• 0

Korting op uurtarief in minder drukke tijden?

Veel bedrijven geven korting op hun producten als ze het minder druk hebben. 3 halen 2 betalen, 50% korting, btw vrij, enzovoort.

 

Ikzelf werk voor 75% met afgesproken prijzen, dan kan ik als ik het minder druk heb bijvoorbeeld de offerte scherper uit brengen. De overige 25% van mijn werkzaamheden zijn opdrachten waarbij ik een vast uurtarief bereken (uurtje factuurtje).

 

Ik denk dat er best veel mensen op dit forum zijn die ook veel voor een vast uurtarief werken (uurtje factuurtje) Nu vraag ik mij af of jullie weleens reclame maken door bijvoorbeeld een korting op jullie uurtarief te geven?

 

Wat ik ook steeds vaker ga horen is dat bedrijven minder dingen meeberekenen in hun uurtarief. Ikzelf bereken bijvoorbeeld een tarief waarin alle kosten mee zijn berekend. (stroom, lasdraad, lasgas, slijpschijven, klein materiaal, paar km reiskosten, enzovoort)

Andere bedrijven gaan dan die kosten achteraf extra in de factuur omschrijven en in rekening brengen (komt op het zelfde eindbedrag of hoger uit maar geeft mij wel extra administratie)

 

Graag hoor ik jullie ervaringen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben er niet voor. Ik prefereer een opdracht gegund te krijgen op basis van geboden waarde. En dat adviseer ik mijn klanten ook. Concurreren op prijs leidt vaak tot alleen maar minder inkomsten; er is altijd weer iemand die het nog goedkoper kan aanbieden. En als je korting geeft wat mij betreft volle tarief vermelden en de korting benadrukken en de eindigheid ervan vermelden. Doe je dat niet en vermeld je alleen het lagere bedrag, dan moet je weer van alles uitleggen als je je tarief weer op normaal wilt stellen.

 

Vandaag nog vroeg iemand die als ZZP-er in het onderwijs vervanging doet wat hij moet doen. Hij krijgt momenteel bij een school € 41 nu vinden ze dat te duur geworden. Waar moet dat dan heen? 41 euro voor een HBO opgeleide bevoegd docent met een dijk van een ervaring, ook met lastige jongeren, flexibel inzetbaar voor allerlei vakken en projecten, veel uren of weinig uren, dan een paar maanden achter elkaar en dan een half jaar of langer niets. En dan € 41 te duur vinden. Tja, als je zo klem zit dat je een verlaging wel moet accepteren of anders heb je niet te eten, dan ..... Maar dat is niet het geval dus ik heb geadviseerd te pareren met argumenten die zijn bijzonderheid benadrukken. Ben benieuwd hoe het afloopt in de jungle van tegenwoordig waar hoog opgeleide professionals zich voor een habbekrats in de markt zetten.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Reclame maken is jezelf verkopen. Als je jezelf wilt verkopen moet je jouw klant dus iets meer bieden en laten zien wat ie meer aan je heeft dan dat je concurrent doet. Korting geven op je tarief is eigenlijk zeggen dat je minder waard bent. En dat lijkt me juist geen reclame

Link naar reactie
  • 0

Hmm korting geven op mijn tarief, nee! Als ik dat zou doen zou de klant het gevoel kunnen krijgen dat ik eerder wellicht teveel heb gerekend. Bovendien: ik weet wat ik waard ben en krijg dat gelukkig ook terug te horen van klanten die mijn offerte wel accepteren. En degenen die mij te duur vinden, tsja, die vallen gewoon af het zij zo.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Ikzelf werk voor 75% met afgesproken prijzen, dan kan ik als ik het minder druk heb bijvoorbeeld de offerte scherper uit brengen.

In dergelijke gevallen reken je dus eigenlijk al eigenlijk met een lager uurtarief, ware het alleen intern.

 

Gewoon hanteren van een lager tarief omdat er minder aanbod van werk is denk ik zoals hierboven door anderen reeds is vermeld niet aan te raden. Wellicht loop je inderdaad werk mis doordat je teveel zaken meeberekent in je uurtarief en moet je die extra administratieve handelingen maar voor lief nemen. Mensen vergelijken toch snel alleen het tarief. Een goed moment om je tariefsopbouw eens goed onder de lope te nemen.

 

Of is er een aanwijsbare reden dat je bepaalde periodes minder druk bent ? Is het bijvoorbeeld een bepaalde periode van ieder jaar ? Sommige diensten zijn bijvoorbeeld in de winter goedkoper. Het is dan ook voor de klant meestal wel duidelijk wat de reden is van het verschil in tarief en doet dit niets af aan hetgeen je te bieden hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik merk dat we het rustiger gaan krijgen ik de offertes wel wat scherper maak maar de uurtarieven heb ik eigenlijk nooit iets mee gedaan. Het is op het moment inderdaad wat rustiger (altijd in januari) en daardoor vraag ik me nu af of er wel mensen hier op het forum zijn die korting geven op het uurtarief.

 

Ik wil eigenlijk ook niets aan mijn uurtarief doen maar misschien is het wel beter om mijn tarief opbouw te veranderen. Het is ook niet zo'n heel groot probleem om iets meer administratie te hebben maar ik vindt het niet echt fijn om bijvoorbeeld op een klus van 10 uur arbeid € 7,- laskosten, € 9,- slijpschijven, € 4,- stofkapje, € 3,- boutjes en 6km transport extra in rekening te brengen. Dan geef ik liever een uurtarief wat 2,5 euro per uur hoger is maar dan zitten dit soort dingen wel in de prijs inbegrepen. OF zie ik dit verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Van het boekje 'Geef nooit korting!' van Jos Burgers heb ik geleerd om nooit korting te geven, alleen te ruilen. Vond ik een mooie.

Dus je kan wel korting geven, maar altijd in ruil voor iets. Betaling vooraf (zodat dat geen gezeur is), mogelijkheid om een deel van je werk te herbruiken voor een volgende klant. Of het feit dat de koper jouw product hard promoot na productie (bijv. door op een beurs te laten zien, en jouw naam er duidelijk bij te zetten).

 

Vond ik zelf een mooie les.

 

Zelf heb ik vaak verschillende tarieven, dat ligt er aan wie het vraagt. Als een startende ondernemer vraagt om pitchadvies, of een organisatie met een miljoen omzet: dan vind ik het ook logisch dat iemand meer of minder betaald.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Bestaat de winderschilder nog?

Dus dat betekent dat de schilder korting geeft omdat hij wat veel windjes laat? ;)

 

(Sorry, had net bedacht dat mijn 250e bericht niet te serieus hoefde te zijn...)

 

 

Maar laat de flauwe grap niet afleiden van de vragen, die zijn terecht en goed de antwoorden te realiseren!

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

...dan vind ik het ook logisch dat iemand meer of minder betaald.

Over dees en tees gesproken.... ;D

Oei... iets met pot en ketel en verwijten? :-[ ;)

 

[On Topic] @Peter

Ik kan me voorstellen dat het wel belangrijk is om volledig te zijn in wat jij allemaal investeert. Iemand betaalt natuurlijk voor de meerwaarde die jouw product/dienst levert, maar mensen zijn ook bereid te betalen voor jouw onkosten. Dus als ze beseffen dat jij veel kleine dingen aan kosten hebt, dan willen ze daar best voor betalen.

Een mooi voorbeeld vond ik een vriendin die vertelde over het ontwikkelen van een Serious Game (management game). Opdrachtgevers dachten dat een digitale Game goedkoper was dan een bordspel, want je hoeft niets te laten drukken of maken. Toen gaf zij een opdrachtgever een rondleiding langs alle ontwikkelaars die met zijn Game bezig waren, en vertelde hoe ieder digitaal onderdeel apart geprogrammeerd en ontworpen moest worden. Met dat inzicht was daarna de hoogte van de offerte opeens geen probleem meer...

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Durf je ook hogere prijzen te vragen als het druk is?

 

Kun je je prijs koppelen aan de flexibiliteit in levering?

 

Als het druk is zal ik soms weleens wat hogere prijzen voor bepaalde klussen rekenen (klussen waarop ik niet echt zit te wachten op dat moment) maar over het algemeen reken ik in drukke tijden niets meer.

 

Ik doe soms weleens klussen voor een wat lagere prijs als de klant geen haast heeft met het product, dan kan ik die klus in de wat rustigere uurtjes maken. Andersom als de klant echt haast heeft zal ik altijd mijn best doen voor die klant maar het uurtarief blijft dan eigenlijk altijd wel mijn normale tarief. Ook daar heb ik mijn tarief een beetje op bepaald, tegenwoordig heeft bijna elke klant haast.. Vandaag besteld, gisteren klaar :P

Link naar reactie
  • 0

[

[On Topic] @Peter

Ik kan me voorstellen dat het wel belangrijk is om volledig te zijn in wat jij allemaal investeert. Iemand betaalt natuurlijk voor de meerwaarde die jouw product/dienst levert, maar mensen zijn ook bereid te betalen voor jouw onkosten. Dus als ze beseffen dat jij veel kleine dingen aan kosten hebt, dan willen ze daar best voor betalen.

Een mooi voorbeeld vond ik een vriendin die vertelde over het ontwikkelen van een Serious Game (management game). Opdrachtgevers dachten dat een digitale Game goedkoper was dan een bordspel, want je hoeft niets te laten drukken of maken. Toen gaf zij een opdrachtgever een rondleiding langs alle ontwikkelaars die met zijn Game bezig waren, en vertelde hoe ieder digitaal onderdeel apart geprogrammeerd en ontworpen moest worden. Met dat inzicht was daarna de hoogte van de offerte opeens geen probleem meer...

 

Jouw voorbeeld vind ik meer dat de ontwikkelaar duidelijk maakt / laat zien dat er veel mensen/ uren aan zo'n project bezig zijn. Wat ik meer bedoel is dat ik het aan de ene kant vervelend vindt om dingen die ik standaard in mijn uurtarief bereken nu apart te moeten gaan berekenen omdat ik merk dat veel concurenten dat op dit moment gaan doen.

 

Laskosten, schuurschijfjes, boutjes, enzovoort extra in rekening brengen voelt voor mij het zelfde als een tekstschrijver die het gebruik van de pc extra in rekening brengt, een koeriersdienst die de slijtage van de banden extra in rekening brengt, een fotograaf die het poetsen van de lens extra berekend... Beetje extreme uitleg misschien ;D ;)

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je korting geven op opdrachten met afgesproken prijzen? Waarom geef je als dat al nodig is geen algemene factuurkorting of vaste klantenkorting (o.b.v. jaarlijkse omzet) en benadruk je korting op je uurtarief?

 

Voor spoedklussen zijn klanten mogelijk bereid om een toeslag te betalen, ook als jij het rustiger hebt. Herhaalopdrachten zonder haast zou je kunnen bundelen of uitstellen tot het moment je capaciteit over hebt onder verstrekking van een korting.

 

Spoedopdrachten kun je versnellen door deze te bezorgen, langzame opdrachten tegen korting laat je altijd afhalen (maar wel betalen als overeengekomen) etc.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.