• 0

Moet ik aangetekend opzeggen als dat in de overeenkomst staat

Ik was er altijd van overtuigd dat het niet uit maakt op welke wijze je een contract opzegt. Het enige wat van belang is dat je kan aantonen dat de opzegging aangekomen is. In dit forum wordt dat ook gesteld. Maar hoe is nou de situatie als in de (zakelijke) overeenkomst staat dat je aangetekend op moet opzeggen.

 

Mijn vraag is dan ook of je in dat geval toch voldoende hebt aan het bewijs dat je opzegging aangekomen is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als beide partijen samen zijn overeengekomen hoe de overeenkomst opgezegd moet worden dan spreekt het voor zicht dat de overeenkomst ook alleen maar op die manier opgezegd kan worden. Als je dat anders wilt zien moet je dat op het moment dat je de overeenkomst sluit wijzigen. Dat is blijkbaar niet gebeurt dus is dit beding gewoon van toepassing.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als beide partijen samen zijn overeengekomen hoe de overeenkomst opgezegd moet worden dan spreekt het voor zicht dat de overeenkomst ook alleen maar op die manier opgezegd kan worden. Als je dat anders wilt zien moet je dat op het moment dat je de overeenkomst sluit wijzigen. Dat is blijkbaar niet gebeurt dus is dit beding gewoon van toepassing.

 

dat geld dan voornamelijk voor zakelijke overeenkomsten.

Daarbij wordt degene die contract gesloten heeft namelijk voldoende kundig te zijn om de algemene voorwaarden te begrijpen en daar ook echt mee in te stemmen.

 

Bij particuliere contracten geld dat als je vi de telefoon het contract kon aangaan je het ook via de telefoon kan opzeggen, als je via e-mail kon aangaan mag je ook via e-mail opzeggen. Dus ook als in algemene voorwaarden staat dat je aangetekend moet opzeggen terwijl je dus via telefoon bent aangegaan.

Link naar reactie
  • 0

In een zakelijke overeenkomst (i.e. tussen twee bedrijven) lijkt me dat zo'n beding geldig is, en je het aangetekend zult moeten opzeggen.

 

Als het gaat om een overeenkomst met een consument, dan zou het nodeloos belastend kunnen zijn, zeker wanneer de overeenkomst op een andere manier (telefonisch, formuliertje op een website, antwoordbon oid) is aangegaan.

 

Overigens kun je je afvragen wat 'aangetekend' dan precies betekent: Als je persoonlijk daar binnen loopt, de brief overhandigd en daarvoor iemand laat tekenen lijkt me dat ook 'aangetekend'.

Link naar reactie
  • 0

Tja, normaal gesproken zeg ik altijd aangetekend op. maar nu heb ik een proefabonnement van 3x niks (5 euro :P) opgezegd door een gewone brief te sturen naar de aanbieder en deze brief gemaild naar het algemene emailadres.

 

Maar ja geen reactie dus. actie nogmaals uitgevoerd met een herinnering van mijn opzegging maar wederom geen reactie.

 

Dus al met al relatief veel tijd in gestopt en nog geen zekerheid dat de aanbieder accoord is.

 

dus de volgende keer maak ik maar weer gewoon dat ene briefje wat ik dan weer aangetekend op stuur.

 

soms is goedkoop duurkoop ;D

 

Oja, stond in de voorwaarden van leverancier niets over aangetekend opzeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als beide partijen samen zijn overeengekomen hoe de overeenkomst opgezegd moet worden dan spreekt het voor zicht dat de overeenkomst ook alleen maar op die manier opgezegd kan worden. Als je dat anders wilt zien moet je dat op het moment dat je de overeenkomst sluit wijzigen. Dat is blijkbaar niet gebeurt dus is dit beding gewoon van toepassing.

 

dat geld dan voornamelijk voor zakelijke overeenkomsten.

Daarbij wordt degene die contract gesloten heeft namelijk voldoende kundig te zijn om de algemene voorwaarden te begrijpen en daar ook echt mee in te stemmen.

 

Bij particuliere contracten geld dat als je vi de telefoon het contract kon aangaan je het ook via de telefoon kan opzeggen, als je via e-mail kon aangaan mag je ook via e-mail opzeggen. Dus ook als in algemene voorwaarden staat dat je aangetekend moet opzeggen terwijl je dus via telefoon bent aangegaan.

 

Allebei correct, waarbij de laatste alinea ook wel aangehaald kan worden als "De wet Van Dam". Deze is slechts van toepassing op consumenten en niet op B2B. Daarvoor geldt nog altijd een verdergaande contractsvrijheid. Als dan in een bepaling is opgenomen dat schriftelijk opgezegd dient te worden, dan dient dit ook daadwerkelijk zo te gebeuren.

 

Een bewijs dat een opzegging is aangekomen kan naar mijn mening dan ook nooit zijn ontvangen als niet op de juiste wijze is opgezegd. Je kunt wel een kennisgeving hebben gekregen dat zij hebben vernomen van het feit dat je voornemens bent het contract op te willen zeggen, alleen dat dit niet op de juiste wijze is gebeurd. En indien je dit wilt doen, het alsnog op de juiste wijze, dus aangetekend, moet doen.

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
  • 0

Een bewijs dat een opzegging is aangekomen kan naar mijn mening dan ook nooit zijn ontvangen als niet op de juiste wijze is opgezegd. Je kunt wel een kennisgeving hebben gekregen dat zij hebben vernomen van het feit dat je voornemens bent het contract op te willen zeggen, alleen dat dit niet op de juiste wijze is gebeurd. En indien je dit wilt doen, het alsnog op de juiste wijze, dus aangetekend, moet doen.

 

Er is per e-mail opgezegd. In dit mailtje is vermeld dat het om een opzegging gaat en daarnaast zat er een bijlage met een getekende opzegging bij. De e-mail is onder andere met een DKIM sleutel verzonden waarmee ik dus de authenticiteit kan aantonen. De authenticiteit van het mailtje zelf, de data, de verzender en ontvangers kunnen gecontroleerd worden. Die sleutel heb ik zelf ook want ik heb een kopie naar mezelf gestuurd.

Dat betekent nog niet dat het mailtje aangekomen of gelezen is. De ontvanger heeft echter op het mailtje geantwoord en in de mailwisseling zijn vergelijkbare sleutels heen en weer gestuurd. Kortom ik kan dus aantonen dat de ontvanger het mailtje ontvangen en gelezen heeft.

 

Ik heb geen bericht ontvangen dat mijn opzegging niet op de juiste manier aangekomen was.

Link naar reactie
  • 0
Er is per e-mail opgezegd. In dit mailtje is vermeld dat het om een opzegging gaat en daarnaast zat er een bijlage met een getekende opzegging bij. De e-mail is onder andere met een DKIM sleutel verzonden waarmee ik dus de authenticiteit kan aantonen. De authenticiteit van het mailtje zelf, de data, de verzender en ontvangers kunnen gecontroleerd worden. Die sleutel heb ik zelf ook want ik heb een kopie naar mezelf gestuurd.

Dat betekent nog niet dat het mailtje aangekomen of gelezen is. De ontvanger heeft echter op het mailtje geantwoord en in de mailwisseling zijn vergelijkbare sleutels heen en weer gestuurd. Kortom ik kan dus aantonen dat de ontvanger het mailtje ontvangen en gelezen heeft.

 

Ik heb geen bericht ontvangen dat mijn opzegging niet op de juiste manier aangekomen was.

 

Jouw vooraankondiging dat je het voornemen hebt om op te zeggen is nu aangekomen, waarvan akte. Dit is nog niet de opzegging zelf, want die moet - conform voorwaarden - aangetekend gebeuren.

Let wel: best kans dat contractant jou nu de opzegging bevestigd, dan stemmen beide partijen in met een van de voorwaarden afwijkende wijze van opzegging. Er is dan wilsovereenstemming, en de overeenkomst wordt beëindigd. Maar als de contractant dat niet doet, heb je formeel niet opgezegd, en geen poot om op te staan.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.