Ga naar inhoud
  • 0

Veiligheid werknemers en freelancers

  • Translate to English
Legend     4k 228

Ik heb een vraag over het verschil tussen werknemers en freelancers.

 

Nu de warmte er eindelijk is, dragen de dames en heren graag korte broeken tijdens onze klussen buiten.

 

Enkele jaren geleden heb ik echter in overleg met mijn werknemers besloten om niet langer toe te staan dat men korte broeken draagt tijdens het bouwen van podia en rigging. Dit ter bescherming van de werknemers.

Het gebeurde namelijk regelmatig dat men de benen ophaalde aan een scherpe rand of dat huid/haar klem kwam te zitten tussen de trussen/podiumdelen.

Nu is mijn regel hetzelfde voor freelancers, alleen al om geen scheve gezichten te hebben. Daarnaast wil de overheid dat freelancers dezelfde rechten en plichten hebben op het gebied van ARBO.

 

Afgelopen weekend had ik hierover een conflict met een freelancer, die ondanks de voorschriften toch in korte broek verscheen. Ik heb hem weggestuurd, omdat hij zich niet aan mijn regels houdt.

 

Maar ben ik nu verplicht deze regels ook op te leggen aan freelancers.? Nu gaat het om een lange broek, maar in mijn werk zijn er een hele reeks aan veiligheidseisen, sommige vanzelfsprekend (werkschoenen, gehoorbescherming, valbescherming en oogbescherming), anders hebben wij zelf in het leven geroepen zoals het genoemde voorbeeld en dingen als het voor komen van vastgevroren handen op ijzeren/aluminium onderdelen.

 

Wij hebben geen verplichte CAO of vakbond die gespecialiseerd is in onze branche.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Legend     1,5k 137

Bij mijn weten (maar wedden dat Norbert daar hele intelligente dingen over kan zeggen ;-) ben jij niets verplicht, maar ben jij wel verantwoordelijk als de ZZP'er wat overkomt, en gelden dezelfde arbo-regels voor iedereen.

(wijziging arbo-besluit vorig jaar juli)

 

De vraag "moet jij die regels opleggen" : dat ligt er aan, als de regels uit de arbo-wetgeving voortkomen, gelden ze m.i. voor iedereen, werknemer of freelancer. Als ze niet uit de arbo-wetgeving voortkomen, zou jij er voor kunnen kiezen om een uitzondering te maken. Maarja, scheve gezichten...

 

Knap dat je deze lijn hebt getrokken overigens!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Legend     4k 228

Ik kan erg autoritair zijn als het er op aan komt. Ik accepteer geen tegenspraak op de werkvloer. Iedereen weet dat, als je het ergens niet mee eens bent, neem je me apart of maak je een afspraak.

 

Alleen was de opdrachtgever niet heel blij, deze vond het zielig voor de freelancer. (kijken wat ze zegt als iemand zijn hele been ophaalt tijdens een klimpartij).

Het was ook niet de bedoeling dat zij ons gesprek zou horen, maar schijnbaar was ons gesprek te iets te hard.

Link naar reactie
  • 0
Moderator     17,5k 28 1875
Bij mijn weten (maar wedden dat Norbert daar hele intelligente dingen over kan zeggen ;-) ben jij niets verplicht, maar ben jij wel verantwoordelijk als de ZZP'er wat overkomt, en gelden dezelfde arbo-regels voor iedereen.

 

Ik kan er niet zoveel intelligents over zeggen anders dan dat met het Arrest van de Hoge Raad van vorig jaar de HR heeft bepaald dat niet alleen het Arbobesluit maar ook de werkgeversaansprakelijkheid van toepassing is op ZZP-ers die dezelfde werkzaamheden verrichten als werknemers.

 

Kortom: een ZZP-er die (min of meer) dezelfde werkzaamheden uitvoert als werknemers, moet zich ook aan de zelfde regels houden, en de werkgever moet die regels niet alleen kenbaar maken maar ook handhaven.

 

De vraag "moet jij die regels opleggen"

Ja dus. En niet alleen opleggen, maar vooral ook handhaven en sanctioneren...

Zelf online je Movir AOV berekenen én afsluiten? -> www.aovzelfdoen.nl 

 

Toch liever advies of vragen over andere risico's en verzekeringen? Mijn collega's van B2Bsure helpen je graag verder.

Link naar reactie
  • 0
Moderator     17,5k 28 1875
Mag toch hopen dat je personeel blij met je is. Ik was allang opgestapt. Een baas die niet creatief wil meedenken of wil luisteren naar zijn personeel is naar mijn idee een lul van een vent. Hopelijk bedoel je het niet zo.

Het zal per situatie verschillen. Maar in dit concrete geval: het handhaven van veiligheidsmaatregelen vereist directief leiderschap. Er valt niet "creatief mee te denken" met iemand die zich niet aan de voorschriften houdt. Die persoon moet gewoon naar huis gestuurd worden om een lange broek aan te trekken.

Zelf online je Movir AOV berekenen én afsluiten? -> www.aovzelfdoen.nl 

 

Toch liever advies of vragen over andere risico's en verzekeringen? Mijn collega's van B2Bsure helpen je graag verder.

Link naar reactie
  • 0
Legend     661 7

Mag toch hopen dat je personeel blij met je is. Ik was allang opgestapt. Een baas die niet creatief wil meedenken of wil luisteren naar zijn personeel is naar mijn idee een lul van een vent. Hopelijk bedoel je het niet zo.

Het zal per situatie verschillen. Maar in dit concrete geval: het handhaven van veiligheidsmaatregelen vereist directief leiderschap. Er valt niet "creatief mee te denken" met iemand die zich niet aan de voorschriften houdt. Die persoon moet gewoon naar huis gestuurd worden om een lange broek aan te trekken.

 

Uiteraard maar breng het fatsoenlijk en niet als een soort Fuhrer. Zeg gewoon; Hier pak anders even een broek van mij in plaats van weg te sturen, dat deden we op de kleuterschool.

Link naar reactie
  • 0
Legend     585 65

 

Uiteraard maar breng het fatsoenlijk en niet als een soort Fuhrer. Zeg gewoon; Hier pak anders even een broek van mij in plaats van weg te sturen, dat deden we op de kleuterschool.

 

Afgelopen weekend had ik hierover een conflict met een freelancer, die ondanks de voorschriften toch in korte broek verscheen. Ik heb hem weggestuurd, omdat hij zich niet aan mijn regels houdt.

 

Wat mij betreft had hij ook kunnen vertrekken. De regels zijn niet voor niets opgesteld en uiteindelijk voor de veiligheid van het personeel zelf. Als het fout gaat dan is het ook huilie huilie bij de opdrachtgever en staan we allemaal weer versteld waarom "de opdrachtgever die persoon dan niet naar huis gestuurd heeft".

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
Legend     661 7

 

Uiteraard maar breng het fatsoenlijk en niet als een soort Fuhrer. Zeg gewoon; Hier pak anders even een broek van mij in plaats van weg te sturen, dat deden we op de kleuterschool.

 

Afgelopen weekend had ik hierover een conflict met een freelancer, die ondanks de voorschriften toch in korte broek verscheen. Ik heb hem weggestuurd, omdat hij zich niet aan mijn regels houdt.

 

Wat mij betreft had hij ook kunnen vertrekken. De regels zijn niet voor niets opgesteld en uiteindelijk voor de veiligheid van het personeel zelf. Als het fout gaat dan is het ook huilie huilie bij de opdrachtgever en staan we allemaal weer versteld waarom "de opdrachtgever die persoon dan niet naar huis gestuurd heeft".

 

Ja misschien is de freelancer wel zo dom dat hij dacht; Ik ben freelancer dus andere regels? Dat maak ik er namelijk niet uit op. Natuurlijk moet je je personeel erop wijzen.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Mag toch hopen dat je personeel blij met je is. Ik was allang opgestapt. Een baas die niet creatief wil meedenken of wil luisteren naar zijn personeel is naar mijn idee een lul van een vent. Hopelijk bedoel je het niet zo.

Het zal per situatie verschillen. Maar in dit concrete geval: het handhaven van veiligheidsmaatregelen vereist directief leiderschap. Er valt niet "creatief mee te denken" met iemand die zich niet aan de voorschriften houdt. Die persoon moet gewoon naar huis gestuurd worden om een lange broek aan te trekken.

 

Uiteraard maar breng het fatsoenlijk en niet als een soort Fuhrer. Zeg gewoon; Hier pak anders even een broek van mij in plaats van weg te sturen, dat deden we op de kleuterschool.

 

En op de kleuterschool leerden we dat er regels zijn waar je je aan moet houden, ook als je niet begrijpt waarom die regels er zijn. Een kwartje wat bij deze freelancer blijkbaar nog niet gevallen is >;(

 

Zullen we discussies over leiderschap en omgang met personeel en hoe je dat op de werkvloer vorm geeft in een ander topic gaan voeren? Hier hebben we het over de veiligheid van werknemer en freelancers en de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever voor deze veiligheid ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Legend     4k 228

Wil er toch even op reageren.

 

Alle freelancers en werknemers ondertekenen naast hun gewone contract ook onze huisregels, hierin staan dit soort dingen vermeld.

 

Iedereen die voor mij werkt, al is het een stage plek of een vrijwilliger moet deze regels ondertekenen. Hier wordt ook de sanctie maatregel aangegeven.

 

Bovendien quote je maar een deeel van het verhaal. Als tweede regel staat er dit:

 

Iedereen weet dat, als je het ergens niet mee eens bent, neem je me apart of maak je een afspraak.

 

Als hij dat gedaan had was er wellicht een oplossing te bedenken. Maar op de werkvloer is er maar 1 leidinggevende, in dit geval was ik dit zelf.

Ik run geen winkel of designbureau, wij bouwen constructies waar men grote gewichten in kan hangen. Bovendien moeten deze constructies zo gebouwd worden dat alles veilig en verantwoord gaat. Er is dan geen ruimte voor eigenwijze mensen.

Bijna alle ongelukken die in mijn branche gebeuren zijn een oorzaak van eigenwijsheid, laksheid of onkunde.

 

Het spijt me zeer als ik niet in het plaatje pas van de lieve werkgever met de fluwele handschoenen, maar ik heb wel als resultaat dat mijn werknemers zich ten alle tijden veilig voelen. En wanneer dit niet het geval is zijn er altijd oplossingen, maar die worden niet op de werkvloer besproken.

 

En ik ga zeker niet zorgen voor extra broeken, handschoenen, oordoppen, werkschoenen, t-shirts en schone luiers. Als je komt werken moet je je spullen in orde hebben, daar wordt je voor betaald. Ik heb als werkgever toch ook mijn spullen in orde?

 

toevoeging: Volgens mij had ik ook in mijn eerste post duidelijk omschreven dat de regels in overleg met de werknemers zijn opgesteld.

 

toevoeging 2: Ben blij dat ik dat ik dit dan zo heb afgehandeld, a.s. vrijdag hebben we weer de bekende bespreking over de klussen van de afgelopen maand en daar zal dit zeker worden aangekaart. Ook omdat mensen nu harder en langer moesten werken om alles af te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval zijn er maar weinig werkgevers die zich deze aansprakelijkheid zo realiseren en uitvoeren als Jasper. Dit verdient een pluim. Het is namelijk niet alleen het werkgevers/werknemers belang om veilig te werken, maar het is ons aller belang dat we de maatschappelijke kosten van onveilig werken niet meer moeten willen.

 

Helaas kom ik toch dagelijks in situaties waar de werknemer of de werkgever zich hier aan denkt te kunnen onttrekken.

Een hele grote groep mensen zal daardoor de pensoenleeftijd niet werkend halen, of loopt een handicap op en heeft daardoor een onprettige 2e helft van het leven. En de maatschappij draait voor de kosten op.

 

Poot stijf Jasper!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.