Ga naar inhoud
  • 0

Waarom van management fee gebruikmaken

Junior     17 0

Beste mede-ondernemers,

 

Zojuist een gesprek met een accountant gehad over uitbreidingsmogelijkheden van mijn onderneming. Zo zijn vele onderwerpen de revue gepasseerd en zo ook de mogelijkheid tot het inbrengen van mijn vof in een bv. Vanwege juridische en fiscale redenen werd ook een holding structuur geadviseerd hierbij.

 

Nu snap ik de reden van deze structuur en is er ook veel informatie over te vinden. Wat ik niet kon vinden is het nut van de zogenaamde ''management fee'' welke ik vanuit de holding aan de werkbv factureer.

 

Is er hier iemand die me het nut hiervan uit kunt leggen en het wellicht ook zelf wel of niet gebruikt hierom?

 

Groeten,

 

Jordy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Legend     2,9k 5 421

Als je alle opbrengsten in de werk bv laat zitten, valt het in de risicosfeer van de werk bv. Door een management fee aan de holding te betalen parkeer je geld buiten de risicosfeer. De holding onderneemt als het goed is niet risicovol dus daar is het veilig. Vanuit de holding kun je weer sparen, pensioen opbouwen, ondernemen, enz. Het is dus een veilige spaarpot.

 

Er moet natuurlijk wel management vanuit de holding plaatsvinden (dus jij daar in dienst en niet in de werk bv) en het afromen naar de holding moet in redelijkheid zijn om de werk bv niet in gevaar te brengen. En let op het gebruikelijk loon; als je alleen maar spaart vindt de belastingdienst dat je dga salaris wel eens omhoog mag.


Inflectioninterim managementtraining, coaching en mediation voor de publieke sector.

Link naar reactie
  • 0
Moderator     17,4k 26 1843

Tevens moet minimaal 70% van de managementfee aangewend worden voor het loon van de dga in de holding.

 

Naar mijn mening niet. De afroommrethode voor bepaling gebruikelijk loon trekt van de managentfee eerste de niet-salarislasten en kosten af (auto, pensioen, etc) + winstmarge (max 4%). En op dat gebruikelijkloon kan een doelmatigheidsmarge van 30% in mindering worden gebracht. Het toe te passen salaris is dan dus niet minimaal 70% van de managementfee, maar lager


Ik help ondernemers aan inzicht in en betaalbare en betrouwbare oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

 

 

Link naar reactie
  • 0
Moderator     19,8k 19 1565

maak van de opslag voor omzetloze perioden, pensioen etc. maar gerust 10% van de omzet. 15 tot 25% is, afhankelijk van de markt waarin de BV opereert, ook nog verdedigbaar. Lager dan 70% van de omzet van de BV kom je sowieso uit, als de afroommethode al van toepassing is!

 

groet

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.