als je het zo doet. Dan zeg je gewoon in feite 'Wil je geen advertenties, social media knoppen en analytics zien op de website, accepteer dan niet dat je instemt met cookies'. Dat soort features maken juist jouw website zo interessant voor jou. Dat moet je gewoon niet willen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

1. een balkje is wel genoeg... als daar een link in staat naar de volledige 'cookie warning"

 

2. dan blijf ik bij mijn bedachte cookie melding; is een pop-up ... je kan niet verder op de site als je het niet accepteert, (jammer dan voor die bezoeker waar ik niks aan ga verdienen) en als je "nee" kiest ga je door naar de bedrijfs pagina op facebook.... (vanuit gaande dat mijn doelgroep facebook heeft) kijken naar het voorbeeld mag.... gaat om djentel punt nl

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

Ik heb je site bezocht en de broncode bekeken, maar volgens mij worden de externe cookies al geplaatst voordat de melding wordt getoond. In ieder geval de analytics en tradetracker cookies. En daar gaat het juist toch om in deze wetgeving dat dat dus niet mag voordat de bezoeker toestemming geeft?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 1

Ik heb je site bezocht en de broncode bekeken, maar volgens mij worden de externe cookies al geplaatst voordat de melding wordt getoond. In ieder geval de analytics en tradetracker cookies. En daar gaat het juist toch om in deze wetgeving dat dat dus niet mag voordat de bezoeker toestemming geeft?

 

Klopt! maar ik vind dat ik het meer dan keurig doe... ik meet / weet verder nada null niets... "ik vind het meer dan prima**" zo

 

en dit is ook een beetje kip of ei verhaal... (tradetracker heeft hier wel al de optie voor, eenvoudig bij andere sites maar nog niet werkend op deze... en GA 'hoef' ik nog geen toestemming voor.

 

**) ik vraag ook niemand om op mijn site te komen hoor, zie dit als een winkelcentrum met CCTV; ik lees het bord pas met de waarschuwing als ik opgenomen ben door de eerste camera...:p

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Haha, ik zie nu zelf pas hoe lang de toestemmingspagina bij Fok is.

Ik doelde inderdaad meer op het eerste blok waarin de toon erg symphatiek is (zoals bij djentel punt nl dus ook gedaan is)

Gelukkig is het wel zo dat een bezoeker of lid altijd gebruik kan maken van de site alleen zonder de buttons.

 

Nu maakt Erik Gloudemans de opmerking dat ik het dus in principe ook andersom kan doen? Dus om het bv via de Facebook pagina te doen maar hoe zit het dan met Google ranking? En ziet een zoekrobot dit niet als valsspelerij? O jee, vlgs. mij vervallen we nu in een heel ander topic.

Link naar reactie
  • 0

Haha, ik zie nu zelf pas hoe lang de toestemmingspagina bij Fok is.

Ik doelde inderdaad meer op het eerste blok waarin de toon erg symphatiek is (zoals bij djentel punt nl dus ook gedaan is)

Gelukkig is het wel zo dat een bezoeker of lid altijd gebruik kan maken van de site alleen zonder de buttons.

 

Nu maakt Erik Gloudemans de opmerking dat ik het dus in principe ook andersom kan doen? Dus om het bv via de Facebook pagina te doen maar hoe zit het dan met Google ranking? En ziet een zoekrobot dit niet als valsspelerij? O jee, vlgs. mij vervallen we nu in een heel ander topic.

 

het is eigenlijk niet andersom... als jij een facebook etc tool/button/share etc op je site hebt dan plaatst (voorbeeld) FB al een cookie... helemaal via jouw site... en dat is wat er bij mij ook gebeurt.

 

Evenals google analytics, die plaatsen een cookie via jouw site omdat jij deze toepassingen gebruikt (op jouw site)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Aha, ik geloof dat ik het doorheb. Dankjewel voor de correctie Iwan! Ik weet wat me te doen staat en zal je raad opvolgen.

 

@Fvddungen

Ik begrijp je standpunt ontzettend goed.

Nu zijn er in de datingbranche o.a. heel veel klachten over veiligheid, eerlijkheid en ik kan nog wel even doorgaan maar hier wil ik je niet mee lastigvallen. Juist doordat ik weet hoe deze branche achter de schermen functioneert denk ik ook te weten hoe ik hier op kan inspringen. Ik vind dat ik op de verkeerde voet begin als ik al direct regels probeer te omzeilen terwijl ik van de andere kant het juist op eerlijkheid, kwaliteit en goede prijsverhouding wil spelen. Een datingdienst kan ontzettend snel groeien en doordat de doelgroep ontzettend groot is zullen ook behoorlijk wat mensen wel op de hoogte zijn van deze cookiewetgeving.

Staat er trouwens los van wat ik er persoonlijk van vindt. Het gaat zich nl. hoe veilig en geborgen mijn potentiële klanten zich bij DateFlock zullen voelen.

 

Nogmaals allemaal bedankt. Ben flink wat wijzer geworden vandaag.

Groetjes,

 

Link naar reactie
  • 0
ik vraag ook niemand om op mijn site te komen hoor, zie dit als een winkelcentrum met CCTV; ik lees het bord pas met de waarschuwing als ik opgenomen ben door de eerste camera...:p

 

Maar als de cookie wetgeving hier op dezelfde manier van toepassing zou zijn, dan zou iemand voor het winkelcentrum je moeten tegenhouden en je vragen of je het ok vindt dat je in het winkelcentrum op de camera komt. Als je dat niet ok vindt, kom je het winkelcentrum gewoon niet in. :)

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.