• 0

rijtegoed als verplichting boeken

Hoi ik doe de administratie voor een deelautosysteem. Ik krijg het volgende vraagstukje om te verwerken in de boekhouding: in plaats van iemand in geld te betalen voor een geleverde dienst geven we hem rijtegoed. dat is net zoiets als beltegoed, hij mag dan voor 25 euro in de deelauto rijden. Het gaat om mensen die klant zijn van het deelautosysteem en normaal debetfacturen krijgen die ze betalen voor het rijden in de deelauto.

 

Nou dacht ik dat als volgt op te lossen

1) ik maak een grootboekrekening 0850 uitgegeven rijtegoed, die staat onder schulden op lange termijn want je weer niet wanneer ze dat rijtegoed opmaken

2) ik maak een debiteur aan en maak een creditfactuur voor 25 euro, die boek ik op de debiteur en op de gbr 0850.

3) als ik dan op de debiteurenkaart kijk, zie ik daar wat ik wilde, een minpositie. als hij gaat rijden maak ik een debetfactuur, de gereden kilometers worden als omzet geboekt. Ik boek de debetfactuur in het memoriaal weg tegen de creditfactuur

4) maar als ik na het boeken van de creditfactuur op de balans kijk zie ik op gbr 0850 die 25 euro aan de debetzijde staan, logisch ook, want ik heb een minbedrag geboekt op een gbr van de creditzijde van de balans

 

dat is natuurlijk niet wat ik wilde...

 

heeft iemand een suggestie?> welke rekening kan ik het beste aanmaken om de verplichting goed op de balans te krijgen en hoe krijg ik die verplichting goed op de debiteurenkaart?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

welke rekening kan ik het beste aanmaken om de verplichting goed op de balans te krijgen

 

Wat maakt dat nou uit?

Het is toch een soort rekening-courant, op het ene moment in de plus en op het andere in de min.

 

Als je uiteindelijk een balans (bijvoorbeeld na dat het jaar voorbij is) maakt, dan moet je de r/c natuurlijk wel aan de “goeie kant” zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

heeft iemand een suggestie?> welke rekening kan ik het beste aanmaken om de verplichting goed op de balans te krijgen en hoe krijg ik die verplichting goed op de debiteurenkaart?

 

 

Het probleem ontstaat niet doordat je de verkeerde rekening gebruikt maar doordat je de verkeerde methodiek gebruikt. of eigenlijk omdat je een afspraak die normaal 4 transacties kost nu in 1 boeking probeert te proppen. dat gaat niet werken.

 

Even een breakdown van wat er gebeurd als iemand jou een dienst levert en jij hem betaald in rij tegoed

 

A. jij krijgt een dienst geleverd die moet leiden tot kosten, dat word normaal geboekt via een inkoopfactuur

4... Kosten

1.. te vorderen btw

aan 1... Crediteur X

 

B. jij moet die factuur betalen, normaal gebeurd dat via de bank.

In dit geval kom je overeen dat de leverancier rij tegoed krijgt, dus een tweede (verkoop) transactie met boekingen is nodig om de leverancier zijn rij tegoed te geven als vorm van betaling

 

1.. Debiteuren

aan 1. te betalen btw

aan 0850 Rij tegoed

 

C. die 2 facturen moeten nu verrekend worden met elkaar via een memoriaal boeking

 

Crediteuren

aan debiteuren.

 

Nu zijn de debiteuren en crediteuren kaart saldo's weer 0 en staan de kostenrekening en uitgegeven rij tegoed rekening op het gewenste bedrag.

 

Belangrijkste denkfout die jij maakt is dat je de debiteurenkaart voor meerdere functies wilt gebruiken, ten eerste het bijhouden van openstaande en betaalde facturen (de normale functie) en ook het bijhouden van het beschikbaar rij tegoed van de klant, maar dat kan dus niet.

Kijk maar naar een normale verkooptransactie dan vind je ook geen creditbedrag op de debiteurenkaart terwijl de klant toch rij tegoed heeft.

 

Het bijhouden van tegoeden van klanten kan dus in principe nooit via de debiteurenkaart daarvoor een apart proces voor opgezet worden. Dat kan varieren van een simpele rapportage op de rekening 0850 rij tegoed dat het saldo per debiteur laat zien tot een specifieke applicatie die alle rij tegoed transacties bijhoud (en communiceert met de klant) en de financiele gevolgen ervan doorgeeft aan je boekhoudpakket.

 

Bij het boekhoudkundige deel moet je altijd goed bedenken dat er 2 stromen door je adminstatie lopen.. de geldstroom met inkomsten en uitgaven en de verantwoording daarvan als kosten of omzet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.