Praktische vraag (niet inhoudelijk) omtrent logo / huisstijl

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allen,

 

Los van alle inhoudelijke vraagstukken worstel ik met een praktische uitdaging waarbij ik me af vraag hoe jullie deze aangevlogen hebben, namelijk de ontwikkeling van een logo+huisstijl. Ik heb bij meerdere bedrijven gezien dat ze beginnen met een logo die bestaat uit hun bedrijfsnaam met een ‘sjiek’ lettertype en waar later evolutie plaats vind naar een ander logo.

 

Nu ben ik nieuwsgierig naar waar hebben jullie voor gekozen en waarom? De reden dat ik me dit afvraag is dat het totaalpakket (Huisstijl + visitekaarten + briefpapier) niet heel goedkoop is om (in de start-up) te laten maken.

 

Fijne dag allen!

 

Gr,

Jamie

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie

Bij mijn start is het allemaal doe-het-zelf werk geweest, schoonmoeder was wel handig met de computer. Dan heb je een logo, maar de echte professionaliteit straal je niet uit. Ik heb vernieuwing van de huisstijl afgelopen jaar uit handen gegeven, wel binnen HL iemand gezocht. En die heeft alles voor me ontworpen, website, briefpapier, visitekaartjes, de hele huisstijl t/m de bestickering op de auto.

 

Verrassend leuke reacties gehad, het kost geld, maar je komt professioneler over.

 

Link naar reactie

beginnen met een logo die bestaat uit hun bedrijfsnaam met een ‘sjiek’ lettertype en waar later evolutie plaats vind naar een ander logo.

 

Hallo Jamie,

 

Hoe bedoel je dit precies? Als een logo opgeleverd is dan zou het moeten staan als een huis. Als je een evolutie op je logo gaat toepassen terwijl het al in gebruik is, dan krijg je verwarring.

 

Als je bedoelt dat je van een zelfgemaakt logo naar een professioneel logo wilt overstappen, dan zou ik adviseren om de eerste stap over te slaan. Ik kreeg in het verleden veel klanten die eenzelfde "evolutie" wilden maken. De reden daarvoor was altijd dat ze een professionelere uitstraling willen hebben en dat het niet goed toepasbaar is qua kwaliteit. Vaak werden de logo's dan ook in Photoshop gemaakt en was er alleen een low-res JPG, wat een doodsteek is voor een logo. Het was verwarrend voor hun klanten. Ze deden zaken met bedrijf A met logo A en ineens is het bedrijf A met logo B. Waarom begin je niet meteen met een professionele uitstraling? Het is even een investering maar het geeft zowel jezelf als je potentiële klant vertrouwen in je bedrijf.

 

Dat het wat mag kosten klopt ook wel. Je moet er immers jaren mee kunnen werken. Desnoods neem je alleen een logo en knutsel je de rest zelf in elkaar. Dan heb je in ieder geval de basis goed voor elkaar. Ik adviseer normaal niet om zelf te knutselen, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.

 

Succes!

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie

 

De reden dat ik me dit afvraag is dat het totaalpakket (huisstijl + visitekaarten + briefpapier) niet heel goedkoop is om (in de start-up) te laten maken.

 

 

Al dat drukwerk heb je toch nodig. Dus dat zijn geen extra kosten. Blijft alleen het logo over en wellicht een template voor briefpapier. Als je goed voorbereidt en een grafisch ontwerper selecteert op kwaliteit, vallen de kosten reuze mee. Vertel duidelijk waarvoor het dient en verzamel voorbeelden van wat je wel en niet goed vindt; denk na waarom dat is.

 

Dan heb je nog de kosten van een eventuele website, maar ook daarvoor geldt dat een mooi gestroomlijnde site sowieso al duurder is dan een template van de plank.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

De reden dat ik me dit afvraag is dat het totaalpakket (huisstijl + visitekaarten + briefpapier) niet heel goedkoop is om (in de start-up) te laten maken.

 

 

Al dat drukwerk heb je toch nodig. Dus dat zijn geen extra kosten. Blijft alleen het logo over en wellicht een template voor briefpapier. Als je goed voorbereidt en een grafisch ontwerper selecteert op kwaliteit, vallen de kosten reuze mee. Vertel duidelijk waarvoor het dient en verzamel voorbeelden van wat je wel en niet goed vindt; denk na waarom dat is.

 

Dan heb je nog de kosten van een eventuele website, maar ook daarvoor geldt dat een mooi gestroomlijnde site sowieso al duurder is dan een template van de plank.

 

Dat begrijp ik. Ik doelde ook puur op de ontwikkelkosten voor dezen en ik begrijp ook dat een professionele site / logo / etc een proffesionelere indruk zal geven.

 

Waar ik op doel is: Kies je bij aanvang voor iets relatief eenvoudig en trek je later (Lees: op korte termijn) alle registers open of kies je direct voor de duurdere maar uitgebreidere ontwikkeling van site / logo / etc?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie

 

Dat begrijp ik. Ik doelde ook puur op de ontwikkelkosten voor dezen en ik begrijp ook dat een professionele site / logo / etc een professionelere indruk zal geven.

 

 

Ontwikkelkosten?

 

Als je een gewikkelde site met toeters en bellen wenst, moet je daar geld aan uitgeven. Een eenvoudige site met een pagina of vier a vijf is niet zo duur. Dat zijn ontwikkelkosten. En dat heeft niet zoveel met de grafische kwaliteit te maken.

 

Liever een simpele site met hulp van een grafisch ontwerper dan een complex knutselwerk dat niet fraai afgewerkt is. Zoek een grafisch ontwerper in je buurt die web-savvy is, kijk naar voorbeelden en referenties, maak een duidelijke briefing (wat heb je nodig) en bel eens.

 

De suggestie dat complex en mooi altijd samengaan en dus tot hoge kosten leiden, is onjuist. Je kan ook mooi, simpel en betaalbaar kiezen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik denk dat je vraag niet praktisch is, maar strategisch.

(Even voor de beeldvorming, ik heb aardig wat identiteiten/logo's ontwikkeld ;)

 

Als ik zie dat je een incassobureau wilt oprichten moet je je afvragen of je je kan permitteren om low profile in te zetten. Je moet meteen goed voor de dag komen, hoewel er genoeg incassobureaus zijn die heel dubieus bezig zijn qua ontwerp en soms is dat precies wat je wil - het gevoel oproepen dat je met Linke Loetje te maken hebt.

Daarnaast is een 'lettertype-beeldmerk' net zo goed slecht of goed uit te voeren, en kan de ontvanger er (onbewust) uit opmaken of het betrouwbaar overkomt of niet. Je wil ook dat je potentiële klanten om de juiste redenen voor jou kiezen ... en uberhaupt voor jou kiezen!

 

Misschien wil je je juist met je identiteit/branding wel gaan onderscheiden van de concurrentie (er zijn legio partijen die incasso doen, toch?) en is dit een uitgelezen kans om dit nu neer te zetten.

Wat je zelfs zou kunnen doen is de mensen hiér vragen om mee te denken over je identiteit, ik wil wedden dat het je denken scherpt en er leuke suggesties komen ... hoe dat dan precies uitgevoerd wordt is een tweede, maar als je een sterk idee hebt ben je er al bijna.

 

Link naar reactie

Veel starters denken dat ze een mooi logo en visitekaartje met een mooie titel nodig hebben. En natuurlijk een heel mooie website, en een goede PC en een iPhone, een tablet voor onderweg nog veel meer materiele zaken om succesvol te kunnen zijn. Had deze week nog een dergelijk gesprek met een aantal studenten van de NHTV die een eigen bedrijf aan het opzetten zijn.

 

Terwijl niets van het bovenstaande van significant belang is voor de meeste starters. Je kan veel beter investeren in je netwerk en je reputatie. Begin met een goede blog. Leg uit waarom jij het geld binnenhaalt zonder de klantrelatie te verzieken. Gewoon met je (bedrijfs)naam in een mooi lettertype.

 

Wie kent vignet-los.gifdit logo?

 

of zou dit meer indruk maken:

"Advocatenkantoor Moszkowicz"

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

@ TwaBla:

Excuses voor de typefout ;)

 

@Danny:

Leuk dat je dat noemt. Dat is wel een onderwerp wat in ieder geval richting relatie besproken gaat worden. (Heb daar al meerdere ideeën voor, echter moet ik dan eerst wat kapitaal vergaren ;) ) Richting de debiteur zitten er wat meer haken en ogen aan.

 

@Annedien:

 

Leuk punt want je daar maakt en raker dan ik had verwacht. Waar een uitdaging ligt is dat het bedrijf in feite een dier met meerdere koppen is. De één meer klant- en servicegericht, de ander harder en zakelijker. Dus vanuit die filosofie ben ik op zoek gegaan naar kernwaarde die overlappen maar nog niet helemaal bevredigd met de uitkomsten van deze zoektocht. En wellicht dat mijn vraag daar uit voortvloeit, (veel) geld uitgeven aan adviezen is op dit moment geen optie terwijl ik daar in een later stadium meer budget voor vrij kan (en wil) maken.

 

@Hans: Dank je wel voor de bijdrage. Dat is precies waar ik over na aan het denken ben.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie

Je hebt geen geld voor adviezen nodig, je hebt ons, hier... ;D

 

Meerdere doelstellingen in je identiteit is geen probleem.

Je kan je eigenlijk niet veroorloven om dit om budgettaire redenen niet goed uit te denken - je brengt iets op stoom en dat wenden is lastiger als er al iets staat. Dat heb ik althans regelmatig gezien, want dan wordt het verwarrend, omdat je al iets hebt opgebouwd en in praktische zin moet je dan ook weer gaan ombouwen.

Ik verwacht dat je met een paar rake vragen al snel tot de kern kan komen en weet wat het moet worden.

In deze markt zou je nu met een net wat beter doordachte positionering goed kunnen scoren, denk ik. (Los van dat je dienstverlening natuurlijk uitmuntend moet zijn ;)

 

Als je kunt en wilt, deel dan hier je zoektocht en de uitkomsten, en waar je dilemma's liggen.

Is dat een optie?

 

Link naar reactie

oh en als je wilt kan je op de koffie komen bij mijn vrouw op kantoor. Ik denk dat wij van 90% van alle incasso en deurwaarderkantoren in Nederland wel briefpapier hebben liggen. Misschien goed om een beeldvorming te krijgen?

 

Zorg jij voor het gebak dan? :)

 

Bedankt, heb je een mail gestuurd ;D

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.