Ga naar inhoud
  • 0

Boekhoudvragen voor een pianolerares

Junior     10 0

Ik hoop dat jullie mij op dit forum kunnen helpen.

 

Ik zit met het volgende;

Voor het eerst doe ik mijn aangiftes zelf.

 

Ik ben een pianolerares en heb te maken met vrijgestelde BTW, 6% BTW en 19% BTW.

Voor de concerten reken ik 6%.

Lesgeld is gedeeltelijk vrijgesteld en gedeeltelijk belast met 19%. Wanneer je ouder bent dan 21 jaar moet er 19% BTW berekent worden.

 

Mijn vragen;

 

- Het vrijgestelde bedrag heb ik ingevuld bij vraag 1e op de aangifte omzetbelasting. Klopt dit?

- Omdat ik thuis lesgeef heb ik ook te maken met warmte en elektriciteit. Mag ik hier een gedeelte van mijn winst aftrekken en een gedeelte BTW terugvragen?

- Omdat ik voor zeker wel 70% aan BTW vrijgesteld factureer twijfel ik ook of ik wel al mijn voorbelasting mag aftrekken. Ik las namelijk ergens dat je een verhouding moet nemen. Geldt dit ook voor mij? Zo ja, moet er dan ook onderscheidt worden genomen over de 6 en 19%?

 

Groetjes Froukje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Moderator+     7,2k 23 1313

Hallo Froukje

 

Vrijgestelde omzet mag je niet bij vraag 1e invullen. Lees maar eens bij de toelichting op de digitale aangifte op pagina 9 staat beschreven wat er bij vraag 1e moet worden ingevuld.

Jammer genoeg word deze toelichting niet meegestuurd met de aangifte uitnodigingen, en staat deze alleen op de site van de belastingdienst.

 

Ook jou vraag over de voorbelasting bij vrijgestelde en belaste omzet word uitgelegd op pagina 14.

kort gezegd, de btw over kosten die je specifiek maakt voor vrijgestelde diensten kun je niet aftrekken, btw over kosten die je maakt voor belaste diensten wel (volledig)

Bij gemengde kosten pas je de verhouding toe, meestal op basis van de omzet belast en vrijgesteld.

meer informatie vind je op de pagina belaste en vrijgestelde omzet

 

 

De verkeerd aangegeven btw zal je dus op je volgende aangifte moeten corrigeren of met een aparte suppletieaangifte.

 

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

Duidelijke taal Roel.

 

Misschien domme vraag he, maar bij het nemen van een verhouding moet ik dan kijken naar de omzet belast inclusief de BTW of exclusief de BTW.

 

Voorbeeld;

Totale omzet; 1000

Onbelast = 600

Belast = 400 excl BTW ( 21%)

 

Voorbelasting = 10

 

Mag ik dan 40% van alle voorbelasting terugvragen? ( 4 euro)

Wordt dit dan mijn aangifte;

af te dragen: 84

Terug te vragen 4

 

Te betalen: 80

 

Hier heb ik de KOR dan niet meegenomen.

 

Weet iemand of ik ook bepaalde energie kosten kan aftrekken. Ik werk namelijk vanuit mijn prive huis, maar werk er wel veel zakelijk.

 

Wanneer ik de kleine ondernemersregeling wil toepassen ben ik afhankelijk van de verhouding van mijn gemengde kosten neem ik aan. Al mijn voorbelasting zal gemengd zijn.

Ik heb ik mijn aangiftes al wel de KOR ingevuld. Hier heb ik rekening gehouden met de volledige BTW. Ik zal dus een aardig bedrag moeten terugbetalen?

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     259 30

Hallo Froukje,

 

Om vast te stellen of je recht hebt op aftrek van (energie) kosten voor een werkruimte, kun je de rekenhulp Werkruimte gebruiken die wij op de site hebben staan. Aan de hand van een aantal vragen zie je of er recht is op kostenaftrek.

 

In de berekening van de kleineondernemersregeling moet je inderdaad rekening houden met de gemengde kosten. Het is mogelijk dat je een bedrag terug moet betalen als er teveel btw is berekend in de kleineondernemersregeling.

 

Tony

Webcareteam Belastingdienst


Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

Bedankt belastingdienst.

 

Ik zie in mijn jaarstukken dat er in 2005 een verbouwing van mijn lesruimte is geactiveerd op de balans. In dat jaar ben ik ook begonnen.

Deze is al compleet afgeschreven zonder restwaarde.

 

Verder zie ik ook op mijn laatste jaarstukken, die van 2011 dat mijn vorige accountant geen electra en energie heeft opgegeven als kosten.

 

Waarom staat er dan wel verbouwing lesruimte op de balans, mag dat dan wel?

 

Ook zie ik dat er 1 computer op staat zonder restwaarde. Mag dit wel? Ik las ergens dat je altijd een restwaarde moet gebruiken.

 

Kan iemand mij aangegeven of ik dit goed heb verwerkt;

 

Het stemmen van mijn piano, kosten 111 incl BTW

Verhouding vrijstelling en belast is 63/37

bank 111

aan kosten onderhoud 103.87

aan voorbelasting 7.13

 

Dank voor jullie tijd

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,5k 137

Ik zie in mijn jaarstukken dat er in 2005 een verbouwing van mijn lesruimte is geactiveerd op de balans. In dat jaar ben ik ook begonnen.

Deze is al compleet afgeschreven zonder restwaarde.

 

Verder zie ik ook op mijn laatste jaarstukken, die van 2011 dat mijn vorige accountant geen electra en energie heeft opgegeven als kosten.

 

Waarom staat er dan wel verbouwing lesruimte op de balans, mag dat dan wel?

 

Een verbouwing van een privé-woning activeren op de balans, doet mij een beetje vreemd aan. is dit een huurwoning? Dan zou je kunnen betogen dat je adviseur in 2005 een beetje vooruitliep op de jurisprudentie maar achteraf in het gelijk is gesteld.

Uitgaande van de rekenhulp van de belastingdienst kun je nagaan of er recht is op aftrek van kosten voor gas/water/licht, dat is afhankelijk van de keuze die destijds in 2005 is gemaakt en het lijkt erop dat de werkruimte destijds als ondernemingsvermogen is geëtiketteerd.

 

Ook zie ik dat er 1 computer op staat zonder restwaarde. Mag dit wel? Ik las ergens dat je altijd een restwaarde moet gebruiken.

Dat er is afgeschreven zonder restwaarde is een keus die bij de aanschaf is gemaakt. In het geval van een computer vind ik dat een zeer goed te verdedigen keus. Heb je die computer nog? Wat denk je dat die op Marktplaats op zou leveren?

 

 


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

 

Een verbouwing van een privé-woning activeren op de balans, doet mij een beetje vreemd aan. is dit een huurwoning? Dan zou je kunnen betogen dat je adviseur in 2005 een beetje vooruitliep op de jurisprudentie maar achteraf in het gelijk is gesteld.

Uitgaande van de rekenhulp van de belastingdienst kun je nagaan of er recht is op aftrek van kosten voor gas/water/licht, dat is afhankelijk van de keuze die destijds in 2005 is gemaakt en het lijkt erop dat de werkruimte destijds als ondernemingsvermogen is geëtiketteerd.

 

 

Hallo Marcel

Het is een koopwoning.

Wanneer de keuze op ondernemingsvermogen is gevallen dan moet het toch ook op de balans staan?

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

 

Dat er is afgeschreven zonder restwaarde is een keus die bij de aanschaf is gemaakt. In het geval van een computer vind ik dat een zeer goed te verdedigen keus. Heb je die computer nog? Wat denk je dat die op Marktplaats op zou leveren?

 

 

 

haha, die computer is niet meer te verkopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Mijn piano is in 2010 gekocht. Dat jaar is het voor 50% afgeschreven.

De helft kan ik nu nog maar afschrijven.

 

Hoe moet ik dat doen?

Normaal is het ieder jaar 20% maar omdat de helft er al af is twijfel ik.

 

Ik neem aan dat je gebruik hebt gemaakt van de crisisafschrijving. In dat geval mag je in 2011 gewoon de andere 50% afschrijven. Maar met je 2011 nog indienen? Als je geen consulent hebt kun je niet standaard uitstel aanvragen tot na 1 september 2012. Heb je dat goed geregeld?

 

M.b.t. de afschrijving: ik hoop dat je niet 50% van de aanschafwaarde hebt afgeschreven, een piano heeft een relatief forse economische restwaarde. Stel de piano is aangeschaft voor € 10.000,00, dan kan de economiche waarde na vijf jaar nog wel € 4.000,00 bedrgen. Dat betekent dat de totale afschrijving € 6.000,00 bedraagt waarvan je in 2010 € 3.000,00 versneld mocht afschrijven (dus niet € 5.000,00).

 

Ik kom wel meer dingen in de draad tegen die mij bevreemden. Als je per se zelf wilt boekhouden raad ik je aan om de stukken in ieder geval te laten controleren door een specialist. Het is ingewikkelde materie en voor je het weet snijd je jezelf n de vingers.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

Hallo Dennis,

 

Er is wel rekening gehouden met een restwaarde zag ik.

Ik weet ook dat ik al te laat ben. Ben alles even op een rijtje aan het zetten en heb de belastingdienst al een brief gestuurd.

 

Wat vind je nog meer vreemd dan?

 

Al mijn vragen staan nu op het forum.

Alleen heb ik t/m het 3e kwartaal 2011 een accountant gehad. Moet ik hier rekening mee houden in de aangifte i.b.

Ik zag dat de voorgaande jaren elke keer 150 als correctie is opgegeven.

Wat moet ik dan met de betreffende BTW doen? ( in 2011 28 euro) Moet dit in een suppletie worden goedgemaakt en worden ingevuld bij 1d?

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Er is wel rekening gehouden met een restwaarde zag ik.

Ik weet ook dat ik al te laat ben. Ben alles even op een rijtje aan het zetten en heb de belastingdienst al een brief gestuurd.

 

Dan ligt er in ieder geval iets, heel goed ;)

 

Wat vind je nog meer vreemd dan?

 

[*]De werkkamer die geactiveerd is op je balans (en je kunt bij een koopwoning niet zonder meer kiezen voor zakelijk keuzevermogen) - wat heb je met de hypotheekrente over dit deel van de wonng gedaan?

[*]Het aftrekken van de gwe-kosten, hangt samen met mijn vorige punt - zie reactie Marcel.

 

Al mijn vragen staan nu op het forum.

Alleen heb ik t/m het 3e kwartaal 2011 een accountant gehad. Moet ik hier rekening mee houden in de aangifte i.b.

Ik zag dat de voorgaande jaren elke keer 150 als correctie is opgegeven.

 

Als je zelf de aangifte doet is deze correctie niet nodig (wordt gecorrigeerd omdat aangifte IB altijd privé is en dus niet aftrekbaar is).

 

Wat moet ik dan met de betreffende BTW doen? ( in 2011 28 euro) Moet dit in een suppletie worden goedgemaakt en worden ingevuld bij 1d?

 

Correctie moet altijd ingediend worden met een suppletie, maar gezien het feit dat devdiensten van de accountant over 2011 enkel zakelijk zijn geweest is die correctie niet nodig,

 

En nog ven als toetje:

Het stemmen van mijn piano, kosten 111 incl BTW

Verhouding vrijstelling en belast is 63/37

bank 111

aan kosten onderhoud 103.87

aan voorbelasting 7.13

 

Als je puur naar de ozet van je lespraktijk heb je een punt. Maar ik neem aan dat je de piano ook gebruikt voor je optredens (studeren). Het kan dus zijn dat de verhouding belast/onbelast heel anders (gunstiger) uitpakt.

Ik ben ook benieuwd hoe je dat in 2010 met de voorbelasting op de pano hebt gedaan. Deze is dus niet helemaal aftrekbaar, maar zal bovendien herzien moeten worden - zie deze informatie van de Belastingdienst,


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

Bedankt!

 

Hoe dat voorgaande jaren is geweest weet ik niet. Dat heeft mijn accountant gedaan.

Maar wat ik zo vreemd vind is dan hun via de mail mij wel hebben aangegeven dat de lesruimte als ondernemersvermogen moet worden gezien, maar dat er niks op de balans staat. Er moet toch ook altijd een restwaarde worden aangehouden voor deze ruimte?

 

Overigens zag ik ook dat hun de BTW (28) over 150 euro, prive gebruik accountant, bij mijn kosten hebben opgeteld.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.