• 0

Studentenhuis als belegging op naam van de BV kopen?

Uit de verkoop van een vorig bedrijf heb ik nu wat centen op de bank staan, de rente is echter zo laag dat ik op zoek ben naar meer rendement en dus zit te kijken om in Amsterdam of Utrecht een huisje te kopen met bijv. 4 kamers en dit weer te verhuren.

 

Wat zijn dingen waar ik op moet letten? Ik wil het huis zakelijk kopen, waarschijnlijk betaal ik de helft zelf en op de andere helft neem ik een hypotheek. Zelf kom ik er niet te wonen en gebruik het dus ook niet als kantoor.

 

Naast water/gas/licht/onderhoud; wat zijn andere kosten waar ik op moet letten? (bijv. gemeentelijke belastingen, etc)

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom niet tot een duidelijk topic. Echter kan ik mezelf inbeelden dat er meer mensen zijn die een huis aankopen om het vervolgens weer te verhuren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Qua kosten moet je je niet vergissen in het onderhoud. Studentenhuizen hebben meer te lijden dan een normaal huurhuis. Maak dus een goede meerjaren onderhoudsbegroting en bereken die kosten ook door. Maar denk ook aan de kosten voor de verzekeringen, cv ketel(s), alarminstallaties, brandveiligheid en eventuele verhuurvergunningen.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Let op met puntenberekeningen, de huur die je maximaal mag vragen is afhankelijk van de behaalde punten en dat kan wel eens heel vervelend uitpakken.

In Amsterdam heb je nog al eens te maken met erfpacht.

Ga je de verhuur zelf doen of schakel je daarvoor een bureau in, in het laatste geval zal dit ook kosten met zich meebrengen.

Let ook op de omgeving, indien je te maken hebt met een appartement dan is kamerverhuur vaak niet toegestaan (zie daarvoor betreffend vve reglement) maar ook bij andere woningen kunnen buren moeilijk doen als er een stel studenten naast komt te wonen.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Misschien domme vraag, maar moeten het speciaal studenten zijn? Kamers worden toch ook vaak verhuurd aan starters met weinig geld of jongelui, die het huis uit gaan, maar verder gewoon werken, toch? Zulke mensen zijn doorgaans wat netter en zul je ook minder snel probleem hebben dat ze een huurachterstand opbouwen. Ja, ik weet het, een vooroordeel, maar ik ken genoeg praktijkvoorbeelden, die dit bevestigen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de antwoorden tot zover.

 

Let op met puntenberekeningen, de huur die je maximaal mag vragen is afhankelijk van de behaalde punten en dat kan wel eens heel vervelend uitpakken.

In Amsterdam heb je nog al eens te maken met erfpacht.

Ga je de verhuur zelf doen of schakel je daarvoor een bureau in, in het laatste geval zal dit ook kosten met zich meebrengen.

Let ook op de omgeving, indien je te maken hebt met een appartement dan is kamerverhuur vaak niet toegestaan (zie daarvoor betreffend vve reglement) maar ook bij andere woningen kunnen buren moeilijk doen als er een stel studenten naast komt te wonen.

 

1) Hoe kun je de maximaal te vragen huur berekenen? Zijn daar online modules voor?

2) Wat betreft de erfpacht, dit kun je vast bij de eigenaar navragen? Of is hier ook een nationaal register voor beschikbaar?

3) Waarom is een appartement is sommige gevallen niet toegestaan voor kamer verhuur?

 

Stel ik zou iets kopen in De Pijp, Amsterdam, 75m2 verdeeld onder 4-kamers. Het gaat om een enkele verdieping, investering is ca. 3ton.

Met een huur van ca. 500e per kamer heb je een bruto rendement van 8% p/jaar. Uiteindelijk streef ik naar ca. 3-4% netto.

Link naar reactie
  • 0

Als jij streeft naar 3-4% nettorendement dan zou ik gewoon nog iets langer zoeken naar deposito's of eventueel vermogenbeheerder (zelf goede ervaring met Alex vermogensbeheer, waar je vanaf 25.000 euro al terecht kan) maar goed dat heeft niet zoveel met ondernemen te maken.

 

maar wat jij wilt doen is slapend geld wat meer laten renderen, maar ik kan me zo voorstellen dat als jij binnen nu en 5 jaar een ander ondernemingsidee hebt of je huidige bedrijf wilt uitbreiden, dan zou ik mijn geld liever in een vermogensbeheer pot hebben als in stenen.. die misschien rendement op levert maar ook grote risico's zoals wanbetaling, risico op waarde vermindering om er maar een paar te noemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.