• 0

Goede doelen

Beste leden,

 

Ik wil graag voor mijn shop een samenwerking aangaan met 1 van de bekende goede doelen om een aantal redenen zoals maatschappelijke betrokkenheid, meedoen met maatschappelijk verantwoord ondernemen, naamsvergroting en imagoverbetering. Ik zal bijv. een X% van elke order reserveren voor het goede doel.

 

Eerlijkheidsgehalve moet ik jullie bekennen dat ik naast bovenstaande redenen gewoon commerciele kansen zie om het goede doelen aspect actief in te zetten voor mijn online shop. Ben ik verkeerd bezig dat ik op het gebied van commercie grote kansen zie? Hebben jullie voorbeelden van bijv. online shops die de goede doelen aspect heel goed inzet i.c.m. commercie?

 

Daarnaast zie ik graag jullie meningen en/of tips tegemoet.

 

Mvg,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Rene,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Denk je echt dat klanten dat niet kunnen waarderen? Ik heb toch het gevoel (ik kan het helaas niet met cijfers onderbouwen dus het blijft een onderbuikgevoel) dat men makkelijker zou bestellen (dus een hoger conversieratio) als je tevens een logo van het goede doel op je website weergeeft waarbij je aangeeft dat je actief bezig bent met o.a. een goed doel (maatschappelijk ondernemen). Daarnaast kan het voor zakelijke klanten de extra trigger zijn om juist bij ons te bestellen dan bijv. een directe concurrent.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kopen mensen niet meer omdat een deel jouw omzet naar het goede doel gaat.

Wel denk ik dat als mensen de keus hebben ze gaan voor een shop die een goed doel sponsort.

 

Verder denk ik wel dat je keuze voor het goede doel oprecht moet zijn.

Op twitter zie ik nog wel eens tweets voorbij komen over bedrijven die het iets te duidelijk doen voor hun imago.

Van de week was er bijvoorbeeld de Breast Cancer Awareness Evening zwaar gesponsord door Estée Lauder.

Daar zag ik richting Estée Lauder nog wel wat minder positieve tweets over voorbij komen. Met name het vele geld wat er werd besteed aan de irnichting van het event deed bij sommige mensen de vraag reizen of dat niet wat minder kon zodat er meer geld richting onderzoek kan.

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Ik wil graag voor mijn shop een samenwerking aangaan met 1 van de bekende goede doelen om een aantal redenen zoals maatschappelijke betrokkenheid, meedoen met maatschappelijk verantwoord ondernemen, naamsvergroting en imagoverbetering. Ik zal bijv. een X% van elke order reserveren voor het goede doel.

 

Eerlijkheidsgehalve moet ik jullie bekennen dat ik naast bovenstaande redenen gewoon commerciele kansen zie om het goede doelen aspect actief in te zetten voor mijn online shop. Ben ik verkeerd bezig dat ik op het gebied van commercie grote kansen zie? Hebben jullie voorbeelden van bijv. online shops die de goede doelen aspect heel goed inzet i.c.m. commercie?

 

Daarnaast zie ik graag jullie meningen en/of tips tegemoet.

 

Mvg,

 

Als ik bovenstaande lees, heb je al een goed doel in gedachten. Ik neem aan dat het goede doel je je na aan het hart ligt.

Koppel je dat nu aan de verkoop van je webshop, dan geeft je dat zelf een beter gevoel, je ondersteunt actief het goede doel.

 

Plaats dan niet-dominant maar wel lees- en vindbaar een link naar het goede doel en een tekst erbij, en als mensen dan een bestelling hebben geplaatst, zou ik op de factuur afdrukken, "Bedankt, dankzij uw aankoop ontvangt goede doel.... een bedrag van ....., wij zorgen voor de correcte afdracht." oid.

 

Bij de klant blijft dan ook in gedachten, dat ze iets hebben bijgedragen, aan het goede doel.

 

Grote kansen, dat denk ik niet, het kan wel de aankoopbeslissing beinvloeden.

:)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een groot voorstander van commercie koppelen aan goede doelen maar vind wel dat dat op een discrete manier zou moeten gebeuren. Daarmee bedoel ik dat het niet in eerste instantie een marketing trucje zou moeten zijn. Ik weet niet of er in jouw geval echt contact met de klant is en hoe dat verloopt maar mochten er vragen over komen dan zou een klant er zo doorheen kunnen prikken als het steunen van het goede doel niet oprecht is.

 

Verder zou het mooi zijn als het goede doel een raakvlak heeft met je business of product. Op die manier kunnen de klanten zich er wellicht beter mee identificeren en daardoor eerder tot aankoop overgaan.

 

Tenslotte zou het mooi zijn als het goede doel niet een bekend (lees groot en commerciele) goed doel is. Inmiddels weten we dat bij de grote organisaties de overhead kosten de pan uit rijzen. Hierdoor komt per saldo een groot deel van de donaties, en dus straks ook de jouwe, niet bij de doelgroep terecht. Ik snap dat een bekende naam wellicht beter werkt vanuit commercieel oogpunt, echter uit ervaring kan ik zeggen dat kleinschalige, particulier gerunde initiatieven steeds populairder worden bij donateurs. Dit vanwege de lagere overheadkosten, meer transparantie en de directe relatie tussen gift en hulp aan de doelgroep.

 

De eerder gegeven link naar de goede doelen monitor kan je daarbij helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Een organisatie waarin ik geintresseerd bent scoort erg hoog bij Indepener omtrent transparatie e.d. dus daar ben ik wel blij mee! en tezamen met het bedrijf heeft heel veel raakvlakken! Uiteraard is het goede doel oprecht bedoelt maar eerlijkheidsgehalve zie ik er gewoonweg ook commerciele kansen in. Dit geldt waarschijnlijk meer bij onze zakelijke klanten dan de particuliere klanten. Een zakelijke klant kan dan eerder voor ons kiezen dan voor een concullega omdat je dan toch maatschapelijk betrokken bent en dat is altijd fijn.

 

Ik ben een groot voorstander van commercie koppelen aan goede doelen maar vind wel dat dat op een discrete manier zou moeten gebeuren. Daarmee bedoel ik dat het niet in eerste instantie een marketing trucje zou moeten zijn. Ik weet niet of er in jouw geval echt contact met de klant is en hoe dat verloopt maar mochten er vragen over komen dan zou een klant er zo doorheen kunnen prikken als het steunen van het goede doel niet oprecht is.

 

Verder zou het mooi zijn als het goede doel een raakvlak heeft met je business of product. Op die manier kunnen de klanten zich er wellicht beter mee identificeren en daardoor eerder tot aankoop overgaan.

 

Tenslotte zou het mooi zijn als het goede doel niet een bekend (lees groot en commerciele) goed doel is. Inmiddels weten we dat bij de grote organisaties de overhead kosten de pan uit rijzen. Hierdoor komt per saldo een groot deel van de donaties, en dus straks ook de jouwe, niet bij de doelgroep terecht. Ik snap dat een bekende naam wellicht beter werkt vanuit commercieel oogpunt, echter uit ervaring kan ik zeggen dat kleinschalige, particulier gerunde initiatieven steeds populairder worden bij donateurs. Dit vanwege de lagere overheadkosten, meer transparantie en de directe relatie tussen gift en hulp aan de doelgroep.

 

De eerder gegeven link naar de goede doelen monitor kan je daarbij helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan het wel waarderen indien een goed doel gesteund wordt, maar zal niet niet meenemen in mijn koopbeslissing,daarbij gaat het om product en service zowel voor als achteraf. In mijn omgeving wordt ook zo gedacht, zij steunen goede doelen op hun eigen wijze, storten van geld.

 

Deels mee eens! Het is wat anders als er een direct verband is tussen het product wat je koopt en het goede doel... (zonder meteen reclame te willen maken, sieraden uit afrika (uganda) en een deel van de opbrengst komt terug bij een lokaal kindertehuis aldaar)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

ook deels eens, als het raakvlakken heeft met je producten kan het zeker zin hebben.

vergeet daarnaast ook niet dat je doelgroep ook enigszins affiniteit met goede doelen moet hebben, dat helpt natuurlijk ook.

 

naast dat wij in de winkel bij voorkeur fairtrade producten verkopen (en klanten waarderen dat wel degelijk) steunen wij dmv sponsoring een aantal goede doelen in de gezondheidssfeer, ik weet ook zeker dat ik ook klanten heb die daarvan meeprofiteren.

 

ik vind wel voorop staan dat je het zou moeten doen omdat je er affiniteit mee hebt, en niet als marketingtruc.

dat het wellicht goed is voor je reputatie/naam is natuurlijk mooi meegenomen! ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.