Ik heb op verschillende fora en via google gezocht naar uitleg hoe je "vesting of shares" kunt uitleggen binnen de aandeelhoudersovereenkomst van een BV.
Ik wil namelijk een BV oprichten samen met een vriend met daarin de volgende aandeelhouders:
- 85% mijnholding BV
- 15% vriendholding BV
Daarbij heeft deze vriend 15% aandelen maar ik wil niet dat hij stopt met meewerken en vervolgens de 15% gaat cashen nadat ik nogeens 5 jaar hard daarvoor ga werken.
Redelijk zou zijn dat hij zijn 15% krijgt vanaf begin maar dat ik het recht heb om:
- na uitstappen van hem uit de onderneming binnen 6 maanden hij 80% van zijn aandelen moet verkopen aan mij voor de nominale waarde
- na uitstappen van hem uit de onderneming binnen 12 maanden hij 60% van zijn aandelen moet verkopen aan mij voor de nominale waarde
Vragen die ik hierbij heb zijn:
- Is dit juridisch mogelijk?
- Zijn hier voorbeelden van?
- Zijn er andere constructies die jullie adviseren?
- Bovenstaande is nauw verbonden aan: aandeelhouder en bestuurder. Wat als deze partner zijn holding BV verkoopt (en daarmee indirect zijn aandelen in ons bedrijf)?
Uiteraard zal de uitkomst wederzijds zijn, dus ook gelden voor mij.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
StereoBart
StereoBart
Hi allemaal,
Ik heb op verschillende fora en via google gezocht naar uitleg hoe je "vesting of shares" kunt uitleggen binnen de aandeelhoudersovereenkomst van een BV.
(Voor meer uitleg over vesting of shares in de VS: http://pandodaily.com/2012/04/26/founders-should-give-their-stock-back-why-vesting-is-in-your-startups-best-interest/)
Ik wil namelijk een BV oprichten samen met een vriend met daarin de volgende aandeelhouders:
- 85% mijnholding BV
- 15% vriendholding BV
Daarbij heeft deze vriend 15% aandelen maar ik wil niet dat hij stopt met meewerken en vervolgens de 15% gaat cashen nadat ik nogeens 5 jaar hard daarvoor ga werken.
Redelijk zou zijn dat hij zijn 15% krijgt vanaf begin maar dat ik het recht heb om:
- na uitstappen van hem uit de onderneming binnen 6 maanden hij 80% van zijn aandelen moet verkopen aan mij voor de nominale waarde
- na uitstappen van hem uit de onderneming binnen 12 maanden hij 60% van zijn aandelen moet verkopen aan mij voor de nominale waarde
Vragen die ik hierbij heb zijn:
- Is dit juridisch mogelijk?
- Zijn hier voorbeelden van?
- Zijn er andere constructies die jullie adviseren?
- Bovenstaande is nauw verbonden aan: aandeelhouder en bestuurder. Wat als deze partner zijn holding BV verkoopt (en daarmee indirect zijn aandelen in ons bedrijf)?
Uiteraard zal de uitkomst wederzijds zijn, dus ook gelden voor mij.
Bedankt alvast voor jullie hulp!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39875-nederlandse-vorm-van-vesting-of-shares-in-het-bv-recht/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag