• 0

Nieuwe computer

Ik ben even benieuwd naar jullie mening.

Ik wil gaan investeren in een nieuwe computer, omdat mijn huidige niet zo goed overweg kan met het opmaken van drukwerk & zware grafisch applicaties. Ik zit nu te twijfelen tussen een goeie PC, of een Mac. Budget zal ongeveer rond de 900/1000 liggen, liefst natuurlijk lager. Ik was eerst van plan om een notebook aan te schaffen, maar op zich heb ik die nog niet heel erg nodig.

 

Mijn vraag is dus, wat kan ik het beste kiezen? Een PC of een Mac? Het gaat er dus om dat ik er grafische programma's moeiteloos op kan draaien, en dus ook bestanden voor drukwerk kan opmaken. En uiteraard ook ontwerpen voor websites kan maken zonder dat het vast kan gaan lopen en ik weer eens vergeet de boel eerst op te slaan. ;D

 

Alvast bedankt!

Victor.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sja, je noemt wat dingen die lastig met mekaar zijn te verenigen. Je wilt namelijk een stabiele machine waarop je kan DTP-en, maar het mag niet meer dan 1000 euro kosten. Het moet ook snel zijn.

 

Wil je goedkoop? Dan kom je uit op een PC. Voor 1000 euro zet je best een aardige no-name PC in elkaar. Ook nog eens snel. Helaas zit je dan nogal automatisch aan Windows XP vast en daarmee kom ik op mijn volgende punt.

 

Wil je stabiel? Sja, dan kom je naar mijn mening dus NIET op Windows XP uit. Teveel slechte ervaringen mee. Als je stabiel wilt kom je of uit op Linux of op MacOS (dus Apple). Linux is prachtig, maar helaas (nog) niet geschikt voor DTP'en omdat de grote applicaties hiervoor (Adobe en co) (nog) niet beschikbaar zijn voor Linux.

 

Dus MacOS X. Een Apple dus. Dit besturingssysteem is achterlijk stabiel. Ik gebruik het bijna dagelijks op mijn laptop en heb nu in 1 jaar 2 keer ofzo een echte vastloper van het systeem gehad. Maar de laatste keer kan ik me eigenlijk niet herinneren. Staat dagen achter mekaar aan zonder problemen. Snel, betrouwbaar en heerlijk simpel om te gebruiken. Kan ik je dus meer dan aanraden voor het serieuzere werk.

 

Helaas, Apple is wel wat prijzig. Je betaalt ook voor deze topkwaliteit. Het is een beetje de Jaguar van de computer-markt zeg maar. Je betaalt ook voor het design, en de degelijkheid van het apparaat (en als je wel eens de nieuwe Powermac G5 goed van buiten en van binnen hebt bekeken dan zul je begrijpen dat dit het toppunt van industrieel design is).

 

Een goeie mac voor het zwaardere DTP-werk gaat je toch wel zo'n 3000 euro kosten, zonder scherm...

 

Goedkoop alternatief kan zijn de eMac. Met wat extra geheugen erin (ik zou je 1 GB aanraden minstends) is dit ook een goeie machine, maar niet zo snel als de G5.

 

Kortom, je zult toch altijd en compromis moeten sluiten. Wat is belangrijker voor jou?

 

- Goedkoop belangrijker dan stabiliteit en gebruiksgemak? --> een PC met Windows...

- Waanzinnig stabiel en subliem gebruiksgemak maar wel een steviger prijskaartje? --> een Mac.

 

Succes met het maken van je afweging! En mocht je een mac overwegen maar het toch niet zo weten allemaal, loop eens bij een Mac dealer naar binnen op een rustig moment (niet op zaterdagmiddag dus) en vraag om een uitgebreide demo. You will be amazed :).

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide reactie, reusje daarvoor.

 

Wil je goedkoop? Dan kom je uit op een PC. Voor 1000 euro zet je best een aardige no-name PC in elkaar. Ook nog eens snel. Helaas zit je dan nogal automatisch aan Windows XP vast en daarmee kom ik op mijn volgende punt.

 

Wil je stabiel? Sja, dan kom je naar mijn mening dus NIET op Windows XP uit. Teveel slechte ervaringen mee.

 

Dat ben ik niet echt met je eens, ik vind Windows XP momenteel de meest stabiele Windows ooit.

 

Helaas, Apple is wel wat prijzig. Je betaalt ook voor deze topkwaliteit. Het is een beetje de Jaguar van de computer-markt zeg maar. Je betaalt ook voor het design, en de degelijkheid van het apparaat (en als je wel eens de nieuwe Powermac G5 goed van buiten en van binnen hebt bekeken dan zul je begrijpen dat dit het toppunt van industrieel design is).

 

Een mooi ontwerp is mooi meegenomen, maar daar koop ik niet echt een computer op. Het gaat mij om de prestaties.

 

Een goeie mac voor het zwaardere DTP-werk gaat je toch wel zo'n 3000 euro kosten, zonder scherm...

 

:o Dat ligt dus 2x hoger dan mijn budget. Ik heb echt geen 3000 euro te besteden, en ik weet ook niet of ik dat voor een computer over heb.

 

Goedkoop alternatief kan zijn de eMac. Met wat extra geheugen erin (ik zou je 1 GB aanraden minstends) is dit ook een goeie machine, maar niet zo snel als de G5.

 

Ik heb de eMac gezien op een site, en sprak me wel aan. De prijs lag daar ook lager van.

 

- Goedkoop belangrijker dan stabiliteit en gebruiksgemak? --> een PC met Windows...

- Waanzinnig stabiel en subliem gebruiksgemak maar wel een steviger prijskaartje? --> een Mac.

 

Ik vind beide niet de meest ideale oplossing. ;D

 

Succes met het maken van je afweging! En mocht je een mac overwegen maar het toch niet zo weten allemaal, loop eens bij een Mac dealer naar binnen op een rustig moment (niet op zaterdagmiddag dus) en vraag om een uitgebreide demo. You will be amazed :).

 

Goed idee, ga ik eens doen!

 

Groet, Victor.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Misschien is een 2ehands macje iets voor jou ?

http://www.tweedehandsmac.nl/

 

Een g4 met veel geheugen zou genoeg moeten zijn voor echt veeleisende applicaties (laat je niet gek maken door de megahertz mania.... vaak kan een snelle schijf (scsi ?) en veel geheugen meer voor je betekenen dan een snelle processor.)

 

Houd er rekening mee dat als je voor een windowsmachine gaat je ook veel tijd en geld kwijt bent aan het onderhouden, ontvirussen en upgraden van je computer waar een mac probleemloos jaren werkt.

 

Zo heb ik in mijn tijd als helpdesker regelmatig mac-users aan de lijn gehad die al 3-4 jaar met dezelfde configuratie werkten en boos waren dat hun computer het nu ineens niet meer deed. Imagine that ! Uiteraard kun je niet tegen die mensen zeggen dat een computer ook onderhoud nodig heeft want dat nemen ze niet (dtp-ers zijn vaak mensen die ontzettend goed in hun vak zijn maar de computer alleen als instrument gebruiken en er ook helemaal niets vanaf willen weten).

 

Succes met deze moeilijke keuze !

 

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide reactie, reusje daarvoor.

 

Wil je goedkoop? Dan kom je uit op een PC. Voor 1000 euro zet je best een aardige no-name PC in elkaar. Ook nog eens snel. Helaas zit je dan nogal automatisch aan Windows XP vast en daarmee kom ik op mijn volgende punt.

 

Wil je stabiel? Sja, dan kom je naar mijn mening dus NIET op Windows XP uit. Teveel slechte ervaringen mee.

 

Dat ben ik niet echt met je eens, ik vind Windows XP momenteel de meest stabiele Windows ooit.

 

Ben ik helemaal met je eens!

 

Helaas, Apple is wel wat prijzig. Je betaalt ook voor deze topkwaliteit. Het is een beetje de Jaguar van de computer-markt zeg maar. Je betaalt ook voor het design, en de degelijkheid van het apparaat (en als je wel eens de nieuwe Powermac G5 goed van buiten en van binnen hebt bekeken dan zul je begrijpen dat dit het toppunt van industrieel design is).

 

Een mooi ontwerp is mooi meegenomen, maar daar koop ik niet echt een computer op. Het gaat mij om de prestaties.

 

Een goeie mac voor het zwaardere DTP-werk gaat je toch wel zo'n 3000 euro kosten, zonder scherm...

 

:o Dat ligt dus 2x hoger dan mijn budget. Ik heb echt geen 3000 euro te besteden, en ik weet ook niet of ik dat voor een computer over heb.

 

Goedkoop alternatief kan zijn de eMac. Met wat extra geheugen erin (ik zou je 1 GB aanraden minstends) is dit ook een goeie machine, maar niet zo snel als de G5.

 

Ik heb de eMac gezien op een site, en sprak me wel aan. De prijs lag daar ook lager van.

 

- Goedkoop belangrijker dan stabiliteit en gebruiksgemak? --> een PC met Windows...

- Waanzinnig stabiel en subliem gebruiksgemak maar wel een steviger prijskaartje? --> een Mac.

 

Ik vind beide niet de meest ideale oplossing. ;D

 

Succes met het maken van je afweging! En mocht je een mac overwegen maar het toch niet zo weten allemaal, loop eens bij een Mac dealer naar binnen op een rustig moment (niet op zaterdagmiddag dus) en vraag om een uitgebreide demo. You will be amazed :).

 

Goed idee, ga ik eens doen!

 

Groet, Victor.

 

 

Je moet bij een PC eens kijken naar een Intel met een Matrox videokaart. Als er gewoon goed a-merk in zit, kan je best een stabiele pc krijgen MET windows.

Matrox kaarten staan bekend vanwege hun goede 2d kwaliteiten. Spelletjes hoef je er alleen niet mee te spelen.

Link naar reactie
  • 0

Hmm ja een PC is voor mij ook nog een optie. Helemaal omdat ik Windows gewend ben.

Een 2e hands Mac is ook een optie, omdat daar de prijs lager van ligt. Al vind ik het met een computer altijd wat riskant, je weet nooit wat voor mankementen er uiteindelijk in blijken te zitten.

 

Is het ook zo dat grafisch ontwerpers gaan voor Mac? Of kan de PC tegenwoordig net zoveel? Wat gebruiken grafisch ontwerpers hier op het forum?

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Wij werken vooralsnog met windows. Ik heb zelf een notebook omdat ik veel reis. Ik wil niet anders meer. Met grafische programma's als illustrator en photoshop heb ik totaal geen problemen. Bij het bewerken van videobeelden en het renderen van animaties loop ik wel enigszins tegen de beperkingen aan. Een mac moet er dus nog wel komen, helaas zijn powerbooks helemaal onbetaalbaar. Maar wel erg mooi!

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Is het ook zo dat grafisch ontwerpers gaan voor Mac? Of kan de PC tegenwoordig net zoveel? Wat gebruiken grafisch ontwerpers hier op het forum?

Yep. Een echte grafische vormgever (tenminste iemand met een academie-achtergrond) gaat voor een Mac. Waarom? Heel eenvoudig. Een Mac is standaard al helemaal geschikt om grafische werkzaamheden mee te verrichten. Dit i.t.t. de Microsoft windows-shit. Eigenlijk is windows ook niet meer dan een uitgeklede kloon van de Mac. Ik weet dat veel dtp-ers kiezen voor een pc, maar ik blijf bij mijn Mac en zo denk ik de meerderheid in de grafische industrie.

Link naar reactie
  • 0

Wij werken vooralsnog met windows. Ik heb zelf een notebook omdat ik veel reis. Ik wil niet anders meer. Met grafische programma's als illustrator en photoshop heb ik totaal geen problemen. Bij het bewerken van videobeelden en het renderen van animaties loop ik wel enigszins tegen de beperkingen aan. Een mac moet er dus nog wel komen, helaas zijn powerbooks helemaal onbetaalbaar. Maar wel erg mooi!

 

Ik vind zelf Windows ook lekker werken. Maar mijn computer is zo'n 3 jaar oud, dus soms wat problemen. Dell computers vind ik wel erg goed, dat is deze ook.

Wat zou jij adviseren? Zou ik een Mac nodig hebben of kan ik het wel af met een goeie PC???

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Yep. Een echte grafische vormgever (tenminste iemand met een academie-achtergrond) gaat voor een Mac. Waarom? Heel eenvoudig. Een Mac is standaard al helemaal geschikt om grafische werkzaamheden mee te verrichten. Dit i.t.t. de Microsoft windows-shit. Eigenlijk is windows ook niet meer dan een uitgeklede kloon van de Mac. Ik weet dat veel dtp-ers kiezen voor een pc, maar ik blijf bij mijn Mac en zo denk ik de meerderheid in de grafische industrie.

 

Maar wat is het voordeel? Wat is er beter dan een PC?

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Maar wat is het voordeel? Wat is er beter dan een PC?

Wat is er beter dan bij een pc. Alles. Ik heb hiervoor al wat gezegd. Een Mac is standaard als uitgerust met grafische tools, dat kan je van een windowsmachine niet zeggen. Sterker nog bij windows krijg je helemaal niets. Je mag geloof ik al blij zijn als je Word bij aankoop van een pc geleverd krijgt. Verder is een Mac krachtiger, stabieler en nog een ander groot voordeel GEEN VIRUSSEN. Vraag iedere vormgever van naam wat ze gebruiken en standaard zal het antwoord zal zijn: Mac. Ga er eens mee stoeien en je ervaart vanzelf waarom

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is er beter dan bij een pc. Alles.

 

Inderdaad geen last van virussen is mooi meegenomen. Welke grafische tools krijg je dan bij een Mac? En zijn die wel voor de professional bedoeld?

Nadeel is dat je voor elk software pakket je 2 versies moet hebben, een voor PC en een voor Mac.

Nadeel vind ik de prijs, al moet ik zeggen dat de prijs van de eMac nog meevalt. En ik erg onder de indruk ben van het design.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Het is waar dat de grafische wereld massaal voor mac kiest, en waarschijnlijk terecht.

Maar aangezien jij je voornamelijk bezighoudt met het bouwen van webapplicaties (toch?), is een pc ook toereikend.

Ik heb een paar maanden geleden een laptop gekocht, als desktop vervanger. Was even wennen, maar ik kan nu niet meer zonder. En bovendien makkelijk mee te nemen.

Programma's als Photoshop en Illustrator draaien goed.

Ik zou alleen bij een pc kiezen voor minimaal 1gb intern geheugen en een snelle 256mb videokaart.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Welke grafische tools krijg je dan bij een Mac? En zijn die wel voor de professional bedoeld?

Nadeel is dat je voor elk software pakket je 2 versies moet hebben, een voor PC en een voor Mac.

Nadeel vind ik de prijs, al moet ik zeggen dat de prijs van de eMac nog meevalt. En ik erg onder de indruk ben van het design.

OS is standaard al uitgerust met allerlei grafische toepassingen. Van tekstverwerking tot beeld en geluid. Vergelijk het besturingssysteem van de Mac eens met een PC. Kijk op de site van Apple. Ook een goede vergelijking is http://forgetcomputers.com/~jdroz/index.html#whysite En een Max is juist voor professioneel gebruik bedoeld. Hoezo twee versies voor software? Op een mac kun je converteren, mocht je dat nog willen ;D ;D

 

Neem nou gewoon een tweedehand G4. Ben je voor 1000 echt klaar.

 

Link naar reactie
  • 0

OS is standaard al uitgerust met allerlei grafische toepassingen. Van tekstverwerking tot beeld en geluid. Vergelijk het besturingssysteem van de Mac eens met een PC. Kijk op de site van Apple. Ook een goede vergelijking is http://forgetcomputers.com/~jdroz/index.html#whysite En een Max is juist voor professioneel gebruik bedoeld. Hoezo twee versies voor software? Op een mac kun je converteren, mocht je dat nog willen ;D ;D

 

Neem nou gewoon een tweedehand G4. Ben je voor 1000 echt klaar.

 

 

Ik bedoel dat je dan toch ook bijvoorbeeld PhotoShop voor de Mac moet hebben? of werkt dat wel?

Andere probleem is dat wij hier een draadloos netwerk hebben. Kan een Mac daar probleemloos op worden aangesloten?

 

Ja de Mac kan wel voor de professional bedoeld zijn, maar sommige PC's ook. En met Paint kom je niet ver. ;) Dus ik vraag me af of daar dan professionele grafische tools op zitten.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Maar aangezien jij je voornamelijk bezighoudt met het bouwen van webapplicaties (toch?), is een pc ook toereikend.

 

Klopt helemaal, maar ik wil ook grafisch ontwerp voor drukwerk gaan aanbieden, dus daarvoor leek een Mac mij wel geschikt. Maar ja, of het handig zal werken...

 

Ik zou alleen bij een pc kiezen voor minimaal 1gb intern geheugen en een snelle 256mb videokaart.

 

Hmm ja dat is best veel. Nu heb ik een Pentium 4 2 Ghz. 256 MB geheugen, en een harde schijf van 20Gb. Grafische kaart is geloof ik 64MB.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Hmm ja dat is best veel. Nu heb ik een Pentium 4 2 Ghz. 256 MB geheugen, en een harde schijf van 20Gb. Grafische kaart is geloof ik 64MB.

 

Is dat niet genoeg dan? Ik werk met iets vergelijkbaars en mijn partner zelf nog met een tragere zelfs. En voor het grafische werk gaat het echt prima. Loop je tegen beperkingen aan?

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Is dat niet genoeg dan? Ik werk met iets vergelijkbaars en mijn partner zelf nog met een tragere zelfs. En voor het grafische werk gaat het echt prima. Loop je tegen beperkingen aan?

 

Ja inderdaad. Als ik hoge resolutie foto's verwerk moet ik na 10 echt mijn PC herstarten. En als ik briefpapier wil ontwerpen dan loopt de boel echt vast af en toe. :-\

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Euh Victor als je al een Pentium 4 hebt dan zou ik er eens over denken om er 1-2gb geheugen en de allersnelste schijf die je kunt vinden er in te stoppen. Dan ben je met 200-300 euro weer helemaal bij. Ik durf zelfs te beweren dat je daar meer snelheidswinst uithaalt als een nieuwe computer kopen van 1000 euro (die dan ook weer maar 256 mb en een standaardschijfje heeft)

 

Dat het met 256 mb en een oude 20 gb hd niet zo snel loopt met photoshop is vrij normaal. De meeste zware photoshop gebruikers die ik ken gebruiken allemaal 1-2 gb geheugen.

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Raid 0 met gestriped lezen of Raid 0+1 en je HD performance schiet omhoog. Veel geheugen is wel prettig voor Photoshop en andere grafische toepassingen, aparte HD voor scratch in PS ook. Processorkracht merk je voornamelijk bij filters e.d.

 

Maar het lijkt net of ik op het Tweakers forum zit.... Heeft dit nog met ondernemen te maken?

Link naar reactie
  • 0

Als je Photoshop net als ik voornamelijk gebruikt voor het ontwerpen van sites, dan zit je met 768 MB al goed. Dat is wat ik in mijn PC heb zitten en ik heb nooit met geheugengebrek te maken, ook niet met PSD's met honderden layers.

 

Voor serieus drukwerk is een minimum van 1 GB inderdaad wel een vereiste.

 

De matrox-kaart wordt wat overhyped naar mijn mening. Ik had in mijn PC ook een Matrox dualhead en wilde daar een 3D-kaart naast zetten. Die kaart (GeForce FX 5600) bleek bij uitpakken een leuke verrassing met zich mee te nemen, namelijk dat ie dual-head bleek te zijn. Omdat ie 2D even sterk was ligt mijn oude Matrox ligt inmiddels stof te vergaren. Vraag je van tevoren daarom wel af of de investering in een high-end videokaart wel nodig is.

 

Een snelle harde schijf lijkt me voor design ook wat overkill bij een beperkt budget. Of het saven nou 2 seconden duurt of 3 seconden maakt weinig uit. Besteedt het geld dan aan wat extra geheugen om het gebruik van swap-files/de scratch disk nog wat meer te vermijden.

 

Het platform zal gezien je budget vooral afhangen van welke software je op dit moment hebt liggen. Het lijkt me immers niet reëel om alles opeens voor een ander platform aan te moeten schaffen. Op het gebied van webdesign merk ik dat zeker de helft van de professionele ontwerpers al op Windows werkt. Voor drukwerk loopt de Mac nog behoorlijk voorop.

 

Succes.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Hé daar gaat m'n excuus om iets nieuws te kopen. ;D

 

Maar jullie (Jelmer, Willemj, Anders) hebben gelijk. Ik zal Dell vandaag eens bellen voor info over welk geheugen hier in gaat. Dat lijkt me een eerste stap. Later zal ik dan eens kijken naar een harde schijf (misschien een externe die ik later ook aan bijvoorbeeld laptop kan koppelen?) en een betere videokaart. Moet wel te installeren zijn. :D

 

Groet, Victor.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad. Als ik hoge resolutie foto's verwerk moet ik na 10 echt mijn PC herstarten. En als ik briefpapier wil ontwerpen dan loopt de boel echt vast af en toe. :-\

Je zei op de vorige pagina dat je Windows XP het meest stabiele Windows ooit vindt. Ben ik 100% met je eens!

 

Maar dat is meer zoiets als slecht, ietsjes minder slecht, nog net acceptabel ;).

 

Problemen zoals jij beschrijft zul je op een Apple niet snel hebben.

 

Er zijn hier ook mensen die roepen dat een PC allemaal maar bagger is en Apple rulez enzo. Ik vind dat eerlijk gezegd geen reacties waar je wat aan hebt.

 

En het feit dat de halve grafische industrie op de Mac zit, is omdat ze er *nog steeds* op zitten. Ze zijn gewoon merk-trouw. Ooit, lang lang geleden was de Mac namelijk veruit superieur qua snelheid. Bovendien had je toen in de Windows wereld Windows 3.11 en daar kon je dus niet op designen. Anyway, om een lang verhaal kort te maken: ze zijn gewoon merktrouw.

 

Maar waarom dan toch een Mac? Waarom heb ik ervoor gekozen? Mijn redenen voor een Apple Powerbook:

- Het is een zeer stabiel Operating Systeem. Ik heb een gruwelijke hekel aan vastlopers en die heb ik nu dus gewoon NIET.

- Het is een UNIX. Ik ben nu eenmaal vak-idioot en een UNIX is geil :P. Voert te lang om hier uit te leggen wat het is en waarom. Het is een verzamelnaam van allerlei industry-strength Operating Systemen (Windows valt daar NIET onder).

- Het design van die dingen is :D:P:P:P

- Gemak van werken. Dit klinkt simpel maar is het niet. De interface van MacOS X is gewoon subliem. Alles is logisch, alles is simpel. Je schoonmoeder kan het ook :). Het WERKT gewoon. Niet meer zoeken door oneindige control panel opties naar een onlogische optie op een nog onlogischer plek... Maar om dit te ervaren moet je er gewoon een keertje achter gaan zitten, dit is niet echt uit te leggen :).

 

Er zijn ook nadelen aan de Mac:

- Hij is prijzig. Echter, hier krijg je dan ook top-kwaliteit voor. Bovendien is uit praktijk onderzoek gebleken dat je Mac langer meegaat. Bijvoorbeeld om de simpele reden dat de volgende upgrade naar een nieuwe versie van MacOS (Windows van de Mac zeg maar) je NIET een heel nieuw systeem hoeft te kopen... (hoeveel mensen hebben niet een nieuwe PC moeten kopen omdat Windows XP niet wilde draaien op hun oudje?).

- Je zult je software nieuw moeten kopen. Een Photoshop ceedeetje van de PC erin drukken zal je niet helpen, je hebt overal de Mac versie van nodig...

 

Nog even een aantal vooroordelen ontzenuwen:

- Er zijn GEEN noemenswaardige compatibiliteitsproblemen in de samenwerking met andere systemen zoals PC's. Ik noem een aantal vooroordelen die NIET waar zijn:

* je kunt geen Word-documenten uitwisselen

* het kan niet in een Windows-netwerk

 

Enzovoort. Er is gewoon Microsoft Office voor de Mac, dus je kunt alle documenten lezen. Een Apple gedraagt zich keurig in een netwerk. En ja, hij kan ook prima draadloos! Apple was juist de eerste die draadloos standaard ging leveren in veel van haar machines!

 

Maar goed, zonder hier een flame-war te gaan beginnen over Mac vs. PC's.. :). Je upgrade mogelijkheden zijn ook nog niet uitgeput inderdaad, je zou kunnen gaan denken aan extra RAM of een grotere harde schijf...

 

Echter naar mijn mening is de Mac gewoon een klasse apart en veel prettiger. Ieder z'n smaakje he ;)

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.