Ik heb er een ochtend op higher level op zitten en ben ontzettend veel info tegengekomen, ook over het onderwerp waarover ik meer wil weten.
Op de site kom ik veel antwoorden tegen in aparte vragen, maar net niet alles wat ik weten wil, dus misschien ook handig voor anderen die met dit idee spelen, alles op een rijtje te krijgen.
Bij de belastingtelefoon ben ik een paar keer helemaal verkeerd voorgelicht, dus leg het liever aan de deskundigen op higher level voor.
Sinds 2002 ben ik ZZP-er en run ik een eenmanszaak met een gezonde winst.
Ik heb geen bedrijfspand, zit een groot deel van de dag in de bestelauto en voer mijn administratie vanaf huis. De bestelauto staat wel op de balans van het bedrijf en heeft per 1 januari 2012 nog een waarde van 2000 euro. Verder staat op de balans nog een voorraad van (afgerond) 1000 euro, geen grote bedragen dus.
Er wordt ruim voldaan aan het urencriterium, ook door mijn vrouw (werkt inmiddels ook zo'n 30 uur per week mee, en niet alleen ondersteunend).
Tot dusverre hebben we gebruik gemaakt van de meewerkaftrek, maar we willen er nu een VOF van maken, een man/vrouw VOF.
Ik dacht zelf dat per 1 januari 2013 te doen, maar van de KvK heb ik vernomen dat als we dat deze week in orde maken (dus voor 1 oktober 2012) we de VOF met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 kunnen oprichten en van de fiscale voordelen van heel 2012 gebruik kunnen maken. In ons geval zou dat om een leuk bedrag gaan, dus het overwegen waard.
Ik blijf met een hoop vragen zitten die ik beantwoord zou willen zien, voordat we de formulieren invullen bij de KvK.
Mijn voornaamste vragen:
- Hoe gaat de belastingdienst om met het met terugwerkende kracht opzetten van een VOF per 1 januari 2012. Ik heb immers het eerste en tweede kwartaal btw aangifte gedaan op naam van mijn eenmanszaak, moet ik die aangiften dan met het nieuwe BTW nummer opnieuw invullen, of voldoet een briefje met uitleg aan de belastingdienst.
- In feite verandert er niets voor onze klanten, we blijven dezelfde bedrijfsnaam gebruiken, alleen nu als VOF, de werkzaamheden blijven op dezelfde manier verdeeld. Briefpapier zit standaard in de computer, en kan zo aangepast worden met nieuw btw en kvk nummer, hier voorzie ik geen problemen, of zie ik iets over het hoofd?
- Moet ik de eenmanszaak ook met terugwerkende kracht opzeggen? Kan dat uperhaupt?
Alle facturen die ik in dit jaar heb uitgeschreven hebben mijn huidige kvk en btw nummer.
- Is het nodig een heel uitgebreid contract op te stellen, of kan volstaan worden met de hoofdpunten nu het om een man/vrouw VOF gaat?
- Hoe zit het met de IB aangifte over 2012? Wil de belastingdienst volgend jaar ook nog info en een aangifte over 2012 over de eenmanszaak, of vervalt dit automatisch omdat ik dezelfde persoon ben in de VOF?
- Op dit moment heb ik 10.000 euro FOR op de balans staan, kan ik die meenemen, of moet ik daarover eerst belasting betalen omdat ik mijn eenmanszaak beeindig?
- Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, waar ik rekening mee zou moeten houden?
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie meedenken en reactie!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ronkb
ronkb
Ik heb er een ochtend op higher level op zitten en ben ontzettend veel info tegengekomen, ook over het onderwerp waarover ik meer wil weten.
Op de site kom ik veel antwoorden tegen in aparte vragen, maar net niet alles wat ik weten wil, dus misschien ook handig voor anderen die met dit idee spelen, alles op een rijtje te krijgen.
Bij de belastingtelefoon ben ik een paar keer helemaal verkeerd voorgelicht, dus leg het liever aan de deskundigen op higher level voor.
Sinds 2002 ben ik ZZP-er en run ik een eenmanszaak met een gezonde winst.
Ik heb geen bedrijfspand, zit een groot deel van de dag in de bestelauto en voer mijn administratie vanaf huis. De bestelauto staat wel op de balans van het bedrijf en heeft per 1 januari 2012 nog een waarde van 2000 euro. Verder staat op de balans nog een voorraad van (afgerond) 1000 euro, geen grote bedragen dus.
Er wordt ruim voldaan aan het urencriterium, ook door mijn vrouw (werkt inmiddels ook zo'n 30 uur per week mee, en niet alleen ondersteunend).
Tot dusverre hebben we gebruik gemaakt van de meewerkaftrek, maar we willen er nu een VOF van maken, een man/vrouw VOF.
Ik dacht zelf dat per 1 januari 2013 te doen, maar van de KvK heb ik vernomen dat als we dat deze week in orde maken (dus voor 1 oktober 2012) we de VOF met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 kunnen oprichten en van de fiscale voordelen van heel 2012 gebruik kunnen maken. In ons geval zou dat om een leuk bedrag gaan, dus het overwegen waard.
Ik blijf met een hoop vragen zitten die ik beantwoord zou willen zien, voordat we de formulieren invullen bij de KvK.
Mijn voornaamste vragen:
- Hoe gaat de belastingdienst om met het met terugwerkende kracht opzetten van een VOF per 1 januari 2012. Ik heb immers het eerste en tweede kwartaal btw aangifte gedaan op naam van mijn eenmanszaak, moet ik die aangiften dan met het nieuwe BTW nummer opnieuw invullen, of voldoet een briefje met uitleg aan de belastingdienst.
- In feite verandert er niets voor onze klanten, we blijven dezelfde bedrijfsnaam gebruiken, alleen nu als VOF, de werkzaamheden blijven op dezelfde manier verdeeld. Briefpapier zit standaard in de computer, en kan zo aangepast worden met nieuw btw en kvk nummer, hier voorzie ik geen problemen, of zie ik iets over het hoofd?
- Moet ik de eenmanszaak ook met terugwerkende kracht opzeggen? Kan dat uperhaupt?
Alle facturen die ik in dit jaar heb uitgeschreven hebben mijn huidige kvk en btw nummer.
- Is het nodig een heel uitgebreid contract op te stellen, of kan volstaan worden met de hoofdpunten nu het om een man/vrouw VOF gaat?
- Hoe zit het met de IB aangifte over 2012? Wil de belastingdienst volgend jaar ook nog info en een aangifte over 2012 over de eenmanszaak, of vervalt dit automatisch omdat ik dezelfde persoon ben in de VOF?
- Op dit moment heb ik 10.000 euro FOR op de balans staan, kan ik die meenemen, of moet ik daarover eerst belasting betalen omdat ik mijn eenmanszaak beeindig?
- Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, waar ik rekening mee zou moeten houden?
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie meedenken en reactie!
Ron
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/38349-gevolgen-vof-met-terugwerkende-kracht/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag