Ga naar inhoud

Is een reclame slogan beschermd of niet

Geplaatst:

Gwenn88

Goedendag,

 

Mag een slogan zomaar gebruikt worden. Ik weet dat je het kan laten registreren, maar lees hier ook over dat dit eigenlijk niet veel zin heeft.

Stel mijn bedrijf gaat een slogan gebruiken en na een paar maanden komt een bedrijf die deze slogan al een paar jaar gebruikt.

Waar heeft het andere bedrijf dan recht op?

En is dit ook zoals het merkrecht dat het wel in dezelfde categorie moet zijn?

 

 

 

 

modedit//; titel verduidelijkt en gecorrigeerd

Featured Replies

Geplaatst:

Josina

Ik neem aan dat een tekstschrijver ook auteursrechten heeft? Je mag niet zonder toestemming dingen overnemen die precies hetzelfde zijn.

Geplaatst:

TwaBla

 

Zie het GvR Slagzinnenregister. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Gwenn88

  • Auteur

Op het GVR Slagzinnenregister nagezocht. Maar hier vind ik niet veel nuttigs. Andere suggesties?

Geplaatst:

TwaBla

Nou, een beetje meer moeite mag wel.

 

Op een reclameslogan kan het auteursrecht van toepassing zijn, als die voldoende onderscheidend is (en publiekelijk gebruikt wordt). Dus niet Uw Partner In... Dat auteursrecht moet wel afgedwongen worden.

 

Je kan een slogan laten registreren bij het Slagzinnenregister, maar dat helpt slechts bij de rechter om aan te tonen dat een aantal ervaren mensen de originaliteit erkennen.

 

Dan kun je een slogan nog laten registreren als merk, meen ik.

 

Als je een slogan wil gebruiken, doe je er goed aan te onderzoeken of niet iemand anders (in jouw branche en/of verkoopgebied) een vergelijkbare kreet gebruikt, want die kan aanspraak maken op genoemde rechten. Maar moet daarvoor naar de rechter stappen.

 

Beantwoordt dat je vraag?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Gwenn88

  • Auteur

@TwaBla

 

Top reactie, dit geeft me zeker meer duidelijkheid.

Wanneer het andere bedrijf dus in een andere branche of verkoop gebied producten levert zij geen aanspraak kunnen maken.

Voorbeeld de slogan van Samsung telefoons mag gebruikt worden voor een nieuw drankje?

 

Geplaatst:

TwaBla

 

Ik vrees dat Miele wel in actie komt als we straks ergens lezen: Apple, er is geen betere.

 

Als je een slogan gebruikt die al in gebruik was bij een ander bedrijf, moet je gewoon iets nieuws bedenken.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Hans v N

Er kan ook nog sprake zijn van een zogenaamde onrechtmatige daad, in dit geval ongeoorloofde mededinging, waarop een eerdere gebruiker van een slagzin, ook een uit een andere branche, zich zou kunnen beroepen. Dat is wat Twabla waarschijnlijk op doelt.

Je mag, tot op zekere hoogte, meeliften op de marketinginspanningen van andere bedrijven maar daar zit altijd een (arbitraire) grens aan. Grenzen opzoeken is spannend maar meestal niet erg verstandig.

 

 

Geplaatst:

TwaBla

 

Stel mijn bedrijf gaat een slogan gebruiken...

 

 

Altijd. Altijd. Altijd! Goed onderzoek doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Gwenn88

  • Auteur

Dan wordt het toch geld uitgeven aan onderzoek.

Geplaatst:

TwaBla

 

Als-ie al in gebruik is, hoe groot is dan de kans dat-ie niet door Google gevonden wordt?

 

Waarom zou je geld uitgeven aan onderzoek? Waar bestaat dat dan uit?

 

Ik ben serieus benieuwd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Annedien Hoen

Of geef geld uit aan een creatief die een andere slogan verzint.

Geplaatst:

Gwenn88

  • Auteur

Geld uitgeven aan een goede advocaat... ;)

 

Nee het andere bedrijf is geen groot bekend bedrijf die hem gebruikt. Maar om het risico niet te nemen dat je over een aantal jaar een rechtzaak aan moet gaan, gaan we ons creatieve brein maar een laten werken.

 

Bedankt voor jullie reacties, heb er veel aan gehad!

Geplaatst:

TwaBla

 

Nee het andere bedrijf is geen groot bekend bedrijf die hem gebruikt.

 

 

Dus al die tijd wist je al dat er een bedrijf was met een slogan die jij voor jezelf wilde gebruiken?

 

Zeg dat dan meteen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.