• 0

Nieuwsbrief: weinig reactie

Dit is mijn eerste bericht hier op het forum en ik hoop dat ik hier geen regels breek. Een 2weken geleden heb ik een nieuwsbrieg ontworpen en deze verstuurd naar adressen die ik verzameld heb van bedrijven. Nu heb ik hier maar 1reactie op gehad (de mail is naar meer dan 1000mensen verstuurd) en vond dit toch wel erg weinig. Ik ben zelf nu 3maanden bezig met mijn webdesign bedrijf en het draait niet slecht maar het kan wel iets beter vind ik zelf. Wat zou ik moeten veranderen of aanpassen aan mijn nieuwsbriefhttp://www.mechelen-zuid.be//nieuwsbrief/n37/n37nieuwsbrief.htm om wel reactie te krijgen? Ik zal waarschijnlijk iets fout doen?? Daar ik totaal niet uit een ondernemersfamilie kom vraag ik het maar aan jullie? Alvast bedankt

www.webeagle.be: Uw link met internet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor mij staat de kop vol met reclame kreten die sterk lijken op een aanbieding om te gaan spammen. Verder lees ik de nieuwsbrief niet aangezien het niet in m'n preview schermpje past en m'n interesse al compleet weg is.

 

Eindelijk weet U wie Uw post leest en wie ook niet!

En je controleert ook nog eens of ik jouw mailing wel gelezen heb....

 

De enige ongevraagde mailings die ik lees beginnen met een duidelijke aanbieding waar ik mogelijk interesse in heb. Voorbeeld 'wilt u uw klanten op de hoogte houden met een nieuwsbrief?', 'wij verwijderen uw computers gratis voor u' (weer jammer dat de afzender Fred zonder bedrijfsnaam is)

 

Mijn 2 euricentjes.

Link naar reactie
  • 0

Dat ik controleer of de mailing gelezen wordt is toch normaal, of niet? Wat bedoeld u met:(weer jammer dat de afzender Fred zonder bedrijfsnaam is)?

 

Is wel normaal maar ik wil niet weten dat het gedaan wordt als ontvanger ;) Klinkt te 'big brother' achtig. Daarnaast is het een bekende spammer techniek en filtert mijn spamfilter dus die mailtjes met tracking informatie.

 

Ik onvang regelmatig een spam mailtje over het opruimen van computers die ik dus serieus begon te lezen tot er als afzender 'Fred' onder stond en al mijn vertrouwen weg was.

Link naar reactie
  • 0

Het is een mailing naar bedrijven waarin e-marketingdiensten worden aangeboden. Een van de grote pluspunten van e-mailmarketing ten opzichte van andere vormen van reclame, is nou net dat je het effect kunt weten. Waarom zou je geheimzinnig doen over een van de grote voordelen van je product?

 

Wat betreft de mailing, het gaat niet om een opt-in mailing maar om adressen die je zelf hebt verzameld. Er is dus sprake van zakelijke spam. Die is per definitie nauwelijks effectief. Niet alleen personen, maar ook bedrijven worden bedolven onder spam. Misschien nog wel meer dan consumenten, omdat bedrijven hun e-mailadres vaak open en bloot op hun internet (moeten) gebruiken. Een minieme respons is dan echt niet vreemd.

 

Een paar dingen vallen me op:

 

  • In de kop wordt ik aangesproken me "je", in de tekst met "u". Wat is het nou? Inconsequenties in tutoyering is een fout die veel te vaak wordt gemaakt, en zeer onprofessioneel overkomt. Kies een aanspreekwijze en wees daar consequent in.
     
  • Het e-mailadres onderin, webeagle@mechelen-zuid.be, komt over als een amateur-zolderkamertjes-e-mailadres.
     
  • Je tekst is ellenlang. Mensen moeten een kwartier uittrekken om het te lezen. Zelfs nu ik intensief met je nieuwsbrief bezig ben, lees ik hooguit 10% van de tekst.
    Daar komt bij dat je nieuwsbrief zich niet op 1 onderwerp richt, maar zo ongeveer elke bedrijfsactiviteit opsomt die je in huis hebt. Dat heeft alleen maar nut als je te maken hebt met mensen die per sé willen weten wat jij doet. Bij mailings wil doorgaans helemaal niemand dat.
     
  • Je opening (e-marketing) komt bovendien nergens terug op de homepage van je site. Als iemand daar al in is geïnteresseerd, zal diegene direct begrijpen dat dat voor jou hooguit bijzaak is. Dat verkoopt niet echt. Bovendien: ben je een web designer, of een webhoster? Tegenwoordig hangt er een zwaar amateur-imago aan bedrijven die zich presenteren als webhoster en als webdesign/webdevelopment-bedrijf. Het heeft al snel een scholier-met-een-eigen-internetbedrijfje-effect en dat is wel het laatste wat je wil.
     
  • Belangrijkste van alles is, tot slot, dat je geen Unique Selling Proposition (USP, ook wel Unique Selling Point) hebt. Wat jij aanbiedt, bieden duizenden en duizenden bedrijven in Nederland ook aan. Wil je met ongevraagde reclame bedrijven overtuigen van diensten die jan en alleman ook aanbieden, kom dan tenminste met klinkende, liefst controleerbare resultaten. Wat heb je voor bestaande klanten bereikt?

 

Succes!

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0
Het is een mailing naar bedrijven waarin e-marketingdiensten worden aangeboden. Een van de grote pluspunten van e-mailmarketing ten opzichte van andere vormen van reclame, is nou net dat je het effect kunt weten. Waarom zou je geheimzinnig doen over een van de grote voordelen van je product?

 

Volgens mij werken kortingsbonnetjes knippen en bonnetjes opsturen ook als meetmethode voor papieren media. Dus zo uniek is het niet. Je kunt het met de e-media wel verder gaan tot op het niveau van individuele mailtjes die geopend zijn (zegt nog niets over hoeveel gelezen is) Je zet hiervoor een plaatje in de mail met een uniek nummer gekoppeld aan de geadresseerde. Deze methode is zo misbruikt door spammers om adressen te valideren dat spamassassin (spamfilter software) er 2.5 tot 3.5 punten voor geeft. Mail met meer dan 5 punten komt bij mij in de verdachte mail box en wordt 99% zeker niet gelezen. Niet echt een techniek om reclame mee te maken.

 

De opmerking "Eindelijk weet U wie Uw post leest en wie ook niet!" lees ik als het gebruik van bovenstaande techniek. Verander je dit in "meet de response op uw mailing" en gebruik je een plaatje zonder uniek nummer dan weet je een percentage maar niet meer wie de mail gelezen heeft.

Link naar reactie
  • 0

Dat is allemaal wel zo, maar ik geloof nooit dat de ethische vraagtekens die je er bij kunt stellen, de reden zijn van de matige respons op deze mailing. Bedrijven waarvoor een e-marketingoplossing interessant is, zullen er eerder de voordelen van inzien dan dat ze het als ethisch onverantwoord zullen trashen.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Beste Braambes,

 

Hierbij mijn bescheiden mening :

 

1. Ik geloof niet in ongevraagde mails. Dus gooi ik ze weg.

2. Veel mails waarvan ik niet weet waar ze vandaan komen of wat ze willen, beschouw ik als spam of een poging mij een virus te bezorgen. Dus gooi ik ze al via mijn webmail weg, voordat ik ze uberhaupt in mijn emailsoftware toelaat.

 

Je hebt dus zowiezo een barriere voor je, voordat je al begonnen bent.

 

3. Je hebt "adressen van bedrijven verzameld". Je weet dus niet bij wie de mail terecht is gekomen : bij de webmaster, de boekhouder, de receptie of de PR-afdeling. Allen zijn niet geinteresseerd in je boodschap, wat die ook moge zijn.

4. Wanneer ik iemand commercieel wil interesseren, houd ik altijd AIDA aan : Attention, Interest, Desire, Action.

Attention : de blikvanger, waardoor mensen je bericht verder willen lezen.

Interest : interesse wekken van mensen : heeft u ook dit probleem ?

Desire : Trek laten krijgen : weet u dat wij hiervoor de oplossing hebben ?

Action : bel ons op 0900-8888 als u meer wilt weten.

 

Als je weet dat mensen geneigd zijn om je mail te vernietigen, wat zou je in de kop kunnen zetten, waardoor ze 1 regel verder willen lezen ? Hoe je de rest van AIDA ik zou kunnen vullen laat ik aan je eigen fantasie over.

5. Niet onaardig bedoeld, maar de kleur lichtgroen werkt voor mij niet in een zakelijke omgeving.

6. De kop van je mail is schreeuwerig met veel uitroeptekens. Je wilt te graag mij iets toeschreeuwen. Werkt niet, ik wend mij af voordat ik zelfs maar weet wat je te bieden hebt.

 

Heb je er iets aan ? Succes.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de vele reacties. De adressen die ik verzameld heb zijn E-mails van bedrijven uit mijn buurt die nauwkeurig uitgekozen zijn. Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, ik kan niet zien wie de nieuwsbrief gelezen heeft alleen een percentage kan ik bekijken.Ik ga proberen rekening te houden voor men volgende nieuwsbrief met al de opmerkingen. Nog een aantal vraagjes:

1) De laatste maand (half augustus tot half september) kwamen er bijna geen opdrachten binnen terwijl ik dan juist reclame begon te maken. In het begin kwamen de opdrachten redelijk vanzelf binnen met maar een beetje reclame. Zijn er bepaalde stille periodes voor webdesign of voor bedrijven in het algemeen?

 

2) Wat is de beste manier om mijn doelgroep te bereiken zonder ze af te schrikken. Eenmaal ik aan hen kan uitleggen hoe ik juist te werk gaat en wat het uiteindelijk oplevert kan ik mensen gemakkelijk overtuigen. Hetgeen ik niet wil doen is bedrijven willekeurig opbellen maar misschien zijn er andere manieren?

 

3) Hoeveel geld zou ik als eenmanszaak per maand moeten spenderen aan reclame?

 

Bedankt voor al de voorgaande reacties alvast, een leuk forum hier waar ik zeker iets van opsteek.

www.webeagle.be: Uw link met internet

Link naar reactie
  • 0

Zijn er bepaalde stille periodes voor webdesign of voor bedrijven in het algemeen?

 

Augustus en september zijn over de hele linie gezien vrij rustig waar het gaat om activiteiten op projectbasis. Dit in verband met de zomervakanties; in die tijd starten bedrijven minder vaak/snel nieuwe initiatieven dan in andere tijden van het jaar. Per branche kan het wel sterk verschillen natuurlijk.

 

2) Wat is de beste manier om mijn doelgroep te bereiken zonder ze af te schrikken. Eenmaal ik aan hen kan uitleggen hoe ik juist te werk gaat en wat het uiteindelijk oplevert kan ik mensen gemakkelijk overtuigen. Hetgeen ik niet wil doen is bedrijven willekeurig opbellen maar misschien zijn er andere manieren?

 

Netwerken is voor veel kleine bedrijven de effectiefste manier. Zorg dat je via-via wordt genoemd c.q. aanbevolen. Praat met familie, kennissen, klanten. Blijf in contact met oud-klanten, stuur ze bijvoorbeeld regelmatig een artikel door wat je tegenkomt en je relevant lijkt voor die klant.

 

3) Hoeveel geld zou ik als eenmanszaak per maand moeten spenderen aan reclame?

 

Weinig tot niks. Kijk naar de grotere webdesignbedrijven: die geven bijna geen cent uit aan reclame en als ze het al doen is het vrijwel steevast voor hun grote CMS/back-office systemen en niet voor hun webbouwkunsten. Ik zit in dezelfde branche en heb zo goed als geen vertrouwen in klassieke vormen van reclame voeren. Ik ben zelf een week geleden een initiatief begonnen (zie signature) wat me in 7 dagen tijd meer contacten heeft opgeleverd dan in de 3 maanden hiervoor. Ik geloof dan ook meer in vindingrijke initiatieven waarmee je je eigen kunnen en activiteiten mee voor het voetlicht kunt brengen dan in advertenties plaatsen of ongericht mailins verzenden. Ander voorbeeld: een kennis van mij is designer en heeft een paar maanden geleden de site Where is the Bullet gelanceerd. Die is nu niet meer online zie ik maar werd wel overal op het web genoemd en hij kwam herhaaldelijk op TV en in de media. Die hele berg aandacht heeft hem slechts een dag of wat werk gekost, bij elkaar misschien nog wel minder tijd van wanneer hij gericht 1000 adressen bij elkaar had gezocht :)

 

Om terug te komen over de grotere webdesignbedrijven die ook niet adverteren, besef dat weel webdesignbedrijven samenwerken met media/reclame/communicatie/marketingbureaus, en dat veel initiatieven uit die hoek komen. Misschien een tip om eens aan te kloppen bij bureaus uit die branche bij jou in de buurt? Mogelijk zijn ook kleinere tot middelgrote drukkerijen nog interessant, velen breiden zo langzamerhand uit met online diensten maar ontberen nog de technische kennis om dat op een behoorlijk niveau te doen.

 

Andere optie: sluit je aan bij collectieven van eenmanszaken of zet er een op. Samen sta je sterker, kun je meer bieden. Zie wat dat betreft ook eerdere discussies op Higherlevel, Samen sterk? en de discussie over netwerkorganisaties in Qurium geheel vernieuwd. Jelmer heeft dit principe tot kunst verheven met zijn Qurium, en als als je in het woordenboek het woord "netwerken" opzoekt, staat daar naar men zegt slechts 1 woord achter: Annedien. Het is slechts een kwestie van tijd voordat ze op zal duiken in deze discussie want ze ruikt dat woord op een lichtjaar afstand.

 

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Even terug naar het begin... 'nieuwsbrief: weinig reactie'. Dat is de kop van dit topic. Maar heb je het wel over een nieuwsbrief of is het gewoon een promotiebrief, maar dan verstuurd per e-mail? In mijn beleving is dat een groot verschil!

 

Qua inhoud en werkwijze is er al veel gezegd. Wat mij het meeste opvalt is de inhoud. Je springt van hot naar her, in de hoop om in een korte tijd zoveel mogelijk te kunnen zeggen. Probeer eens een thema aan te houden en gebruik dat (later in de nieuwsbrief) als opstapje voor een passend aanbod.

 

Als nieuws kan je uiteraard iets recents gebruiken, direct uit het nieuws geplukt of een stukje ervaring voor deze periode beschrijven.

 

Een voorbeeld: een hovernier wil een nieuwsbrief versturen. De kop wekt direct de interesse van de lezer (maak uw gazon winterklaar). Vervolgens gaat hij in op hoe je dat zelf kan doen, wat tips om het beter te doen en waar je op moet letten. Uiteindelijk komt er aanbod om het te laten doen (want niet iedereen heeft zin / tijd om het zelf te doen) en heb je een stukje van je bedrijf gepromoot. Voordeel is dat de mensen het niet direct als reclame zien, maar meer als 'noodzakelijke informatie om hun tuin te kunnen onderhouden'. Als bonus koppelen ze jou naam aan hun tuin, want als er iets is... tja... dan bellen ze die hovenier. ;)

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Braambes,

 

Hierbij een opmerking over het taalgebruik in je nieuwsbrief:

Wat ik erg storend vind, is dat er een aantal spelfouten in je brief zitten. Ik noem er een paar:

- Het is u KUNT en niet u KAN;

- GeadresseerdeN kunnen;

- één van de enigSTe;

- Soms staat U met een Hoofdletter en soms met een kleine letter.

 

Het lijkt me handig als je de brief laat lezen door één of een aantal mensen die handig zijn met taal en de fouten er voor je uithalen. Naast taalfouten denk ik dat de opbouw van je zinnen soms ook beter kan. Sommige zinnen zijn best goed, maar raken ondergesneeuw in de veelheid van informatie die je geeft.

 

Nog een laatste tip (maar ik geloof dat dit eerder al is opgemerkt): beperk je tot één boodschap voor één doelgroep, en dan liefst zo specifiek mogelijk passend bij die doelgroep.

Bovenstaand verhaal van Persoon over de hovenier is niet erg handig als de hovenier de mailing naar flatbewoners zou sturen. Toch kunnen flatbewoners een interessante doelgroep zijn voor een hovenier (alles kan ;) ). Die hovenier zou hen eenzelfde brief kunnen sturen, maar dan niet als onderwerp het winterklaar maken van het gazon. Bijvoorbeeld: hoe maakt u van uw balkon het gezelligste en groenste plekje van uw huis? Op deze manier krijgen de geadresseerden het gevoel dat de hovenier echt met ze meedenkt en is de kans kleiner dat ze de nieuwsbrief na het lezen van de eerste zin weggooien.

 

Groeten van Mira

Link naar reactie
  • 0

Om mijn promotiebrief (zo zal ik het dan maar noemen) een beetje als nuttige informatie te laten overkomen had ik onder elke stukje een 'tip' gezet. Misschien moet ik het dan andersom aanpakken? Dus de tips en de nuttige (niet reclame achtige) informatie als hoofdzaak vermelden en mijn diensten voorstellen als tip of gewoon onderaan erbij vermelden. Zou het dan ook beter zijn om ze te leiden in de actie die ze moeten ondernemen bij het lezen van de promotiebrief? Als ze klikken op een link dan ze direct een formulier kunnen invullen met hun telefoonnummer of E-mail waarna ik ze contacteer? Want de laatste maanden heb ik gemerkt dat veel bedrijven uit mijn buurt wel interesse hebben voor een eigen website maar ze zien niet in wat het kan opleveren dus vinden ze het niet 'zo' belangrijk. Maar als ik gegevens kan voorleggen van klanten die hun website hebben laten ontwerpen bij mij en die door verschillende promotiedoeleinden en zoekmachine optimalisatie hun investering na 2maanden al terug verdiend hebben dan zijn ze wel overtuigd. Marketing..., het is enorm boeiend maar ik zit nog in het begin van het leerpoces. Maar ja, iedereen heeft dit moeten leren zekers!

www.webeagle.be: Uw link met internet

Link naar reactie
  • 0

 

Heel bijzonder! Je zendt een nieuwbrief de deur uit waarin je stelt: "Webeagle biedt U met een eigen nieuwsbrief expertise, kwaliteit en gemak aan". Maar nu kom je op een startersforum vragen waarom jouw nieuwsbrief niet werkt. Je verkoopt met andere woorden een expertise die je niet hebt aan mensen die daar niet om gevraagd hebben. Misschien is het beter om expertise die je wel hebt te verkopen aan mensen die dat nodig hebben...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het concept van deze nieuwsbrief komt op mij ook nogal spammerig over. Je stelt in het begin:

 

Nu heb ik hier maar 1reactie op gehad (de mail is naar meer dan 1000mensen verstuurd) en vond dit toch wel erg weinig.

 

Als we de mailing onder 'zakelijke spam' kwalificeren dan is 1 op 1000 een hele goeie score. Maarja, statistiek met n=1 zegt niet zoveel natuurlijk.

 

Evengoed, wat is er nou 'mis' mee?

 

Ten eerste dat de ontvangers er niet om gevraagd hebben. Je kunt ze wel nauwkeurig selecteren uit een bedrijfsgids of iets dergelijks, maar je mikt niet op mensen die hebben aangegeven jouw soort diensten te willen afnemen - dat is slechts jouw veronderstelling.

 

Ten tweede: Bovenaan de nieuwsbrief kom je met een aantal selling points van e-mail marketing, of ze waar zijn laat ik in het midden. Vervolgens staat hier nog wat meer informatie, maar het grootste stuk van je brief gaat over andere onderwerpen (website, cms, online shop, seo, hosting). Iemand die op zoek was naar een website, heeft al afgehaakt bij de eerste alinea.

 

Verder, zoals ook al meer opgemerkt, wat taalgebruik-issues, maar met als knaller op het einde:

 

Bel Webeagle voor een gratis vrijblijvende prijsofferte:

 

Zoiets heet wellicht een 'vrijblijvende offerte', voor zover het niet als normaal gezien wordt dat offertes vrijblijvend zijn.

 

Als positief punt wil ik wel zeggen dat je nieuwsbrief er qua vormgeving goed uitziet (al zijn het niet mijn favoriete kleuren).

 

Voor de volgende keer: meer focus, betere adressen selecteren, even laten nalezen - dan kom je een stuk verder!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.