• 0

Gekregen goederen verkopen via eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

Ik heb al enige tijd een behoorlijke hoeveelheid gebruikte computeronderdelen liggen, die ik nu via mijn eenmanszaak wil gaan verkopen. Deze onderdelen heb ik van diverse personen en bedrijven gekregen omdat deze anders naar de vuilstort zouden gaan, terwijl deze spullen nog wel degelijk waarde hebbe, maar men zelf niet de moeite wil nemen om het te verkopen. Zoals je zult begrijpen heb ik van deze spullen geen bonnetje en weet ook niet wat de exacte waarde is. Ik kan een schatting maken voor hoeveel ik deze spullen kan verkopen, maar dit weet ik uiteraard niet zeker of dit lukt.

 

Hoe verwerk ik deze goederen in mijn administratie? Ik koop ze tenslotte niet in en heb geen factuur.

 

Inbreng prive goederen is wellicht een mogelijkheid? Deze spullen heb ik al liggen van voor de start van mijn onderneming eind vorig jaar. Ik zou deze nog kunnen verwerken in mijn administratie van 2012.

 

En hoe gaat dit als ik in de toekomst weer spullen krijg die ik wil gaan verkopen?

 

Ik hoop dat iemand me wijzer kan maken :)

 

Alvast bedankt!

Pieter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Marjan, dank je wel voor je antwoord.

 

Is dit ook het geval bij goederen die je inbrengt bij de start van de onderneming?

 

Ik lees overal dat je bijv. gereedschap vanuit prive kunt inbrengen in de onderneming en vervolgens over 5 jaar afschrijven. Is dit dan niet mogelijk met goederen die voor verkoop bestemd zijn? Het genoemde gereedschap kan ook gekregen zijn, maar heeft wel degelijk waarde.

 

Als dit niet zou kunnen, dan is mij niet duidelijk of dit nu is omdat het genoemde gereedschap gekregen is, of omdat het gaat om goederen die afgeschreven worden en niet voor de verkoop bedoeld zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dit klopt niet.

 

Hoe kom je daar nou weer bij?

 

Als iemand vroeger als particulier bijvoorbeeld een partij spijkerbroeken gekocht heeft van een of andere vage handelaar (uiteraard zonder kwitantie!) en besluit enkele jaren later een spijkerbroekenhandel op te richten, dan gaan de goederen de voorraad in (inbreng uit privé) tegen marktwaarde.

 

Link naar reactie
  • 0

De ts vraagt hier ofdat hij goederen uit privé bezit kan inbrengen als werkkapitaal in zijn bedrijf.

Je hebt gelijk dat je dit kan zonder factuur.

 

Waarom heb ik gereageerd op dit topic?

 

Omdat ik de gegeven info volledig wou maken. Er is namelijk een verslag nodig van een bedrijfsrevisor.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is namelijk een verslag nodig van een bedrijfsrevisor.

 

Leg eens uit hoe je aan deze wijsheid komt.

 

Ik vermoed dat hier verwarring ontstaat door het verschil tussen de Belgische en Nederlandse regelgeving... Als het gaat om een Nederlandse eenmanszaak moet een realistische waarde worden toegekend en is genoemd verslag niet nodig. Bij een Belgische vennootschap wel.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor de antwoorden! Al is het nog wat tegenstrijdig wat ik lees ;)

 

Het inbrengen van privé goederen, is dat iets wat alleen bij de start van de onderneming kan?

 

En waar kan ik dit soort regels terugvinden? Op de website van de belastingdienst kon ik hier helaas niks over vinden, maar wellicht zoek ik op de verkeerde termen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Ron slechts wilde aangeven dat er verwarring ontstaat over de Nederlandse en de Belgische regelgeving, denk dat Ron het niet vermeld heeft om er de Belgische regelgeving bij te halen.

Jammer dat we vandaag de dag zoveel frustraties zien naar elkaar, mede om het feit dat iedereen kosteloos zijn inbreng geeft op een forum vol motiverende inspiraties.

 

Link naar reactie
  • 0

Het inbrengen van privé goederen, is dat iets wat alleen bij de start van de onderneming kan?

 

Een hele goede vraag.

In principe breng je spulletjes in bij de start van een onderneming. Maar op zich kan ik mij voorstellen dat het anders zou kunnen lopen:

 

Stel dat je als privépersoon een stapel spijkerbroeken gekocht hebt een ook nog een doos CD’s.

Vervolgens begin je een spijkerbroekenhandel en breng je de spijkerbroeken in als voorraad.

En een jaar later kom je op het idee om CD’s in je assortiment op te nemen. Dan kan je die mijns inziens ook gewoon inbrengen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt heel goed ook in een bestaande onderneming zaken inbrengen die voorheen prive waren, zolang daar een goede reden voor is. Bijvoorbeeld de CD's van Peter. Dat heeft te maken met vermogensetikettering. Zaken zijn privévermogen, ondernemingsvermogen of keuzevermogen. Iets dat eerst privévermogen is, kan later 'ineens' zakelijk vermogen worden, waardoor het ineens op de balans komt te staan en er sprake is van een privestorting tegen de waarde in het economisch verkeer op dat moment. Alleen bij keuzevermogen (denk aan de auto) is dat wat lastiger: je mag keuzevermogen niet zomaar herkwalificeren.

 

De vraag die hier speelt is echter een andere: in welke hoedanigheid heb je de zaken gekregen? Het lijkt erop dat je deze hebt gekregen omdat je er als ondernemer nog iets mee kunt. Privé ben je niet van plan er iets mee te gaan doen, als iemand je de zaken zou aanbieden zou je, zonder onderneming, zeggen dat hij het zelf maar naar de stort moet brengen. Dus komt het direct de onderneming binnen tegen de waarde van de tegenprestatie, nu er geen tegenprestatie is, is die waarde dus 0.

 

Om een vergelijking te maken: als iets normaal 10 euro kost, maar je kan het nu kopen voor 5 euro, dan boek je het toch ook niet voor 10 euro in je administratie?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.