• 0

Marketing-blokkades van uitvinders ?

Dames en heren uitvinders,

 

Higherlevel staat vol met onderwerpen, maar 1 wilde ik graag bij de kop pakken en volledig met u doorspitten. Beschouw mij maar als een enqueteur, die u graag wil gaan helpen op marketing gebied.

 

Vraag 1 : Wat zijn uw marketing-blokkades ?

 

Liefst ben ik echt op zoek naar ervaringsdeskundigen, want dat er veel blokkades zijn voor te stellen, dat besef ik mij.

Voorbeelden ? U wilt een vinding verkopen aan een derde, maar u weet niet hoe te presenteren. Of u weet niet hoe marketing werkt. Of hoe je een marketingplan in elkaar zet. Of hoe je reclame voor je vinding maakt. Of hoe je je markt leert verkennen.

 

Kortom : alles wat tussen uw vinding en een commercieel succes in de weg staat, op gebied van marketing.

 

Waarom ik dit vraag ? Ik wil graag helpen, maar wil dit wel behoefte-gedreven doen. Dus weet ik uw (echte !) marketing-problemen, dan volgen vanzelf wel de nieuwe onderwerpen in HigherLevel die uw marketingproblemen gaan behandelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Okay, dat is een duidelijke blokkade. Zijn er nog andere blokkades die uitvinders ervaren ?

 

Zoals (wellicht !) : onderzoek doen van je markt, vragen stellen aan potentiele klanten, met andere mensen praten over je vinding, zonder bang voor inbreuk te zijn, commerciele partners zoeken, etc.

 

Ik ben erg benieuwd !

Link naar reactie
  • 0

Marktonderzoek en vragen stelling valt voor mij onder het innoveren van een vinding of product. Dat gaat bij mij min of meer vanzelf in de productontwikkel fase.

Mijn drempel wordt gevormd doordat ik de lat op andere vlakken ook hoog leg.

Dan heb ik het niet over een glimmende leasebak en een mooi kantoor met een lekker ding achter de telefoon, maar wel over een goede administratie, het gevecht met de overheid over een "gebruikersvergunning", een goede database van klanten en hun sores.

Misschien is het wel typisch iets voor technostarters die technisch georienteerd zijn.

Ik heb in mijn leven bij veel kleine bedrijven gewerkt, en gemerkt dat veel ondernemers eigenlijk nauwelijks weten wat ze aan het doen zijn,vaak zelfs niet eens een toekomstvisie hebben.

 

Oftwel bezorgen wij onszelf problemen die andere ondernemers niet eens (willen) zien.

Moeten we niet gewoon de trein een zetje geven en maar zien wat er gebeurt.

 

Een ander punt wat ik soms als moeilijk ervaar is het bijna alles alleen te moeten doen. Met name bij het ontwikkelen is het soms goed om een luisterend oor te hebben en soms wat niet door kennis gehinderde uitspraken. het zijn voor mij geen onoverkomelijke hindernissen, maar wel lastig soms, ik merk dat het ontwikkel traject (zeker als deze voor eigen rekening komt) erdoor wordt verlengd.

 

Zo dat was het weer even.

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0

Wow, Merkava, even reageren :

mijn vraag ging voornamelijk over marketing-aspecten die lastig leken, maar je bericht is duidelijk uit je hart en de ervaring gegrepen. Voor mij ligt er een universum verborgen in je opmerking :

 

"Misschien is het wel typisch iets voor technostarters die technisch georienteerd zijn. Ik heb in mijn leven bij veel kleine bedrijven gewerkt, en gemerkt dat veel ondernemers eigenlijk nauwelijks weten wat ze aan het doen zijn,vaak zelfs niet eens een toekomstvisie hebben."

Kan je daar iets specifieker over zijn : wat doen/laten technostarters naar jouw mening, omdat ze technisch georienteerd zijn ?

 

En alles alleen moeten doen : kan je daarin niet geholpen worden door organisaties als NOVU, Syntens en dergelijke ? Of bedoel je een ander soort dienst ?

 

In ieder geval : bedankt voor je grote openhartigheid. Mogen meer uitvinders je volgen.

Link naar reactie
  • 0

Wat dacht je van het volgende......

 

De binnen een bedrijf (IT dienstverlendend bedrijf) bekende klanten her op te voeden, zodat zij hun orders niet meer plaatsen via de telefoon maar via de webshop.

 

Dit zijn immers klanten die gewend zijn om iets via een vast stramien te doen. Dit zijn dus ook direct de probleemgevallen. Ze stappen liever niet van het persoonlijke contact af welke zij nu hebben.

Link naar reactie
  • 0

Bij technisch georienteerde ondernemers ervaar ik in het algemeen vaak een bovenmatige aandacht voor alle mogelijkheden die een product kan bieden. Hierbij gaan zij voorbij aan de vraag of de markt die mogelijkheden wel wil benutten. Simpelen voorbeelden? Wat heb ik bijvoorbeeld aan 200 voorkeuzezenders op mijn tv als de kabel mij maar 40 zenders biedt. Of wat moet ik met een mooie intro op mijn website, die alle gebruikers meteen wegklikken omdat zij zo snel mogelijk bij de door hen gezochte informatie willen komen.

 

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is ook vaak dat men wel wil toekijken op gepaste afstand, hand op de knip, see what happens. Mislukt het, dan hoeft men zich ervan af te wenden en lukt het dan zit men binnen het bereik van de voordelen van de innovatie.

Het uitvinden en vooral de aanloopfase, de vooravond is zeer riskant. De aanloopfase is duurder en duurt langer dan je had durven dromen, want anders was je immers niet begonnen. Het komt er vaak op neer dat de marketing van de octrooien uitmondt in het marketen van het eindproduct. Het gevolg is daarmee dat het product meer perfectie heeft dan het octrooi. je hebt meer opgelost dan je hebt kunnen claimen.

Link naar reactie
  • 0

Beste webwollff en anderen,

 

Zoals b.v. Rien ook al aangeeft weten techneuten vaak niet goed wat "de markt" is en wat deze vraagt.

Men heeft een product, ontwikkelt dit en zet het op de markt.

Vaak gedacht vanuit het idee dat je als bedenker het beste weet hoe het product eruit moet zien.

Er wordt dan compleet voorbij gegaanaan wat de markt eigenlijk wil.

Het voorbeeld van 200 zenders is er één van.

 

Even terug naar de markt.

Er is wel een behoefte uit de markt en de techneut vult dit in.

Er komt een lijstje wat er aan toeters en bellen op moet komen en dat is het.

Dit is naar mijn idee één van de punten waar het misgaat.

Want wil de markt deze uitvoering? Met deze opties.

Ik heb vaak gezien dat er geen eenduidige opbouw is in het aanbod wat de klant geboden word. En een concurent die dit beter aanvoelt pakt dus de markt, met misschien wel een eenvoudiger apparaat en laat de techneuten verbijstert achter. (Philips v2000?)

Geld trouwens wat algemener dan alleen voor techneuten.

 

Een ander punt wat mee zou kunnen spelen is dat je een product bedenkt en vervolgens verwezenlijkt.

Verkoop is dan eigenlijk niet iets waar je mee bezig wilt zijn.

Dat bedenken en bouwen heeft maar weinig met verkoop.

Daar komt bij dat de markt ook kritisch is naar jou "kindje".

 

En voor die mensen die iets bedacht hebben voor een markt waar ze niet in werkzaam zijn is het natuurlijk moeilijker financiers te vinden en een verkoop traject op te starten.

 

Stel je hebt per ongeluk een lijm bedacht die als je er stroom op zet weer loslaat. Begin er maar aan ;)

 

Groeten,

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat ik als grootste belemmering ervaar is dat het moeilijk is ideeen professioneel op de markt kan zetten. Ik ben 19 heb wel de wil en de ideeen maar niet het geld en de kennis die experts wel hebben.

 

Met startkapitaal is het eenvoudig om uitvindingen en innovaties op de markt te brengen. Dit geld heb ik niet. Een bedrijfsplan, bescherming, website etc. zijn noodzakelijke onderwerpen die ik zoiezo moet uitwerken. Zonder geld kan ik geen Innovatieve uitivndingen op de markt brengen, omdat een slechte bescherming en opzet van mijn bedrijf later voor risico's en problemen kan kunnen zorgen.

 

Momenteel ben ik van plan om een onderneming op te zetten die verschillende uitvindingen op verschillende gebieden op de markt gaat lanceren. Kan iemand mij adviseren hoe ik professioneel kan starten. Als professional is het namelijk gemakkelijker zaken doen.

 

Alvast bedankt,

 

Groeten Ralph

Link naar reactie
  • 0

Om te beginnen kun je beter zorgen dat je iets anders over komt, als je kijkt naar de kneus stand (nu -7).

Als je op deze manier denkt vindingen aan de man te kunnen brengen kun je het vergeten.

 

Er zijn best mogelijkheden om met weinig geld, vindingen aan de man te brengen. dan wordt er wel gevraagd naar een goed ondernemingsplan.

In dit plan moet in jou geval uitgebreid ingegaan worden op octrooi onderzoek en een gedegen marktverkenning.

Verder zul je aan een uitgebreid netwerk moeten gaan werken en dat gaat niet van vandaag op morgen.

 

In één van je andere posts gaf je aan van een business school af te komen, hebben ze hier niks over verteld dan ?

 

Om de functie van jou opleiding maar even over te nemen

Ga naar de nieuwjaarsborrel van de NOVU als introducee

Doe mee aan New Venture en andere wedstrijden.

Pak een idee wat makkelijk te begrijpen is, weinig startkapitaal vergt en ga daar eerst eens mee aan de slag.

Een uitvinding heeft pas waarde als deze succesvol op de markt is gebracht, tot die tijd is het waardeloos.

 

Ik denk dat je voorlopig beter even low profile kunt gaan, en eerst maar eens gaan netwerken en daar vooral goed luisteren.

Succesvol uitvinden is vooral een kwestie van lange adem, doorzettingsvermogen en een goed netwerk, achterdocht is fataal.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Merkava,

 

Om te beginnen zal ik vanaf nu zal zeker op mijn houding letten. Het is een zeer waardevolle tip waar ik ook zeker iets mee zal doen. De kneus stand is trouwens nieuw voor mij.

 

Momenteel ben ik bezig om een uitgebreidt professioneel business plan te maken. De site van technopartner.nl is daarbij een uitstekende hulp.

 

Met alles wat ik in me heb probeer ik aan een netwerk te bouwen. Momenteel ben ik bezig met het kankerfonds om een uitvinding voor huidkanker belangeloos over te dragen, puur uit goodwill. Ik merk wel dat het lastig is om te netwerken, iemand tips?

 

De studie International Business in Maastricht was veel te theoretisch. Markting kwam aan bod, maar het doel van de studie was werken in een Multinational. Aangezien ik zelf liever bezig ben met uitvindingen, sloot deze studie niet aan bij wat ik verwachte. Een businessplan kwam ook pas later in de studie aan bod, daar heb ik dus niet veel van opgestoken.

 

Het lijkt me een verstandig idee om mee te gaan doen aan New-Venture etc. Het is inderdaad een gemakkelijke manier om je hoofd boven water te steken. Ik denk dat ik het combineer met de oprichting van MultiSnap Innovations.

 

Bedankt voor de tips om low-budget te beginnen. Is een uitvinding van een nieuw soort multomap misschien iets om mee te beginnen?

 

Bedankt en groeten,

 

Ralph

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.