• 0

Veredeling: BTW

Hallo,

 

Ik ben een pas gestarte zelfstandig ondernemer en veredel produkten voor bedrijven en particulieren. Aangezien ik nog weinig omzet maak, is het resultaat op de kwartaalaangifte BTW met gebruikmaking van de KOR vooralsnog af te dragen 0,0.

 

Nu is het zo dat ik enige tijd terug goederen ter veredeling heb gekregen van een klant uit de VS. Over deze goederen heb ik invoerrechten en BTW moeten betalen helaas. Ik wist niet dat ik vooraf als ondernemer eea kon regelen mbt veredeling. Inmiddels zijn de goederen veredeld en retour klant gegaan.

 

Nu had ik gehoopt de betaalde BTW en invoerrechten terug te ontvangen, echter volgens de Belastingdienst is dat onmogelijk. De betaalde invoerrechten krijg ik dus niet terug, da's duidelijk. Van de BTW werd gezegd dat ik dit via mijn BTW aangifte als voorbelasting in rekening kan brengen, echter omdat ik gebruik maak van de KOR ben ik per saldo de betaalde BTW gewoon kwijt. Immers gebruikmaking van KOR en teruggaaf van belasting is onmogelijk. Of ik de terug te vorderen BTW nou wel of niet opvoer als voorbelasting, per saldo is het aangiftebedrag 0. Als ik geen gebruik zou maken van KOR, dan zou ik met aftrek van het BTW bedrag als voorbelasting, alsnog moeten betalen.

 

Is dit niet een beetje vreemd? Ik mag dus wel die BTW opvoeren als voorbelasting, maar apart terugvragen kan/mag niet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

over het niet terug krijgen van de invoerrechten heeft de belastingdienst helemaal gelijk. Dit soort zaken moeten van te voren worden geregeld. Het BTW gebeuren vind ik wat vreemd. Echter ben ik niet helemaal thuis in het KOR gebeuren. Maar in een "normaal" geval zou je dit als volgt doen. BTW betalen bij invoer. Aftrekken als voorbelasting. Saldo is daarmee nul. Vervolgens exporteer je weer naar de VS en deze transactie mag je weer zonder BTW doen omdat het om uitvoer naar een niet EU land gaat!

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij erom dat het in eerste instantie gaat om BTW over goederen die aantoonbaar zijn teruggekeerd naar het land van herkomst. En dat ik, ondanks de mogelijkheid tot aftrek van voorbelasting, dit bedrag toch kwijt ben. Dit is mijn situatie, een andere situatie had ook gekund maar daar is nu eenmaal geen sprake van. Is dit mijn straf omdat ik gebruik maak van de KOR of zo? Dat vind ik eigenlijk vreemd...

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij erom dat het in eerste instantie gaat om BTW over goederen die aantoonbaar zijn teruggekeerd naar het land van herkomst. En dat ik, ondanks de mogelijkheid tot aftrek van voorbelasting, dit bedrag toch kwijt ben. Dit is mijn situatie, een andere situatie had ook gekund maar daar is nu eenmaal geen sprake van. Is dit mijn straf omdat ik gebruik maak van de KOR of zo? Dat vind ik eigenlijk vreemd...

Nogmaals normaal gesproken is de situatie van toepassing die ik eerder beschreef en kan je BTW bij invoer gewoon als voorbelasting aftrekken. Of deze situatie jouw straf is weet ik niet maar het lijkt er wel op omdat je in een normale situatie dit topic dan niet gestart was. Maar nogmaals weet te weinig van de KOR af om dit te kunnen beoordelen.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik die dit inderdaad als een ongelukkige samenloop van omstandigheden, eerder dan dat ik het zou betitelen als "zo is de wet op de OB". Immers, er is geen sprake van een situatie dat deze BTW niet terug te vorderen is (althans, zo zie ik dat dan). In de situatie dat ik geen gebruik zou maken van KOR, had ik inderdaad dit topic niet gestart.

Link naar reactie
  • 0

Hoe bedoel je precies met "niet helemaal bekend"? Overigens, mijn hoop was eigenlijk dat er nog een zijstraatje was om dit te omzeilen, maar ik vrees dus dat dit een dure les was voor me. Of sterker, geen opdrachten aannemen van buiten de EU. Ik zag namelijk dat het aanvragen van een vergunning nogal wat voeten in de aarde heeft.

Link naar reactie
  • 0

Hoe bedoel je precies met "niet helemaal bekend"? Overigens, mijn hoop was eigenlijk dat er nog een zijstraatje was om dit te omzeilen, maar ik vrees dus dat dit een dure les was voor me. Of sterker, geen opdrachten aannemen van buiten de EU. Ik zag namelijk dat het aanvragen van een vergunning nogal wat voeten in de aarde heeft.

 

ik snap "je" niet :

Je hebt hier toch al eerder informatie over gevraagd en gekregen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Dat het een hoop papier met zich mee brengt dat valt op zich wel mee. Denk ik meer een kwestie is van de weg weten. Daarbij zijn er evt ook andere oplossingen mogelijk. (bij interesse mag je mij een PM sturen) Daarbij is het m.i iets te zwart wit gesteld:

Of sterker, geen opdrachten aannemen van buiten de EU. Ik zag namelijk dat het aanvragen van een vergunning nogal wat voeten in de aarde heeft.

 

Als je de zaken vooraf goed bespreekt met een douane declarant dan hoeven dit soort zaken niet heel veel problemen op te leveren.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Klein aanvullingkje voor de volledigheid:

Ook als je wel een vergunning zou hebben gehad, dan was je in dit geval hetzelfde geld kwijt geweest. Het BTW bedrag dat je in dat geval op aangifte verschuldigd was geweest n.a.v. de invoer (rubriek 4a in de aangifte) telt namelijk niet mee bij het berekenen van de vermindering voor de KOR (de voorbelasting telt wel mee).

Dan was het resultaat (qua geld) dus hetzelfde, alleen had je dat bedrag niet aan de vervoerder moeten betalen maar rechtstreeks aan de BD.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij word het probleem te veel toegespitst op de BTW aangifte. terwijl de problemen veroorzaakt worden doordat de douane niet bereid is om achteraf de goederen als nog onder de actieve veredelingsregeling te brengen(of op basis van de regels niet kan)

 

Dit is nu zo'n typisch geval van leergeld, soms loop je als (startende) ondernemer tegen regels aan die je niet had voorzien, de goederen zijn nu geïmporteerd alsof je eigenaar werd en daarom btw verschuldigd was. als je het negatief benaderd dan kun je tegen Ed zeggen "dan had je je vooraf maar beter moeten informeren".

Als je het wat positiever benaderd: Het is jammer van de gemiste euro's maar je hebt nu informatie en de link over actieve veredeling uit het vorige topic. Deze zou ik goed bewaren en de volgende keer dat iemand van buiten de EU goederen door jou wil laten bewerken zorgen dat ze onder die actieve veredelingsregeling de EU in komen.

 

Er is in elk geval niks mis met de btw regelgeving, hooguit zou je kunnen zeggen dat de Actieve veredelingsregeling wellicht een mogelijkheid zou moeten bevatten om ter overlegging van alle bewijsstukken (invoerdocument, factuur en betaalbewijs van betaalde btw en exportdocument) de btw heffing bij import alsnog teruggedraaid kunnen worden. Maar ik denk dat het niet realistisch is te verwachten dat deze regeling er komt, er word namelijk maar een hele kleine groep ondernemers getroffen en het probleem is vrij eenvoudig te omzeilen als je de regels goed toepast.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel,

Nee deze optie bied de douane niet. Als je goederen op tijdelijke basis wil importeren of exporteren dien je dit correct bij je aangifte vermelden!!(let dus op dat dit ook geldt als de goederen bijvoorbeeld in een ander land gerepareerd zullen worden!!) Als je dit niet bij je aangifte aangeeft dan zijn de mogelijkheden om dit daarna te corrigeren zeer beperkt. Je ontneemt namelijk op dat moment de controle mogelijkheid van de douane! Daarnaast blijf ik persoonlijk het verhaal vreemd vinden. Normaal gesproken kan je BTW bij invoer namelijk gewoon als voorbelasting terug vragen? Maar omdat de TS onder de KOR valt kan dat blijkbaar niet?? Echter hier staan dan wel andere voordelen tegen over?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 1

Echter als het om veredeling gaat dan hoeft de BTW helemaal niet van toepassing te zijn eea wordt dan namelijk opgeschort tot de goederen de EU weer hebben verlaten! Hier zitten natuurlijk wel bepaalde voorwaarde aan!

 

Ja, daar heb je gelijk aan. Dan was er geen BTW verschuldigd geweest bij invoer en had er inderdaad niets betaald hoeven te worden (qua BTW).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.