• 0

Eerlijk ingevulde VAR een garantie?

Ik ben 1 januari begonnen als zzp'er. Ik kon bij een project van de universiteit waar ik hiervoor in loondienst was meteen met een leuke opdracht beginnen. Het project is inmiddels een aparte stichting en staat los van de universiteit. Het gaat om een opdracht van een jaar full-time. Ik heb de aanvraag van de VAR eerlijk ingevuld en ben aangemerkt als winst uit onderneming. Op de vraag of ik verwacht om meer dan 70% van mijn inkomen bij 1 opdrachtgever te ontvangen heb dus ik ja geantwoord.

 

Mijn concrete vraag is dus of een eerlijk ingevulde VAR een garantie is voor mij dat ik ook belast wordt als winst uit onderneming.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Chris,

 

Hier staat de meest duidelijke criteria voor het verkrijgen van een VAR wuo die ik zo snel kon vinden. http://www.zzp-nederland.nl/artikel/var-verklaring

Daarnaast heb ik net (niet geheel toevallig, want de VAR is momenteel nogal een issue in ondernemersland) een uitgebreid artikel geschreven over de komst van de nieuwe VAR op OndernemersFacts dat je misschien even wilt lezen.

http://www.ondernemersfacts.nl/index.php/kom-maar-op-met-de-nieuwe-var-webmodule/

Daarin staat duidelijk dat het doel van de VAR is om schijnzelfstandigheid te voorkomen.

 

Ik denk dat voor jou bepalend is waar en wanneer je je werk doet of het als dan niet om schijnzelfstandigheid gaat.

Je schrijft dat het een fulltime-opdracht van een jaar is. Als het de bedoeling is dat jij op werkdagen de opdracht gaat uitvoeren vanuit een werkplek bij je opdrachtgever, vraag ik me af of jij terecht een VAR wuo hebt aangevraagd.

 

Als een aan je oude werkgever gelieerde stichting een fulltime klus van een heel jaar voor je heeft, is het toch veel makkelijker jou gewoon een tijdelijk arbeidscontract aan te bieden? Door je als zelfstandig ondernemer in te laten huren, haal jij je een heleboel financieel, fiscaal en administratief gedoe op de hals.

 

Wat ik me dus afvraag is waarom jullie voor deze constructie hebben gekozen.

Zou je hier willen vertellen waarom dat is?

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Chris,

 

Hier staat de meest duidelijke criteria voor het verkrijgen van een VAR wuo die ik zo snel kon vinden. http://www.zzp-nederland.nl/artikel/var-verklaring

Daarnaast heb ik net (niet geheel toevallig, want de VAR is momenteel nogal een issue in ondernemersland) een uitgebreid artikel geschreven over de komst van de nieuwe VAR op OndernemersFacts dat je misschien even wilt lezen.

http://www.ondernemersfacts.nl/index.php/kom-maar-op-met-de-nieuwe-var-webmodule/

Daarin staat duidelijk dat het doel van de VAR is om schijnzelfstandigheid te voorkomen.

 

Ik denk dat voor jou bepalend is waar en wanneer je je werk doet of het als dan niet om schijnzelfstandigheid gaat.

Je schrijft dat het een fulltime-opdracht van een jaar is. Als het de bedoeling is dat jij op werkdagen de opdracht gaat uitvoeren vanuit een werkplek bij je opdrachtgever, vraag ik me af of jij terecht een VAR wuo hebt aangevraagd.

 

Als een aan je oude werkgever gelieerde stichting een fulltime klus van een heel jaar voor je heeft, is het toch veel makkelijker jou gewoon een tijdelijk arbeidscontract aan te bieden? Door je als zelfstandig ondernemer in te laten huren, haal jij je een heleboel financieel, fiscaal en administratief gedoe op de hals.

 

Wat ik me dus afvraag is waarom jullie voor deze constructie hebben gekozen.

Zou je hier willen vertellen waarom dat is?

 

 

 

Deze constructie is gekozen omdat ik al 3 jaar werkzaam was bij mijn vorige werkgever en dus een contract voor onbepaalde tijd zou moeten krijgen. De stichting wil nu nog niet zelf mensen in dienst nemen. mijn meeste collega's zijn dan ook gedetacheerd of ook zzp' er. Ik ben naast mijn 'grote' opdracht ook bezig met kleinere opdrachten (5% ongeveer van mijn jaaromzet schat ik). Ik moet dus sowieso ingeschreven staan bij de KVK. Dit leek toen een logische stap. Hoewel er inderdaad wel sprake is van schijnzelfstandigheid.

 

Ik ben momenteel in overleg een bedrijf waar ik 1 dag per week een klus kan gaan doen, hiervoor moet ik dan 1 dag minder gaan werken bij de stichting. Waarschijnlijk dus verstandig om te kijken of ik wat meer klussen kan aannemen. Ik ga nu je stukken doorlezen, bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg. Jouw situatie is momenteel een veel voorkomende.

 

Steeds meer werkgevers willen goed functionerende mensen na het maximaal aantal tijdelijke contracten niet in vaste dienst nemen door het huidige ontslagrecht, maar ze wel behouden. Dus sturen ze hen om een vaste aanstelling te voorkomen maar richting zzp-schap of richting detachering.

 

Als jij beseft dat er eigenlijk sprake is van schijnzelfstandigheid en toch een VAR wuo hebt aangevraagd en gekregen, vermoed ik dat je er niet van op aan kunt dat jij niet achteraf kunt worden geconfronteerd met terugdraaien van die VAR en alsnog allerlei loonheffing en premies moet gaan betalen.

 

Per 1 januari zijn de regels om voor jezelf te beginnen vanuit de WW aangepast en in de nieuwe wet is zelfs een regel opgenomen dat als je als starter vanuit de WW een klus gaat doen voor je ex-werkgever je ww-uitkering meteen wordt stopgezet. Bij gebrek aan goede informatie online heb ik daar eind december op OndernemersFacts ook een artikel over geschreven. http://www.ondernemersfacts.nl/index.php/starten-vanuit-ww-wordt-duidelijker/

(het is niet mijn bedoeling hier veelvuldig artikelen op OndernemersFacts te promoten, maar ben daar net met deze onderwerpen bezig omdat ik me nogal erger aan de slechte informatievoorziening voor en over zelfstandig ondernemers)

 

Ik wil jou (en anderen in dezelfde situatie die deze draad ook lezen) niet bang maken, maar met wat ik op dit moment aan veranderingen in de wetten zie en aan plannen lees (en in het informele circuit hoor), heeft de overheid genoeg van grote bedrijven en (semi) overheidsorganisaties die mensen niet in vaste dienst willen nemen en ze daarom maar het zelfstandig ondernemerschap in dirigeren. Het zou mij niet verbazen als er de komende jaren een fiks aantal controleurs wordt ingezet om schijnzelfstandigheid terug te dringen.

 

Wellicht kun je je zorg op dit punt aan je opdrachtgever/werkgever voorleggen en voorstellen dat je óf minder dagen voor hen gaat werken (en er andere klussen bij gaat doen) óf dat ze toch eens moeten nadenken over mensen in dienst nemen. Jij bent ongetwijfeld niet de enige die voor hen werkt bij wie dit speelt.

 

Tot zover mijn twee centen.

Succes.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik wil aangrenzend aan Karens antwoorden nog een vraag aan Chris stellen.

 

De VAR-WUO wordt niet alleen afgegeven op basis van de verdiensten bij 1 opdrachtgever (hoewel het al vreemd is dat je een VAR-WUO hebt ontvangen terwijl >70% van de inkomsten van 1 opdrachtgever komt).

 

Je hebt ook een vraag moeten beantwoorden over het aantal opdrachtgevers dat je verwacht te hebben in het jaar waarvoor je de VAR aanvraagt. Als je daar (naast het eerlijke antwoord over de hoogte (70%+) van je verdiensten bij 1 opdrachtgever) ook aangeven hebt dat je < 3 opdrachtgevers hebt, dan wordt het des te onwaarschijnlijker dat er een VAR-WUO is afgegeven. Anders gezegd: heb je bij die vraag toevallig wel 3-7 opdrachtgevers of > 7 opdrachtgvers aangevinkt?

 

En wat was je antwoord op de vraag of je in de uitvoering van je werkzaamheden verplicht bent aanwijzingen van de opdrachtgever op te volgen?

 

En tot slot wat was je antwoord op de vraag of je jouw werkzaamheden zonder toestemming door een ander kunt laten verrchten?

 

Zo hebben we een beter beeld van hoe de VAR-WUO tot stand gekomen is.

Vergeet ook niet dat wijzigingen in de omstandigheden waarop de VAR is afgegeven altijd gemeld moeten worden.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik wordt hier toch wel weer aardig pissed van. Niet op jou hoor Chris, maar op al die bedrijven en organisaties die doodleuk zeggen 'dan wordt je toch ZZPer'. Ondernemerschap, en ZZP is een vorm van ondernemerschap, moet ALTIJD een vrije keuze zijn.

 

Weinig inhoudelijke bijdrage, sorry, maar ik moest het even kwijt.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Karen. Het is in ieder geval duidelijk voor mij om te kijken of ik andere klussen ernaast ga doen, of toch te proberen om in dienstverband deze grote opdracht te doen. Stel dat ik 1.5 dag per week andere opdrachten ga doen, of in ieder geval acquisitie ga doen is het al aannemelijker dat ik als zelfstandige wordt aangemerkt denk ik?

 

Ik wil aangrenzend aan Karens antwoorden nog een vraag aan Chris stellen.

 

De VAR-WUO wordt niet alleen afgegeven op basis van de verdiensten bij 1 opdrachtgever (hoewel het al vreemd is dat je een VAR-WUO hebt ontvangen terwijl >70% van de inkomsten van 1 opdrachtgever komt).

 

Je hebt ook een vraag moeten beantwoorden over het aantal opdrachtgevers dat je verwacht te hebben in het jaar waarvoor je de VAR aanvraagt. Als je daar (naast het eerlijke antwoord over de hoogte (70%+) van je verdiensten bij 1 opdrachtgever) ook aangeven hebt dat je < 3 opdrachtgevers hebt, dan wordt het des te onwaarschijnlijker dat er een VAR-WUO is afgegeven. Anders gezegd: heb je bij die vraag toevallig wel 3-7 opdrachtgevers of > 7 opdrachtgvers aangevinkt?

 

En wat was je antwoord op de vraag of je in de uitvoering van je werkzaamheden verplicht bent aanwijzingen van de opdrachtgever op te volgen?

 

En tot slot wat was je antwoord op de vraag of je jouw werkzaamheden zonder toestemming door een ander kunt laten verrchten?

 

Zo hebben we een beter beeld van hoe de VAR-WUO tot stand gekomen is.

Vergeet ook niet dat wijzigingen in de omstandigheden waarop de VAR is afgegeven altijd gemeld moeten worden.

 

groet

Joost

 

 

 

Hoi Joost,

 

Zo heb ik mijn VAR aangevraagd:

 

Uw VAR-werkzaamheden Omschrijf de soort werkzaamheden waarvoor u de Verklaring arbeidsrelatie aanvraagt (VAR-werkzaamheden)

Het maken en beheren van websites en overige ICT gerelateerde werkzaamheden.

 

Hebben wij de inkomsten uit de VAR-werkzaamheden in de afgelopen 5 jaar al eerder beoordeeld?

Nee

 

Hoe beoordeelt u zelf de inkomsten uit de VAR-werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

Als winst uit onderneming

 

Hoeveel uur verwacht u aan de VAR-werkzaamheden te besteden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

700 uur of meer

 

Hoeveel opdrachtgevers verwacht u voor de VAR-werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

3 tot 7 opdrachtgevers

 

Hoeveel opdrachtgevers had u voor de VAR- werkzaamheden in het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

Minder dan 3 opdrachtgevers

 

Kunt u de VAR-werkzaamheden meestal zonder toestemming van een opdrachtgever door iemand anders laten uitvoeren?

Nee

 

Is het risico voor u als een opdrachtgever niet tevreden is over het resultaat van uw werk?

Ja

 

Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten voor opdrachtgevers bij wie u voorheen soortgelijke werkzaamheden in loondienst hebt verricht?

Ja

 

Verwacht u de VAR-werkzaamheden meestal te verrichten voor opdrachtgevers waar dezelfde werkzaamheden ook in loondienst worden verricht?

Nee

 

Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten via detachering, uitzending of bemiddeling?

Nee of voor minder dan 50%

 

 

Uw inkomsten Wat zijn uw geschatte jaarinkomsten voor de VAR-werkzaamheden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?

€ 25.000 of meer

 

Worden door uw opdrachtgever(s) loonheffingen ingehouden op uw inkomsten voor de VAR-werkzaamheden?

Nee

 

Wordt u door uw opdrachtgever(s) doorbetaald als u ziek bent of vakantie hebt?

Nee

 

Bent u verplicht alle aanwijzingen van uw opdrachtgever(s) op te volgen bij de uitvoering van de VAR-werkzaamheden?

Ja

 

Verwacht u dat de inkomsten in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt, voor meer dan 70% worden behaald bij 1 opdrachtgever?

Ja

 

Verstuurt u facturen voor de VAR-werkzaamheden waarvoor u de VAR aanvraagt?

Ja

 

Maakt u reclame voor de VAR-werkzaamheden?

Nee

 

Bent u ingeschreven bij de Kamer van Koophandel?

Ja

 

Hebt u personeel in dienst?

Nee

 

Hebt u een btw-nummer?

Ja

 

Investeert u jaarlijks meer dan € 2.500?

Nee

 

Verwacht u de VAR-werkzaamheden meestal op de locatie van uw opdrachtgever te verrichten?

Ja

 

Beschikt u over de vergunningen/certificaten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de VAR-werkzaamheden?

Niet van toepassing

 

Houdt u een boekhouding bij of laat u deze bijhouden?

Ja

 

 

Ik verwacht namelijk wel meer dan 3 opdrachtgevers, alleen deze staan niet in verhouding met de grote opdracht bij de stichting. Ik ben nu bezig met een opdracht van ongeveer 2000 euro, ik verwacht ongeveer 2 a 3 soortgelijke opdrachten dit jaar. Dat is ongeveer 10% van mijn verwachte jaaromzet.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Chris. Er ontstaat nu wel een aardige casus.

 

Als ik inspecteur was, dan had ik jou op basis van deze aanvraag geen VAR-WUO gegeven. Sterker nog, ik had een briefje gestuurd met vragen over de relatie tussen je voormalig werkgever die nu opdrachtgever is. Er zou nl. sprake kunnen zijn van een voortgezet dienstverband (even los van het feit dat de STG het project voortzet).

 

Nu heb je dus vrijwel eerlijk de VAR aangevraagd (vrijwel want het aantal opdrachtgevers is discutabel).

In beginsel mag je nu (m.b.t. de loonheffingen) vertrouwen ontlenen aan de VAR-WUO.

 

Echter, zoals al opgemerkt: de VAR-WUO zegt niets over jouw status als IB-ondernemer. De VAR ziet op de loonheffingen.

De fiscus kan jou voor de IB dus alsnog aanmerken als resultaatgenieter. Wel heb je dan met de VAR-WUO in handen een argument, maar of dat overgenomen wordt door de fiscus blijft de vraag.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Vrij naïef maar ik was er vanuit gegaan dat een VAR voldoende was. Van jouw en Karen's antwoord begrijp ik dat de kans vrij groot is dat ik hiermee in de problemen kan komen. (na wat googelen zie ik dat het om een flink bedrag kan gaan)

 

Misschien een beetje offtopic maar ben wel benieuwd of jullie ,als echte ondernemers, terecht vinden dat deze schijnzelfstandigheid strenger wordt gecontroleerd/aangepakt?

 

Ik begrijp dat het niet wenselijk is dat de gehele beroepsbevolking zzp'er is, maar keerzijde is dat in mijn geval ik nu belasting ga betalen. Bij mijn vorige werkgever is het uitgesloten dat ik een vast contract had gekregen, en had ik misschien in de WW gezeten. Ik vraag mij dus af waarom de belastingdienst in deze tijd hier zo streng op gaat controleren? Zij ontvangen nu immers meer belasting (of zelfs meer) van mij dan als ik in loondienst of zonder baan was geweest?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Joost is het niet zo dat de VAR aangekaart zal worden bij een startersbezoek?

 

Om je helemaal in te dekken kun je natuurlijk gebruik maken van een payrolling dienst. Nadeel is dat je wel wat in moet leveren en geen kosten kan maken.

Link naar reactie
  • 0
Wel heb je dan met de VAR-WUO in handen een argument, maar of dat overgenomen wordt door de fiscus blijft de vraag.

Wie is wie?

 

Juist als starter moet je je niet bang laten maken. De fiscus geeft je juist de kans om als starter zelfstandig zo te beginnen. Ze hebben heus wel je VAR goed beoordeeld en komen daar niet zo snel op terug, omdat deze naar waarheid is ingevuld. Zeker niet dit jaar. Maak dus gebruik van je VAR-wuo en ga met de opdrachtgever aan de slag. Na een jaar of 2 kun je weer over de dan geldende regels over VAR druk maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat het niet wenselijk is dat de gehele beroepsbevolking zzp'er is, maar keerzijde is dat in mijn geval ik nu belasting ga betalen. Bij mijn vorige werkgever is het uitgesloten dat ik een vast contract had gekregen, en had ik misschien in de WW gezeten. Ik vraag mij dus af waarom de belastingdienst in deze tijd hier zo streng op gaat controleren? Zij ontvangen nu immers meer belasting (of zelfs meer) van mij dan als ik in loondienst of zonder baan was geweest?

 

Dat is een andere discussie. Het gaat de overheid erom dat NL niet volloopt met schijnzelfstandigen die (namelijk) niet bijdragen aan de sociale verzekeringen pot.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Ha Chris,

 

Hulde voor het documenteren van je VAR-aanvraag, het is goed dat je hebt opgeschreven welke antwoorden je gegeven hebt en wat je redenatie hierbij was. Als ik je een reus kon geven, had ik het gedaan.

 

De VAR is, zoals door anderen al aangekaart, vooral een instrument op je opdrachtgever een plezier te doen.

Jij zult bij de aangifte over 2013 moeten beoordelen of je werkzaamheden kwalificeren als onderneming, daarbij rekening houdend met factoren als zelfstandigheid en diverse risico's lopen.

Mocht jij menen dat je een ondernemer bent, en een inspecteur vindt van niet, kun je hem nog wijzen op de uitspraken van Rechtbank Den Haag 27 september 2011 en Hof Arnhem 10 juli 2012 waar mensen aan een afgegeven VAR-wuo het vertrouwen mochten ontlenen om ook als ondernemer belast te worden.

Let wel, elke casus is weer anders, dus ga er niet vanuit dat je automatisch de ondernemersstatus hebt.

 

 

Over je argument "ja maar nu betaal ik belasting": Als de stichting het werk graag gedaan wilde hebben, hadden ze een ander in dienst genomen, die had óók belasting betaald, en zeer waarschijnlijk meer dan jij als zelfstandige gaat betalen. Daarnaast zou de stichting voor die persoon ook premies voor de werknemersverzekeringen (WW, WIA, etc) afdragen. De schatkist heeft in mijn ogen wel degelijk een punt als er gemopperd wordt over schijnzelfstandigen. Niet dat ik jou direct in het hokje 'schijnzelfstandige' wil proppen, maar goed. Ik zie bij veel organisaties dat werknemers in zzp'erschap geduwd worden of drie maanden in de ww worden geschoven om die vaste contracten te vermijden, omdat dat op dit moment, onder de huidige regelgeving, de allermakkelijkste oplossing is. Is nogal sneu, maar ik vind het ook moeilijk om het die werkgevers kwalijk te nemen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ha Chris,

 

Hulde voor het documenteren van je VAR-aanvraag, het is goed dat je hebt opgeschreven welke antwoorden je gegeven hebt en wat je redenatie hierbij was. Als ik je een reus kon geven, had ik het gedaan.

 

De VAR is, zoals door anderen al aangekaart, vooral een instrument op je opdrachtgever een plezier te doen.

Jij zult bij de aangifte over 2013 moeten beoordelen of je werkzaamheden kwalificeren als onderneming, daarbij rekening houdend met factoren als zelfstandigheid en diverse risico's lopen.

Mocht jij menen dat je een ondernemer bent, en een inspecteur vindt van niet, kun je hem nog wijzen op de uitspraken van Rechtbank Den Haag 27 september 2011 en Hof Arnhem 10 juli 2012 waar mensen aan een afgegeven VAR-wuo het vertrouwen mochten ontlenen om ook als ondernemer belast te worden.

Let wel, elke casus is weer anders, dus ga er niet vanuit dat je automatisch de ondernemersstatus hebt.

 

 

Over je argument "ja maar nu betaal ik belasting": Als de stichting het werk graag gedaan wilde hebben, hadden ze een ander in dienst genomen, die had óók belasting betaald, en zeer waarschijnlijk meer dan jij als zelfstandige gaat betalen. Daarnaast zou de stichting voor die persoon ook premies voor de werknemersverzekeringen (WW, WIA, etc) afdragen. De schatkist heeft in mijn ogen wel degelijk een punt als er gemopperd wordt over schijnzelfstandigen. Niet dat ik jou direct in het hokje 'schijnzelfstandige' wil proppen, maar goed. Ik zie bij veel organisaties dat werknemers in zzp'erschap geduwd worden of drie maanden in de ww worden geschoven om die vaste contracten te vermijden, omdat dat op dit moment, onder de huidige regelgeving, de allermakkelijkste oplossing is. Is nogal sneu, maar ik vind het ook moeilijk om het die werkgevers kwalijk te nemen.

 

Bedankt, het is mij in ieder geval duidelijk geworden dat ik risico loop als ik zo doorga. Meerdere collega's zitten in dezelfde situatie, zij hebben dan wel het voordeel dat ze 3 of 4 dagen werken, ipv 5 dagen waardoor zij daarnaast ook andere opdrachten doen. Ook zij zijn dus geïnteresseerd in dit onderwerp.

 

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen..

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Joost is het niet zo dat de VAR aangekaart zal worden bij een startersbezoek?

 

Doorgaans niet. Degene die op startbezoek komt zal zelf wel in het dossier gezien hebben dat er een VAR ligt en gaat die niet nogmaals ter discussie stellen.

 

Ter discussie stellen niet maar ik heb wel meegemaakt dat bij een startersbezoek, althans in het verslag ervan, werd opgenomen dat de VAR-wuo gezien de constateringen bij het startersbezoek terecht was afgegeven (waarbij overigens ook het ondernemerschap voor de IB werd vastgesteld). Het kan dus best zo zijn dat na een startersbezoek TS wel de duidelijkheid heeft die hij zoekt.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.