• 0

Welk vector programma

Hallo,

 

Ik ben opzoek naar een vector programma om simpele tekeningen van podia te maken.

 

Nu heb ik de kans op voor een aanbiedingsprijs corel draw X4 paintshop pro,X5 designer of X6 graphics suit te kopen.

 

Met welk programma zou ik het beste uit de voeten kunnen, of zijn ze allemaal het hetzelfde alleen een versie verder?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Adobe Illustrator is toch wel het vector programma bij uitstek. PSP kan ook omgaan met vectors, maar is meer een fotobewerkingsprogramma.

 

Maar ben je overigens niet beter af met een Autocad achtig programma? Dan kun je podia in 3D tekenen en dat dus van alle kanten bekijken. Wellicht bestaan er al applicaties of plugins gericht op jouw business. Er zijn natuurlijk veel meer bedrijven, die podia moeten tekenen en vooral zo moeten kijken of alles past e.d.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

er worden bestanden door onze fabricant aangeleverd, goog ketjup kan hier niet echt goed mee omgaan, maar programma's als autocad en adobe photoshop wel.

 

Ik krijg in deze programma's alleen niets voor elkaar.

Dit soort dingen krijg ik niet in elkaar:

http://www.jcsl.nl/blue/foto/Disco-Verlichting/truss-carre.jpg

 

En ik heb niet de tijd om uren lang cursussen en filmpjes te bekijken om het wel voor elkaar te krijgen.

Nu betaal ik daar iemand voor die rekent wel 125 euro per uur, maar dan is het wel goed.

Bovendien zijn dingen als autocad enzo onbetaalbaar.

Link naar reactie
  • 0

Jasper, als je zelf dingen als dit wilt maken dan kun je er wel een paar jaar ontwikkeling in stoppen. Dat is als zeggen dat je een auto wilt maken, en dan naar iets als dit verwijzen. Zo simpel is het maken van dergelijke zaken in 3D niet, dus ik denk niet dat je dit 'zomaar' even kunt doen. En al helemaal niet met vectorenprogramma's, je hebt hier andere software voor nodig.

 

Kun je niet door je contactpersoon één set laten maken die altijd hergebruikt kan worden, op maat van wat je aan podiumdelen en -benodigdheden kunt leveren? Dan kost het niet elke keer een boel geld, maar investeer je eenmaal in een goede set van elementen waaruit die afbeeldingen telkens snel te maken zijn. Dan weet je wel zeker dat het er professioneel uitziet.

Link naar reactie
  • 0

Misschien was ik wat onduidelijk.

 

Ik wil een tekening maken van een dergelijk constructie, alle ellementen kan ik ervan downloaden. Maar met de 3d programma's lijkt het er elke keer goed uit te zien, maar als ik dan de tekening draai, blijkt dat er dan ineens delen 10 meter achter rest staan.

 

Hetzelfde geldt voor podia, ik heb dan alles erin gezet maar uiteindelijk, blijkt dan dat er delen toch niet aan elkaar zitten of dat er 1 deel bijvoorbeeld 10 meter lager zit.

 

Met 2 d heb je dit soort problemen denk ik niet.

Link naar reactie
  • 0

Nee dat kan hij niet, hij doet het als vrienden dienst naast zijn gewone baan als technicus. Hij heeft me wel eens iets laten zien met een tekenprogramma, maar daar kan ik nu nog niet mee verder. De uitleg ging veels te snel.

 

Maar k denk dat een 3d tekenprogramma nooit zijn geld gaat terug verdienen.

Illustrator kost bijna 800 euro.

 

Ik heb op dit moment nog geen goed programma, de bovenstaande tekening is gemaakt met het google gedrocht. En vooral nok grotere tekeningen gaat het rare dingen doen, afmetingen kloppen niet meer en het importeren werkt sowieso niet.

 

 

(edit: ik zie me trouwens ook niet helemaal in zo'n klaslokaal zitten met een aantal andere, val denk ik in slaap, moet namelijkw el bezig blijven.)

Link naar reactie
  • 0

Blender is gratis en daar heb ik lang mee gewerkt voordat ik een rib uit m'n lijf neertelde voor C4D. Blender is een volwaardig 3D programma maar zoals je Jeroen ook al aangeeft: je moet daar wel wat tijd voor uittrekken. Als jouw elementen tien meter achter elkaar staan, dan moet je ze op de juiste plek zetten. Dat is niet moeilijk, maar je moet wel weten hoe.

 

Wat is het bestandsformaat dat jij aangeleverd krijgt? Want 3D is niet hetzelfde als vector.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat waarschijnlijk mis omdat je in 3D dingen probeert te plaatsen. 3D pakketten hebben 'views' (manieren om naar je ontwerp te kijken) die het plaatsen een stuk eenvoudiger maken. Zoals deze in Blender. Je ziet je ontwerp zo van alle kanten tegelijk.

 

Maar het blijft toch even flink studeren. Zelfs ik (als techneut en achtergrondkennis van 3D graphics) heb een paar vonden zitten oefenen voor ik een simpele animatie had.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jasper, ik werk met NX, een programma van Siemens. Mijn dochter heeft hier op haar opleiding als Industrieel productontwerper mee leren tekenen en ontwerpen. Omdat ze meerdere programma's kende bijvoorbeeld ook solid works en autocad heeft ze dit programma gekozen. Het is helaas erg duur (basis circa 18000 euro) maar het heeft eigenlijk alles wat we nodig hebben voor ons ontwerp en productiewerk. Jij zit heel dichtbij, dan kun je wel eens komen kijken hoe het werkt. De reden dat jouw hulp 125 euro per uur rekent zit hem uiteraard in de aanschaf, maar ook in de uren studietijd die ervoor nodig zijn om er goed mee om te kunnen gaan. Mij lukt het na avonden studeren (ben al dik in de vijftig dus zo snel gaat het niet meer) om 3D modellen te maken van speciale applicaties voor ons product.. Mijn dochter kan er echter goed mee omgaan, misschien wil ze je wel assisteren bij jouw werk.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een tekening maken van een dergelijk constructie, alle ellementen kan ik ervan downloaden. Maar met de 3d programma's lijkt het er elke keer goed uit te zien, maar als ik dan de tekening draai, blijkt dat er dan ineens delen 10 meter achter rest staan.

 

Hetzelfde geldt voor podia, ik heb dan alles erin gezet maar uiteindelijk, blijkt dan dat er delen toch niet aan elkaar zitten of dat er 1 deel bijvoorbeeld 10 meter lager zit.

 

 

Je kunt niet met het programma, Google SketchUp, omgaan. Je zult dit echter sneller onder de knie krijgen dan de genoemde alternatieven.

 

het importeren werkt sowieso niet.

 

Zelf niet geprobeerd, maar kijk eens.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een tekening maken van een dergelijk constructie, alle ellementen kan ik ervan downloaden. Maar met de 3d programma's lijkt het er elke keer goed uit te zien, maar als ik dan de tekening draai, blijkt dat er dan ineens delen 10 meter achter rest staan.

 

Hetzelfde geldt voor podia, ik heb dan alles erin gezet maar uiteindelijk, blijkt dan dat er delen toch niet aan elkaar zitten of dat er 1 deel bijvoorbeeld 10 meter lager zit.

 

 

 

Je kunt niet met het programma, Google SketchUp, omgaan. Je zult dit echter sneller onder de knie krijgen dan de genoemde alternatieven.

 

het importeren werkt sowieso niet.

 

Zelf niet geprobeerd, maar kijk eens.

 

Diverse partijen, ook via google hebben het geprobeerd, maar tijdens het importeren gaat er regelmatig dingen mis. Waardoor bestanden corrupted in het programma terecht komen. Niet alleenontbreken er dikwijls onderdelen,. ook maatvoeringen blijven niet altijd gelijk.

In de pro versie schijnt het allemaal beter te gaan, maar die trial is al verlopen.

 

Maar nu gaan we weer de verkeerde kant op. Ik wil geen uren en dagen lopen rotzooien met allerlei programma's die eigenlijk niet werken en gebruikt worden omdat het gratis is (of mensen gewoon vreselijk opgewonden worden van alles wat google doet).

En omdat de echte 3d programma's te duur zijn wil ik gewoon voor een vector programma gaan. Waarin ik gewoon met lijnen en blokjes kan gaan tekenen en willen mensen een autocad tekening dan moeten ze daar gewoon netjes 150 euro voor betalen en dan besteed ik het uit.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Blender heeft native support voor DXF bestanden, en een script om DWG bestanden in te laden.

 

Werkt helaas niet meer bij de nieuwe versie 2.65. De import werkt maar tot 2.50. Voor zover ik het kan vinden op google wordt het niet meer ondersteund.

 

Hm balen, dat wist ik niet.

 

Als je toch de vectorkant op wil; Inkscape is een goed (gratis) alternatief voor Illustrator of Corel Draw. Het moet DXF ondersteunen, maar zoals meestal met dat soort formaten moet je het eerst een keer importeren voordat je weet of jouw bestanden goed worden weergegeven.

Link naar reactie
  • 0

Toch zou ik wat tijd steken in bijv Sketchup.

 

Je kunt je klanten dan voorzien van een 3D situatie tekening en het werken met Sketchup is voor een 3D programma erg eenvoudig.

 

In de bibliotheek staan ongetwijfeld ook trussen en anders maak je ze gewoon eenmalig, kun je ze daarna altijd hergebruiken.

 

Ik zal vanmiddag even een voorbeeld van een carré maken met verschillende aangezichten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.